Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronyika orosz digitális órák
Lapozás: OK   26 / 27
(#) kisgeri válasza danieru hozzászólására (») Nov 10, 2023 /
 
Az elem nem merülhet hálózati üzem alatt, sőt, a diódával véded a töltéstől, pláne, minthogy a tápfesz eleve nagyobb a telep feszültségénél. (A dióda szivárgó árama nagyon minimálisan így is töltené, de ez remélhetőleg elhanyagolható)
A pontosságra én is kíváncsi leszek így, majd írj az eredményről.
Szerk: a kondik kapacitása nem annyira érdekes ezeken a helyeken, szűrőkondik. Inkább jók legyenek, ennyi a lényeg.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2023
(#) proba válasza danieru hozzászólására (») Nov 10, 2023 /
 
Idézet:
„Rákötöttem egy diódával 12V 23A-s (nem amper, típusszám ) elemet, amitől 10,11V jelent meg C4-en (10,56V az elemen, az pont kn. egy diódányi különbség, szóval elben jól kötöttem be, de azért nézzetek rá légyszi)”

Remélem kimerült elem volt. Ha egy jó elem ennyire leesik az nem jó jel. Ha nem kimerült elem volt, akkor a valós tápod nem 15V hanem 12V-nál is kevesebb. Lehet 9V-os elemmel próbálkoznék, vagy több sorba kötött diódával. Az elemen a feszültség nem eshet, ha hálózati üzemben rákötöd az órára. Ami esetleg ( bár igazából szerintem nem ) érdekes, az akku plusz sarka a kondi plusz sarka, a diódák a negatív sarkon, és minden mérés a + hoz képest. Ezek az orosz órák pozitív testelésűek, igy a szokott negatívhoz képest mérek, nem annyira célra vezető.
(#) danieru válasza proba hozzászólására (») Nov 10, 2023 /
 
Köszi szépen az észrevételeket kb. hat órája beállítottam rajta a másodpercre pontos időt, kb. félóránként méregettem (először ráadom a hálózati tápot, hogy lássam az időt, majd megint lekapcsolom és akkor mérem) és ezt tapasztaltam:
0,5 óra múlva: idő megvan, C4-en 10,13V, elemen 10,56V
1 óra múlva: idő megvan, C4-en 10,06V, elemen 10,52V
2,5 óra múlva: idő megvan, C4-en 10,00V, elemen 10,46V (itt beállítottam az időt másodperc pontosan a karórámhoz képest, hogy a pontosságot is nézzem)
3 óra múlva: idő megvan, C4-en 9,98V, elemen 10,42V, szemre pontos
3,5 óra múlva: idő megvan, C4-en 9,93V, elemen 10,35V, szemre pontos
4 óra múlva: idő megvan, C4-en 9,91V, elemen 10,32V, szemre pontos
4,5 óra múlva: C4-en 9,89V, elemen 10,32V, eldobta az időt, beállítottam újra
5 óra múlva: idő megvan, C4-en 9,87V, elemen 10,32V, szemre pontos ismét
6 óra múlva: idő megvan, C4-en 9,85V, elemen 10,32V, szemre pontos
6,5 óra múlva: C4-en 9,87V, elemen 10,32V, megint eldobta

A feszültség esést úgy értettem, hogy ha az elemtartó termináljainál mérek rá, még mielőtt bekötöttem volna, értelemszerűern 12,xx Volt volt, a C4 kondira rákötve, "terhelés alatt" pedig a fent mért 10,56-10,32V közötti érték.

Az elem tökúj, minőségi Toshiba, kb. egy éve vettem és most bontottam ki a csomagolásából.
Van még egy 250mA-es DC-DC boosterem, majd felügyelet alatt megpróbálom arról is megküldeni. Az tény, hogy a C4-en sima hálózati üzem mellett 12,4V-ot mérek, tehát gondolnám akkor fogja a legjobban érezni magát, ha backup tápként is annyit kap (+ az apró a diódának - ami most egy 4007-es, gondolom a 4001-es is meg fog bírkózni vele)

A 6,5 óra tesztüzem után egyébként az elemet kivéve, megmérve 10,45V-on van

Köszi előre is minden további következtetést, tanácsot!
(#) proba válasza danieru hozzászólására (») Nov 10, 2023 /
 
Szerintem 9V-os elemmel is teszteld. Ez nem egy jövő álló megoldás.
(#) danieru válasza proba hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Hát sajna a 9V nem játszik. Próbáltam tökúj Duracellel amit a voltméter 9,53V-ra mért, de eldobta egyből, és sok mAh-s tölthető lítium meg ni-mh elemekkel is, egyik sem volt elég neki.

Legalább 11V kell neki ahogy nézem.

Elővettem a DC-DC boostert, betekertem úgy hogy C4-en 12,50-et mutasson, ezzel pöpecül megy már két órája, csakhát ez is ugye a 220-ból indul el (egy bolhapiacon kukázott 12V 2A-os router tápon keresztül , ahogy a mellette lévő rádión hallatszik, az is erősen kondicsere-érett )
Hagyom vagy 12 órát sötéten ketyegni, aztán meglátjuk. De ha beválik, akkor még mindig kérdés hogy mi a túróval fogom meghajtani?? Két, korábban tárgyalt riasztó távirányító elemből (23A/MN21, sorba kötve) simán lesz 24, amiből egy L7815 csinál 15-öt, azt átküldve egy diódán ott is vagyok a 12,5V környékén (2V a voltage dropja). Ez eddig szép de ez egy zárt áramkör aminek mellékesen van egy 15V-s kimenete, nem? mert akkor simán megeszi az elemet pár nap alatt, amíg várunk az áramszünetre...

Ja és amúgy annyi helyem sincs hogy egy 9V-os elem beférjen az óra házába, ezért a vonzódás a távirányító elem iránt. Az gondolom mégse megoldás, hogy három pici 3,7-es Li-ion zacsit tegyek bele BMS lapkával... kicsit overkill és hő/élettartam para van.

ps. szép ez a két nyák a fotón egymás mellett... van köztük vagy negyven év
(#) proba válasza danieru hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Ha biztosan jó riasztó elemet 6 óra alatt 10V-ra letornázta, akkor 5-6 mA-t fogyaszt minimum, ami nem annyira kevés. Ha elemes működés a cél, akkor annyi elemet kell összerakni, hogy pont ne fogyasszon semmit hálózatos üzemben. Mindenféle stabilizátor zsákutca, az alap fogyasztásuk több mint az óráé, ráadásul folyamatosan...Ha a 12V elemet ráteszed diódával a bekapcsolt órára, változik az elem feszültsége? Ha igen mennyiről mennyire?
Bocs most olvasom, a C4-en 10,4V ot mértél normál hálózatos üzemben, akkor a 12V-os elemmel legalább 3-4 soros dióda dukál. az elemre egy 2-300µF kondit, A C4 re pedig egy 1-2 mikros jó minőségű fólia kondenzátort. Nekem is volt olyan órám, ami kitudja miért hálózatkimaradás után eldobálta az időt, de nem azért, mert nem ment alacsonyabb tápról, hanem azért, mert az elem valamiért nehezen tér magához némi pihenés után. Áramszünetkor keletkezett egy rövid áramkimaradás. ( Lehet felkondizva 9V-ról is elmegy. Próbáld a DCDC konvertert minél lejebb húzni, hol hal meg.)
A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2023
(#) danieru válasza proba hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Nagyon szépen köszönöm!

Az induló jó hír, hogy a 12,5-re állított DCDC-vel vígan átaludta az éjszakát, mp-re pontosan ment közel 10 órát.

Idézet:
„az elemre egy 2-300µF kondit”
- bocsi a hülye kérdésért, de ezt hogyan gondolod? rögtön az elemnél egyet párhuzamosan, vagy tegyem sorba a dióda és az elem közé?

Idézet:
„C4 re pedig egy 1-2 mikros jó minőségű fólia kondenzátort.”
- jaj ez biztos? nagynak hangzik... nekem fóliából 0,001µF - 0,1µF-ig vannak, de 1-2 mikróssal webes keresés alapján neont, ventillátort, miget stb indítanak... nembaj szerzek azért amíg válaszoltok
N.B. A C4-en még mindig a z 1000µF-os elkó van, az maradjon és amellé tegyem be a fóliát, vagy cseréljem le?

Idézet:
„Próbáld a DCDC konvertert minél lejebb húzni, hol hal meg”
- hamar kiderült, hogy kb. 10,8V a minimum. Furi, mert az elemről kevesebbel is elment de ez a +/- 0,5V szerintem a DMM meg a DCDC kiejlzéseinek a pontatlansága.
(#) proba válasza danieru hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Jól gondoltad, közvetlen az elem sarkára azt a 2-300 µF-ot . Az 1-2 mikros kondival ilyesmire gondoltam, nem olyan veszett nagyra. És az 1000µF mellé gondoltam ( bár lehet oda elég lenne kisebb is, ha szűken vagy a hellyel....
A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2023
(#) kisgeri válasza danieru hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Már tegnap is feltűnt, mikor először emlegettél értékeket, hogy vagy a 12V-os elemed nem volt jó, vagy a műszered. Szerintem.

Idézet:
„...Rákötöttem egy diódával 12V 23A-s (nem amper, típusszám ) elemet, amitől 10,11V jelent meg C4-en (10,56V az elemen, az pont kn. egy diódányi különbség, szóval elben jól kötöttem be...)

...Ha ráadom a hálózati tápot, a C4-en 12,23V lesz a feszültség, elemnél marad ugyanúgy 10,5xV...”


Ha az elemen terhelés nélkül is már csak kb 10.5V volt, akkor ott valami nem kerek.
Hálózati üzemben C4-en a 12.2V tápfeszültség is kevés a 15-höz képest, persze az óra még elmehet ennyivel.
(#) danieru válasza kisgeri hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
köszönöm a javaslatokat, két irányban indultam el azóta:

1. megnéztem és lehet hogy tényleg a mérőkével van a baj. Ma vettem a conradban két tökúj Varta 9V-os elemet, a három DMM közül pedig félretettem azokat, amelyek 9V alá mérték Mentem tovább azzal ami 9,56V-ot mutatott.

A Conradban nem volt 1-2 mikrós film/blokk kondi, úgyhogy jobb híján egy meglévő 0,1 mikróssal próbáltam megépíteni, amit proba javasolt. Betettem a másik kondit (220 uF, 50V) is az elem sarkaira, de sehogy semmilyen formában nem bizonyult elegendőnek a 9V-os elem.

Mentem vissza a 12V-os riasztóelemhez. A legértelmesebb DMM-em üresen 12,30V-ot mért rajta. Most amikor utoljára néztem bekötve, 12.30-at mutatott a dióda előtt, és 11.65-öt a diódával együtt.

A 12V-os elemmel viszont nem vált be a proba által javasolt +2 kondi, legalábbis szerintem a 220-as tuti nem. Az van ugyanis, hogy amikor áramszünet/kihúzás után tápot kap az óra, az IC alapból hülyeségeket mutat, resetelni kell, van is erre egy gomb az elején. (enélkül pl. vagy 50:00-t mutat, vagy 00:00-ról indul, de kb. 6x sebességgel, kb. 5 mp-enként ugrik egyet a percmutató). ebbe zavart be a kondi, nem hagyott resetelni, a gomb megnyomására a kijelzőn random szegmensek jelentek meg, és csak 5-6 mp után kezdtek halványulni, majd eltűnni - gondolom ahogy kisült a kondi)

Szóval most ott vagyok, ahol az első tanácsotok után is, összesen egy friss 12V+dióda a többlet, amivel az első tanácsotok után próbálkoztam. Lehet összerakom így és ráteszem egy okoskonnektorra, ami majd naponta tart 5perc szünetet, az életszerűbb szimuláció. Nem tudom mit lehetne ebből még kihozni...
(#) kisgeri válasza danieru hozzászólására (») Nov 11, 2023 /
 
Az elemmel párhuzamosan kondit kapcsolni én nem látom értelmét, áramszünet esetén sincs ott akkora áramlökés, hogy puffernek kéne.
Amit még meg lehetne próbálni, hogy a sima dióda helyett shottky diódát használni, azon kevesebb feszültség esik, kb 0.2V csak. Hátha ennyi is használ és biztosabbá teszi a működését.
(#) danieru válasza kisgeri hozzászólására (») Nov 12, 2023 /
 
Köszi szépen, de olyanom sincs most kéznél, majd beszerzek mire lemerül az elem és akkor kipróbálom. Egyelőre összeraktam, várom hogy bírja az ötperces szüneteket este 11 előtt

Sajnos nem találom a módosítás gombot, az előző posztomhoz még annyit tennék hozzá hogy C4-en az ezres kondi végül maradt benne, az nem zavar be a reset gombba.

Edit: mókás, de ennél a posztnál lett módosít gomb, a korábbiaknál továbbra sincs...
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2023
(#) danieru válasza danieru hozzászólására (») Nov 21, 2023 /
 
Státusz update: eddig minden rendben, 10. napja van kapcsolóórán, napi 5-5 percre megy el alóla az áram, de utána mindig visszajött, pontosak tűnik. Még pár hétig tesztelem aztán megnézem az elemet. De egyelőre elégedett vagyok, ezt az eredményt vártam.
Hálásan köszönöm mindenkinek, egyedül nem ment volna.
(#) danieru válasza danieru hozzászólására (») Dec 3, 2023 /
 
Mivel azóta is megbízhatóan ment, és legalább 10 órát elemről, és az idő is pontos volt, úgy döntöttem hagyom így. Mivel ez csak ez egy teszt darab volt, nekiálltam a kollégáménak is, amelyikbe eredetileg be akartam tenni ezt a funkciót. Arról viszont közben kiderült, hogy "tönkrement", de szerencsére csak a két gyári elkó adta meg magát, kicseréltem őket és ismét működött, első tapasztalatok szerint az elemes backup is jól megy.


De van egy furcsa dolog. Lehetséges, hogy elektrosztatikusan érzékeny (a kijelzője). Amikor megtisztogattam, majd összeraktam, még átdörzsöltem műanyagápolóval, hogy szép legyen kívül, és amikor a kijelző zöld üvegét elkezdtem finoman törölgetni egy mikroszálas polírozókendővel, egyszerűen "elment a kép". Pár másodperc múlva visszajött, de amit folytattam a törölgetést vagy akár csak közelítettem a rongyot, megint elkezdett villódzani. A saját órám nem csinálja. Van tippetek, mit ellenőrizzek?
Ennek a második órának egyébként láthatóan gyengébb a kijelzője, halványabb de ugyanakkor egyenletesebb, mint az enyémé. Lehet hogy végstádiumos és cserélni kéne?

Bónusz kérdésem, mi célt szolgál az a barna ellenállás a kijelző alsó és felső érintkezősorai között? Az enyémről hiányzik. (sajnos nem jegyeztem le az értékét. bocs a rajzolt számokért, a vezetéksorrendhez kellett, amikor leforrasztottam pucoláshoz)
(#) proba válasza danieru hozzászólására (») Dec 4, 2023 /
 
Az az ellenállás lehet valamely szegmenst gyújtja ki a kapcsolóállástól függően. Esetlegesen a kijelző hátulján látszik, hova van huzalozva.
(#) kaqkk válasza proba hozzászólására (») Dec 4, 2023 /
 
Tizedespont ? Kettőspont ?
(#) proba válasza kaqkk hozzászólására (») Dec 4, 2023 /
 
Az ébresztés ki/be szokták jelezni valahogyan. Lehet annak az alkatrésze. De ez csak tipp, mivel a kijelző szélein szokott lenni a fűtés szerintem ez sem szakít a hagyományokkal, a többi meg valami szegmens. Középtájon szokott lenni a pont, kettőspont.
(#) zsozso72 válasza danieru hozzászólására (») Dec 4, 2023 /
 
Szia,
bocsánat a kérdésért, lehet hogy csak az én szememet bántja de a második képen lévő két kondenzátor amit cseréltél?
A benne lévő gyári egy 50µF 25VDC kondenzátor és a helyére került egy 220µF 25VDC kondenzátor. Ez nem jelent gondot?
(#) danieru válasza zsozso72 hozzászólására (») Dec 5, 2023 / 1
 
Szia, igen jól látod, és szándékos is. A 25VDC adott, mivel az ic-t 15-18 volttal kell táplálni (nagy duzzogva , sötéten megelégszik egy friss 12 voltos elemmel is, innen az egész projekt létjogosultsága), a minél nagyobb kapacitást pedig az előttem szólók (és hozzáértők) javasolták azért, hogy simábban menjen a "váltás" az elemes és a trafós táp között. Kipróbáltam amúgy elem nélkül, ha ezzel a kondival kihúzom a falból az órát, kb. 3 másodpercem van visszadugni úgy, hogy megőrizze az időt (gondolom igazából csak milliszekundumokra lenne szükség). A 12 voltos elemmel kb. 6-8 órát bír, ami ideális esetben több évnyi áramszünetet tud áthidalni.
(#) danieru válasza proba hozzászólására (») Dec 5, 2023 /
 
Az ébresztőnek van egy különálló ledje, a képen "0" karakter felett található "signal-stop" felirat mellett. valóban van olyan kijelző is, amelyiken az órát és percet nem kettőspont, hanem "tizedespont" választja el, a fölötte lévő pöttyöt egy harang "ikonra" cserélték, de ez nem olyan, itt "kettőspont" van. Ráadásul mindkét órán, ellenállás pedig csak az egyiken van beforrasztva. De majd ha megint szétszedem megpróbálok rájönni mit köt össze és mi történik ha kiiktatom.
(#) danieru válasza proba hozzászólására (») Dec 5, 2023 /
 
ja azt elfelejtettem mondani: az óra tetején lévő két gomb közül az egyik a dimmer, felezi a fényerőt. Az én órámon nagyon kellemes az alacsonyabb fényerő éjjel, de a másikon már-már sötétben is olvashatatlan. Egy újabb jel sztem, hogy erősen cserés a kijelző.
A másik gomb az ébresztőt kapcsolja ki/be, de visszajelzés csak a leden keresztül van, ahogy írtam az előbb.
(#) danieru válasza danieru hozzászólására (») Dec 17, 2023 /
 
Sziasztok, az elemes backup azóta is megbízhatóan üzemel, kb. 6-8 óra tartalék van az elemben. Azóta kijelzőr is cseréltem (volt egy új tartalék), azzal ráadaásul meglepően fényes.
További kérdésem, hogy tudtok módszert javasolni a pontosság beállításására. A kijelző mellett van egy állítható kondenzátor (?), de jelenleg csak próba-szerencse alapon sikerül, van esetleg egy érték, amire be tudom mérni?
(#minekkelletthozzányúlni: a 2. óra lényegesebben lassabban járt, mint az első, meg akartam igazítani, de be volt szorulnva a csavar, ezért megforgattam kontakt tisztítóval, igyekeztem visszatenni oda ahol volt, de gondolom megváltoztak a jellemzők.)
A mostani módszer, hogy a telefonom világórájához igazítom a lehető legpontosabban :00-kor resetelve, majd 6-12 óra múlva ellenőrzöm, állítok rajta attól függően, hogy siet-e éppen vagy késik, ismét reset, aztán újból ellenőrzöm 6-12 óra múlva. már egy percen belül vagyok, de ez így még napokba fog telni, mire annyira kicsi lesz az eltérés, hogy hónap végére ne másodpercek adódjanak össze.
(#) proba válasza danieru hozzászólására (») Dec 17, 2023 /
 
Egy apróság, mielőtt a hajad téped, kb napi 1mp nél jobbat szerintem nem tudsz beállítani, mert elég hőmérséklet függő a rendszer.
A beállító kondin szerintem a két szélső érték ha a két lemezke pont fedésben van illetve ha teljesen ki van forgatva. Ebben a két helyzetben leméred mit tud, aztán bearányítható, kb hol jó. Utána jöhet a finom hangolás.
(#) Udvari Zsombor hozzászólása Júl 24, 2024 /
 
"Elektronyika 6" óra, furcsán számol: 8 helyett 0-t ír, 9 helyett 1-et ír; ezt leszámítva az idő rendesen telik, a hiba fél nap áramtalanítás után is megmarad. Vajon mitől viselkedhet ilyen furcsán?
(#) user1914 válasza Udvari Zsombor hozzászólására (») Júl 24, 2024 /
 
A G segmenst nem vezérli, lehet szakadt a vezeték, vagy a forrasztása. Az 1 számot hogyan jeleníti meg?
Üdv. M.
(#) Udvari Zsombor válasza user1914 hozzászólására (») Júl 24, 2024 /
 
Nincs szegmens hiba, a többi szám jó, csupán 8 helyett 0-t, 9 helyett 1-et ír ki, nem csak a percnél hanem az óránál is.
(#) user1914 válasza Udvari Zsombor hozzászólására (») Júl 24, 2024 /
 
A 9 esetében melyik szegmensek világítanak pontosan?
Üdv. M.
(#) Udvari Zsombor válasza user1914 hozzászólására (») Júl 24, 2024 /
 
Természetesen azok, melyek az 1-es számot alkotják.
(#) somitomi válasza Udvari Zsombor hozzászólására (») Júl 24, 2024 /
 
Szóval úgy telik az idő, hogy mondjuk
10:47
10:40
10:41
10:50
10:51?
A hozzászólás módosítva: Júl 24, 2024
(#) Udvari Zsombor válasza somitomi hozzászólására (») Júl 24, 2024 /
 
Pontosan, ahogy írod.
Következő: »»   26 / 27
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem