Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   151 / 152
(#) Bakman válasza Fidel hozzászólására (») Nov 19, 2023 /
 
A motor két irányban kapja a feszültséget, így tud oda-vissza rángatni játék közben. Ezt a műveletet az A3953 jelű IC végzi. Az a kis panel amit linkeltél, csak egy polaritású vezérléshez használható és közvetlen nem köthető össze a motor vezetékével.
Idézet:
„Miért kell a motorhoz dióda, a fűtő elemhez meg nem?”
A motor hasonlít a búgócsigához. Ha nem fektetsz energiát a hajtásába, attól még tovább forog. A tekercs (vagy villanymotor), ha nem kap energiát, az abban tárolt mágneses teret visszaalakítja villamos energiává és fordított polaritással visszaküldi oda, ahonnan jött. Ezt a "visszarúgást" nyeli le a dióda. //konyhanyelven foglamazva//
(#) Peter65 válasza Fidel hozzászólására (») Nov 19, 2023 /
 
A fűtő elem helyettesítő képe elég jó közelítéssel egy ellenállás, a motor helyettesítőképében azonban egy soros induktivitás is van. Kikapcsoláskor az ellenálláson egyszerűen megszűnik az áram, az induktivitás azonban igyekszik fenntartani az áramát, ami ha nincs ennek útja (erre szolgálna a dióda), akkor jelentős túlfeszültség formájában fogja ezt megkeresni.
A dióda zárófeszültsége a fetéhez hasonló legyen. Ha nincs pwm, akkor elég a fet áramának kb. fele, negyede. Ha van pwm, akkor nagyjából ugyan olyan terhelhetőségűnek kell lennie, és a hűtésének is hasonlónak. A diódának gyorsnak kell lennie, ha alacsony feszültségen üzemel célszerű schottky diódát választani.
(#) sector99 hozzászólása Feb 7, 2024 /
 
Sziasztok !
Nem tudom jó helyen kérdezek-e, majd kiderül. Van egy régi típusú 12 V-os sziréna (régen ilyen volt a rendőr, mentő és tűzoltó autókon), amiben kefés DC motor van. Ezt szeretném 24 V-os rendszerben működtetni, de az első ötletem nem jött be. Ilyen konverterrel próbálkoztam, de maximum áram beállítása mellett sem tudja elindítani a szirénát. A motor áramfölvétele kb. 3 amper, amikor teljes fordulaton forog. Az induló áramcsúcsot nem tudtam megmérni. A segítségeteket kérem, hogy mi lenne a - lehető legegyszerűbb - megoldás ?
A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2024
(#) pipi válasza sector99 hozzászólására (») Feb 7, 2024 /
 
Nem írtad mi történik... Letilt a táp kimenete, esetleg a bemenő 24V esik le...
Megpróbálhatod esetleg pár ohmos ellenállással sorbakötni a szirénát, akkor az induló áramcsúcstól nem tilt a táp.
---
"Rövidzárvédelem: igen, konstans áramkorlát" hová van a poti tekergetve... Szerintem ez a gond...
Mert papírforma szerint ha 15A az áramkorlát akkor azt majd zárlatban is tudja (míg túl nem melegszik: Túlmelegedés elleni védelem: igen, kimeneti áram leszabályzása)
(#) Massawa válasza sector99 hozzászólására (») Feb 7, 2024 /
 
Köss sorba vele átmenetileg egy 50W /24V autoizzot. Azon meglátod hogyan viselkedik.
(#) Gafly válasza sector99 hozzászólására (») Feb 7, 2024 /
 
Maga a sziréna 12 v-ról (autó akku) elindul és működik rendesen?
Valamint sűrűn kell kapcsolgatni hogy szirénázzon, vagy magától csinálja a "nénó"-t?
Nekem ránézésre sokkal combosabb táp kellene neki, mert induláskor biztosan jól megszívja a tápot (majdnem mondtam hogy önindító jelleggel).
(#) sector99 válasza pipi hozzászólására (») Feb 7, 2024 /
 
Igen, azonnal letilt a táp. Ellenállással nem próbáltam.
(#) sector99 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 7, 2024 /
 
Ok, majd megpróbálom.
(#) sector99 válasza Gafly hozzászólására (») Feb 7, 2024 /
 
Igen működik rendesen. Ez teljesen mechanikus. Nem "nénózik", hanem a motor full fordulaton működik és elég magas hangon visít. Úgy tudod változtatni a hangját, hogy a tápfeszt kapcsolgatod.
Ilyen elven működik, csak kb 40 éves...
A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2024
(#) Gafly válasza sector99 hozzászólására (») Feb 7, 2024 /
 
Combosabb táp kell neki...
(#) stra57 válasza Gafly hozzászólására (») Feb 26, 2024 /
 
Tisztelt Uraim, segitség kellene motor szabályzás témakörében.

33 és 45 fordulaton nagy inditó nyomatékkal kellen ezt a képen látható motort szabályozni. Digit kijelzés a tényleges ford ról.

A lemezjátszó tányérra akár Hall vagy a tengelyre encoder jeladó tárcsa fogazattal felrakható.
Bármilyen használható megoldás érdekelne.
Ardunio vagy Raspbery jó lennne H hid végfokkal ami 3 trafot hajtana a motor elé.

Megköszönném a segítséget!!!
(#) Bakman válasza stra57 hozzászólására (») Feb 26, 2024 /
 
Mit jelent a "nagy" nyomaték? Csinálj egy képet a forgórészről úgy, hogy kihúzod a helyéről. Ha ez egy aszinkron motor (valószínűleg az), akkor kb. a lehető legrosszabb választás.
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Feb 26, 2024 /
 
Én is ugy néztem, hogy ez egy kondenzátoros szinkron motor . Nincs benne kefe, igy igen nehéz lesz szabályozni, mert frekvencia függö, ráadásul 120/230 Voltos
(#) stra57 válasza Bakman hozzászólására (») Feb 26, 2024 /
 
Igen ez egy asszinkron motor.
1980 tól ezzel gyártották a Mechlaborban az Sl 102 itt a kép róla

Megvan az eredeti kapcsolási rajz de ahhoz panel kellene. Ha lenne aki a PCB-t megtervezné nem lenne kérdés mit raknák össze.
A nagy nyomaték a studióban kellet mert 33-on 1/4 ford alatt teljes sebbességen kellett forogni nyávogás mentesen.

Akkor meg nem voltak BLDC motorok.
A én tányérom amit készítettem kb 6 kg
(#) stra57 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 26, 2024 /
 
A szabályzást mert láttam ilyen kapcsolásokat a legdrágább lemezjátszóknál ac motor controller hall érzékelő digit kijelzés és H hidvég erősitő hajt meg trafokat ami a motort.
(#) Massawa válasza stra57 hozzászólására (») Feb 26, 2024 /
 
Itt annyi probléma van, hogy bele fogsz öszülni, és semmi extrát nem érsz el vele.
Egy 6 kgs tányért nem olyan egyszerü felpörgetni - Mechlabor gramofonja is ezért sántitott. Akkoriban a studio magnokat valoban hasonlo motorok hajtották, de meglehetösen bonyolult meghajto áramkörrel ( 2 fázisu szinuszgenerátorral) és ráadásul azok a motorok egyfolytában forogtak. A nagy tányéron volt egy kb 40 cm átméröjü könnyü tányér. Amit fékeztek vagy egy különleges kupplunggal kb 1-2 mm-el megemelték igy a feltett lemezen nagyon pontosan ki lehetett keresni az indulo pontot, és a kuplung oldásával vagy a tányér leengedésével az azonnal felvette a nehéz tányér fordulatszámát szinte nyávogás nélkül.
Nem igen látom itt az ardunios megoldás sancát.
(#) stra57 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 26, 2024 /
 
Őszűlésről annyit 67 éves vagyok!
20 év a Mechlaborban 93 ig.
A képen látható a forgó tányér az 6kg eredeti STM 610 motor és az elektronika forgatja jelenleg 485 fordulattal. Gond a fordulatszám és a változtatása. Valamit elszámoltunk anno 40 éve.
(#) Massawa válasza stra57 hozzászólására (») Feb 26, 2024 /
 
Ha jol látom ez egy STM magno elektronikája. Annyira mélyen nem ismertem a Mechlabor termékeit, de meglepne, ha nem a bevált magnomotort meg a hajtását használták volna a gramofonhoz is. Persze ahhoz igy nem stimmelnek az osztások, mert a magnon a fordulatszámok felezödnek 38/19/9,5/4,75 stb a lemezjátszon viszont nem ( 78/45/33) azaz ki kellett a kapcsolást egésziteni külön generátorral minden fordulatszámhoz. Nem tudom, nem volt semmi tapasztalatom ilyen elektronikával épitett gramofonnal. Nálunk csak 2 Studer volt.
(#) Peter65 válasza stra57 hozzászólására (») Feb 27, 2024 /
 
Szia!
Ha biztos vagy abban, hogy a képen lévő SL102 vezérlő kielégíti az igényeidet, akkor egyszerűbb ahhoz nyákot tervezni, mint nulláról egy egyfázisú (valójában kettő fázisú) frekvenciaváltót építeni ardunióval.
Ez az SL102 rajz, ahogy látom, igazából az aszinkron motor feszültségét szabályozza, és ezzel igyekszik a fordulatszámot tartani. Ha ez képes a 6kg-os tányér megmozdítására, akkor akár jó is lehet. Azt nem látom, hogyan érzékeli a fordulatot, és az integráló jellegű szabályozást sem gondolom, hogy ideális lenne (feltéve, hogy a "G" kimeneti pontú műveleti erősítő a szabályzója).
Igazából ez nem DC motoros PWM szabályozás, lehet hogy valamilyen aszinkron motoros témába kellene áttenni.
A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2024
(#) Remci hozzászólása Aug 20, 2024 /
 
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni egy kapcsolási rajz tekintetében. Az alábbi rajzot el készítettem panelon, viszont nem akar úgy működni ahogy szeretném. Motor fordulat számot szabályozna, de bekapcsoláskor teljes fordulaton forog és nem lehet szabályozni. A nyák terv a rajz alapján készült,többször át néztem,de abban nem találtam hibát. Nem tudok rá jönni,hogy a rajzban lehet a hiba ( bár annyira nem értek hozzá ), vagy én csesztem el valamit. Azon kívűl, ha nyomógombal szeretném működtetni, azt hová kellene bekötnöm?
A zener rajzát elrontottam, amúgy 13v-os.
A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2024
(#) Remci válasza Remci hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Ja, azt elfelejtettem rá írni a rajzra,hogy a kis tranyó 2N 2219, a nagy pedig BDV 65B
(#) kadarist válasza Remci hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Szia! A meghajtó tranzisztor bázisában mi az a durva RC-dióda komplexum? Az a 220 ohm a test felé biztosan jó szolgálatot tesz? Ha a 499 ohmot megszakítod, akkor is kap áramot a motor?
(#) Gafly válasza kadarist hozzászólására (») Aug 20, 2024 / 1
 
Meg az a rövidrezárt RC tag, amúgy pedig hármas darlingtont sem szeretem, mert nagyon melegszik (és minek).
(#) Bakman válasza Remci hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Túlkombináltad, lásd melléklet.
(#) Remci válasza Bakman hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Nos, a rajzot nem én terveztem, hanem úgy ollóztam ki egy másikból: Bővebben: Link
A kapcsolás másik felére nincs szükségem, ezért bontottam ketté.
(#) Remci válasza kadarist hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Kivettem a 499 ohmos ellenállást és akkor is van a kimeneten feszültség. Bár most csak egy izzó van rajta,nem motor.
(#) proli007 válasza Remci hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Hello! Nem volt hova tenni a felesleges alkatrészeket?
Mind össze egy kondit kellene feltölteni és kisütni különböző áramokkal, ha PWM-et szabályoznál.
Nézd meg a rajzodat. Mondjuk ha a kimenet magas szinten van akkor a dióda kinyit. De hova folyik le az áram? Sehova? Csak a bemenetek felé?
Most nézem, hogy a rajzodon nincs is rajta az a kondi, (2-6 GND között) amit töltögetnél..
A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2024
(#) Remci válasza proli007 hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Mint mondottam,nem én terveztem, csak koppintottam egy Co hegesztő vezérlőjéről. Gondoltam,ha azon működik, akkor itt is fog,de nem. De ha esetleg tudtok ajánlani olyan rajzot 24v-os motorhoz, aminél a fordulatszámot tudom változtatni a lassú és gyors között, akkor azt meg köszönöm. Ezt is hegesztőbe szánom, de ott csak egy toló motor van,semmi más. Az eredeti motor vezérlője zárlatos lett, a procija megdöglött,ezt kellene kiváltani valami egyszerű pwm vezérlővel.
(#) Remci válasza proli007 hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Basszus,erről a rajzról lemaradt . A 2-6 láb és a gnd között van egy 100nF-os kondi, csak lefelejtettem. Amúgy a kapcsolásba be van építve.
(#) proli007 válasza Remci hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Ha nem tetted be a kondit a 2-6 és GND közé. akkor nem fog az 555 működni. Tegyél oda pld egy 100nF-ot (nem látom az értéket) és akkor az 555 3-as lába és at 1-es között mérheted a PWM jelet.
Következő: »»   151 / 152
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem