Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   294 / 327
(#) Gafly válasza KipKap hozzászólására (») Ápr 11, 2023 /
 
Mi van benne?
(#) KipKap válasza Gafly hozzászólására (») Ápr 11, 2023 /
 
Szerintem csak kapcsolóüzemű táp. A töltésvezérlést szerintem az akkufoglalatba épített elektronika végzi. 20V-on teljesen jól megy a töltés, csak nem szeretném, ha hosszú távon károsodna az elektronika, ezért kérdeztem, hogy vajon mekkora feszültséget lehet beadni a töltésvezérlőnek. (..és vajon mitől nem elég neki a 12.6V?)
(#) Robi hozzászólása Ápr 17, 2023 /
 
Sziasztok!
Rendeltem aliról 30v-os tápegységet, hogy kiváltsam a tönkrement NiMH töltőt. Persze előtte megkérdeztem a kínai eladót, hogy van-e benne áramkorlátozó, és az volt a válasz, hogy igen, van benne. Megérkezett, kimértem, nincs. Legalábbis 2A-nél nem korlátoz, 3,1 A-re is felmegy az áram, és ezért elég rendesen melegszik. Félek, hogy a benne levő elkók nem fogják sokáig jól tűrni a "szaunát" ezért valami módosítást kell rajta eszközölnöm. Persze rajzot ehhez sem találok, visszarajzolni meg nincs idő. Van benne egy NTC a primer körben "NTC 5D-9" jelöléssel. Szerintetek, ha ezt kicserélem, elérhetném vele a célt, hogy 2A-nél ne engedje feljebb a kimenő áramot? Ha igen, akkor milyen jelölésűre? Köszi!
(#) pipi válasza Robi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
Nem tudsz hozzányúlni... Tegyél utána egy kapcsiüzemű fesz/áramkorlátos táp modulkát, nem egy összeg, itt a Hestore-ban is van
(#) Robi válasza pipi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
Köszi! Keresem, de nem találom. Tudnál linkelni egyet? Amit máshol találtam, az majdnem akkora (és annyiba kerül), mint a tápegység.
mod: Erre gondolsz? Bővebben: Link ez sajnos nincs készleten.
A hozzászólás módosítva: Ápr 17, 2023
(#) Robi válasza Robi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
...vagy felhasználom az eredeti NiHM tápegységből a söntöket. Van benne 3 db 7w-os ellenállás (2db 15 ohm és 1db 18 ohm) Ha jól számolom, akkor párhuzamosan kötve 5,29 ohm lenne. Az akku most 25,4 V-on 3,1A-t vesz fel, tehát az akku belső ellenállása 8,2 ohm. Sorba kötve 13,5 ohm lenne, ami 25,4V-on 1,9A, ami nekem pont megfelelne. Viszont az eldisszipált teljesítmény több mint 30W. Mellékeltem egy számoló táblázatot, hátha elvétettem valamit (25 éve nem űzöm a szakmát) Persze van az eredeti áramkörben is mellette egy ventilátor, de ez meg 12V-ról megy. Még ehhez is tegyek feszültségosztót? Ez már azért elég barkács megoldás lenne nem?

resistor.jpg
    
(#) Kovidivi válasza Robi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
Ha 3A-est vettél és 3.1A-nál korlátoz, akkor az egy tökéletes termék, és az eladó igazat mondott. Ha sok az áram, soros ellenállás kell, vagy dc-dc.
(#) erbe válasza Robi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
Ez a kép mit ábrázol?
(#) Robi válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
2A-est vettem.
@erbe A kép egy számolótábla, de valami nem ok. Párhuzamosan az ellenállások 5,8 ohm, az eltérés lehet méréshiba is. Viszont az áram lecsökkent 0,55 A-re, ami így nagyon kíméletes töltés, és az ellenások sem melegednek túlzottan, de a töltési idő jó sok lesz. 21 db 3500mAh-ás Li-ion cella van.
(#) erbe válasza Robi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
Nem lehet így számolni. Az akkumulátornak dinamikus ellenállása van, ami nem a kapocsfeszültség és az áram hányadosa. A disszipált teljesítmény se úgy számolandó. Ami veszteségként disszipálódik, az a töltőáram és az ellenálláson eső feszültség szorzata. P = I * (I * R). 5,29 Ohm és 0,55 A esetén 1,6 W.
Közelítő töltőáramot úgy lehet számítani, hogy a töltő feszültségéből kivonjuk a töltendő (lemerült) akku feszültségét, majd ezt osszuk az ellenállással. De ez a töltőáram a töltés során folyamatosan csökken.
A hozzászólás módosítva: Ápr 17, 2023
(#) Robi válasza erbe hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
Köszönöm! Jó sokat felejtettem, de mentségemre szóljon, hogy már nem műszerészként dolgozok. A digitális áramköröket jobban vágom már mint az analógot, lévén hogy programozó lettem.
(#) pipi válasza Robi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
Nem írtad mekkora kimenő fesz kell, hány cellás az akkud, de neked szerintem step down modul kell
https://www.hestore.hu/prod_10037204.html
A hozzászólás módosítva: Ápr 17, 2023
(#) erbe válasza pipi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
Írta. 21 cella, mérve 25,4 V feszültség. Ez 3 * 7 cellára jön ki. 30 V még éppen elég.
A nagyobb baj, hogy nem tudjuk, van-e BMS rajtuk.
A hozzászólás módosítva: Ápr 17, 2023
(#) Robi válasza pipi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
Bocs, tudom, nem írtam le mindent újra, mert pár hete már írtam ide. Az van, hogy ez egy NiMH-ről Li-ion-ra alakított rendszer. Az eredeti töltőt próbálták használni hozzá, de megnyekkent. Rendeltem kínából új tápot, mert nem sok értelme volt javítani az eredetit. A BMS és az akku-pakk jó, csak szeretne jó nagy áramot felvenni. Viszont max 2A-rel tölteném, de a tápban nincs áramkorlát. Ezért van a kálváriám.
(#) Kovidivi válasza Robi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
Egy jól megválasztott soros ellenállas megoldja a problémád. Legrosszabb esetben próbálkozol. Teljesen üres akksit használj, ekkor folyik a legnagyobb áram. Az adapter feszültségnek a max. cellafeszültséggel kell megegyeznie, 7S lithium akksinál 4.2x7=29,4V, 30V majdnem hogy sok (4,28V), de a BMS majd úgyis közbelép. 1db soros diódával (0.7V) azért én beállítanám az alacsonyabb feszültséget. CC/CV töltést nem fogsz kapni, de nem fog semmi bajt okozni az akksidnak, a töltési idő fog megnyúlni. Ha 7S2P akksiról van szó, én hagynám a 3A-t. 7S1P-nél meg olyan 1-1.5A lenne a megfelelő.
(#) pipi válasza Robi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
Bocs, elsiklottam felette...Akkor nem jó az ajánlott modul, mert azon is esik pár Volt.
Lehet megpiszkálnám a szekunder oldalon a visszacsatolást, hogy a tápból kicsit nagyobb fesz jöjjön ki, és akkor már van tartalék az áramkorlátos modulnak...
A hozzászólás módosítva: Ápr 17, 2023
(#) Robi válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 17, 2023 /
 
7S3P Most épp 2,57 ohm-nyi soros ellenállással töltöm, ami gyakorlatilag egy huzalellenállás-temető, de az eredeti dobozban szerencsére mindennek van hely. A töltőáram most 0,8A körül van. De persze ki fogom sütni az akkut, és úgy is lemérem. Sajnos a 3A-t a táp nem fogja sokáig bírni.
(#) Kovidivi válasza Robi hozzászólására (») Ápr 18, 2023 /
 
Tehát a tápot félted. Èn raktam már hűtőbordát ugyanilyen táp felületére, a forró adapterből kézmeleg lett! Azóta is működik.
Vagy szétkapod, hátha van benne sönt, akkor csak azt kell cserélned. Esetleg pici venti belülre, meg kilyukasztod a dobozt? Vagy ennyi erővel veszel másik tápot, minek kókányolni? Azt meg felhasználod másra.
Ha 3A-t tud a táp, 2A meg sem fog neki kottyanni. Akármilyen olcsó volt, a 3A-t legalább fél évre tervezik, 2A-rel kapsz 2-4 évet, amúgy sem fog 0-24-ben menni gondolom.
De megsúgom a legjobb tippet: vékony, hosszú vezeték a tápod és az akksitöltő közé. Se ellenállás nem kell, nem melegszik, teljesen korrekt megoldás, sokan alkalmazzák, nem vicc!
(#) Robi hozzászólása Ápr 18, 2023 /
 
A tápot max. 2A-re tervezték. Direkt rákérdeztem, van-e kimeneti áramkorlát, de az eladó csak eladni akarta a portékát. Másikat rendelni időhiány miatt nem akarok (megint 2-3 hét) és abban megint csak nem biztos, hogy van limit. Sönt nincs benne, a primer oldali NTC cseréjén gondolkodtam. De tele van elkókkal, ezért a soros ellenállásokkal együtt beletettem az eredeti, jóval nagyobb házba, aminek egy ventilátora is van, az ellenálásokat fújja. Ennél vékonyabb vezetéket nem akarok. Csináltam képet, ha érdekel.
(#) Régi motoros válasza Robi hozzászólására (») Ápr 18, 2023 / 2
 
Nem értem, miért szeretné "mindenki" újra feltalálni a spanyol viaszt.

Ha neked Li-ion akkuhoz kell töltő, akkor olyat kell venni ez ennyire egyszerű, lehet készen kapni,
nem kókányolni, és utána azon rugózni, hogy jó legyen.

Tehát ha neked az akku csomagod Li-ion, és olyan szerencsés vagy, hogy még BMS is van rajta (ami egyébként szintén kötelező Li-ion csomaghoz), akkor már csak az a kérdés, hogy a BMS -ed tartalmazza e a töltő áramkört vagy nem. Ha van benne töltő áramkör is (mondjuk ez nem olyan gyakori), akkor egy egyszerű feszültséggenerátoros tápegység kell.

De gyanítom nem ez a helyzet, és akkor neked egy Li-ion töltő áramkör kell, ami minimum kettő, de inkább három potmétert tartalmaz, azaz három szabályozási opcióval rendelkezik. Első a kapocsfeszültséget, a második a maximális töltőáramot állítja be, ennyi kell minimum ahhoz, hogy a
Li-ion aksit normálisan és biztonságosan fel tudja tölteni. A harmadik szabályozás csak ahoz kell, hogy lásd mikor van hivatalosan feltöltve a csomag, tehát ez is egy áramszabályozó, de nem a szó szoros értelmében. Ez a harmadik poti annyit szabályoz, hogy a töltésjelző LED milyen áramértéknél világítson, jelezve, hogy kész a töltés. Ez általában a töltőáram tizedértéke szokott lenni.

Na ha ez a töltőáramköröd megvan, akkor ezt kell az akkura tenni töltés céljából, és ezt az áramkört már lehet táplálni egy bármilyen DC feszültséggel ami azért pár volttal több mint az akkucsomag szükséges maximális kapocsfeszültsége. Azaz célszerű ezt a két áramkört egy dobozba építeni, és ha nem magadnak csinálod, akkor a kapocsfeszültséget, a töltőáramot, és a töltéskijelzési szintet is beállítani, majd úgy dobozolni, hogy a felhasználó, ne tudja a potikat eltekergetni.

Keresőkifejezések.: CV CC buck konverter, CV CC battery charger, li-ion battery charger...
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2023
(#) Robi válasza Régi motoros hozzászólására (») Ápr 18, 2023 /
 
Nem szeretném a spanyol viaszt feltalálni, főleg nem kókányolni! Csupán a legegyszerűbb megoldást kerestem egy olyan problémára, amiben nem vagyok jártas. Ezért kérdeztem tapasztaltaktól. Korábban azt a tanácsot kaptam, hogy vegyem meg bármelyik 1-2 A-es adaptert, mert ezekben van kimeneti áramkorlátozás, a BMS (Bővebben: Link) a többit elintézi. Ezzel nincs is semmi gond, hisz a BMS-hez is csak ennyit ajánlanak: "30V (recommended)" Mivel ezekhez nem nagyon van elérhető doksi, ezért az ember vagy vakon próbálkozik, vagy kérdez olyanoktól, akik már találkoztak ilyennel. Az utóbbit választottam, és elnézésedet kérem, ha ezzel felzaklattalak! Köszönöm a válaszod, mert hasznos információt is tartalmaz, és ha a bevezetőt nem olvastam volna, még hálás is lennék!
(#) Régi motoros válasza Robi hozzászólására (») Ápr 18, 2023 /
 
Távol állok még a zaklatottságtól, több kell nekem ahhoz, hogy kijöjjek a sodromból.
Valójában azon csodálkozom, hogy a többiek miért nem a helyes útra próbálnak terelni (aztán lehet ezért most én kapok a pofámra megint de nem baj). Mikor magának csinál valamit az ember, akkor lehet kísérletezgetni, feltéve hogy ha ért is hozzá az illető, és tudja mit csinál.

Ha meg másnak "dolgozik", akkor általában lehetőleg a biztonságos és hivatalos utat érdemes választani úgy gondolom. Szóval esetedben válogass a linkelt áramkörökből amit akár itthon is be lehet szerezni ha sürgősben kell kis felárért cserébe. Két értéket tarts szem előtt, hogy az áramkör bírja a szükséges töltőáramot, ha jól értem esetedben akkor 2A (azért valamivel nagyobbat válasz) és a 7S akkuhoz a töltőfeszültség amit már említettek helyesen 7sx4.2V =29.4V, na ennyire lehessen beállítani az áramkört.

A DC táphoz azért még adj hozzá pár voltot, tehát minimum 32V-os DC tápot javaslok elé, de ha terheled az a fesz is esni fog, és veszteséget még nem vettük figyelembe, szóval én olyan 32-36V DC tápok közt válogatnék, hogy legyen elég tartalék a töltőpanel számára, és szintén a szükséges töltőáramnál azért valamivel többet, pl 3-5A közt valami megfelel.
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2023
(#) Robi válasza Régi motoros hozzászólására (») Ápr 18, 2023 /
 
Ok, köszi!
(#) Kovidivi válasza Robi hozzászólására (») Ápr 18, 2023 /
 
Ez így jó lesz szerintem. Ha lenne sönt a tápban, akkor az a nyák alján lenne található, onnan is van esetleg képed? Èrdekes lenne számomra.
A ventit én úgy helyeztem volna el, hogy a levegőt a táp felől szívja be, majd az ellenállasokhoz jusson, és utána kifelé a dobozból. Így minden tudna hűlni. Majd látod, mennyire melegszik a táp oldala, de csak kihúzva tapogasd, és várd meg, amíg kisül a nagy kondi.
(#) Régi motoros válasza Robi hozzászólására (») Ápr 18, 2023 /
 
Azt még elfelejtettem említeni, hogy a töltő panel lehetőleg bírja a bemeneti feszültséget, mert sok panel csak max 8-30v közt működik. Tehát neked nagyobb bemeneti feszültségű kell, 40V input környékén nézelődnék. Ha ilyet nem nagyon találsz, keress úgy, hogy 7S li ion charger. Nyilván drágább lesz, de ez kimondottan töltő, nem csak egy dc tápegység.
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2023
(#) Kovidivi válasza Régi motoros hozzászólására (») Ápr 18, 2023 /
 
"BMS, ha van benne töltő áramkör is (mondjuk ez nem olyan gyakori)" - mint a fehér holló, olyan gyakori. Én még eggyel sem találkoztam. Nem is létezhet, mert valamennyit melegedne, és pont alatta lenne egy vagy több cella, amit megfőzne szép lassan. Meg kellene oldani a hűtést is. A BMS gyártók meg csak kis alulapot használnak, ami egyedül csak a FET-ek RDS-on ellenállásán eső feszültség miatti hőt tudja elvezetni, analóg módban nincs hajtva ott semmi, de kapcsolóüzemű táp sincs ott, mert se dióda, se tekercs nincs BMS-ben. Vagy engedélyezi a FET a töltést, vagy nem. Áramot korlátozni nem tud, csak lekapcsolni.
(#) Régi motoros válasza Kovidivi hozzászólására (») Ápr 18, 2023 /
 
Így van, látni én se nagyon láttam még, de akármi lehet (kínában meg főleg).
Azért mondtam, mert a BMS-t is csak utána mutatta.
(#) Villanymozdony hozzászólása Ápr 19, 2023 /
 
Sziasztok!
Van egy régebbi okostelefonon, kizárólag routernek használom, vagyis használnám, de lassabban tölt, mint ahogyan fogyaszt.
Azaz rádugom az USB-re, és hiába tölt, merül közben az akksi is. Ha ki van kapcsolva a mobilnet, akkor fel lehet tölteni, de amire kellene, arra nem tudom használni.
Mi lenne, ha kidobnám az akksit, és egy 3,7 V-ra beállított DC-DC konvertert kötnék az akksi kapcsolnak a helyére?
Úgyanúgy hálózatról menne.
A hozzászólás módosítva: Ápr 19, 2023
(#) img válasza Villanymozdony hozzászólására (») Ápr 19, 2023 / 1
 
Kidobás előtt mentsd el az akkujából az elektronikát, mert biztos van benne valami trükk, amivel azonosítja, mint nyomtatók a gyári patront.
(#) Epu2 válasza img hozzászólására (») Ápr 19, 2023 / 1
 
Az az ellenállás kell, ami a mobilkét lábára megy az akkumulátor
felől.
Következő: »»   294 / 327
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem