Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   142 / 153
(#) Bakman válasza Tomi111 hozzászólására (») Márc 29, 2021 /
 
Ezzel csak az a probléma, hogy a vontatóban nincs visszajelzés. Persze megoldás van rá de az extra elektronikát jelent.
(#) Tomi111 válasza Bakman hozzászólására (») Márc 29, 2021 /
 
Nem tudom hogyan oldották meg lámpát. De valószínű csak az irányjelzőt kell visszajelezni, azt meg megoldja egy(két )ellenállás. Mégis gyári, garanciás. Ha az elektronika miatt nem ég pl. a féklámpa és valaki belerongyol, kit vesznek elő? Ha gyári a lámpa, nem engem/téged...
(#) Bakman válasza Tomi111 hozzászólására (») Márc 30, 2021 /
 
Az ellenállás miatt akkor is visszajelez, ha éppen letörték a lámpát. Annak működőképessége pedig a sofőr felelőssége.
(#) sonajkniz válasza tothbela hozzászólására (») Ápr 13, 2021 / 4
 
Idézet:
„ha csatornánként egy-egy 1/4-es PWM kétpólust teszel bele”

Ezt választottam. Csak épp átterveztem a nyákot.
(A szerelésnél egy picit megszívtam, mert elnéztem a rendelésnél a 10µF kondi méretét, és a 1206-os helyett 0402-est rendeltem.)
Kicsi lett, kompakt, vízhatlan (gyantás zsugorcső). Könnyen beépíthető és cserélhető.
Melegedést nem tapasztaltam.
A hozzászólás módosítva: Ápr 13, 2021
(#) szikorapéter hozzászólása Okt 29, 2021 /
 
Sziasztok. Van egy huzal hegesztőgépem amiben a szabályozó (és az előtoló motorja) tönkrement. A motort kicseréltem egy másikra egy jóval nagyobbra viszont kellene egy szabályozó hozzá.

A szokásos 555 mellett döntöttem mondjuk egy IRFZ44 FET-el a végére, viszont a hegesztő feszültsége 40V DC körül van üresen, hegesztés közben elvileg ez 18-20V között van.

Egy olyan áramkörre volna szükségem ami hegesztés elindulásakor (pisztolyon megnyomom a gombot az kapcsolja a trafót) így megjelenik a hegesztő feszültség, arról képes működni és ezzel ugye tolni a huzalt.
Egy zéneres táp az 555-nek elegendő lehet?
Másik: a motor kb 5-8V között tolt "ideális sebességgel" így annak teszek be egy előtét ellenállást olyan 0,5A-re. Ez jó ötlet lehet? Mivel a motor nem 40V-os már 12-őn is elég gyors de 5-8V körül bőven ideális a sebessége.
Válaszokat előre is köszönöm.
(#) Gafly válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 29, 2021 /
 
0.5 A az a motor áramfevétele 5...8 V-ról?
(#) szikorapéter válasza Gafly hozzászólására (») Okt 29, 2021 /
 
Igen mivel a gyári motor helyére egy majdnem 3x akkora motort raktam, teljesítményben meg a 6x-osa legalább. Nyomatékosabb és így is nagy az áttétel.
(#) Peter65 válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Néhány észrevétel:
A hegesztéshez kimenő feszültséget nem használnám ilyen célra. Amint írtad, a szintje is nagyon ingadozó, és lehetnek benne jelentős túlfeszültség impulzusok (pl.: ívszakadáskor).
Ha a motornak készítesz egy 5-8V-os tápegységet, akkor fölösleges az 555, ha meg van 555, akkor nagyobb feszültségen is le tudod csökkenteni vele a motor sebességét. Az IRFZ44 nem logikai szintű fet, ahhoz kb. 12V-os táp lenne a célszerű.
Egy ellenállással az áramot korlátozhatod, de a feszültség beállításához kevés. A DC motorok fordulatszáma leginkább a tápláló feszültségtől függ.
Nem írtad, hogy a régi szabályzója hogyan volt felépítve. Szerintem annak a logikáját követve kellene helyreállítani a készüléket.
(#) szikorapéter válasza Peter65 hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Igen lehet bekerül egy sima 12V-os tápegység és egy PWM a motor szabályzásához.
(#) mnyugger válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Beállítod a feszültséget majd az áramhatárolóval állítod a motor sebességét.
Bővebben: Link
(#) pipi válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Hali!
Én lehet léptetőmotorban gondolkodnék, ott a terhelés/szorulás nagy tartományában is fix lenne a forgási sebesség, míg a DC moci pwm-el, a terhelés függvényében hol ilyen-hol olyan sebességgel megy....
(#) szikorapéter válasza pipi hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Szia, mivel a motor már rajta van lényegében, így elkészült a PWM, viszont észrevettem valamit, mintha az áramkör nem lenne a helyzet magaslatán?
Lassú a huzaltolásom a 12V-os táp ellenére. annyi hogy az 555-nél 1K-s ellenállás helyett 1,5K jutott és az 50K -s poti helyett 10K-s. De minden más érték azonos , tol is huzalt de nem az igazi.
(#) Bakman válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Melegszik a FET? Ha igen, akkor vagy túl nagy a PWM frekvencia és/vagy az 555-ös 3-as lába és a FET Gate lába között túl nagy az ellenállás.

Milyen PWM áramkört építettél?
(#) szikorapéter válasza Bakman hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Ezt építettem meg az említett változásokkal. A FET IRF640N de jég hideg mivel az előtoló motor sok áramot nem vesz fel.
(#) Bakman válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Akkor az rendben lévőnek tűnik. Gyaníthatóan az a baj, hogy a PWM kitöltési tényezője nagyon alacsony ahhoz, hogy elérd a megfelelően alacsony fordulatszámot de ezzel a forgatónyomaték is masszívan csökken.

Próbaképpen a 2-es és 6-os lábra csatlakozó kondnezátort cseréld ki 470 nF vagy 1 µF-osra. Ezzel csökkented a PWM frekvenciáját. Ha sehogy sem jó, akkor marad a mechanikus áttétel, másik DC vagy ahogy pipi is javasolta, léptetőmotor.
(#) szikorapéter válasza Bakman hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Pont hogy az a gond hogy szerintem túl alacsony a fordulatszám.
Magasabbnak kéne lennie valamivel mert az a motor ami most benne van labortápról ilyen 7V körül már elég erősen tolta a huzalt, most egy 12V-os táppal nem megy rendesen PWM-el, lehet nem éri el a PWM a 100% -ot?
(#) Bakman válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Az biztos hogy nem éri el a 100 %-ot, 555-ös IC-vel nem lehet addig felmenni, nullára sem lemenni.

Próbáld meg a kondnezátorcserét. A nagyobb PWM frekvencia egyéb, nem kívánatos jelenségeket is okoz mert a motor masszívan induktív terhelés is.
(#) szikorapéter válasza Bakman hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Akkor cserélek kondenzátort és reménykedek hogy az elég lesz a sebesség növeléshez.
(#) sonajkniz válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Ahogy Bakman is írta, 555-el nem tudsz teljes tartományban szabályozni.
Ha van lehetőséged rá, inkább PIC-el építsd meg egy logikai FET-el.
Ha kell kapcsolási rajz és program, szívesen küldök.
(#) szikorapéter válasza sonajkniz hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Közel a tápfeszt nem tudom elérni? Az a gond hogy nem elég gyors, túl sokat lassít még plafonra véve is. Túl sok helyem nincs meg eléggé durva környezet ezért szántam oda 555-öt.
(#) erbe válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Sok előtoló vezérlőkártyán van 555 vagy 556. Nem találtam, mekkora feszültségű a motor. 12 V-os motorhoz legalább 17 V, de előfordult, hogy 24 V DC-t kellett biztosítani házi gyártmányú, átalakítású gépeknél. A motorral (ellen)párhuzamos diódának a 4000-es sorozat soványka. Legalább az 54xx-esből válassz! Nem kell túl nagy feszültségű, még az 1-es végű is megfelel.
A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2021
(#) szikorapéter válasza erbe hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Ez egy gyári gép volt gyári motorral. A motor és az előtoló vezérlője is kuka volt, így kapott egy 12V-os tápot, egy PWM szabályozót és egy nagyobb motort. A nagyobb motor labortápról 7V körül nagyon szép varratot nyomott le, viszont a PWM-el a 12V-os tápról valamiért akadozik (mármint a motor nem áll meg) de lassú a huzal tolás így az ív hamarabb megolvasztja a huzalt.
(#) sonajkniz válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Gyári vezérlőkön nagy általánosságban 555-ös van. Meg szép nagy 24V-os trafó és motor.
Az újabb digitális vezérlésű masinákban jóval kisebb a motor, viszont visszacsatolásos, full kontrolos a huzalelőtolás.
Mivel azt írtad, nagyobb motorra cserélted az előtolót, így lassú lehet a felpörgése. Ezt csak valamilyen programozható vezérlővel fogod tudni kompenzálni.
A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2021
(#) szikorapéter válasza sonajkniz hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Nagyobbat írtam, majdnem 3-4x akkora motort raktam bele. Érdekes hogy PWM-ről nem tolja úgy, de holnap kipróbálom ha direktbe rákötöm a tápot a motorra....
(#) erbe válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Milyen az a 3-4-szer akkora motor? Mert ha nem állandó mágneses, hanem soros motor, a gerjesztő tekercs induktivitása megöli a PWM szabályzást.
(#) szikorapéter válasza erbe hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Sima DC állandó mágneses motor, kb mint egy jobb akkus fúró motorja, viszont sűrűbb tekercse van így kisebb árammal is van nyomatéka.
(#) erbe válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Idézet:
„viszont sűrűbb tekercse van így kisebb árammal is van nyomatéka.”

Ez számomra azt jelenti, hogy magasabb feszültség kell neki.
(#) szikorapéter válasza erbe hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Igen de lentebb leírtam hogy mihez képest sűrűbb és hogy 7V-al optimális volt a tolás bőven pedig a mostani táp 12V.....
(#) Bakman válasza szikorapéter hozzászólására (») Okt 30, 2021 /
 
Csökkentsd a PWM frekvenciát a jelzett kondenzátor növelésével.
(#) cimopata válasza Bakman hozzászólására (») Okt 31, 2021 /
 
1, A frekvenciának semmi köze a motor nyomatékához. Semmi. Ezt el kellene már felejteni. Itt nem Mhz szintekről beszélünk hogy esetleg a vezetékeknek lenne skin hatása.
2, Az is hülyeség hogy alacsony fordulaton alacsony a nyomaték. Pont hogy 0 fordulatnál a maximális a nyomaték szóval teljes káosz.

Ha neki 7V-al megfelelő a fordulat de nincs elegendő erő akkor a motor áttétel segíthet vagy alacsonyabb feszültségű hasonló motor. Vagy egy visszacsatolt szabályzás ami majd kiszabályozza ugyanezzel a motorral. De az nehezebb lesz.
Következő: »»   142 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem