Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
A LED-nél nem a feszültség számít, hanem az áram!
A megadott adatok értelmezése: a LED-en 350mA áramot áthajtva 2,85-3,85V feszültség esik. Ezekből az értékekből nehéz lenne meghatározni, hogy mekkora ellenállás kell a 15V-os táp esetén. Mindenképp áramgenerátoros meghajtás javasolt! Bár lehet ahhoz meg kevés a tartalék feszültség. Vagy marad a kísérletezés, 10 Ohm-os ellenállással kezdeni, majd mérve a LED-ek áramát, elkezdeni csökkenteni az ellenállás értékét.
Sziasztok,
A képen lévő kapcsolást RGP15J diódákkal, és 2200µF 25V kondenzátorokkal készítettem el. A bemeneten egy AC 9V/1A dugasztáp van, ami terhelés nélkül kb. 11V feszültséget ad le. A kimeneteken +15V és -15V van, ezek egy 5.1-es "erősítőt" (3db TEA2025, 1db TDA2030, 1db 4558) táplálnak. A kérdésem az lenne, hogy a kimeneti feszültség ilyen megosztásánál megfelelnek a 25V-os kondenzátorok, vagy a két feszültség összege számít, és akkor 35V-os darabok kellenek? Illetve a kapacitásuk elég?
Hello! Itt a kondira jutó feszültség, a bemeneti váltó csúcsértéke. Tehát jó a 25V-os.
Köszönöm.
A kapacitás is rendben van? Egyébként van ennek a kapcsolásnak így használva valami hátránya, vagy ha rendben működik róla az erősítő, akkor mehet gond nélkül?
Kapacitás az mindig a terhelőáramtól és a megengedhető hullámosságtól függ. Ez kétszer egyutas egyenirányítás, ahol mivel csak egy-egy oldalon a félperiódus tölti a kondit, magasabb a hullámosság, így nagyobb kapacitású kondi szükséges
Kétutasnál ökölszabályként amperenként 2200µF-ot használnak, ha van utána stabilizátor, ha nincs, akkor 4700µF-ot szokás használni. Egyutas mellett, kb. kétszer nagyobb a hullámosság. És vedd figyelembe a trafó terhelhetőségét is. A segédlet hozzá.
Szia!
Idézet: „A kérdésem az lenne, hogy a kimeneti feszültség ilyen megosztásánál megfelelnek a 25V-os kondenzátorok, vagy a két feszültség összege számít, és akkor 35V-os darabok kellenek? Illetve a kapacitásuk elég?” Proli007 a fenti kérdésedre korrekt, kimerítő választ adott! De nem tudom megállni, hogy a fent leírt és rajzolt tápegység a vázolt 5.1 -es elképzelésedhez kevés! A TEA2025 IC max. tápfeszültsége +15Volt. A gyári ajánlás: + 12Volt. Egy IC max. áramfelvétele 1,5 A. Ebből szeretnél 3 db -ot =4,5 Amper max terhelést jelent a pozitív ágon. Ehhez még jönne a TDA203 a +- 18 Voltos tápfeszültség igénye mellett a maga 3,5 Amperes áramfelvételével Maximális kivezérlés mellett csak a 4 végfok áramfelvétele 8 Amper. A perifériáról(előerősítő, led, stb) nem beszélve. Ergo, az általad rajzolt táp minden tekintetben alkalmatlan a fent vázolt elképzelésed meghajtására. Sajnálom, hogy elszomorítottalak. Üdv
Akkor bontok valamiből 4700µF-os kondenzátorokat.
Viszont azt elfelejtettem mondani, hogy magában az erősítőben is vannak a tápok szűrésére külön 2200µF-os kondenzátorok. Így akkor esetleg más a helyzet, mivel összeadódik a két 2200-as érték, és akkor az úgy elég?
Ahogy Pali is írja, ehhez a terheléshez sem a kondi, sem a trafó nem elég. Nem gondolnám, hogy az erősítőben (ha ez az és nem "Te lapátolod össze") Ilyen nokedli trafó lenne benne.
Szia,
Nem szomorítottál el. ![]() Ez nem egy tervezett kapcsolás, hanem egy gyári erősítő. A helyzet az, hogy már 1 napja működik azzal a dugasztáppal, és a kis kapcsolással. Csak azért kérdeztem itt rá, mert a kis kapcsolás megbízható működésében nem voltam biztos. Maga az erősítő már egy hete működik a dugasztáppal úgy, hogy csak az 5 kicsi hangfal volt rákötve. Mert a nagy nem szólt, mivel a 4558-as IC-nek kell a negatív táp. Akkor kezdtem el utána nézni, hogyan lehetne a legegyszerűbben előállítani neki a negatív feszültséget, és találtam ezeket a feszültség duplázó kapcsolásokat.
Szia.
Ha a dugasztáp csak az előerősítőnek kell, akkor nem szóltam. (leírásodban nem volt egyértelmű, hogy csak az előfokhoz kell). Akkor úgy tegyél ahogy Proli007 írta. Idézet: „A kimeneteken +15V és -15V van, ezek egy 5.1-es "erősítőt" (3db TEA2025, 1db TDA2030, 1db 4558) táplálnak.” A hozzászólásodnál úgy értelmeztem, hogy a végfokokat is erről akarod hajtani. Üdv. A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2023
Nincs benne trafó, ezért próbáltam ki, hogy a dugasztáppal oldom meg a tápellátását.
Egyébként a gyári trafó ami benne volt sem egy erőmű: 9V/1,6A 12V x 2/0,7A
Jól értelmezted, az egész készülék a dugasztápról működik jelenleg.
De látom, nem hisztek nekem ![]()
Dehogynem, mi készséggel elhiszünk bár mit. Mert szinte minden vacakban alul van méretezve a táp. Mert a vas sokba kerül, a rézről nem is beszélve, meg nagyon nyomja a hajót.
De amit felsoroltál, azért az is 30VA és nem 9VA. Az erősítők teljesítményét egyébként is a szobacsillár fogyasztásával együtt adják meg.
Manapság már a szobacsillár is csak 3x3W-ot fogyaszt
![]()
Miért, te nem LED-es erősítőt használsz már?
Amúgy pc hangszóró szintén arról is menni fog, csak akkor minek építeni.
Elhiszem. De azt biztosan tudom, csak pár W hangteljesítményt ad. Kb. Mint egy táskarádió. Ezzel nincs is semmi baj, ha nem zavar a torzítás és elég.
Én egy creative inspire P380-as 2.1-es hangrendszerről hajtom a műhely hangszórókat, a mélyláda egy 30cm-es valami átlagos dobozka, de az a pár Watt akkorát szól, hogy elég lenne bulizni is. Jó hangszórókhoz nem kell a 100W. Itt is csak egy sima trafó van, saccra 20-30VA-nél többet nem tud. 2x5W megy a magas-középre, 10W a mélyre. Teljesen elegendő.
A trafója a tiednek 35VA-es amúgy, de össze sem vethető a dugasztáppal. Mondjuk amikor most már annyi hangcucc van itt, hogy minden héten hallgathatnék mást, biztos nem ilyen kis egyutas műanyagdobozkákat választanék, se zenére se szövegre, beszédérthetősége sem az igazi.
Sziasztok,
Reprodukáltam a képen szereplő nagyon egyszerű kapcsolást, az alábbi módosításokkal: - A tranzisztor BC945C - Vcc+: 8V (a relé is egy ritka, 8 Voltos típus, kis áramú /10mA/) - Vin: 3V vagy 5V Az a gond, hogy csak akkor húz meg a relé, ha a tápfeszültséget kötöm a Vin-re, de sajnos +3V vagy +5V esetén nem húz meg. - Ha megemelem a tápfeszültséget 10-12 Voltra, nem változik a jelenség, - Ha szinte nullára csökkentem a soros bázisellenállás értékét, akkor sincs változás. Mit csináltam, mit számoltam rosszul? Köszönöm!
Hello! Alapvetően azt rontottad el, hogy nem tudod, hogy ez a kapcsolás egy "emitter követő áramkör". Vagy is a relére mindig akkora feszültség juthat, mint amit a bázira adsz.(Sőt ettől még 600mV-al kevesebb, mert a bázis-emitter diódának is nyitni kell valamiből.) Tehát így az 5 vagy 3V-ból nem lehet meghúzatni relét. Közös-emitteres kapcsolás kell választani, bázisáram korlátozással..
Próbáld úgy, hogy felcseréled a tranzisztort és a relét.
Tehát a tápra megy a relé, a testre a tranzisztor E lába. Természetesen a dióda is megy a relével. A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2023
Sajnos nagyon fontos lenne, hogy a relé a negatív körben legyen. Egy gyári RF relédobozt vezérlek, ahol a relék egyik lába össze van kötve az árnyékolt házzal, azaz a GND-vel.
Átalakíthatom valahogy úgy a kapcsolást, hogy NPN tranzisztor maradjon, és a relé az emitterkörben marad? Ezt az oldalt használtam példának (többféle relékapcsolást ismertet). Köszi!
Akkor használj PNP tranzisztort a jelenlegi NPN helyett. Ekkor a tranyó bázis testre kapcsolásával húz meg a relé. Ha ez nem jó, akkor be kell tenni egy invertáló NPN tranzisztort is, ami pozitív jelre kapcsolja testre a relé vezérlő tranzisztor bázisát.
Köszönöm mindkettőtöknek a választ! Akkor átépítem BC212-vel, az még van itthon
![]() Külön köszönöm a fáradságot a Tina kapcsolási rajzzal! ![]() A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2023
@Régi motoros és többiek, néhány tanács, hogy ezeket már ne szív(játok)d meg a mOhm mérővel.
![]() - Morgo mester cikkét el kell olvasni! - Kis VA trafó sokkal nagyobb feszültséget ad le kis terhelésen, mint gondolnád. 25 V-os kondenzátor is kicsi... - Kis VA trafó primer tekercse hajlamos megszakadni. - LM317 is be tud gerjedni, bár az adatlap szerint nem kell kondenzátor, DE kell. - Alapműszernek a bemenete és tápja nem lehet közös, két külön táp kell. - Huzalozás nagyon nem mindegy, ezred(!) Ohm-okról beszélünk. - Négy pontosan (4 x 19 mm) kötelező kivezetékelni.
Nem az erdeti hangszórókkal van természetesen hajtva, hanem normálissal. Mint írtam, a mélyláda egy 30cm-es Mac Audio reflexcsöves, jól puffog a 10W-tal is, a magasak meg egy creative gigaworks S700 7.1 szettből a közép-magas, nagyon tetszik a hangja. Csak az erősítőt használom, mert kis méretű, de elég erős.
Sziasztok!
A mellékelt képen látható számok mit jelentenek egy analóg árammérő esetén? A hozzászólás módosítva: Márc 12, 2023
Ekkora feszültség esik a műszer teljes kitérésekor.
Egy pár kép, ahogy igértem.
Papíron a sub hangszóró 25W-os, az 5 darab kis sat hangszóró pedig 5W-os. Ez szerintem már új korában is egy Tesco alsó polcos darab lehetett, ezért tettem idézőjelbe az erősítő szót már az eredeti hozzászólásomban. ![]() De működik a kis dugasztápról, így kidobni nem fogom. Lehet, hogy kap egy Ali-s rádió/mp3 panelt, és lesz belőle egy ezresből egy távirányítós műhely rádió. Így, hogy már látod, hogy a panelen is megvannak a 2200µF-os kondenzátorok, akkor nem kell nagyobbra cserélni a feszültség duplázó kapcsolásban lévő kettőt? Illetve továbbra is él a másik korábbi kérdés, hogy az a kis kapcsolás minden gond nélkül használható? |
Bejelentkezés
Hirdetés |