Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Mielőtt vásárolnál vasmagot, javaslom -akár ugyanott- a 100 db kész trafóra is ajánlatot kérni. Szinte biztos vagyok abban, hogy így készen kedvezőbb lesz a végelszámolás, mintha egyéb módon készíted el.
Illetve nem tudom milyen a méret, de alternatívaként azonos paraméterekre toroid kivitelben is kérj ajánlatot, mert 100 db-nál már jelentősen olcsóbbak az árak, mint 1-2 darabnál.
Mit tudhat egy 30x43mm-es belső mérettel rendelkező trafó aminek a primer huzal része 0,45mm? 0,45*2x3,14x2,5/4-el számolva durván 90-95 wattra tipleltem. A szekunder huzal is 1mm-es. A primer részt akarom meghagyni, a szekundert meg után tekerem.
Sziasztok!
Az normális, hogy egy 400 VA-es 380/220 V-os egyfázisú biztonsági (azaz leválasztó) trafónak az üresjárási vesztesége kb. 26 W? (Wattos teljesítmény, a látszólagos nyilván több, de az egyrészt nem probléma, másrészt kompenzálható is szükség esetén.) 1000 kW-os trafónak volt 2,4 kW-os üresjárási vesztesége, azaz aránylag sokkal kevesebb. A trafó egyébként jól működik, földfüggetlen 230 V előállítására használom két fázis közé bekötve. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2021
Szervusz!
Nekem a 600VA-es többet eszik üresjáratban. Nyilván a gerjesztéstől függ, de ez van. Rácsodálkoztam én is, aztán továbblapoztam. Az enyém hagyományos nikkel ötvözetű E I lemezből.
Azoknak a trafóknak, amiket folyamatos teljes terhelésre méreteznek, nagyobb a gerjesztése hogy a tekercs vastagabb anyagból, kevesebb menetszámmal készülhessen. Ennek ára a nagyobb vasveszteség, de teljes terhelésen a rézveszteség valamivel kisebb, mint egy nagyarányú üresjáratra méretezett trafónál.
Gondolom ilyen, állandóan 100%-os terhelésre méretezett trafók vannak a mikrókban, akkutöltőkben is.
Egyébként fogalmam sincs, miben volt eredetileg, illetve milyen használatra szánta a gyártó. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2021
Szia!
Ezek a Kaposvári trafók még zárt szekrényekben is szinte örök élet+1nap. Erősen túlméretezték, mivel állandó üzemre készültek, külön csévetestekre a primer, szekunder tekercs. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2021
Igen azoknak is elég magas a gerjesztése, sőt azok sokszor határra vannak húzva.
Én szedtem már szét ilyen kaposvári trafót többet is, pontosan nem emlékszem de ilyen 1,3-1,4 T körüli a gerjesztésük, ami elég nagy, bár ezek magas szilíciumtartalmú lemezekből vannak. Üresjáratban is eléggé felmelegedett a vasmagjuk, ahhoz képest hogy túlméretezettek. A túlméretezés inkább a tekercseken látszik meg, a 2,5 és az 1 kW-os változat âramsűrűsége nem érte el a 2 ampert nêvleges terhelésen. A gyakorlatban persze ennek többszörösét is le tudta adni szakaszos üzemben. A nagyobb gerjesztés előnye a kisebb rézveszteség mellett a valamivel jobb feszültségtartás (túl)terhelésnél. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2021
Üdv!
Talán már én is említettem régebben a szünetmentes készülékek transzformátorait. Elég olcsón lehet vásárolni hibásnak jelöltet is, kevés pénzért. A saját trafó gyűjteményem is elég számos és van néhányból 2 db egyforma is. Amiért nagyon jónak találom ezeket a vasakat, az több okból fakad: Még nem találkoztam hegesztett kivitellel, a trafók szétszedhetők. Mivel inverter üzemben is kell működniük, kiváló a vasanyag minősége. Általában a hálózati tekercse használható, vagyis megspórolható egy tekercselés (nagyjából). A trafók eléggé gerjesztettek, ez az üresjárási áramukból is észlelhető, szerintem érdemes kissé számításokba mélyedni és a szórások mérsékelésére - alkalmazásfüggő - kisebbé tehető némi menetszámokat hozzáadva a hálózati oldalhoz, netalán leágazásokat is készítve egyúttal... Nyilván az átvitt teljesítmény rovására a gerjesztés mérsékelése. Ha 2 egyforma, megfelelő méretű trafónk is van, érdemes megpróbálni OP trafókat készíteni belőlük. Annál 1000x nagyobb esélyünk van jó eredményre, mint a napokban látott, netes kereskedelemben hirdetett 2 db vasra kiírt több 10ezer Ft-os kínálati ár. Azok a vasak meg a réges régi higanygőz lámpák, zöldre festett fojtó vasai csupaszon, csévével. Ezeket a vasakat jószívvel oda lehet adni kisiskolásoknak zsebpénz okán vigyék a haszonvas telepre...
Sziasztok. Szeretnek kerdezni. Nincs nagy jartassagom transzformatorok teren ezert is fordulok hozzatok segitsegert.
Adott egy gep ami belgiumbol szarmazik. Viszonylag bonyolult mert van benne boven elektronika es egy hutokompresszor es 4 db motor. Belgiumot azert jeleztem mert ott 3x400 volt helyett 3x 220 volt van. Milyen transzformator szukseges hogy ezt a gepet itthon is tudjam hasznalni ugy hogy ne kelljen motorokat attekercseltetni es kompresszor t cserelnem. Koszonom a segitseget.
Azért ennek nézz utána. Belgiumban is a 230V a szabvány, mint Európában általában.
Vagyis a fázis feszültség ott is 230V, a vonali pedig ott is 400V
Nálunk is 3x 230V van, ha a nullát is bekötöd...
A gép csatlakozási pontjai (amit nem mutattál) ezt egyértelművé is teszik...
Azt azért tegyük még hozzá, hogy a címke szerint olasz gyártmány, hiába Belgiumból származik és a nullát biztos be kell kötnöd, azért van írva a 3x 208-220 V.
A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2021
Ámbár ennek ellenére Belgiumban még mindig lehetnek olyan helyek, ahol valóban háromfázisú, 3 x 230 V -os feszültség van. Csak 230 V feszültség van a fázisok között és nincs nulla vezeték.
Bővebben: Link Talán pont emiatt adták el olcsón ezt a drága masinát...? Egy szakember a helyszínen bizonyára "pontot" is tud tenni a felvetésre...
Nincs nulla vezetek csak a harom fazis es a fold. Amugy mibol gondolod hogy olcson adtak….
Abbol ne induljunk ki hogy olaszorszagban gyartottak, olaszok gyartàak amerikai piacra is pl gepeket. Je es nem az elso gep amit ilyen parameterekkel vettem csak kivancsi voltam hogy motor tekercseles kompresszor csere nelkul uzembe lehet e helyezni nalunk.
Persze, ez nem kizárt. Én csak felhívtam a figyelmét a hivatalos szabványra.
Aztán ha ez a gép valami olyan helyen működött, ahol nem az országos szabvány szerinti hálózat üzemel, ( Belgiumban elég sok tengeri kikötő van ) akkor azt pontosan kéne tudni. Vagy tényleg megnézetni egy szakival, aki esetleg nem csak a matricát nézi, hanem a lényeget is.
És a korábban ilyen paraméterekkel vásárolt gépeket hogy üzemeltetted itthon?
Egyébként egy három fázisú transzformátor simán megoldja, ahogy például az USA-ból érkező 120V-os gépeket is úgy szokták üzemeltetni, hogy elé tesznek egy megfelelő teljesítményű 230/120V-os transzformátort. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2021
Igy segogy. Belso 24 voltos trafot kellett cserelni 400-24 re a ket meghajto motort kellett attekercseltetni 3x400 ra, a hutokompresszort is csereltem 3x400 voltosra. Van benne meg ketto kevero pici motor amit csereltem gyarira. Csak gondoltam kikerulhetem ezt a koltseges atalakitast egy transzformatorral.
Es az usabol behozott berendezeseknel hogyan oldjak meg a frekvencia kulombseget pl egy olyan gepben ahol aszinkron motor is van?
Úgy, hogy kisebb feszültséget kapcsolnak rá. Eleve csökkenteni kell ugye mert nem kaphat 230V-ot hanem csak mondjuk 120-at. Nem 120-at kötnek rá hanem mondjuk csak 100-at, ennyi az egész. Nálam a gyalugépem előtolómotorja pl. egy orosz ventilátor motor, ami 3x230/400V-os de 400Hz-en. Most 50Hz-ről megy, egy 3 fázisú trafóról aminek 3x32V-os szekundere van.
Léteznek frekvencia váltó készülékek. Általában motorok vezérlésére, és azokkal ez megoldható.
De ott ahol nincs kifejezett szerepe a frekvenciának, ott egy sima trafóval megoldható. Nem tudom mennyi lenne a költsége az áttekercseltetéseknek, de szerintem egy megfelelő teljesítményű 3 fázisú transzformátorral működtetheted a gépet. Keress meg egy trafó gyártót, és kérj ajánlatot, aztán majd meglátod, hogy melyik megoldás a gazdaságosabb. Egy a sok közül.
Koszonom a segitseget, talaltam ma egy trafo gyartot aki legyartja nekem a harom darabot es nem arany aron. Lenyegesen olcsobban jovok ki igy mintha mindent tekercseltetnek es cserelnek.
Széles unalmamban megtekertem egy újabb BEAG vasra - M102C_ 71mm pakett - 1x 290V anód és 4x6.6V fűtéseket.
Maga a trafó aláméretezve kb. 320 VA , 220V betápnál üresjárati áram 45mA és összefogatás nélkül sincs hangja, rezgése. Mivel igazából a primer huzal - szerintem - egy erősítőnél alá méretezhető, így a kiszámoltnál vékonyabb, 0.56 mm-eset használtam. A szekundert viszont a DC ellenállása miatt vastagabbra vettem, a várható áramfelvétel - A osztály - 0.24A, ide D=0.45mm-est tettem, főleg, mert nem volt kis orsóm áttekerni a 0.4-est a géphez. A DC ellenállás 21 Ohm lett. A leendő végcsövek fűtése a 6550-nél 1.6A, ide 0.95 mm-est tettem, ilyen volt. A előcsövek majd másik trafócskát kapnak, ez csak anód és a 4 fűtés. A lényeg, bizony príma anyag ez a BEAG vonali trafó vas. Csak már nehéz hozzájutni. Mivel ennek a trafónak maximálisan a környezeti hőmérsékleten kell lennie, így a méhviasz- paraffin kombóval impregnálva. A pr/sec közt rézfólia árnyékolás.
Sziasztok!
Ha egy trafót készítek pl.12V-os szekunder feszültségre, és a szekunder egyenirányítást kétutas megoldással szeretném, akkor ehhez a szekunder tekercsnek 2*12V-osnak kell lennie közép kivezetéssel. Ez tiszta. Hogy méretezem a huzalt? pl. 5A kimenőáram esetére az egész 24V-nyi tekercsnek "tudnia kell" az 5A-t, vagy 2,5A-ra méretezem a huzalt, mivel egy-egy tekercs csak félperiódusban van használva? Idézet: „2,5A-ra méretezem a huzalt, mivel egy-egy tekercs csak félperiódusban van használva” A trafót pedig a kívánt teljesítmény *1.48-ra. A hozzászólás módosítva: Nov 6, 2021
Tehát 2,5A-ra.... hmmm. Akkor most van egy dupla vastag huzallal tekercselt trafóm
|
Bejelentkezés
Hirdetés |