Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Tápegység készítése
Minden áramkörnek van nyugalmi árama, fogyasztása, a DC-DC konverternek is.
A DC-DC kovertereknek alapvetően három csoportja van: step-up (a kimeneti feszültség magasabb a bemenőnél), step-down (a kimeneti fesz. alacsonyabb a bemenőnél), és van olyan, amelyik mindkettőt tudja egyszerre. Közös bennük, hogy kapcsolóüzeműek, sokkal energiatakarékosabbak mint az analóg szabályzók, pl. 7805. Csinálj otthon próbaüzemet, legfeljebb két-három akkupakkal indulsz el horgászni. Azt vedd figyelembe, hogy hidegben romlanak az akkuk telejsítőképességei. Ha nyáron azonos időtartamra elég két csomag, lehet, hogy télen három fog kelleni. 5-10 °C környékén kezdenek jelentősebben romalni az akkuk hatásfogkai.
Először megpróbálnám a vételt egy jó irányított antennával, ami "ingyen" erősíti a jelet...
Köszönöm; ezek alapján kap egy külön kapcsolót, mert nem mindig a radarral megy majd be a hajó. (Amúgy is legalább 2-3 perc míg a radar gps-e magához tér, ennyi idő alatt a két wifi is összeköszön egymással.)
Szia, köszönöm a tanácsot; a vevő a mobiltelefonom, erre hogyan tudok antennát tenni ?
Ez az, ezt kerestem !!! Hogy tudták ilyen sokáig titokban tartani ?!
A horgászcucc mennyisége mellett ez a szerkó már nem oszt, nem szoroz. Az ára viszont valszeg versenyképes a kocsim árával, úgyhogy csak jövőre vagy majd még később is írok ki rá közbeszerzést... (Máshogy nem biztos hogy hozzá lehet jutni ) A hozzászólás módosítva: Szept 27, 2020
Idézet: „de elég gyenge a teljesítménye” Mégis mennyi?
Sziasztok!
SOS segítség kellene! Megépítettem ezt: http://www.bsselektronika.hu/article_print.php?w=1KR77OhA4b A trafó egy kis csengőtrafó, aminek 0-8-12-24V kimenetei vannak. (Teljesítmény nem kell, inkább csak a jelszintek kellenének. Arduino + jelgenerátor, műveleti erősítős példákhoz stb.): Bővebben: Link A tarfó 12V kimenete lenne GND. Graetz: Bővebben: Link A kondik nem nagyok... De tuti működnek, mert tartják a feszt elég rendesen... A gond ezzel az, hogy szimmetrikusnak szimmetrikus, de a várt 12*1,41= 16,9V helyett 22,6V jön ki. Ráadásul a két diódának kb 1,7V ot le kellene vennie, ami 16,9-1,7 =15V ami nekem ideális lenne. a 22.6 nagyon nem ok. Mitől lehet ez?
Szia!
Az ilyen kisteljesítményű trafók üresjárási feszültsége lényegesen nagyobb a névlegesnél. Ezért lesz az egyenirányítás után is magasabb. Vagy előterhelés kell a kimenetekre ellenállásokból, vagy stabilizátorok. Esetleg elég lehet 1-1 LED is, előtétellenállással 10-15 mA-ert beállítva. A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2020
A ledeket mindenképpen be szeretném tenni, mert kondiknak nem ártana, ha kisülnének a kikapcsolás után. (meg persze visszajelzésnek sem rossz.)
Stabilizátorok később jönnének, egy másik dobozban, azokon lenne polaritásvédelem is, illetve 15, 12, 5, 3,3V is. Azonban, 22-ről 12-re a dV=10V, és ha kis áram is megy, akkor is sok hő ment volna el. Ezért a para! Mekkora teljesítmény ellenállás kellene ide? (LED-et teszek bele, azon kívül, ha az nem oldaná meg) Köszi, kipróbálom, jelentkezem!
Az ellenállások is fognak melegedni, első körben közvetlenül a pufferek után a LED-eket próbáld ki.
Igaz nem írtad, milyen értékű a puffer, de ilyen kis terhelésnél nem kell túlzásba esni. 1000 µF már bőven elég.
Tedd be a stabilizátorokat, másképp nem fog menni. Ha kis áramokat veszel ki, akkor nem melegszik nagyon, ha nagyobbakat, akkor meg leesik a szekunder feszültség - vele a pufferfesz is - tehát hasonló a helyzet. Adódik egy max. kivehető áram is: amikor a pufferfesz 13..14V környékére esik.
Kösz mindenkinek, éppen dolgozom rajta kell egy kis idő még. A stab-ot tényleg be kellene építenem. 1A-t bírnak, ide elég lesz. A következőhöz már egy tranzisztoros + stab. megoldással próbálkozok.
Ha van eredmény, küldök fotót!
Sziasztok!
A kis áramkörömet szétszedtem, mert a LED-es terhelés nem volt elég. Most beletettem egy LM7815-öt, de nem tudtam még kipróbálni, mert az LM7915 nem volt itthon a negatív ághoz. Rendeltem egy csomó mással együtt, hétfőn jön meg, addig nem tudom megmutatni.(Öngyógyuló 250mA biztosíték is megy bele, hogy valami kis védelem azért legyen a kimeneten is) Addig is ránéztem szkóppal (tankörtárs hozott egyet, -ezért volt SOS a kérdés- ott a sima lüktető egyen teljesen az elvárt volt. (kondik nélkül Graetz után) Szerintem elszúrtam valamit, de sebaj, megy bele a stabilizátor) Addig is elkezdtem a nagytesójának a dobozát farigcsálni. Abban már 2*12V 60VA (Makrai) trafó lesz, illetve analóg áramkorlát. 22 000 µF puffer kondikkal. (A kisebb kondik 200Ft-al voltak olcsóbbak, megvettem ezeket, de lehet túlzás... ) Szekunder körönként 2.5A-ig terhelhető a trafó,de úgy tervezem, hogy 2A-ig korlátozom mindegyik szekundert ezzel a kapcsolással: http://www.bsselektronika.hu/index.php?w=8PrL2oHaGh A trafónak két szekunder kivezetése van, de ezzel szeretnék szimmetrikus tápot csinálni. A kivezetéseket közösíteném a GND-hez. Azonban nem tudom, hogy a negatív ágon hogy nézne ki az áramkorlát? Milyen tranzisztorok kellenek oda? Valaki lerajzolná nekem? Minden ötletet szívesen fogadok! Köszönöm mindenki hozzászólását!
Elfelejtettem még valamit!
A nagytesó verzióban is 2 Graetz hidat tervezek beépíteni mindegyik szekunderbe, mint itt is: (kistesó verzióban is beletettem egyet pluszba, a kis áramkörömben a kondik, és LM7xxx kölön-kölön vannak majd a 'végén' lesznek közösítve GND-ben.)) Bővebben: Link A "Csillagpontos huzalozás" bekezdés előtti ábrán. Az áramkorlátot a felső egyenirányítottba még el tudom képzelni, azonban az így kialakított egyenirányított negatív ágba már nem. A nagy verzió kivezetésein nem lesznek fesz. stabilizátorok, maradhat a lüktető egyen, 2A áramkorláttal. Később kisebb dobozokba készítek feszszabályzós áramköröket polaritásvédelemmel és egyebekkel. Így tudok 15-12-5-3,3 V-okat előállítani szimmetrikusan is akár. Ha valami elmegy, könnyebb javítani is... A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2020
Sziasztok ! táppal kapcsolatban lenne nekem is kérdésem , régebben már kérdezősködtem ebben az ügyben , csak nem volt rá időm foglalkozni vele, most megcsináltam egy kis stabilizálást a képen látható körből a 7818 as stabkockával . Kicseréltem a MJE3055 öt tip142 re , a lábkiosztásnak megfelelően módosítottam a tip142 -t.
Régebben azt tanácsolta valaki , hogy tegyek 220 ohmos ellenállást a tip142 bázisa és emitere közé és az 1ohm 5W os ellenállás nem kell oda. Most a rajz szerinti bekötésnél , 26V váltó megy egy 10A gretz hidba , a 7818 bemenetén a kondi miatt felmegy 35V ra a fesz , a tip142 kimenetén az emiterén 18V jelent meg és terhelhető , de eléggé melegszik , nagyobb hűtőbordát teszek majd rá , a 7818 as stabkocka langyos nincs hűtőbordára téve. A kört javítsam ki úgy , ahogy javasolták régebben azzal a 220ohmos ellenállással ? vagy így is jó?, próbára rátettem egy régi laptopra 3,5A -t eszik, ment vele , 19V van ráírva , de már használtam 16V ról is és tökéletesen ment. Attól tartottam , hogy ha valami hiba folytán 35V jelenne meg a kimeneten , akkor az végzetes lehet a rákapcsolt cuccnak , mennyire biztonságos ez a kapcsolás így ?
Szia!
A necces az, hogy a 7818 maximális Ube feszültsége 35 volt és ha a hálózat pozitív változása miatt magasabb lesz, átüthet és annyi a táplálandó eszköznek. Az 1 ohm pedig olyan, mintha ott sem lenne ( rövidzár ).. 10 ohmot tegyél be tesztre, a 220 nagyon sok lenne. Számolj bázisáramot, milyen kimeneti áramhoz mennyi kell és úgy variálhatsz esetleg. A 3055 melegedése pedig normális: ( Uc-Ue) *Iki melegíti... nagyobb borda kell, vagy kis ventilátor melléje. Esetleg a 7818 alját megemelhetnéd 1-2 kicsi diódával, a 3055 Ube feszültsége úgyis kivonódik a kimenetből - kis lemezt arra is tehetsz hűtésmek. A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2023
Szevasz!
Én egy thirisztoros tulfeszfigyelőt mindenképp raknék a kimenetre az esetleges alaktrész zárlat miatt, hogy megvédjem az utánakötött fogyasztót. Ekkor a bemenetre mindenképp kell még egy biztosíték, amit a védelem kiolvaszt. Üdv. M.
Sajnos nem jó már az a rajz sem, amiből kiindultál. Érdemes a Texas eredeti ajánlását követni, lásd melléklet.
Üdv, azt hiszem pont te írtad nekem ezt a 220ohmos bekötést , de nem a 3055 höz , hanem a tip142 höz és most a fenti rajzban a tip142 őt tettem , ez nagyobb teherbírású csak a lábkiosztása más.
Mivel most a tip142 van bekötve , az az 1ohm 5W os ellenállás az a 7818 kimenete és a tip142 bemenete vagyis a bázisa közé van téve . A 220 ohmos ellenállást a tip142 bázisa és emmitere közé írtad régebben , ezt még nem tettem be. Ez a vátó 26V os tápot majd lecserélem , most csak tesztelésre tettem rá, van 22V -os trafóm is , ez jobb lesz majd.
Az a gond, hogy összekeverted, mit hová teszel be.
A legegyszerűbb kapcsolási rajzon is célszerű az alkatrész mellé írni az értéket, aztán nincs kavarodás. A TIP142 darlington és kicsit más a meghajtása is, nagyságrendekkel kisebb bázisáramot kér. Emitterkövető beállításban van a rajzodon, így már sacc 1.5 volttal kisebb a kimenőfeszültség. Ezért írtam a 7818 megemelését. Az 1 ohm nem oszt, nem szoroz a TIP báziskörében, így már lehetne akár 47 ohm is. Ha viszont ragaszkodsz a pontosan 18 volthoz, a pnp-s rajz a megfelelő, ha meg tudod méretezni az adatlap alapján. A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2023
Akkor most elvesztettem a fonalat , nem gond , ha kicsit kevesebb a kimenő fesz, feljebb említettem , hogy a laptop 16V al is működött. Azt hittem , hogy a rajz alapján , ha beleteszem az mje3055 helyére a tip142 őt, akkor az jó lesz , végül is a tip142 bázisára kötöttem a 7818 kimenetét , a collektorára a 7818 bemenetét, a tip emiterén meg a kijövő fesz. , de végül is működik, de ezek szerint valami mégsem jó. Az egyik jó dolog, hogy még nem purcant ki .
régebben ezt írtad : " Tápos kérdésed. A TIP 142-t egyszerűen utána kötöd a 7818-nak, mintha egy "darlington" páros lenne: kollektora +Ub-re, bázisa a 7818 kimenetére, emittere a +Uki kimenet. A bázis-emitter közé tegyél be egy 220 ohmot. +Uki így kicsit kevesebb lesz, sacc 0.8..1 volttal." Ezek alapján jól van kötve , csak a 220ohm kell a bázis -emitter közé. , vagy mégsem jó ?
Tegyél be a 7818 kimenet és a TIP bázis közé egy 47 ohmot ( sacc ), a bázis-emitter közé pedig 220 ohmot. A trafód pedig a 22 voltos legyen.
Köszi, egyébként nem használom komoly cucchoz , egy őskori laptop megy majd róla , még annak idején az ősemberek pötyögtettek róla a fán, nincs értéke . Biztiket is teszek majd bele .
Sziasztok!
Kellene nekem egy olyan kapcsolás, esetleg DC DC konverter, amely tud 2x50V-ból 2x15V-ot. Tudtok e esetleg segíteni?
Ha nem is ezt, de hasonlót már használtam. 70V --->15V
Szia!
Valami hasonló kellene, szimmetrikus és vagy 2A. +GND- 15V.
Korábban építettem 1 darab passzív tápot tesztelésre/meghallgatásra egy Lowther elektromágneses gerjesztésű (field coil) hangszórópárhoz. Most a gazdája unszolására - mikor lesz neki jobb tápja - egy modernebb megoldáson kezdtem el gondolkodni.
Végül nekiálltam az újévi kezdő lendülettel (egy minimál koncepciónak) megfelelő V-FET-es tápegység kifejlesztésének. A V-FET-el igen egyszerű dolgozni, a GS közé berakott ellenállással lehet a munkaponti áramot beállítani (egyszerű CCS). Arra persze figyelni kell, hogy azért maradjon elegendő DS feszütség a műkődéshez. A kimeneti ponton kb. 1mv PP riple van, ezt még a 96-98dB-s FC hangszórókon sem lehet meghallani. TJ.
Mivel ennek a hétnek a végére szeretnék elkészülni a V-FET-es field coil tápegység egy működő deszkamodelljével - hát belehúztam, fűrészeltem, fúrtam, faragtam és reszeltem
Itt van első elrendezési terve a V-FET field coil supply 1.0 -nak. TJ.
Készen van az első működő V-FET CCS field coil supply
Azért néhány dolog kiderült közben, és ezért változtatni is kellett az eredeti ötlethez képest. 1. Az a korábbi 1,5 amperes érték a kettő DIY field coil hangszóró gerjesztőárama volt, tehát egynek csak 0,75 amper kell 2. Így a kisebb áramígényhez méreteztem a most beépített alkatrészeket 3. Mindenképpen szükséges a V-FET védelme a különböző szélsőséges helyzetekben - kimarad a hálózat, véletlenül kihúzzák a DIY field coil hangszórót tápláló vezetéket 4. Így bekerült a kapcsolásba egy védődióda, valamint egy, a pufferkondit kisűtő ellenàllás 5. A jelzőlámpa egy 36v/30mA-es izzó, mert ugyan 10v van üzem közben a kimeneten, de ha kihúzzák a gerjesztőtekercs csatlakozóját, akkor 20v fölé megy a kimeneti feszültség (ez a CCS áramkör tulajdonsága). TJ |
Bejelentkezés
Hirdetés |