Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Idézet: „De akkor koncentráljunk a mai, friss fényképemre. Ami a töltesről készült. Abban mi a hiba?” Miért lenne abban hiba? Nem ezt írtam. Én csak arra céloztam, hogy ezek a "műszerek" csak tájékoztató mérésre valók, a pontosságuk olyan, amilyen.
A személyautó akkumulátorokat 14,4v-ig töltöm , ha állásban lemerült . Nyitott akkumulátort 15v-ig . Semmi hiba nem adódott eddig. A munka akkumulátorok szoktak ellustulni , ha nincsenek 14V-ig feltöltve legalább (12V -os ) . Az Opelemen felkapcsolt lámpákkal 14,4V - os töltés van , ha az akkumulátor fel van töltve . Négy évig jó egy közepes akkumulátor benne . Csak a tapasztalatokat írom le . Nyilván megpihenve 12,6 V -os kapocsfeszültség tökéletes.
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2024
Szóval az ITT olvasottak alapján "megérkezett" a kívánt éték. Igazad van, ez a kis töltő ennyit tudott, mert tegnep este 21h-kor mértem és nem ment fentebb 12.87V-nál. Talán ezzel a szinttel elég is "fitten tartani" az akkut ha állandóan rajta tarthatom ezt a töltőt. A cikkből kiollózva: " Ha ugyanis akár egy gondozásmentes akkumulátort is hosszabban használaton kívül tárolnak, illetve nem megfelelő töltést kap, ugyanúgy romlani kezd az állapota, mint egy régifajta akkué. Ha a pólusai közötti feszültség terhelés nélkül a körülbelül 80 százalékos töltöttséget jelző 12,5 volt alá csökken, a lemezeken szulfátosodási folyamat indul meg. És ez nem a jó fajta szulfátképződés, ami a normális működés része, mert a szulfát nem oldódó kristályok formájában rakódik ki. A baj az, hogy a kristályok szigetelők, így csökkentik az akku áramleadó és -felvevő képességét. Előbbi hidegindításnál okozhat nehézséget, utóbbi viszont megakadályozza a hatásos töltést, ami további kristályképződéshez vezet és az akkumulátor lassacskán tönkremegy – de jóval idő előtt."
A táblázat pedig magáért beszél. A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2024
Ismerem ezt az ábrát, erről beszéltem, de látod hogy nem értették meg, mert hogy 14 meg 15V-ra kell tölteni, őket az nem érdekli hogy 12,7-12,9V-on már 100%-ra van töltve. De ehhez még ez a kép sem kell, mert ha leveszi róla a töltőt látja hogy oda fog beállni magától is. Meg ilyen kérdések, hogy akkor miért 13,7V-ra töltenek a szünetmentesek? Aki kicsit is ért hozzá fel sem tesz ilyen kérdést.
Visszatérve a kütyüdre, igen, bőven elég a csepptöltéshez, de ezt is leírtam már. De majd nézd meg azt is, hogy amikor napok óta 12,87V-on tartod akkor mennyi áram folyik az akkuba, írd fel, utána vedd vissza a feszültséget 12,7V-ra és (némi merítés vagy beállás után) mérd meg hogy akkor mennyi áram folyik be, és látni fogod hogy a szinten tartáshoz az is bőven elég. Ha indítóznál vele akkor ugye nyilván nem lenne elég, azért elég mert csak áll az akkud. Én évekkel ezelőtt amikor a Ca-s akku még újdonság volt olvastam egy egész hosszú cikket róla, a lényege valami olyasmi volt, hogy részben a szulfátosodás lassítása (meg még egy két dolog amire nem emlékszem) miatt ötvözik kalciummal. Ehhez képest egy akkus cégnél (ahol raklapszám adnak el akkut évente) a műhelyvezető azt mondta nekem, hogy a Ca ötvözés óta nem hogy jobbak de rosszabbak lettek az akkuk ebből a szempontól, illetve vannak gyártók akik nem igazán tudták jól abszolválni az új technológiát, volt olyan, hogy a 9 hónapos akkukat már vitték vissza garanciában és már rá kellett tenni a "szulfátoldó" elektronikát. Az autómban 8 éves volt az akku amikor a mostanit vettem bele, a műhelyes fickó nézett is, mert nem is márkás akku volt, hogy ez hogy bírta idáig. Mondom úgy, hogy odafigyeltem rá, meg ez nem kispolski amiben a mechanikus szabályozó 15V-ig tölt... Idézet: Ha már tudod, igazán megválaszolhatnád (terelés helyett). Tényleg kíváncsi vagyok rá, hogy szerinted miért megy mindenki a forgalommal szemben az autópályán. „Meg ilyen kérdések, hogy akkor miért 13,7V-ra töltenek a szünetmentesek? Aki kicsit is ért hozzá fel sem tesz ilyen kérdést.”
Senki nem megy szembe, csak értik azt amit te nem, ennyi az egész. Segítek. Tekerd le az autódban a generátor töltőfeszt 12,6V-ra és használd ugyanúgy tovább az autót. Észre fogod venni a változást. Ugye, ha ugyanakkora a töltőfeszültség mint az akku saját feszültsége, akkor ohm törvénye értelmében nem tudsz bele töltést rakni mert nem fog áram folyni (vagy csak elenyésző). Ebből következik ugye az is (általános iskolai szint), hogy ha rövid távokat mész akkor rövid töltésed is lesz, azaz hamar negatívba fog menni az energia mérleg. Ezt meg csak úgy lehet ellensúlyozni hogy ha azon a rövid távon több energiát viszel be, több energiát egy akkuba meg csak úgy tudsz bevinni, hogy ha emeled a töltés feszültségét, mert csak úgy fog emelkedni a töltőáram. Tudod, mint a dombon felfele, minél meredekebb a domb annál nehezebb rá felmenni.
De ugye jelen esetben nem erről volt szó, hanem csepptöltésről, azaz ez az egész amit feszegetsz itt most irreleváns, semmi köze a csepptöltéshez, mert hogy a kérdező egy csepptöltőt fabrikált ha jól emlékszem.
Pedig reménykedtem... Nem azt kérdeztem, hogy mi történik ha letekerem a töltési végfeszültséget, hanem azt, hogy szintertastához (értsd: csepptöltéshez) miért használnak mindenhol nagyobb feszültséget.
A táblázat valóban magáért beszél. Olyan akkunál, ami nincs töltőre kapcsolva.
Meg is mutattam, mekkora a különbseg a töltöre kapcsolt, és a töltőről levett akkumulátor feszültsége közt. Amikor majd leveszed a töltőd, akkor meg fogja az az akku mutatni (kis kivárás után), hogy mekkora a valós feszültsége. Többet nem tudok már elmondani, amúgy is közölted, hogy rosszulléted van a magyarázattól.
Akkor a megértés további segítéséhez nincs más hátra, mint teljesen visszamenni a dedós szintre...
Kezdem. A hasonlat, miszerint egy pohár akkor van tele vízzel ha pont annyit töltünk utána mint amennyit kivettünk belőle érthető, vagy nálad ez az állítás is szembemegy mindennel?
De én rajtahagyom ezt a töltőt az akkun. Amit "tud" ez a kis töltő az pont elegendő ahhoz, hogy pótolja az önkisülés és az elektronika fogyasztását ami mint mondtam nem kóros. Csepptöltőről van szó és ezt kellene "ízlelgetni". Erre az egész felvetésemre elment öt oldal a győzködésre meg a magarázkodásra és ez már nekem kellemetelen. Úgy gondolom, hogy annyira nem vagyok láma ehhez, hogy ne érteném meg az egészet ha másból nem is de a belinkelt oldal amit már mentésnek szántam eléggé beszédes és különben "láttam már karón varnyút".
A töltő trafóját erre a kicsivel nagyobbra cseréltem és kb. három nap alatt feltöltött 13.57V-ra és a led is erőteljesen világít. Szerintem jó lesz ez így.
Ezért írtam minap ezt:
Idézet: „-vagy nagyobb feszültségű trafó (nagyobb a végfeszültség) -vagy nagyobb teljesítményű (abban a rövid időben is nagyobb áramot "pöcögtet")” Te a másodikat választottad. Majdnem jó is. Csak a terved az volt, hogy az autóba beszerelt akkut tardsd (úgymond) készenlétben. Akkor arra is gondolj: abban van riasztó (készenlétben), rádió (ugyancsak készenlétben) és egyéb kis dolgok. Ezért márcsak egy picivel nagyobb teljesítményű, úgy 200-250 mA-es trafó kell. Akkor már készen is lehetsz. A 13,57V-ot valójában megfelelőnek tartják. Az már az én mániám, hogy minimum 14V legyen Azt is elmondhatom: én ilyen fenntartó (csepptöltő) készüléket (mégha szükségem is lenne rá) úgy 1A környékén képzeltem volna el. A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2024
Lehet így is ha vannak a fiókban hozzá alkatrészek. Lehet úgy is, hogy veszel egy beállítható feszültségű és rövidzár védett tápegységet és Két mozdulattal meg is vagy. Pl. HDR-15-15.
Majd kiderül. Ha heteken át nem használod az autót és csak merül az akku, akkor szerintem lényegtelen hogy 1 nap vagy 1 hét alatt tölti fel a csepptöltő, mert bőven van rá idő. Én mondjuk nem mennék fel feszültségben addig, részben mert felesleges, részben meg rövidíti az akku élettartamát, de majd ez is kiderül évek múlva.
Mint már írtam, a nagyobb töltőfeszültségre azért van szükség, mert használatban van egy akku, és rövid idő alatt kell nagyobb töltésmennyiséget beletenni ami nem megy másként, valamint nincs más opció. Akár gépjármű, akár szünetmentes vagy bármi más, a töltésnek 2 módja van, vagy van töltés vagy nincs, nincs olyan opció hogy csepptöltés, ilyet ugye sem az autó generátora sem egy szünetmentes nem tud, ezért kell a töltőfeszültséget magasabb értékre állítani. Szünetmentesekben pl. ezért kell 2-3 évente akkut cserélni, ugyanaz a szünetmentes akku más alkalmazásban (ahol nincs folyamatosan 13,7V-on tartva) elmegy 8-9 évet is. Mutatok egy UPS rajzot, rögtön a rajz felső részén látszik a "töltő" ami nem más, mint egy 10VA-es nyáktrafó, sallangok, 15V-os stab IC meg 2db soros dióda. Ugye, ennek nem lehet megmondani hogy most csak csepptölteni kéne az akkut, ebből folyamatosan (nonstop éjjel nappal) ki fog jönni az a 13,7V körüli feszültség ha kell ha nem, ezért kell ezekben gyakran akkut cserélni. Van egy pici motor akkum (néhány Ah) a cégnél azt mondta az eladó hogy ha 2-3 évet kibír akkor már örülhetek neki (nem is adtak rá csak fél év garit), most 4,5 éves, kutya baja, de én nem is szoktam 12,9V-nál feljebb állítani a labortápot ha netán tölteni kell. Meghálálja...
Kezdesz eltévedni a mA dzsungelben.
Pár napja számoltam ki, hogy még a 100 mA-t se érheti el a kütyük fogyasztása, mert nem mentél sehova és 3-4 hét alatt csutkára leszopná az akkut.
Üdv Mindenkinek!
Hogyan kell bekötni az akku és a töltő közé ezt a kijelzőt?
Hello! Itt megtalálod, első ábra. A terhelés lesz az akksi.
A rajz szerint.
-a "mérendő eszköz táp" helyre kötöd a töltő kivezetéseit -a "kimenet" helyre az akkut -a "feszülségmérő táp" helyre vagy adsz (simított) feszültseget, da az akkura is kötheted.
(A sárga nyugodtan mehet a pozitív "madzag" fix végére, nem kell okvetlen az akkuig kivezetni)
Problémát okozhat a töltő (diódahíd) kimenetén lévő feszültségforma, ezért én így kötöttem be.
Köszönöm a válaszokat!
Idáig csak fogyasztó mérésére használtam, ezért voltam bizonytalan! Így világos, hiszen értelmezni kell az elvi kapcsolást.
Igen, így célszerű bekötni.
A diódára (ami legfelül van a rajzodon) nincs szükség (én azt nem tettem), a kondenzátorra a műszer tápjánál szükség van. Csak már nem emlékszem, mekkorát tettem. Azt hiszem 47µF/25V.
Sziasztok!
Hozzájutottam néhány használt NI-cd akkuhoz, melyek 800 mAh-sak, és 40 mA-el lehet őket tölteni folyamatosan. (Perm charge 40 mA - Ez van rájuk írva) A normál töltés 12 óra, 60mA-el, de én jobban szeretném a kis áramerősségű töltést, mert akkor nem kell odafigyelni, az időre. Át is alakítottam egy töltőt(ellenálláscserével) hogy 32 mA-el töltse az akkukat. A gond az, hogy nem tudom jó e így, mert a töltő 50 Hz-s félhullámmal tölt, (egy diódával egyenirányít). A multiméter 30 mA-nek méri az akkuk töltőáramát, de nem tudom valóban annyi e, nem téveszti meg a multimétert ez a szaggatott egyenáram, és így alkalmas e az áramerősség folyamatos töltéshez, nem túl magas?
Szerintem jó. Nyilván látod hogy töltődik az akkumulátor. Ilyen pici áramerősséggel nem tudsz benne kárt tenni.
Én attól tartok, a multiméterem ezt a szaggatott egyenáramot nem jól méri, és
valójában több, és ez esetleg már sok az állandó töltéshez.
Köszi a választ!
Az akku töltődését nem tudom követni, csak led jelzi, hogy töltődik e. Multiméterrel mérhetem, de az se ad jó értéket a szaggatott feszültség miatt.
Szerintem jól méri a multiméter. Miért nem mérne pontosan félhullámot mérve? Ráadásul csak 50Hz a freki. Az akku gondolom vészkijárat lámpákból való, azok akkuira szokták ráírni a folyamatos töltés áramát. De ha már 8-10 évesek, vagy még több, akkor nem érdemes velük foglalkozni, akkor már kukák. Kapacitásuk töredékét tudhatják csak. Egyébként feltöltve 1,4-1,5V között alakul a feszültségük.
A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2024
Idézet: „Multiméterrel mérhetem, de az se ad jó értéket a szaggatott feszültség miatt.” Ha a töltőáram nem túl nagy, az akku úgy működik, mint egy nagyon nagy pufferkondenzátor. Kisimítja a feszültségingadozásokat. Az áram valóban lüktetni fog, elég szűk impulzusok lesznek, de ez a kétutas egyenirányítás esetén is így van.
A cellák pakkban voltak, nem emlékszem 4 vagy 6 együtt.
Össze voltak ragasztva, a pólusaik pedig ponthegesztett lemezekkel voltak összekötve. A színük fehér, SAFT felírat szerintem a márkajelzés, majd Ni-Cd VST AAL KRMT15/49 1.2 V - 800 mAh Perm Ch 40 mA felíratok vannak az akkun. Egy elemgyűjtőben találtam, több pakkot AA méretű cellákkal, meg C méretűeket is. Hogy miben használták ezeket, azt nem tudom. |
Bejelentkezés
Hirdetés |