Fórum témák
» Több friss téma |
A klónok CH340 Soros-USB illesztőjének drivere (Letöltés)
Ezért jó a ws Egyszerűen huzalozható , könnyen bővíthető.
Nem értem mi a gond vele. A LED mátrix is így működik van egy sor, és egy oszlop.
Esetedben fények a sorra, a közös az oszlopra kapcsolódna. Legfeljebb nem lenne meghajtva minden szegmens a sorban. De az ajánlott WSxxxx meghajtó nekem még szimpatikusabb, tekintve hogy az Alin postával együtt 100db/2000Ft lehet kapni. Egy-egy ilyen ic a jelzőlámpa alá, vagy ha elfér akkor bele építve a jelzőlámpába. És nem kell minden LED-hez külön vezeték, elég csak sorba fűzni az ic-ket. Köszi lalca hogy felhívtad rá a figyelmem
Köszönöm a javaslatokat!
ws2811: A https://minibox.hu/termek/mb304_mav_fenyjelzo_4_led_187.html jelzőn 5 LED van (bár a weboldalon 4-et írnak, ennek majd utánakérdezek) ez plusz 2 IC lenne jelzőnként. Nálam a jelzőnél a különböző színű LED-ek lehet, hogy más-más áramot igényelnek. Átgondolom, utánanézek. Ha jól értem, egy (illetve kb 50) ilyenre gondolsz, ugye? https://www.aliexpress.com/item/32886944385.html Ja, azt nem írtam, hogy a https://minibox.hu/termek/mb304_mav_fenyjelzo_4_led_187.html jelzőkben a ledek közös anóddal vannak bekötve (tehát az 5 LED anódja közös és egy vezetéken van kivezetve, plusz a katódok külön, külön), ha jól látom, a WS 2811 is azt igényli TM1628: kösz, megnézem ezt is, most rohannom kell A hozzászólás módosítva: Jún 6, 2023
Az igazság, hogy nekem escape játékaim vannak, amikhez használok Arduino-s vezérlőket.
Ez is egy ilyen játékhoz készül. A 7"-os kijelzővel könnyen átlátható és irányítható a játék. Mivel az idő (nálunk) nem olyan szigorúan vett dolog, ezért nem kell, hogy olyan pontos legyen. Ha egy órán belül 1-2 percen belül marad, az már tökéletes. De azért köszönöm a segítséget és jó tanácsot. Ahogy írtam, még most tanulom a C++-t, és nagyon tetszik. Ha van időm ezzel "játszom", mert megint tanulok valami újat és teljesen kikapcsolja az embert. Szép napot nektek és meg egyszer köszi a tanácsot.
Hát még nem volt időd átgondolni Amelyik jelzőben 1 led van,csak 1 kivezetést kötsz be,
a másik 2 szabadon marad,na bumm.Amelyikben 5 van, oda 2 ic-t teszel sorba. 20 ft darabja. A fényerőt ledenként lehet állítani.
Ez a WS2811 LED meghajtó tetszik nekem.
Ha nem akarsz az IC-vel foglalkozni akkor létezik LED-del egybeépített típus is. Lehet hogy könnyen ki lehet cserélni a LED-et a jelzőoszlopban, és onnantól mindegy hogy 3-4-5 LED van benne. LED1 LED2 Ahogy nézem Arduino kódok is vannak hozzá. Rendelni is fogok néhányat hogy tesztelni tudjam. TM16XX (pontosan nem emlékszem a típusára) már használtam, órát készítettem vele régebben.
Fentebb már ajánlottam (más ügyben): shift regiszter kizárt? Egy adat és egy órajel kell csak. Utóbbit akár külső eszköz is adhatja ha bűvészkedni kell. Egy pillanat alatt kipörgeted a kommunikációt, aztán hagyod hadd világítsanak egy kicsit. A szem csak annyit lát hogy mindenki világít akinek kell. Nem kell nagy teljesítmény, mert minden regiszter kihajtja a saját ledjeit. Akár szakaszolni is lehet, egy nagy táp helyett lehet több kicsi is. A vezetékelés is egyszerű, azt a pár derótot akárhogy ki tudod húzni az ojjektummok között
Szerintem is jó lesz neked a WS2811 kispanel, 1.5x1.5m-es 240LED-es csillagos égboltot is ilyenekből madzagoltam össze.
Szerintem látszik egy pillanatra (nagy darabszám esetén) az átírás, tehát regiszteres kell, akkor meg már 3 vezérlőjel kell. A közös órajelet mondjuk 30-felé szétosztani, nagyobb területen is érdekes lehet.
"Fentebb már ajánlottam (más ügyben): shift regiszter kizárt? "
shift regiszter jó lenne (pl 74HC595) de nem bírja árammal a sok ledet. Egy 74HC595-re pl 8-at kellene kötni viszont az IC csak 70mA-t tud (https://www.hestore.hu/prod_getfile.php?id=3149). A ledjeim legalább 10mA-esek, szóval az már alapból 80mA. Persze lehetne, hogy kevsebb led-et kötnék rá Ráadásul kellene plusz ellenállással bajlódni.
Azt a közös órajelet nem csak csillagban lehet szétosztani, hanem mehet láncban az adat mellett is. A regiszter azért egy elég gyors cucc, meg lehet küldeni tisztességesen a tempót, tehát nem látszik. Nem egy valami melegszik a ledek súlya alatt, hanem több helyen kevésbé. És filléres tétel. De nem akarok senkit meggyőzni, nem én fogom nézegetni. Én próbáltam, nekem bejött. Ennyi.
Nem látszik az átírás, a Latch jelre megtörténik a beírás a tárolókba. Ha H volt és ismát csak H lesz, nincs változás a kimeneten. Latch jel nélkül a kimenetek nem változnak. WS2811 LED esetén van némi késleltetés, amíg a láncon végigszalad a Latch jel.
CD4094? ugyan ugy 8bites serin parout shifter 500mW pmax ssop tokban dip tokban is tud annyit.
portonként kb 60mW 60*8 480 1port 60mW 10-12 mA esetén kb 5V tápról elhajtja a ledeket. Lehet hamarabb is kapsz mint 74595 shiftert . van 74hc4094 is ... Kímélésre alkalmas lehet a OE portja amivel HighZ be hozható a kimenet és akkor akár fényerőt is tudsz váltani az oda változó küldött kitöltési tényezővel ... igaz 1szerre mind a 8 kimeneti biten. A hozzászólás módosítva: Jún 6, 2023
Igen, de ahogy írtam, akkor már 3 vezérlőjelet kell vezetékezni.
Van még a TPIC6B595.HC595-ként vezérelhető, de 150mA-t tud kimenetenként, és 50V zárófeszültséget bír. Hűteni is kellhet a lábain keresztül
A hozzászólás módosítva: Jún 6, 2023
Esetleg a szomszéd fórumra is benézhetsz, hátha találsz ötletet.
CD4094-hez kell még ledenként egy-egy ellenállás. Miért akartok lebeszélni a TLC5947-ről? 24 ledet lehet vele vezérelni, lehet kapni modul formátumban is: https://www.aliexpress.com/item/4001224097569.html
A shift regisztereket lehet erre használni, de nem erre találták ki őket. A TLC5947-et meg pont erre. Ettől függetlenül a WS2811 esélyes. Csak kicsit aggódom, hogy nem biztos, hogy ugyanolyan ledek lesznek és ugyanolyan fénnyel világítanak, mert itt IC-nként lehet a fényerőt (áramot) szabályozni, ha jól értem.
Én biztosan nem beszéllek le róla
Egy terepasztalon számomra az tűnik logikusnak, hogy elindul egy gerinc, aztán majd leágazunk róla ahol kell. A csillagpontos elrendezés nehézkesebbnek tűnik. De nem értek hozzá, ha átgondoltad hogy neked így jó lesz, akkor jó lesz. A hozzászólás módosítva: Jún 6, 2023
cd4094-re adatlap 5V esetén 1mA kimenő áramot specifikál...
https://www.hestore.hu/prod_getfile.php?id=7649
"cd4094-re adatlap 5V esetén 1mA kimenő áramot specifikál..."
Kösz. Ezért is mondom, hogy a shift regiszterek nem LED meghajtásra vannak optimalizálva.
A WS2811-et nézegetem, de mivel sajnos azért elektronikában nem vagyok annyira képben, kérdeznék.
Nekem a jelző (https://minibox.hu/termek/mb304_mav_fenyjelzo_4_led_187.html) gyártója azt mondta, hogy abban 10 mA-es LED-ek vannak és 5mA-nél már elég erős fényt adnak. A WS2811 specben (https://www.tme.eu/Document/26d574b43ad9ddaffa4d5bcd140ec145/WS2811.pdf) azt látom, hogy a LED-ek inkább 16.5 mA-t kapnak (constrant current). A https://cdn-shop.adafruit.com/datasheets/WS2811.pdf oldalon 18.5 mA van. Nem tudom, hogy jól értelmezem-e a táblázatot... Ez nem fogja tönkretenni a LEDjeimet? Vagy ne aggódjak, mert PWM-mel levéve a fényerőt tulajdonképpen az áramot szabályozom? Bocs, ha hülyeséget kérdezek.
Itt valami keveredés lesz. A jelző, a leírás szerint, 12 - 16 V-tal működik. Itt neked elvileg semmilyen áramot nem kell beállítanod, viszont olyan meghajtást kell készítened, amelyik 12 - 16 V-ot kibír.
Igen, a linkelt jelzőben valóban van ellenállás és 12V-ról megy. Azonban:
Eredetileg a TLC5947-tel gondoltam meghajtani a LED-eket és annak nem kell plusz ellenállás, simán rá lehet kötni a LED-eket. Ezért megkérdeztem a modellvasút jelző gyártót, azt mondta, hogy tud ellenállás nélküli változatot csinálni, ezért gondoltam, akkor majd olyat használok. De az észrevételed persze jogos, kösz, hogy rámutattál, erre figyelnem kell, hogy akkor végül melyik változtatot és hány voltot használok.
Első gondolatom az volt, hogy olyan jelzőket kell venni, amikben be van építve az áramkrlátozó ellenállás is. Ellenállás nélkül a LED-ek kimennek.
másik, hogy meg kellene nézni, hogy pontosan milyen led-ekkel van megoldva. Amit én tennék, még mielőtt bármilyen logikai/portbővtő modulben gondolkodnék: Optocsatoló board-okat néznék, mert azokkal le lehet választani a logikáról a meghajtásokat. Utána megnézném, hogy mekkora áramokat vesznek fel. Utána megnézném, hogy egy step-up/down konverter elbrja ezt. Vagy ha kell, akkor többet vennék. A 12-16V ot állítanám elő ezekel a step down/up konverterekkel, ami táplálná az optocsatolókat. Így a fényerőt lehetne szabályozni, de csak akkor, ha a jelzőkben van ellenállás is. Természetesen 16V-nál nagyobbat SOHA nem állítanék elő vele. VEnnék hozzá feszültség kijelzőt is, hogy mikor tekergetem a potit, nehogy túl nagy feszt adjak rá. A LED-nek áram kell, nem a feszültség a döntő. Meg kell tudni mekkora feszültséget dob el a led, majd a feszültség ismeretében az áram ismeretében a korlátozó ellenállást ki lehet számolni. Pl.: 12V-ról menetném. 2V-ot dob el. 5mA-nek kellen folynia, akkor R=10/0.005=2K De ez csak egy ökölszabáy, mert a LED nem lineáris elem. Vannak led előtét ellenállás kalkulátorok is, de ahhoz tudni kell milyen led van benne. De mondom, ha olyat veszel amiben van ellenállás, és 16V-on jó, akkor 10V-mellett is világítani fog, nem is kicsit. Bővebben: Link Bővebben: Link Bővebben: Link De ezek csak gyors tippek. A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2023
Az Arduino felől meg kellenek plusz i/o lábak az optocsatoló modul felé. Ahhoz meg i2c portbővítők kellenek, de abból sok.... Így az Arduino-nak pár lába lesz lefoglalva.
i2c buszra 256 cuccot lehet kötni, namármost 8 csatornásokkal 256*8 lehetne... De neked 50 kell, akkor 7db 8 csatornás kell. Meg 7 db 8 csatornás optocsatoló panel, meg 7 db (de lehet kevesebb is elég) step up/down konverter. No meg az ellenállásokkal szerelt jelzők.Meg sok-sok munka, meg programozás. Tippek: -Olyan i2c portbővítőt vegyél, amin a címet lehet jumperekkel állítani. -A step up/down konverterek jók, de sokan szidták, hogy hiába tekerik nem változik a fesz. Ez azért van, mert a poti középen áll gyárilag, és akár 100 menetes is lehet, de csak az elején és a végén kellene állnia, azaz ki van vezérelve fullra. A végállásig kell tekerni és ott nézni... Vagy a másik végállásban. Ez el kell végezni, mielőtt használnád.
Vacakol a billentyűzetem elnézést!
"másik, hogy meg kellene nézni, hogy pontosan milyen led-ekkel van megoldva."
Ezt az információt kaptam a gyártótól (több modellvasút jelzőben is gondolkozom, ebben az esetben konkrétan erre lett rákérdezve: https://minibox.hu/termek/mb404_mav_fenyjelzo_4_led_1120.html ): "Piros, sárga, zöld nyitófeszültség nagyjából 1,7-2,5V 10 mA. Kék, fehér 2,7-3,3 V 10 mA, 5-6 mA-nál már erős fényt adnak. A jelzők rendelhetőek előtét ellenállás nélkül is"
"No meg az ellenállásokkal szerelt jelzők.Meg sok-sok munka, meg programozás."
A jelzőket csak ki kell fizetni Munka az lesz vele, egy barátomnak lesz, bár lehet, hogy később én is csinálok magamnak hasonlót Programozás lesz a legkönnyebb, régen az volt a szakmám
Idézet: „"Piros, sárga, zöld nyitófeszültség nagyjából 1,7-2,5V 10 mA. Kék, fehér 2,7-3,3 V 10 mA, 5-6 mA-nál már erős fényt adnak. A jelzők rendelhetőek előtét ellenállás nélkül is"” Aztán majd kiderül mennyire rikít a kék led vagy a másikhoz képest a sárga csak dereng. A LEDek gyártási szórásával is számolhatsz + a színek egyáshoz képesti viszonya + külső környezeti fényerők. Így leginkább majd a valós állapotokban lehet ezt értékelni. Így érdemes lesz készülni 1 2 marék 200 - 3000 Ω körüli ellenállás értékkel ha finomhangolni szeretnéd a fényerőket. Persze ha van +1 bájt/bit fényerőre és szabadon az tekerhető akkor majdnem mindegy lehet fix ellenállás mindenhova . Legfeljebb akkor meg a szoftverben lesz sok sok eltérő fényerő paraméter. Valahol valamivel korlátozni kell az áramot . A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2023
Átnéztem, az első megoldásod is működőképes lehet szerintem, de több odafigyelést igényel. Amit én tennék:
-Arduino I2C portbővítők -Opto csatolók -Din sines 5V tápegység (erről menne minden külön leválasztva, az optocsatolókat pedig egy step down konverter hajtaná meg erről a tápról, hogy a fényerőt lehessen változtatni) -műszerfoboz+ ventillátorok+kapcsolós/biztosítékos 230V-os dugalj. - Előtét ellenállás nélküli jelzők - Saját magam forrasztott ellenállás panel, ami a step down konverterről kapja a feszt, ami max 5V lehet. A kivezetései meg a LED-ek felé menne. -Ellenállás értékek: Ha max 5 voltot kap a stepdown-ról, akkor is max 5mA folyhasson, mert az optok nem nagyon bírnak 10mA-t, meg az sok is lehet. Szóval :piros, sárga 2.5V-ot dob el:5-2.5= 2.5V, és 5mA kell, akkor R=U/I R=2.5/0.005 =500 ohm Kék, fehér=5-3.3=1.7, R=1.7/0.005=340 ohm. DE Ennek utána kell még nézni!!!! Vagy ezeknél kicsivel kisebb, de úgy, hogy max 6-7mA follyon akkor is, ha ki van vezérelve teljesen a step down. Ekkor nem lehet túlterhelni. Lehet kapni kis forrszemes paneleket, meg panelre való csatlakozó sorkapcsot. Minden esetre kell pár forrasztás, de üzembiztosabb lehetne esetleg, nem lehetne túlterhelni, illetve könnyebb cserélni pl az ellenállásokat, mint a gyári beépítetteket. Én ezt tenném, persze előtte kipróbálnám mit mutat a jelző pl. 5mA-nél. No meg ki is mérném, hogy az adott ellenállás mellett mekkora áram folyik rajta, hogy lássam jók-e a számolásaim. Ha nem jó, akkor az ellenállás értékét megváltoztatnám, hogy jó legyen az áram a maximális fényerőnél. Annál kisebbet meg be tudok állítani a konverterrel. Szóval csak step down kell, nehogy túl lehesen vezérelni. Bővebben: Link Bővebben: Link |
Bejelentkezés
Hirdetés |