Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Egy erösitöbe nem sok tranziszto kel hanem jo tranzisztor. Söt inkább fet. Az átlagos végtranyokbol (2 pár) max 300w ot lehet kihozni. Két pár irfp260 bol már 1000w vagy ixth48p20 és ixth48n20 ha komplementer. És még igy is lesz probléma böven a kiegyensujozással.
Megnéztem és monden oda megy ahova kell. Működött is egy ideig. Vsn 33V és 12V. A pukkant ic 12-nèl van. Ott most zárlst van. Egyenlőre eddig jutottam. Többi holnap.
Huh, koszonom szepen a reszletes leirast. Akkor elbontom a masik projektem, es kap 5 par 2sc5200-2sa1943 at, oldalankent. Elneztem, hogy a ta2400 as t.ampban is csak 4 par van gyarilag, kibovitettem az 5. parral is, es ott nem +-80V rol kegyeg a dolog, azert mertem igy alabecsulni a dolgokat, akkor jon egy jo kis atepites, aztan majd lesz valahogy.
@mcc, neked is koszonom a valaszodat. Igazabol egy szereny OCL super 500 lesz megepitve, amihez veletlen ilyen tap sikerult. +-70V rol jol teszi a dolgat, nagyon sok peldanyban epitettem mar meg. Igen reles vedelmet epitettem hozza, eddig bevalt. Volt mar skori fele, most pedig ami itt talalhato kapcsolasi rajz, a hobbielektronikan, eddig sem volt vele bajom. Koszonom mindenkinek a reszletes leirast, az eredmenyekkel kesobb jelentkezem, tobb mint valoszinu a "ki mit epitett" topikban.
Én meg se találtam. Rákérdeztél egy olyanra, amiről semmi infót, képet stb. nem küldtél ( kivezetékelt tekercs ) ez volt a mi mennyi. Az én válaszom, meg a 25. A többit kitalálhatod.
Akármilyen jó is a tranzisztorod, vagy éppen a feted, a tokozása komolyan limitálja a vele elérhető maximális teljesítményt. 1000W/4ohmnál a maximális disszipáció +/-100-os táp mellett 500W körül van. Ezt 4db IRFP-le leosztva 125W-ot kapunk.Ez a megadott 280W maximális disszipáció mellett jól hangzik. De nézzük meg ezt pontosabban: Tok-réteg hőellenállás:0.45K/W, tok-borda hőellenállás:0.24K/W+szigetelő 0.4K/W, ez összesen 1.04K/W. Így a miximális disszipáció 120W lehet, 25fokos borda mellett, de 40fokos bordánál már csak 110W, 60 fokos bordánál már csak 90W. És mindezt úgy, hogy semmi, de semmi tartalékod, tehát a hangszóród impedanciája nem eshet 4ohm alá, és a 230V sem mehet 230V fölé.
Én nyugodt szívvel oda is bepakolnék 4-5párat, mert a leégett 2 pár pótlása amúgy is kerül majd annyiba... A hozzászólás módosítva: Jún 19, 2023
Az a gond, hogy a legtöbben nem értik a tranzisztorok adatlapjait. Kicsit olyan ez, mint az autóké. Végsebesség 250km/h, fogyasztás 5l/100km. Persze, de ha 250km/h-vel megy, akkor senki se várjon 5l-es fogyasztást, ez utóbbit csak konstans 90km/h mellett tudja, sík úton....
A 250W-os, 250V, 25A-es tranzisztor sem tudja minden paraméterét egyszerre.
Nem láttam belső fotót sehol, és az sem világos egészen, hogy a a mély komplexumban lenne a tápja? Mert ha igen kérdés, hogy mennyire melegszik. Az egyik fiamnak javítottam egyszer egy ilyen kütyüt. Persze kisebb változat volt. Az zárt dobozos volt, és benne felül volt a kapcsolóüzemű táp. Nem csoda, hogy megfőtt. Sima 8800uF(4x2200)-os puffert kapott. A hozzáillő paneltrafó a tetejére került. Így a kivezetései kívülről hozzáférhetetlenek voltak. Szerintem jobb lett a hangja az analóg táp miatt.
Bocs mindenkitől! Tegnap igen hosszú volt a nap, és most vettem észre, hogy a fotók valamiért nem csatoltódtak!
Akkor most újra! Van egy JBL bar 5.1. A subban a táp tönkre ment. Csatolt képen látszik az IC ami megadta magát látványosan. A kivezetékelt tekercs egy korábbi javítás eredménye, de nem igazán értem mi lehet a lényege, de tuti nem, gyári! Itt van a kapcsolási rajza a tápnak a szervízkönyben. Nem tudom, hogy az IC villámtól dobta el magát, vagy ezeknél szokás alapból is? Mást is vihetett magával, mert máshol nem látok égést, sérülést. Közben még annyit találtam, hogy a 12V-os lábon zárlat van, és a D905 dióda is zárlatos a helyén mérve. Köszi a segítséget!
Benne van a táp és erősítő is a ládában, de nyitott reflex kivitel, így szellőzés az van. Hátul van függőlegesen beszerelve, így nem nagyon lehet melegedés gond. Úgy nézem valamiért a 12V ág elszállt és onnantól már nem is működik.
Ez biztosan nem a gyári megoldás. És iszonyat barkács megoldás. De valami más sem stimmel. Feltennél úgy fotót, hogy a teljes panel látszik felülről, és alulról is? Mintha nem az elvi rajz szerinti panel lenne az, amit lefotóztál.
Oké, délután teszek fel róla. Hol láttál eltérést?
Amúgy ez a betáp csati bekötés sem az igazi.... Nem tudom milyen szervizben járt korábban, de elég elszomorító! A hozzászólás módosítva: Jún 19, 2023
A kidrótozott trafó kutyul be. Az lenne a T901? De csak 5 vezetéket látok rajta bekötve. A rajzon viszont 6 kivezetéses. Van ott valami ami nem látszik?
Ezt nem szerviz gányolta így be. Valami lelkes szomszéd lehetett. A hozzászólás módosítva: Jún 19, 2023
A 6 kábel meg van, 2 fehér, 2 fekete, 2 piros. Lekövettem őket és mind jó helyre megy. Igen a T901 van kikábelezve.
A tulaj elmondása szerint ugyan így ment tönkre korábban, felvitte pestre szervizbe, megcsinálták és most újra tönkre ment így vett újat, ezt meg eladta hibásnak. Az hogy szervizek mikre képesek.... Láttam nem egy DJI drónt amit korábban szervizben javítottak, és azért vannak bajok! De ez igaz az informatikára is. SSD beépítést kérnek, hogy gyorsabb legyen a gép, beteszik, majd újra húzzák a gépet a vinyóra. Vicc! Sajna a mai világban jó, megbízható szervizt nehéz találni.
Itt a hangminőség nem elsődleges szempont. Ez műhely és garázs, ezért nem kell tökéletes pozíció és hangszín. A lényeg inkább a funkcionalitás ezért a hangja miatt kompromisszumkész vagyok.
Tehát akkor milyen kittek vannak most?
És megvan már a hangsugárzó, vagy ez is beszerzés tárgyát képezi?
Szándékosan nem írtam fetet, mert mindenki azzal épít amivel akar. Mindnek van előnye, de hátránya is. Én egy-két nagyobb teljesítményű erősítő építésen után már nem tartottam érdemesnek kergetni a Wattokat, mert sem olcsóbb, sem jobb nem lett a gyáriaktól. Persze azért el fogom használni az itthon fellelhető alkatrészeket, mert van dögivel. Például hasonló trafó, mint a kérdezőé. Abból még lesz erősítő, mert nem kell megvenni.
Amúgy magam is fet párti vagyok, viszont ott sem minden fenékig tejfel. Előny, hogy nincs másodfajú letörés, ezért a teljes feszültség tartományban tudja a névleges disszipációt. Viszont van sok megoldandó probléma. Ott van az említett 400W-os fet. Ha szigetelten szereled fel, a tokozás felülete adott, ezért a szigetelő alátét miatt máris ugrott a 400W, jó ha 100 lesz belőle. Akkor még megint kell belőle több párhuzamosan. Igaz, hogy a vékony csillám jobb hővezető mint a szilikonos izé, de én mégis azt szeretem. Szervízeléskor tiszta. Lehet trükközni is a hűtéssel, mert például fel lehet forrasztani egy nagyobb réz lapra a tokokat. Régebben így oldottam meg a TDA7294 hűtését, de ez sem szervízbarát. Maradt a minden teljesítmény félvezető nem határon való járatása. De nézzük a 400W-os fetet. Valóban jó izmos kis jószág, és ha nem kell párhuzamosan kötni, nem lesz balanszolási gond vele. De nézzük meg az adatlapot. 48A folyamatos áram, 80mOhm körüli RDSon, hozzá 5nF körüli gate kapacitás. Ez is jó. Akkor állítsunk be neki stabil nyugalmi áramot. Én a 80mOhmos RDSon értéket nem rontanám el 0,33 Ohm source ellenállással, hanem 0,1 Ohm alá mennék, ha már lehet. De nézzük meg a transzfer karakterisztikát. A Mosfeteknek van egy kitüntetést árama, ami felett a melegedés kor csökken, alatta nő a beállított áram. Ennél a fetnél ez az áram 40A. Nyilván senki nem akar ilyen nyugalmi áramot egy végfokba, ezért le kell menni mondjuk 50-100mA körüli értékre. De minnél nagyobb áramú egy fet, meg minnél alacsonyabb RDSon ellenállású, annál nagyobb mértékben csúszik szét a kis áramú munkaponthoz tartozó UGS feszültség a hőmérséklet változása miatt. Gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a fet RDSon+source ellenállás összege a terhelő impedancia névleges értékének 10%-a esetén hoz jó kompromisszumot. De mint említettem, ha már ott van a Source ellenállás, akkor inkább az RDSon legyen nagyobb. Természetesen ha áldozunk a minőség oltárán, akkor lehet kis csalásokat csinálni. Ilyen például, hogy nem is állítunk be nyugalmi áramot. A meghajtó fokozat, meg a nyílthurkú erősítés majd kijavítja a hibát. Szub ládánál nagy hangerőn úgy sem hallatszik semmi torzítás. Az is járható út, hogy párhuzamos teljesítmény félvezetőket használunk, de eltérő munkaponti beállításban. De ha csak hangosításra kell, akkor már "D" osztály. Ha hangszerhez, akkor laterális fet. Ennek 100mA áramnál van a hőmérséklet független munkapontja. Az 1 Ohm körül RDSon miatt nem kell source ellenállás, ráadásul laterális feteknl a Source elektróda van a tokozáson. Adja magát, hogy földelt kimenetű erősítő legyen belőle.
Nem néztem hogy már írtál a hőellenállásokról, ezért én is megemlítettem. De valóban bele lehet futni gyári végfoknál is olyan építésbe, ahol nagyon határon van az igénybevétele a teljesítmény félvezetőknek. Persze megkérdőjelezném hogy ha nekem egy pár végtranyó 5000 forint, akkor egy erősítő gyár mennyiért kapja. Ha ott szerepelne az árcédulán hogy 200 ezer forint, de dupla végtranyóval 210 ezer, akkor nem sajnálnám az extra 5% árat a biztonságért.
Idézet: „Előny, hogy nincs másodfajú letörés, ezért a teljes feszültség tartományban tudja a névleges disszipációt.” Már ez sincs így. Hasonlítsd össze az IRFP260 és az újabb IRFP260N adatlapját. A 10msec-es SOA 100V esetén 10A az elsőnél és 5A a másodiknál. Általános, hogy az újabb típusoknál ez így változik, hiszen kapcsolóüzemnél a SOA nem különösebben fontos.
A táp dobozbeli helye alul, vagy felül van. Mert ha felül akkor alul egy lyuk nem ad megfelelő légáramlást. Ezeket az izéket eladásra szánták, azaz nem a biztos működésre. És azért van bennük kapcsolóüzemű, mert az olcsóbb. Így a hűtőbordák is minimum méretűek, ami tovább növeli a működési hőmérsékletet...
Megnéztem, valóban. De igazából csak a bipolárisokra jellemző másodfajú letöréstől való mentességet szerettem volna említeni.
A D905-ös diódát levettem és zárlatos, de így a 12V-on megszűnt a zárlat. Kérdés mi okozhatta, és a chipen kívül más is érintett lehetett-e a hibában?
Itt van a két fotó.
Ha a két bordának jelentős az üzemi hőmérséklete, akkor nem nagyon van értelme javítgatni a tápot. Mivel is beépített bombának mondanám a hőviszonyok miatt. A kondik úgy lógnak a bordán, mint malacok a csecsen. A két borda még csak nem is egy irányba szellőzne. Így mindig csak idő kérdése a tönkremenetele.
A bordákon lévő alkatrészeknek nincs bajuk! A nagy bordán fet a kis bordán dióda páros van. De szerintem a reflex kivitel miatt minél jobban van hajtva annál jobban jár a levegő, és a hangszóróra merőlegesen van a táp mellette.
Megvannak a hangsugárzók. Régi minihifi hangfalakból lenne. 6 ohm 20w a rajtuk lévő papír szerint.
A legszimpatikusabb megoldás egy 7.1-es régi erősítő és egy bluetoot receiver rákötve.
Gyári eszköz. Elment 10 évet. Két kondi csere és kész.
Nekem van egy zsák 460 asom ráadásul u-gs re válogatva, amit itt leírtál nem teljesen igaz, van gate kapacitásunk is, a tokról soha nem ideális a hőelvezetés, és mindegyiknél 25 fokos "szobahőmérsékletről beszélünk". Ezek a kapcsolófetek "audió" célra nem valók, hangosítani mélyládát buhogtatni okésak, van 2 95% ban kész panelom eladó ha érdekel, 8 pár irfp 460 al!
(Nem élesztve), de lepróbált utánépített kisebb változataim voltak amik mai napig működőképesek.. ez az arctk változat bőven kaphat akár +-120v ot is, legjobb lenne egy smps neki,aztán küldheted! Ja4 Hűtőborda 6 fet sor/ oldal minimum 30 cm hosszban, és vaskos korpusszal.. Így talán a 800w környéke le is vehető/8 R... )
Az 1000w ot csak példaként irtam. 1000w os erösitöt felesleges épiteni mert nincs 1000w os hangszoro sem. vagyis lehet olyan hangszorot csinálni ami kibirja az 1000w ot csak nem fog annyi db t adni mint amennyit elvárnánk a vattok alapján. Ez inkább csak egy hösugárzo. Erösitöböl a 600w az ideális. Ahhoz meg böven elég két pár irfp260 kvázikomplementer kapcsolásban csak max áramhoz párba kell válogatni a párhuzamosan dolgozo feteket. Egyébként a kvázi kapcsolás semmivel sem roszabb mint a tiszta komplementer. Egy erösitö hangja nem a végétöl függ.
A hozzászólás módosítva: Jún 20, 2023
Idézet: Ezt magyarázd el nekem mint hobbystának hogy miért? Minden tranzisztornak más a karakterisztikája, a hőfüggése, és a letörése is. ebből én mint kezdő arra következtetek, meg abból a kb 20 erősítőből amit építettem, hogy nagyon nem mindegy milyen a vége, meg az sem hogy az "eleje" milyen...„Egy erösitö hangja nem a végétöl függ.” sőt egyik sem szól egyformán, van amelyik jobban tetszik fetesben, de van ami pl tranzisztorosban jobb az én fülemnek persze. Mert ideális erősítő nincs sem elektronikailag, sem úgy hogy az mindenki fülének megfeleljen. A hozzászólás módosítva: Jún 20, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |