Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Hello! Jó ez amit kigondoltál. R1=1K, R2=22k, R3=10k
Igazából az R1 csak védi a bázist, de egy reverz dióda nem ártana a bázis-emitter közé. (Katód a bázison)
Sziasztok.
Nagyon nagy segítségre volna szükségem. Nagyon kezdő vagyok. Építeni szeretnék egy visszaszámlálót, elakadtam már több napja és nagyon szorít az idő. Arduino-val szerettem volna ezt megvalósítani, ami a szokványos közös anódú 4x7 szegmenses kijelzővel működik is. Viszont én ezt szeretném megcsinálni led szalaggal. A probléma ott kezdődött, hogy az arduino és a ledek között nem volt semmilyen led driver és nincs is rá lehetőségem se tudásom, hogy a kódot átírjam driveresre, vagy hogy egyáltalán ma hozzájussak akármilyen driverhez. Sajátkútfőből, és az internet varázsával, meg a temérdek tranzisztorral és fettel rendelkezve nekiindultam ezekből építkezni. A végeredmény elszomorító, mer megvilágítanai megvilátja a ledeket viszont multiplexelésről beszélünk ami miat egy kaotikus káósz lett az egész. Valami oknál fogva a p-csatornás fet felőli oldal (common anod D1,D2,D3,D4) összemosódik (ezt tudtam tesztelni a multiplex idejének megnövelésével), valamint a szegmens meghajtáshoz is n-fetet használok és azok is összemosódnak. A kódban indításkor lezajlik egy teszt, ami mind a 4 digitre kiteszi visszaszámolva 9-0ig a számokat, azok rendben is vannak, viszont a loop kezdésétől vége a dalnak. Valaki kérem segítsen ebben, mert engem nagyon csúnyán kivégeznek. Akkumulátorról hajtom a rendszert, szóval közös a GND.
Bocs, nem értem. Szalag hol lenne? A digitek (pálcikák helyén?) Tehát nagyobban akarod látni, azért a led szalag? Vagy valami analóg kijelzés (a ledsor hossza csökken visszaszámláláskor)?
A P-fet meghajtása valószínűleg teljesen hibás, hiszen ott a ledszalag pozitív feszültségének vagy GND-nek kell lennie, te meg valószínűleg 5V-ot és GND-t adsz neki. Vagy megoldottad korrekten a felső oldali FET meghajtást? Esetleg high-Z-be küldöd a kimenetet? Akkor meg valószínűleg nem lesz elég gyors a kikapcsolásod. Érdemes lenne az egész LED-szalagos cuccot csak N-FET-esre átkötni, nem mátrixba, ha van elég kimeneted (esetleg shift regiszterrel megoldod).
Szia. Köszönöm hogy válaszoltál. A szegmensek helyén vannak.
Szia. Neked is köszönöm, hogy válaszoltál. Nos.... a kód elvileg úgy működik (szerintem), hogy a beállításoknál választható, hogy közös anód, vagy közös katód legyen. Én a közös anódra állítottam, és ha nem tévedek akkor A,B,C,D,E,F,G szegmensre lehúzza GND-re, D1,D2,D3,D4-et pedig felhúzza 5 V-re. Sajnos se shift regiszterem, se elég kimenetem, mert egy UNO-m van össz-vissz. Szerintem működne ez rendesen csak nekem kevés a tudásom fet és tranzisztor helyes alkalmazásához. A-G-ig IRF630-al oldottam jelenleg, ez kapcsol GND-t a szalagra, a D1-D4-ig NTD2955 kapcsol +12V-ot a közös anódra. Valamilyen szintű működésre is hajlandó így viszont ehhez át kellett állítanom a kódot common catod-re Hozzáteszem hogy szerintem a feteket se helyesen használtam szerintem mert a Source-okat direktbe kötöttem a kapcsolandó feszültséggel ráadásul le is vannak páhuzamosítva, és a gate-ek is csak 1-1 220Ohm-os ellenállással kapják a jelet az Arduino-ról.
Tudnál nekem írni egy helyes felhasználási módot. Van itthon egy halom Fet, tranzisztor, optocsatoló. U.i.: Ha kell akkor csatolom a kódot is. Le rajzoljam hogy most hogy állok? A hozzászólás módosítva: Nov 6, 2021
A felső oldali (p) meghajtásnak negatív vezérfesz kell, az ardu meg pozitívat tett oda (gondolom, a tetejét rendesen 12V-ra kötötted). Kellene egy fordító tranyó is oda.
Lerajzoltam, annyit nem írtam oda hogy az arduino felőli fet szintén NTD2955. Gondolom látványos katyvasz, de legalább megpróbáltam.
Idézet: Jól hallhatóan kattan, de nem kerül feszültség alá a piros kapcsolt szál. Mi szállhat el egy ilyenben? „Tracon Electric Infrared Motion Sensor TMB-112”
Üdv!
Köszönöm szépen a választ, ha valaki segít azt nem veszem bántásnak. ![]() Több mint 20 éve villanyszerelőként próbálok megélni úgyhogy tisztában vagyok vele hogy ha módosítok egy gyártó álltal bevizsgált, engedélyeztetett eszközt, akkor azért erkölcsi, anyagi, büntetőjogi felelősségem van. Ezért is kérek segítséget olyan témában amiben nem vagyok 100% -ig biztos, és nem állok neki monyákolni mondván lehet hogy jó lesz. Első két szempont érintésvédelem, tűzvédelem. Olvasgattam a neten a témában, de nem sok sikerrel. Idézet: „Az A2 a terhelésen keresztül csatlakozik a fázisra.” Ez biztos nem így van, mivel legalább 40 éve TILOS a nullát kapcsolni. A készüléken is a betáp-elmenő Nulla át van kötve, a szabályzott "kapcsolt" kimeneten jelenik meg a beállított feszültség. Ha az A2 terhelésen keresztül csatlakozna a fázisra akkor gyakorlatilag a Nullát kellene szabályozni. Vagy nem jól gondolom?
Attól függ, mekkora terhelés volt rajta és volt esetleg zárlat közelében?Ha van benne biztosíték, akkor az, ha nincs, akkor a nyáklemezel lévő rézfolírozás éghetett el. Belülről kellene látni
Ha kattan, akkor a relé kap vezérlést. Ha nincs fesz a kimeneten, akkor vagy a relé érintkező papucsok égtek el, vagy ami valószínübb a nyáklap vezetősávjai.
Szemrevételezés segíthet. Ha a nyák sértetlen akkor relé csere segít.
Lehet biztosíték is, bár amit eddíg láttam mindben a főáramkörben volt, nem a kimeneten.
Akkor meg ugye nem kattanna.
A "Takony electric" annyit sem ér mint az áfa rajta.
Persze ez csak az én véleményem.
Ettől tartottam. Kattan, de a piros szálon nem jelenik meg a fázis.
![]() Lehet, hogy kell vennem egy másik mozgásérzékelőt helyette... ![]()
A közös anód azt jelenti, hogy az fixen a 12V-on van. Lehet, hogy az egész bekötésed hibás? Szeribtem felesleges kapkodni. Érdemesebb lenne megérteni, mit is kellene összeraknod, korrekt FET bekötéssel.
Még egy kérdés.
A fázist hogy keresed? Feszültség vizsgálóval nullához, esetleg földhöz képest, vagy "fázisceruzával". Az utóbbi sokszor átb..z. el kell felejteni.
Multiméterrel keresem a feszültséget: piros csipesz a piros kapcsolt szálra, fekete csipesz a közös nullára ‒ sajnos masszívan csak nullákat látok.
Multimétert tesztelted egy működő dugaljban(konnektor)?
Multiméter működik, használtam már korábban is, bár hálózatot azt nem mértem vele.
Igen, ez igaz lenne ha nem multiplexelésről beszélünk. Itt viszont Digitenként van közös anód amit az arduino váltogat szépen sorba. (váltogatna, ha nem folyna az is össze. Tudnál rá valami megoldást? Én már azon is gondolkodtam hogy mi volna akkor ha optocsatolást használnék? Az elvileg az összes kimenetet elválasztaná egymástól. Vagy esetleg tudnál nekem egy olyan Fetes vagy tranzisztoros kapcsolást amit nem kavarodna össze az összes kimenettel?
Közben töltöttem fel rajzot. Átraktam GND-re, annyi a változás hogy most már a 7 szegmens jeleit nem turmixolja össze, viszont a 4 digit jele még mindig egyben van.
Hálózatot még én sem mértem multiméterrel, hálózati feszültséget már többször is.
Azért egy próbát megér, vizsgálj meg vele egy konnektort is. Persze csak ha tudod mit csinálsz! Különben hagyd az egészet szakemberre!
Hétfőn majd veszek egy másik mozgásérzékelőt, úgy tűnik, hogy ennek sajnos annyi.
![]()
Van csillag csavarhúzód? Szedd szét, nézd meg van- e benne korom, vagy füst jel, vagy bármi... Én is épület villamossági szerelő vagyok, de ilyen könnyen nem adom fel. Ha úgy is vennél másikat, akkor mit árthat ha szétszeded és megnézed hol a hiba?
A csoki melletti műanyag takarót egyszer már levettem, és nem láttam rendellenességet, csak egy panelt, amin relé is van. Mindegy, szerintem elengedem ezt a mozgásérzékelőt, kattan, de nem rak fázist a kimenetre...
Jól gondolod. A 0 állandó.A kapcsoló a TRIAC. A2 kimenete kötendő a terhelésre. Ez a pont a szabályzott kimenet A terhelés másik kapcsa kötendő a fázisra. Normálisan a Triac A1 lába kötendő a 0 vezetőre.Ez az általános bekötés.
Az adott készülékben sajnos nem látszik a panel fólia része. Valószínű, hogy ebben a szerkezetben valóban a betáp a 2r2 induktivitáson keresztül megy a Triak A2 lábára. A1 a kimenet (~ˇ)ami a terhelésre kapcsolódik. L^, bemenet, ide tehetsz kapcsolót ha kell. N^ 0 bemenet. Nˇ 0 kimenet ezek nem szakíthatóak meg. Ebben igazad van. A~ˇ a szabályzott kimenet! Így egyértelmű? Valószínű, hogy ebben a szerkezetben valóban a betáp a 2r2 induktivitáson keresztül megy a Triak A2 lábára. A1 a kimenet (~ˇ)ami a terhelésre kapcsolódik. Így is beköthető a TRIAC. Bocsánat, ha megkevertelek. Üdv. A hozzászólás módosítva: Nov 6, 2021
Idézet: „Valószínű, hogy ebben a szerkezetben valóban a betáp a 2r2 induktivitáson keresztül megy a Triak A2 lábára. A1 a kimenet (~ˇ)ami a terhelésre kapcsolódik.” Igen gyanítom hogy így van. Most már csak az nem világos hogy ha A2 fázis, A1 kimenet, akkor hogy adok a Gate -re A1-hez képest vezérllő áramot. Bocs hogy ennyire sötét vagyok, de nem vágom. |
Bejelentkezés
Hirdetés |