Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
A VR3-mal a nyugalmi áramot állítod be, terheletlenül a tápon mérve legyen 60 mA!
A VR2 állítja a kimeneti egyenfeszültséget. Nulla volt a cél, legalább is e-körül ingadozzon. Félóra üzemidő után, ha szükséges korrigáld a beállításokat.
VR3-al 3,081V a lehető legkisebb egyenáram a kimeneten. Ez a poti egyik szélső állása. Ezt terhelés nélkül és bemeneti jel nélkül állítottam.
A nyugalmi áram beállítását is próbáltam elvégezni. 40 és 60 mA. Amint ráteszem a terhelést, aszimmetrikusan terhelődik. Ez normális? (300mA és 40mA az áramfelvétel)...
Az áramnak nem lehet volt a mértékegysége.
A VR2-re nem reagál?
Nem úgy értettem. Úgy, hogy a beállítható kimeneti egyenfeszültség legkisebb értéke ennyi. Csak nagyobbat tudok beállítani.Az asszimetria is zavar...
Rendben. A kimeneti egyenfeszültséget nullára kell állítanod, különben a terhelésen állandó áram folyik, ezért tapasztalsz aszimmetriát az áramfelvételben. Ha elérted a VR2 végállását, akkor csökkentsd az oda kapcsolódó táp felőli ellenállás értékét!
Ennek elvégzése után kaphatsz először hasznos eredményt az áramszenzorból. Arra is fel kell hívjam a figyelmedet, hogy a szenzor után olyan műveleti erősítőt kell alkalmaznod, mely kimenete el tudja érni negatív tápfeszültséget (az NE5532 nem ilyen), vagy a rajzon jelölt típus 4-es lábát -12 V-ra kötöd.
A kimeneti egyenfeszültséget megoldottuk. Először rámértem VR2-re. Értéke oké (kicsivel 5k alatt volt). Megértem R4-et és R8-at, de nem stimmeltek. Kiforrasztottam őket, úgy meg oké. Végül is R4-et kivettük és 47k helyett 66k-t tettünk oda. Így ki tudtam nullázni a kimeneti egyenfeszültséget.
Az aszimetrikus terhelés pedig az offszet miatt volt (ha kicsit gondolkodik az ember...). Jelenleg nem nem NE5532 van benne, hanem TL081IP. Ilyet kaptam. Ma próbáltuk +-18V-ról, nem lett semmi baja U1-nek. Az adatlap szerint ±20V ki kellene bírnia. Az áramszenzor jele nagyon zajos. Ilyen szűrőt tettem utána hozzáértő javaslatára, 20kHz-re méretezve: Sallen-Key szűrő Köszönöm a sok segítséget! A következő lépés, hogy meg kell néznem referencia mérésekkel, mit tud a "cucc", feltárni az esetleges további betegségeket, hogy a végső verzió jó legyen.
Örülök, hogy ilyen szépen boldogulsz vele.
Az adatlapból azért kihámozható az általad használt TL08xI specifikációja. Nem ±20 V-os, és a negatív rail-en bizony tetemes a maradékfeszültség. Emlékezz erre ha az IC idő előtt tönkre megy, vagy ellenmondásos értékeket észlelsz a szűrő után.
Sziasztok!
Be szeretnem mutatni egy erosito atepiteset. Mellekelem, az elotte-utanna kepeket. Amivel bovult, az egy lagyinditas, nagyobb transformator, nagyobb egyeniranyitas es 2x2x10000µF/100V, hangszorovedo, es 2 darab vegerosito. A problemam, hogy eleg nehez kihajtani ezt a vegfokot, szuksegem lenne egy szimmetrikus jelet fogado eloerositore. Amit meg hozzatennek, hogy kivettem a "parasztvakitos" kek ledeket, es ujra lett skalazva az elolapon talalhato VU meter, A piros led az clip es egyben egy egyszeru limiter funkcio is, nsl32 vel, a bemeneti jelet elkezdi lehuzni, ha pirosba utne a VU meter. A ventillatoros hutes, 2 fokozatu, hogy szobaban se legyen zavaro. Egy 12V os ventillator porog lassan, 12V rol 75 ohmon keresztul, ha a borda eleri az 55 fokot, akkor kapcsol valamelyik bimetal es elindul teljes fordulaton. Epito jellegu kritikat nagy orommel fogadom. Koszonom a figyelmet. (kinai modul kerult bele, mert olcsobb volt mint egyenkent megvenni minden felvezetot, es tuti hogy mukodik is) A hozzászólás módosítva: Ápr 4, 2024
Az átépítés után milyen pozitív változást tapasztaltál a hangjában?
Őszintén, szerintem a képeken jól látszik, hogy nem hifi a cél, hanem a teljesítmény. Utolsó előtti képen, latszik mi volt benne gyárilag. Ez egy kis kinai végfok volt, ráhazudva jó nagy számok. A gyári végfokja +-37V ról üzemelt, míg a beleépült +-83V (üresjárati) feszültségről. A hangján meg vagyok lepődve, pozitív irányban. Igaz nem volt még alkalmam sem teljesítményt, sem nagy hangerőn kiprobálni. Az egész projekt, mondhatni fiók üritésnek indult. pl a táp panel 7 éve áll a fiókban, mondhatni közte volt az első vasalásos technikával készült nyákoknak. (persze végig ónozva az egész), a hangszóró védelem is vár már vagy 3 éve. Gondoltam, hogy nem sok kíváncsiságok fogok kiváltani a fórumozó kollégákból, de így is sok időt, energiát megevett. A hangszóró védelemben lévő relé megszivatott. Külön - külön minden tökéletesen működött, egyben nem nagyon akart. Megkezdve földhurok, és nyugalmi áramra gyanakodva kínlódtam, hát a hangszóró védő relé dupla érintkezője közös volt relén belül. A két végfok nem volt hajlandó dolgozni, csak is egyedül, míg rá nem jöttem.. Visszatérve, szobában is kényelmesen hallgatható végerősítő lett belőle, nincs idegesítő ventizaj, alapzaj, vagy bármi féle brumm.
Köszönöm kérdésed, Üdv, Dávidd!
Kedves Davidd!
Ez egy olyan téma, ahol minden erősítőfajtának helye van. Vagyis nem kell magyarázkodni, hogy mit miért. Bocsi, hogy nem ástam magam annyira bele, hogy világossá legyen elsőre számomra, amit írtál. Ha így, legyen benne örömöd! Ha az ember komolyabb projektbe vág várnak rá "örömök". Te győztél, és ez a lényeg. Sikeres továbbiakat! Elek
Anélkül, hogy meg akarnálak bántani, Ez nem a "megépítették" téma. Persze azért mutatós volt amit kiraktál.
Nem félek a ledktől, szeretem én őket, csak kicsit azt az erős kék ledeket egy professzionális dolognál nem tudom elképzelni. Saját véleményem szerint kicsit "bóvli" érzetet nyújt. Amit linkelgettél, tény és való, viszont mértékkel van, nem úgy hogy kivilágitja a szemed, nem beszélve a cyan szinű VFD kijelzőkről, nagyon szépek, de van egy határ ami már tulzás. A vu méternek visszajelzési szerepe van, nem vilagitani szeretném vele a szobát. Lehet elmaradt az a rész, hogy ezek viztiszta erős fényerejű ledek voltak. Elnézést ha félreérthető voltam.
Nem értettem félre. Természetesen a karácsonyfa szintű villogó színkavalkád túlzás, ezért is mutattam példákat, gyáritól az utólagos beépítésig. Én örülök, hogy te nem értetted félre, amit írtam.
Létezik jól számolok.
A képen látható D-osztályu végfok 20V 2.5 watt-ot tud 8ohm-on 3V jött csúcsba zene mellet A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2024
Attól függ hogyan és mivel mértél, amiből ezt az eredményt kaptad...
Ha számolod akkor 20Vp 8ohmon elvileg 25W-ra elég szinusz esetén. Persze ehhez a hűtés kevés, ezért tartósan valószínűleg nem tudja, de zenével hajtva igen.
20voltos tápról hajtom a kimeneten csúcsba 3 volt van 8 ohm os hangszóró mellet
1.2V csúcs jel esetén mert ez a keverő 0Db szintje
Szia!
Megtennéd, hogy megmutatod pontosan melyik ez a kínai végfok? Pontosan ugyanebben a témában vagyok, és keresgélek végfokokat, amit a lehető legegyszerűbben be tudok építeni, és költséghatékonyan. Nekem +-65V áll rendelkezésre, és elsősorban én is kínai kész végfok beépítésén gondolkodok.
Torzításig ki tudtad hajtani? Ezen a modulon 2 darab TPA3116 PBTL végfok van, elegendő bemenő jel esetén többet kell tudnia.
Igen ki tudtam hajtani subb szekcióba kötöttem be.
De volt már top szekcióba is ot se több.
Sziasztok!
Lecserélném régi otthoni zenehallgatásra használt 2.1 erősítőmet, ebben szeretnék tanácsot kérni. Jelenleg TDA2030 erősítőt használok, 2x15W + hidalt TDA2030 ~30W a mélynyomónak. Egy kicsit igényesebben szeretném megoldani, mint a jelenleg üzemelő legolcsóbb alkatrészekből sufni tunningban összerakott IC-s erősítő. Teljesítményben otthoni zenehallgatásra és házi mozihoz bőven elegendő volt. Az elképzelés egy tranzisztoros AB osztályú erősítő. EZT az erősítőt néztem ki. Erről mi a véleményetek? A szerző egy másik project-jében egy 20W A osztályú erősítőt taglal, ahol ugyanez a kapcsolás van és le is írja, hogy mindkettő ugyanaz, de nem igazán értem, hogy hogy lehet ugyanaz a kapcsolás egy 20W A-osztályú és egy 60-80W AB-osztályú erősítő is? Esetleg tudtok ajánlani egy megépíthető tranzisztoros erősítőt ebben a teljesítmény tartományban, ami minőségben is elfogadható?
Szia! En ebben az esetben Quad405-ot vagy 606-ot epitenek. Mindkettonek van topicja.
A Quad405-re én is gondoltam, de az egy kicsit combos. 15-30W tartomány lenne számomra ideális.
Sziasztok!
Építettem egy egyszerű 2.1 erősítőt TEA2025B IC-kkel. Az összeépítés során annyira kapkodtam, tudom, hogy nem szabad, hogy fordítva kötöttem be a tápot, felcserélve a polaritásokat. Az ellenőrzés is elmaradt. Sajnos. Így sikerült is tönkretennem az IC-ket. (Az újak már úton vannak.) (Táp: 9V AC, pufferelve ~12.5V) Azért, hogy ezt a későbbiekben elkerüljem, azon gondolkodtam, hogy teszek bele egy FET-es polaritás védelmet Szerintetek ördögtől való ötlet erősítőbe ilyet tenni? A hozzászólás módosítva: Ápr 15, 2024
Az erosito fusttel megy. Ha kijon a fust nem megy. Ilyen kis teljesitmenynel, ha a tappal sorba kotsz egy diodat elegendo. Ennek tudomanyosabb verzioja, hogy egy biztositek utan egy diodat a ket tapfesz koze zaroiranyba teszel. Forditott tapfeszel 0,6 volt korul van limitalva a tapfesz, es kimegy a bizti. 2x3 wattnal 1 amper tobb mint eleg, es egy sima 1n4007 vagy hasonlo. Nyilvan az elso megoldas hatranya hogy esik 0,6 volt tapfesz, a masodik hatranya hogy forditott tapnal kilvad a biztositek. Biztosan jo a fetes megoldas is, de ilyne kis holminal szerintem nem szoktak tul tolni az ugyet.
A hozzászólás módosítva: Ápr 15, 2024
Megneztem, vegulis a fetes megoldas is negy alkatresz.
Szia! Az Elliott rajzán látható topológiát kisebb teljesítmény igény esetén a Q5-8 helyén TIP122, TIP127 darlingtonokkal szoktam megépíteni. Mekkora tápfeszültség áll a rendelkezésedre?
A szóban forgó erősítő attól lesz A-osztályú, hogy a nyugalmi áramát egészen a csúcsáram feléig megnöveljük. Ezzel érjük el, hogy a végtranzisztorok ne zárjanak le, ami az A-osztályú működés kritériuma. A hozzászólás módosítva: Ápr 15, 2024
Szia! Ahogy az erősítő bekötés elrontható, úgy a polaritásvédelemet is el lehet szúrni. Kösd be az erősítőt figyelmesen és ezzel le van rendezve.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |