Fórum témák
» Több friss téma |
A kondi bent van. A PWM-et hogy tudom mérni szkóp nélkül? Multiméterrel csak annyit tudtam mérni,hogy az 1-es és 3-as láb között 3,6v van, valamint a frekvencia 970Hz. Ez a 8-as és 3-as láb között 9,27v és 1KHz
Simán ráteszed a műszeredet DC állásban. Tekered a 10k potit és látod hogy a PWM változik. Mert a műszer átlagértéket mér, ami arányos a kitöltéssel.
Ja, és azt a potit tekered, aminek a közepe a 220 ohm-ra megy. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2024
A poti tekergetésére változik az érték, tehát akkor ilyen formán szabályoz? Viszont a 3-as lábról kivettem a kis tranzisztor bázisára menő 499 ohmos ellenállást és a motor kimeneten mérek 23v-ot, a lámpa világít. Bár az mindig világított, a poti tekergetésre a feszültség sem változott.
Nem tudom mit követtél el. De ha az 555 kimeneti feszültsége változik a tekerésre, akkor a lámpának is kell változni a fényerejének.
De nem tudom minek ide a darlington elé akármi is. Ennek az áramerősítése 1000, tehát 10A kollektoráramhoz 10mA bázisáram elég. Tehát ha kihagyod a kistranyót, az 555 3-aslábáról a darlington bázisába kötsz egy 470 ohm-ot (vagy a 499-et amit kivettél, akkor működni fog. Tehát átkötöd a 499 ohm jobb oldalát a darlington bázisába (kis tranyót meg kidobod) kész is vagy. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2024
Rendben, kipróbálom. A 499 ohm és a darlington közötti részt teljes egészében kukázzam ki? Gondolok az R-C tagra, diódára,220 ohmos ellenállásra.
Mindet kikukázhatod. A darlingtonban még védődióda is van. Ha meg kollektor-bázis zárlat lesz, akkor meg úgy is kinyírja az egészet. Az RC komplexum azért lenne, hogy negatív bázisfeszültséggel zárja a tranyót, úgy gyorsabban kikapcsol. De 1kHz-nél ez még nem okoz gondot. De ahogy Gafly írta, a kistranyó csak növeli a maradék feszültséget.
Az a 220 ohm és 100nF RC tag, meg a motorra kell, nem a rövidzárra.
Rendben, köszönöm. Azért felteszem a panel rajz képét,hátha talál benne valaki hibát. Én párszor átnéztem,de nekem nem tünt fel semmi.
A motor pozitív-negatív bemenetére a védő diódával párhuzamosan?
Jónak tűnik. De nem illendő dolog a tápot kapcsolgatni. Elég lett volna a Reset is. De ha már így van, az 1-8 közé illett volna egy 100nF-ot tenni. És mekkora a nyers táp? Mert az 555 az zéner 1k-val nem megy messzire ha kicsi a táp..
Jelenleg most egy dugasztápról járatom az asztalon, Ac 19,8v. Egyenirányítva picit több mint 24v Dc. Az Ic betápja 12,8v Dc. A Reset láb a 4-es,ugye? Tehát akkor ezt kellene megszakítanom,majd nyomógombal kapcsolni a működéshez? Viszont az eredeti vezérlés rajzán, amiről ezt rajzoltam, ott 2 db NE555 van és mindkettő a zénerről kapja a betápot.
Kapcsolhatod a tápját is, csak akkor legalább tegyél az 1-8 lábak közé, egy 100nF-os kondit.
Igen, de az 555 áramfogyasztása itt kb. 6mA. Kettő-é 12mA. Viszont itt a kistranyó kiemelése miatt megemeltük a vezérlőáramot kb. 20mA-re (persze 100% kitöltésnél lenne ennyi), ezt is biztosítani kell. A zéner 1k ellenállását cseréld ki 470 ohm-ra és akkor biztosítani fogja. (Ja, látom a kimeneti RC tag a tranyó kollektor-emitterén van, de az jó így, csak a rajzodon nem.)
Szia Gábor!
Ma volt időm a kapcsolással foglalkozni. Nos a 499 ohm és a BDV65 bázisa közötti részt kiejtettem,meg megcsináltam az általad javasolt módosításokat. Izzóval próbáltam egyenlőre, motort majd hétvégén kötök rá, akkor több időm lesz. Az izzó fényerejét szabályozza, működik.Viszont van a kapcsolásban két trimmer poti, ami a max illetve a minimum értéket állítja be,ha jól gondolom. Viszont ezek beállításának mi a menete? A fő potmétert minimumra,majd maximumra tekerem és ezekhez állítom a két kis potmétert? Mármint beállítom velük,hogy mekkora legyen az általam megválasztott fordulat száma a motornak a min ill. max állásban?
Hello! Igen ezt kell tenni. Arra tekered a potit, amerre a trimmer van és beállítod. Kicsit hatni fognak egymásra meg a frekvenciára is. De majd kitapasztald, hogy mi a jó sebesség tartomány és melyik freki tetszik a motornak. 0%-ra meg 100%-ra általában nem lehet beállítani, de szerintem itt nincs is szükséged rá. Alul, jóval kevesebbet tudsz állítani, mint felül.
A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2024
Rendben, hétvégén kipróbálom. Köszönöm a segítséget.
PWM vezérelt feszültség szabályzóSziasztok!Nagyon sokat kutattam a neten, de nem találtam amit keresek. Az eredeti tervem nem vált be, miszerint PWM-el indítok egy DC12V-os nagy áttételű motort (40 RPM) nagyon alacsony fordulatról, majd fokozatosan növelem a PWM-et, és nő a fordulat, egészen a PWM tetejéig. Nagyon különböző módon viselkednek a különböző áttételes motorok sima PWM meghajtás esetén. (Van ami szépen simán elindul szinte a nulláról, és van, ami még 80%-nál sem). Ezzel ellentétben, ha feszültséget változtatom ezeken a különböző típusú motorokon, akkor hellyel-közel mindegyik jól működik. De csak akkor, ha a feszültséggel operálok, nem a direkt PWM-el. Egy olyan áramkörre, kapcsolásra volna nagyon sürgősen szükségem, ami PWM vezérléssel 0-12V között szabályozza a kimenő feszültséget. PWM adott, az a kontrollerből hozom. Tehát ahogy növekszik a PWM kitöltési tényezője, úgy növekszik a kimeneti feszültség is. Nagyon fontos lenne srácok... Hálásan köszönöm, a segítséget.
Szia! A PWM vivőfrekvenciáját hozzá kell hangolni a motor induktivitásához, így lehet javítani a hatásosságon. Kis motor nagyobb freki, nagy motor kisebb freki.
Ez már megtörtént, de sajnos nem sokat változott. Javult, ugyan, de egyáltalán nem kielégítő. Feszültséget szeretnék használni motor szabályzásra, nem direkt PWM-et. Erre keresem a segítséget.
Hello! Azt tudnod kell hogy az analóg szabályzó mindig jelentős veszteséggel szabályoz.
A PWM jelenleg 5V csúcsértékű 50% kitöltésű 1kHz-es jel.
Nekem 7-8Khz a PWM, és az eredetinél pedig 62Khz. Egy kisebb motorral próbáltam azzal jó volt a direkt PWM is. A nagyobb motorok meg sem mozdulnak. Pedig már lementem 244Hz-ig is.
A kapcsolásban a piros a feszültség, gondolom. Ez lehet lineáris?
Igen, a piros a feszültség. A PWM-el lineáris az, csak itt a ráállást látod és annak késleltetését. Lévén hogy az analóg feszültséghez egy integráló tagon keresztül jutunk hozzá.
(Avagy átlagolunk.)
Na már ez lehet a baj. Sok motorhoz kevesebb mint 1 kHz (2-300 Hz) freki kell. A vasmentes motorokhoz meg joval magasabb, akár több 10 kHz is ( a motor konstrukciojátol meg méretétöl függ.)
Azaz az a 7-8 kHz valoszinü egyikhez sem jo.
Írtam, hogy lementem 244Hz-ig is.
Ha jol értem, akkor te nem a motort akarod PWM - mel vezérelni, hanem a PWM-böl akarsz egyenfeszültséget elöállitani a motor számára.
Itt két faktor a kritikus, a veszteség a keféken ( a vasmagos 12 V-s motornál akár 5 Volt is lehet, azaz 0-5V meg sem moccan a motor. A másik a mágneses veszteség az általában kisebb mint a kefeveszteség. Ez minden sima DC-vel hajtott motorra jellemzö. Ha jol nézem a kapcsolás második fokozata is beteg, ott az IC bemenetei mintha meg lennének cserélve. A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2024
Bocs csak késöbb láttam a rajzot. Ott a PWMnek nincs ilyen funkcioja, csak a C2-t tölti.
A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2024
A FET helyett lehet tranzisztort használni? (PNP) A (FET nagyon melegszik)
A tranzisztor is melegedni fog ez ilyen vezérlés. Milyen a motorod teljesitménye?
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2024
Értem. 3 motor lesz egy szabályzón, ez kb 10-12W. Persze a FET csak addig fog melegedni, míg el nem éri a maximumot.
Ha nincs kllően kivezéreve a FET, akkor lineáris üzemben fog működni, ezért képes jelentősen melegedni. A gate meghajtást kell ellenőrizni.
Hello! Látom késő volt mát.
- Nem én akarok ilyent készíteni, hanem Zoli bácsi. Én csak megrajzoltam, hogyan lehet a kérését elkövetni. - Nem baj, hogy a Fet invertál? |
Bejelentkezés
Hirdetés |