Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp javítása
Szia, Van nagyobb izzóm, kipróbálom, az izzó folyamatosan világít (a 100w-os)es ugy indulgat, a fényerő nemis változik!
Beraktam 2db-ot sorba, vilagított, majd kialudt teljesen. Onnantól nem is indult újra, kivettem az izzókat, direktben is indul,mostmár bent van a gépben, is működik is.
Gondolom amíg a nagy elkót nem tudta feltölteni 1db izzóról.. vagy a benne lévő dc-dc boost (ami tönkre ment ugye) nem tudott elindulni rendesen. Most működik!
Akkor örülhetsz. .. de az utókor miatt pontosabban fogalmazz: beraktad a paralel kötött izzókat....
A reggeli írásom utolsó mondatait tartsd eszedben. A hozzászólás módosítva: Júl 18, 2022
Köszönöm! Igen, a párhuzamos szó valahogy eszembe se jutott, pedig ez a helyes.
A lényeg, hogy működik!
Sziasztok!
Adott egy HP Compaq Elite 8300 Sff számítógép aminek szerintem a tápegysége rossz, sajnos nem szabvány atx táp. A számítógép nem indul el, nagyon halk szakaszos hangot hallok a tápegységből. A tápegység zöld és test szálát összeérintve elindul a ventillátor. Ha a lilára mérek rá akkor ott megfelelő feszültséget mérek ami jelen esetben 11,4 volt(ezen ennyi a készenléti feszültség, nem 5 volt mint a többi tápegységen). Ha bekötöm a számítógépre a tápegységet akkor a lila szálat mérve mikor a hangot hallom leesik 4 volt alá a feszültség. Nem tudom jó nyomon járok-e a szegényes tudásommal a témában, de én arra gondolok hogy a segéd tápegység nem ad le elég feszültséget, valamelyik kondi kiszáradhatot. /ez pusztán csak az én feltételezésem/ A tápegységre a pc9055 típusszám van felírva. Szerintetek mi lehet a probléma? Jó úton járok?
Én a helyedben újra kondiznám a tápot, ha már így szétkaptad és utána lehet tovább haladni (lehet az alaplapod húzza el a tápot)
Terheletlenül mérve könnyen kapsz hibás eredményt. Tápegységet nem illik terheletlenül mérni. A jelenség jellegzetes kondihiba. Az SB körben kiviteltől függően eléggé változó értékű kondik szoktak lenni, azt neked kell megtalálnod. 47 µF 50 V-tól akár 1000 µF 10 V-ig terjedhet.
A pirossal körbekerített rész az SB táp, ott cseréld a két elkót! A többit is nézd át, nem púpos-e! A hozzászólás módosítva: Dec 1, 2022
Hasonló HP gép tápjával szívok én is. Nekem is csak a 11,4V van meg a lilán, de az nem esik le, és a ventilátor sem indul meg. A bemenetnél két kondenzátort (220n, 680n) kicseréltem, mert a névleges kapacitásuk kb. 10%-át tudták. Szerintem te is nézd meg őket! Mondjuk nekem nem oldotta meg a problémát, továbbra sem megy, de nálad akár ezek is okozhatnak problémát.
Előre mondom, hogy teljesen pancser vagyok az elektronikában!
Egyszer találkoztam egy hasonló esettel az én egyik gépemmel kapcsolatban. Nem méregettem, hanem tettem a gépbe egy másik tápegységet, amit teljesen hibátlannak gondoltam. A tünetek ugyan azok voltak. Kivettem egy működő gépből a tápegységet és azzal próbálkoztam. Az "eredmény" ugyan az. Én az alaplap hibájára tippeltem. Mivel nem én vagyok az, aki egy alaplapot megjavít, így a kukában landolt. Nálam képzettebbek biztosan meg tudják javítani akár az alaplapot is.
Nem biztos hogy jó a nyom. A PC tápegységekben, és az alaplapokon is a kondik kiszáradása ma már nem jellemző. Inkább a hő hatására keletkező túlnyomás hatására jól látható púposodás, vagy a teljes kiszakadása a könnyített részeknek. Ha ilyen nyomokat nem látsz, akkor valószínűleg nem kondi hiba.
Az alaplap milyen állapotban van? Azokat a kondikat is nézd át tüzetesen, mert simán lehet hogy alaplap hiba. Az alaplapon is van vagy 4-5 kapcsoló üzemű stabilizátor, amiknek az elkói is tudnak púposodni, ha hagyományos folyadék elektrolitú elkók.
Sziasztok! Hasonló HP táppal szenvedek én is, mint fentebb Sándor. Csak a fent említett 11,3V van meg. Normál esetben dobnám kifelé, de szükségem van erre a gépre, ezért szeretném életre kelteni. Sajnos nem ismerem a PC tápokat, ezért kérem a segítségeteket. A standby feszültséget az elektronika azon részén állítja elő a PSU, ahol a többi, erősáramú feszültséget? Lehet bármi következtetést levonni abból, hogy a standby megvan, de ezen kívül semmi? A bemenetnél két kondenzátort cseréltem, mert kukák voltak, de ettől a helyzet nem változott semmit. A többi kondenzátor szemre OK. Égésnyom nincs, a biztosíték is egyben maradt. Merre kutakodjak még?
Kaptam egy másik tápot kölcsön, azzal megy a gép. Sajnos teljesen más gyártmány belül, ezért összehasonlításra alkalmatlan.
Idézet: „A standby feszültséget az elektronika azon részén állítja elő a PSU, ahol a többi, erősáramú feszültséget?” Nem. Pont az a lényege, hogy a fő tápáramkörtől függetlenül adjon egy kis teljesítményű, többnyire 5V-os tápfeszültséget a gépnek, hogy a gép kikapcsolt állapotában is működjön néhány részegység. Ilyen például hálózati csatoló, hogy a távoli bekapcsolási funkció működhessen. Meg kell némi táp a fő tápáramkör bekapcsolását felügyelő elektronikának is.
„...A többi kondenzátor szemre OK”
Hát ez az... Kondenzátort nem szemmelverünk, hanem ESR mérővel ellenőrizzük. Ha a paraméterei alapján is jó, akkor nem kell cserélni.
Abban az esetben, ha az ember rendelkezik ESR mérővel... Mézeskalácskészítőként csak olyan műszerem van, ami nanofarados tartományban képes kapacitást mérni, ez ugyebár nem jó elkókhoz. Így kénytelen vagyok a szememre hagyatkozni. Se folyás, se púposodás nem tapasztalható. Ezen túl bátorkodtam feltételezni, hogyha kondenzátor baja lenne, akkor valami feszültségecske csak jelentkezne a csatlakozók végén. De ez teljes csendben van, kivéve a standby feszültséget. Vagy hibás a logikám?
Igen, hibás a logika. Ha nincs megfelelő műszer, akkor az összes elektrolit kondenzátor cseréje low ESR 105 °C típusra célravezető lehet.
Köszönöm, ki fogom cserélni őket!
Be is kell kapcsolni.
Esetleg terhelés nélkül azt nem is lehet. Csak mielőtt nekiesel kondenzátort cserélni, bár az internet szerint mielőtt bármit is csinálsz, az összes kondenzátort ki kell cserélni.
Az a baj, hogy ez nem logikai kérdés - a fizikának exakt törvényei vannak. Valóban, némely kondenzátornál nagyon jól látszik a kiszáradás, kifolyás, púposodás - ezeket mérni sem kell. Sajnos vannak olyanok is (főleg a kisebb kapacításúak), amiken semmiféle külső nyom nem látható - ennek ellenére rossz, elvesztette a kapacitását, kiszáradt. Ezeket megfelelő műszer nélkül lehetetlen megtalálni. Ezért írják a neten - ha nincs műszer, akkor inkább az összeset cserélni...
Mint mondtam, sajnos nem ismerem a PSU-k lelkivilágát. Most kénytelen vagyok megismerni.
Megpróbálom a cserét. Ahogy nézegettem, van is itthon hozzá cuccom. Köszönöm a tanácsaitokat!
Ma sikerült szert tennem egy hasonló gépre.(hp 6000) Tegnap rosszul írtam a típust, csak 6200-as és nem 8300-as a hp pc. A két számítógép nagyon hasonló, annyi különbséggel, hogy a 6200-as inteles, a 6000-es amit ma szereztem az amd. Az amd-s működőképes, csak nem volt benne ram illetve hdd. A 6200-as a jó tápegységgel sem volt képes elindulni.
Valószínűleg átpakolok mindent az amd-be ami átpakolható és azt fogja használni az unokaöcsém. Köszönöm mindenkinek a hozzászólásokat.
Olvasd el a korábbi hozzászólásomat. A bemeneti néhány nF-os kondikat hiába is cserélgeted, annak semmi köze hozzá. Ha le tudod fotózni a tápegység panelját, persze alulról is, akkor jobb tanácsokat is tudunk adni.
Kicseréltem őket, mert mindkettő szar volt.
A fotót majd megpróbálom.
A nF kategóriájú kondik szerepe zavarszűrés. Ami a teljesítmény átadásában számít, nagyobb kapacitású, általában elkó. A félhidas kialakítású tápokban van nagyobb főliakondi a sorbakötött pufferelkók középpontján.
alkatrész oldal
Kézreestek, és kéznél is voltak a cseredarabok. Nem vártam javulást tőle, de legalább tudom, hogy rendben van.
BTW, néztem ESR mérő műszert. Ahhoz drágák, hogy évente kétszer használjam. A házilag készítettek mennyire használhatók? Láttam Arduino alapút is.
Nálad a lila madzag micsoda? mert ha ez a standby 5V és ott 12V-ot mértél az nagyon érdekes...
https://makezine.com/projects/computer-power-supply-to-bench-power-...apter/ eszerint a lila az stdby 5V. Már ha szabvány atx csati kiosztás/szinezés. Ha a lila nem a stdby 5V akkor meg az a 12V a főtápból jön, vagyis működget... A többi kanócon mit mérsz? Amúgy a fotód közepén lévő 8 lábú TNY csinálja a készenléti 5V-ot... Azokat a kék kondikat már te építetted be? Nem tűnnek LOW ESR tipusúaknak, vagy ez volt a ládafiában.... Ha már elindul a táp akkor inkább cseréld ki őket! A hozzászólás módosítva: Dec 2, 2022
A jelölt dióda végén lévő kondit cseréld! Méréshez tegyél a lila és valamelyik fekete közé 30-100 Ohm-os ellenállást és azon mérj!
Ez egy spec. HP táp. Náluk a standby feszültség 12V.
A többi dróton semmit nem mérek. Teljes a csend. Nem, én a kép alján látható sárga és szürke kondikat építettem be. A többi gyári alkatrész. A képen, a ventilátor csatlakozó fölött látható két termisztort én tettem be, mert a gyáriak 10k helyett. 8k és 6k értékűek voltak szobahőmérsékleten. A hozzászólás módosítva: Dec 4, 2022
Melyik a "jelölt" dióda? :-o
|
Bejelentkezés
Hirdetés |