Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
A LED-nél nem a feszültség számít, hanem az áram!
A megadott adatok értelmezése: a LED-en 350mA áramot áthajtva 2,85-3,85V feszültség esik. Ezekből az értékekből nehéz lenne meghatározni, hogy mekkora ellenállás kell a 15V-os táp esetén. Mindenképp áramgenerátoros meghajtás javasolt! Bár lehet ahhoz meg kevés a tartalék feszültség. Vagy marad a kísérletezés, 10 Ohm-os ellenállással kezdeni, majd mérve a LED-ek áramát, elkezdeni csökkenteni az ellenállás értékét.
Sziasztok,
A képen lévő kapcsolást RGP15J diódákkal, és 2200µF 25V kondenzátorokkal készítettem el. A bemeneten egy AC 9V/1A dugasztáp van, ami terhelés nélkül kb. 11V feszültséget ad le. A kimeneteken +15V és -15V van, ezek egy 5.1-es "erősítőt" (3db TEA2025, 1db TDA2030, 1db 4558) táplálnak. A kérdésem az lenne, hogy a kimeneti feszültség ilyen megosztásánál megfelelnek a 25V-os kondenzátorok, vagy a két feszültség összege számít, és akkor 35V-os darabok kellenek? Illetve a kapacitásuk elég?
Hello! Itt a kondira jutó feszültség, a bemeneti váltó csúcsértéke. Tehát jó a 25V-os.
Köszönöm.
A kapacitás is rendben van? Egyébként van ennek a kapcsolásnak így használva valami hátránya, vagy ha rendben működik róla az erősítő, akkor mehet gond nélkül?
Kapacitás az mindig a terhelőáramtól és a megengedhető hullámosságtól függ. Ez kétszer egyutas egyenirányítás, ahol mivel csak egy-egy oldalon a félperiódus tölti a kondit, magasabb a hullámosság, így nagyobb kapacitású kondi szükséges
Kétutasnál ökölszabályként amperenként 2200µF-ot használnak, ha van utána stabilizátor, ha nincs, akkor 4700µF-ot szokás használni. Egyutas mellett, kb. kétszer nagyobb a hullámosság. És vedd figyelembe a trafó terhelhetőségét is. A segédlet hozzá.
Szia!
Idézet: „A kérdésem az lenne, hogy a kimeneti feszültség ilyen megosztásánál megfelelnek a 25V-os kondenzátorok, vagy a két feszültség összege számít, és akkor 35V-os darabok kellenek? Illetve a kapacitásuk elég?” Proli007 a fenti kérdésedre korrekt, kimerítő választ adott! De nem tudom megállni, hogy a fent leírt és rajzolt tápegység a vázolt 5.1 -es elképzelésedhez kevés! A TEA2025 IC max. tápfeszültsége +15Volt. A gyári ajánlás: + 12Volt. Egy IC max. áramfelvétele 1,5 A. Ebből szeretnél 3 db -ot =4,5 Amper max terhelést jelent a pozitív ágon. Ehhez még jönne a TDA203 a +- 18 Voltos tápfeszültség igénye mellett a maga 3,5 Amperes áramfelvételével Maximális kivezérlés mellett csak a 4 végfok áramfelvétele 8 Amper. A perifériáról(előerősítő, led, stb) nem beszélve. Ergo, az általad rajzolt táp minden tekintetben alkalmatlan a fent vázolt elképzelésed meghajtására. Sajnálom, hogy elszomorítottalak. Üdv
Akkor bontok valamiből 4700µF-os kondenzátorokat.
Viszont azt elfelejtettem mondani, hogy magában az erősítőben is vannak a tápok szűrésére külön 2200µF-os kondenzátorok. Így akkor esetleg más a helyzet, mivel összeadódik a két 2200-as érték, és akkor az úgy elég?
Ahogy Pali is írja, ehhez a terheléshez sem a kondi, sem a trafó nem elég. Nem gondolnám, hogy az erősítőben (ha ez az és nem "Te lapátolod össze") Ilyen nokedli trafó lenne benne.
Szia,
Nem szomorítottál el. Ez nem egy tervezett kapcsolás, hanem egy gyári erősítő. A helyzet az, hogy már 1 napja működik azzal a dugasztáppal, és a kis kapcsolással. Csak azért kérdeztem itt rá, mert a kis kapcsolás megbízható működésében nem voltam biztos. Maga az erősítő már egy hete működik a dugasztáppal úgy, hogy csak az 5 kicsi hangfal volt rákötve. Mert a nagy nem szólt, mivel a 4558-as IC-nek kell a negatív táp. Akkor kezdtem el utána nézni, hogyan lehetne a legegyszerűbben előállítani neki a negatív feszültséget, és találtam ezeket a feszültség duplázó kapcsolásokat.
Szia.
Ha a dugasztáp csak az előerősítőnek kell, akkor nem szóltam. (leírásodban nem volt egyértelmű, hogy csak az előfokhoz kell). Akkor úgy tegyél ahogy Proli007 írta. Idézet: „A kimeneteken +15V és -15V van, ezek egy 5.1-es "erősítőt" (3db TEA2025, 1db TDA2030, 1db 4558) táplálnak.” A hozzászólásodnál úgy értelmeztem, hogy a végfokokat is erről akarod hajtani. Üdv. A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2023
Nincs benne trafó, ezért próbáltam ki, hogy a dugasztáppal oldom meg a tápellátását.
Egyébként a gyári trafó ami benne volt sem egy erőmű: 9V/1,6A 12V x 2/0,7A
Jól értelmezted, az egész készülék a dugasztápról működik jelenleg.
De látom, nem hisztek nekem Teszek majd fel képeket a panelről.
Dehogynem, mi készséggel elhiszünk bár mit. Mert szinte minden vacakban alul van méretezve a táp. Mert a vas sokba kerül, a rézről nem is beszélve, meg nagyon nyomja a hajót.
De amit felsoroltál, azért az is 30VA és nem 9VA. Az erősítők teljesítményét egyébként is a szobacsillár fogyasztásával együtt adják meg.
Manapság már a szobacsillár is csak 3x3W-ot fogyaszt
Miért, te nem LED-es erősítőt használsz már?
Amúgy pc hangszóró szintén arról is menni fog, csak akkor minek építeni.
Elhiszem. De azt biztosan tudom, csak pár W hangteljesítményt ad. Kb. Mint egy táskarádió. Ezzel nincs is semmi baj, ha nem zavar a torzítás és elég.
Én egy creative inspire P380-as 2.1-es hangrendszerről hajtom a műhely hangszórókat, a mélyláda egy 30cm-es valami átlagos dobozka, de az a pár Watt akkorát szól, hogy elég lenne bulizni is. Jó hangszórókhoz nem kell a 100W. Itt is csak egy sima trafó van, saccra 20-30VA-nél többet nem tud. 2x5W megy a magas-középre, 10W a mélyre. Teljesen elegendő.
A trafója a tiednek 35VA-es amúgy, de össze sem vethető a dugasztáppal. Mondjuk amikor most már annyi hangcucc van itt, hogy minden héten hallgathatnék mást, biztos nem ilyen kis egyutas műanyagdobozkákat választanék, se zenére se szövegre, beszédérthetősége sem az igazi.
Sziasztok,
Reprodukáltam a képen szereplő nagyon egyszerű kapcsolást, az alábbi módosításokkal: - A tranzisztor BC945C - Vcc+: 8V (a relé is egy ritka, 8 Voltos típus, kis áramú /10mA/) - Vin: 3V vagy 5V Az a gond, hogy csak akkor húz meg a relé, ha a tápfeszültséget kötöm a Vin-re, de sajnos +3V vagy +5V esetén nem húz meg. - Ha megemelem a tápfeszültséget 10-12 Voltra, nem változik a jelenség, - Ha szinte nullára csökkentem a soros bázisellenállás értékét, akkor sincs változás. Mit csináltam, mit számoltam rosszul? Köszönöm!
Hello! Alapvetően azt rontottad el, hogy nem tudod, hogy ez a kapcsolás egy "emitter követő áramkör". Vagy is a relére mindig akkora feszültség juthat, mint amit a bázira adsz.(Sőt ettől még 600mV-al kevesebb, mert a bázis-emitter diódának is nyitni kell valamiből.) Tehát így az 5 vagy 3V-ból nem lehet meghúzatni relét. Közös-emitteres kapcsolás kell választani, bázisáram korlátozással..
Próbáld úgy, hogy felcseréled a tranzisztort és a relét.
Tehát a tápra megy a relé, a testre a tranzisztor E lába. Természetesen a dióda is megy a relével. A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2023
Sajnos nagyon fontos lenne, hogy a relé a negatív körben legyen. Egy gyári RF relédobozt vezérlek, ahol a relék egyik lába össze van kötve az árnyékolt házzal, azaz a GND-vel.
Átalakíthatom valahogy úgy a kapcsolást, hogy NPN tranzisztor maradjon, és a relé az emitterkörben marad? Ezt az oldalt használtam példának (többféle relékapcsolást ismertet). Köszi!
Akkor használj PNP tranzisztort a jelenlegi NPN helyett. Ekkor a tranyó bázis testre kapcsolásával húz meg a relé. Ha ez nem jó, akkor be kell tenni egy invertáló NPN tranzisztort is, ami pozitív jelre kapcsolja testre a relé vezérlő tranzisztor bázisát.
Köszönöm mindkettőtöknek a választ! Akkor átépítem BC212-vel, az még van itthon
Külön köszönöm a fáradságot a Tina kapcsolási rajzzal! A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2023
@Régi motoros és többiek, néhány tanács, hogy ezeket már ne szív(játok)d meg a mOhm mérővel.
- Morgo mester cikkét el kell olvasni! - Kis VA trafó sokkal nagyobb feszültséget ad le kis terhelésen, mint gondolnád. 25 V-os kondenzátor is kicsi... - Kis VA trafó primer tekercse hajlamos megszakadni. - LM317 is be tud gerjedni, bár az adatlap szerint nem kell kondenzátor, DE kell. - Alapműszernek a bemenete és tápja nem lehet közös, két külön táp kell. - Huzalozás nagyon nem mindegy, ezred(!) Ohm-okról beszélünk. - Négy pontosan (4 x 19 mm) kötelező kivezetékelni.
Nem az erdeti hangszórókkal van természetesen hajtva, hanem normálissal. Mint írtam, a mélyláda egy 30cm-es Mac Audio reflexcsöves, jól puffog a 10W-tal is, a magasak meg egy creative gigaworks S700 7.1 szettből a közép-magas, nagyon tetszik a hangja. Csak az erősítőt használom, mert kis méretű, de elég erős.
Sziasztok!
A mellékelt képen látható számok mit jelentenek egy analóg árammérő esetén? A hozzászólás módosítva: Márc 12, 2023
Ekkora feszültség esik a műszer teljes kitérésekor.
Egy pár kép, ahogy igértem.
Papíron a sub hangszóró 25W-os, az 5 darab kis sat hangszóró pedig 5W-os. Ez szerintem már új korában is egy Tesco alsó polcos darab lehetett, ezért tettem idézőjelbe az erősítő szót már az eredeti hozzászólásomban. De működik a kis dugasztápról, így kidobni nem fogom. Lehet, hogy kap egy Ali-s rádió/mp3 panelt, és lesz belőle egy ezresből egy távirányítós műhely rádió. Így, hogy már látod, hogy a panelen is megvannak a 2200µF-os kondenzátorok, akkor nem kell nagyobbra cserélni a feszültség duplázó kapcsolásban lévő kettőt? Illetve továbbra is él a másik korábbi kérdés, hogy az a kis kapcsolás minden gond nélkül használható? |
Bejelentkezés
Hirdetés |