Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
2016-ban épült a ház, amiben a lakásunk van. Sajnos 1 fázist kaptunk 32 amperrel, de így is szerencsénk volt, mert nálunk kötötték be a kávéautomatát a munkások, ezért kaptuk ezt is meg, a többi lakásban 16 amper van. Most villanyautót vettünk, de 1-2 év múlva elköltözünk (már van telek amire építkezünk), így nem szeretnék 3 fázisra bővíteni, mert nagyon sokáig tart és drága is. Ezért arra gondoltam, hogy 40 amperre bővítetnék, az a szerelőm szerint pár hét. Ehhez menne egy 1 fázisú fali töltő és egy okos áramvezérlő. Este töltene, gázzal fűtünk, hűtő van még ami éjszaka megy. Maximum TV este 10-ig. Klímát nem használjuk. Így azzal számolok, hogy 5-6kW-al menne a töltés kb.ami éjszaka fel is töltené ha kell. Szerintetek a 40A-t elbírná a hálozatunk, a vezetékek? Félek, nehogy baj legyen és leégjen a lakás. Beszéltem több szerelővel, egyik ezt mondja, a másik azt.
A 40 A-es kismegszakító után kettéosztod (oszja a szerelő) a rendszert. A meglévő hálózatra visszakerül a 32 A-es kismegszakító, az autó töltéséhez pedig új vezetékek/kábel, új csatlakozó, hozzá való kismegszakító.
Az össz Amperszám számít, nem a fázisok száma. Tehát lehet 3 fázis is, csak összesen annyi Amperrel.
A kocsihoz kaptál mobil töltőt? Az max. 15-16 amperről elketyeg. Az keveset tölt a kocsiba?
Kaptam, de nem jó mert a villanyóra nagyon hülye helyen van, a szeméttároló oldalán, ahova a sáron, minden keresztül lehetne felmenni. Így a villanyóra konnektorjába dugdosni nem tudom a mobiltöltőt, állandóra bedugva hagyni meg nem akarom. A falit át tudják húzni a másik oldalra ahol már elérhető.
Ráadásul a mérőóra szekrényben nem is lehet már dugalj.
Én pont most akartam egyet beszerelni a 80-as években készült fakeretes óradobozomba.
Sok helyen van ott dugalj...
Annó majdnem mindben volt, aztán nem lehetett. Nálunk biztos, hogy nemrég még tiltott volt...lehet ezen is enyhítettek?
Pl. ilyennel is megoldható az áram ki-be kapcsolgatása távolról ... Bővebben: Link
Persze nem a gagyibbakkal. A hozzászólás módosítva: Nov 7, 2024
Szia!
S mi akadályozza a villanyszerelődet, hogy az óradoboztól kábelt/légvezetéket vigyen a kényelmes helyig? A 40A feltételei; --Egy hibátlan EBF jegyzőkönyv, ---földelés, meg az uj elosztó. igy beadható a kérelem , s befizeted a HFH-t is.
Szia!
A fali töltőnek nem elég kb. 20-25 A ? A szerelőd a 32 A-es főbiztosító alá bekötné a 25 A-es kismegszakítót, arra meg mehet a töltő. Így is marad 7 A a lakás többi fogyasztójának. Szerintem ha nem megy a mosó/mosogatógép, és nem főztök, akkor bőven elég lesz. Ha jön a nyár, még a klímát is elbírja mellette. A hozzászólás módosítva: Nov 7, 2024
Köszi. Át fogja vezetni. Tesla töltő lesz felszerelve. A 32A-40A váltásnak mennyi a költsége kb? Én laikusként 100+munkadíjat számoltam.
Van ugye a 32A feletti rész 8 amperre vetítve, de ha elkezdik esetleg a mantrát, hogy a meglévő méretlent cserélni kell a bővítés miatt, akkor sokba is fájhat.
Én simán kipróbálnám a 32A-el először, szerintem elbírja, ha túl is terheled valamennyivel, nem fog lecsapni rögtön, órákba telik, mire a hőkioldó megszólal, pláne télen a hidegben.
Köszi. Attól tartok, nehogy kigyulladjon valami.
Kigyulladni akkor fog, ha egy meglévő fali konnektorból akarod üzemeltetni a nagy áramfelvételű autótöltőt.
Ki kell építeni egy megfelelően méretezett közvetlen kábelt a töltőhely és a mérő közé. Ahogy azt minden nagy fogyasztó esetén (sütő, mosógép, stb) is szokás. Akkor nem lesz gond.
Ez így ebben a formában nem teljesen igaz. Ha eleve csak egyfázis van az oszlopról bekábelezve, akkor a teljesítmény bővítés gyakorlati oldalról csak egy kismegszakító csere, de ha nincs behúzva a másik két fázisnak a kábel, akkor az már nem annyira egyszerű, plusz a fogyasztásmérőt is cserélni kell sőt, lehet, hogy az egész mérőhelyből új kell, mert eleve 1 fázisra lett kiépítve.
Akkor fog kigyulladni ha kábel van alul méretezve. Ha kismegszakító kicsi, akkor lekapcsol, semmi katasztrófa nem történik. Nyilván a 40A-es kismegszakító később old le, tehát esélyesebb a tűz ha alul van méretezve a kábel.
Jó esetben a fali konnektorból 16 A-nél több nem jöhet, a lakáselosztóban lévő kismegszakítók (normális esetben) leoldanak.
Ideiglenesen 16 A-es töltéssel meg lehet próbálni szerintem. Addig sem érdemes utcai töltőoszlopot használni majdnem benzin áron.
Jogos, a szolgáltató bejövő kábelét is cserélni kell, de ezt lehet, hogy egy fázisnál is. Viszont a teljesítmény bővítés sem csak kismegszakító csere, általában nem méretezik túl pl. a mérőszekrény és a lakáselosztó közötti kábelt sem, ott is kellhet csere.
Nagy szívás, hogy egy ilyen cseréhez elvileg kikötik az áramot. Jön a regisztrált szerelő, kicseréli a kábelt. Szólni kell, hogy kész, jöhetnek visszakötni. Ezt ki is kell fizetni persze. Ez az egész ritkán történik egyetlen napon. Persze meg lehet "támogatni" a folyamatot, mert egy olyan háztartásban, ahol élnek, a 2 időpont között eltelt napok/hetek elég keservesek lehetnek.
Kevés adatot adtál meg és még sok adatot valószínűleg nem is tudsz.
Nincs villanyautóm, viszont két PHEVet töltünk rendszeresen otthon. Milyen autód van te tudod (nem érdekel), de hogy segíteni lehessen azt kell tudnod megmondani, milyen töltője van az autónak, csatlakozó típusa (a teljesítményhez nem lényeges, de bekorlátozza a dolgokat), 1 vagy 3 fázis és töltési teljesítmény 1 és 3 fázis esetén. Az autóban lehet-e állítani a töltést és menyire? Menyit fogsz utazni (megtett kilométer egy út alatt), mennyit áll otthon az autó (menyi idő van a töltésre)? Mielőtt bármit szereltetsz kezd el használni, hogy legyen tapasztalat. Tölts párszor utcai oszlopon (megtudd milyen csatlakozókon és milyen teljesítménnyel tudsz tölteni), és a mobil töltőjével (EVSE) is (otthon vagy máshol). Alap esetben egy sima konnektor 10A terhelést visel el, egy 10A értékű automatával biztosítva mondható biztosnak, megfelelő vezeték esetén. Így közel 2 órát lehet 16A körül terhelni mielőtt lekapcsolna, ennél többet egy mezei konnektor nem visel el! Autó töltés 16A és felette csak is ipari csatlakozókkal lehetséges (kék vagy 3 fázis esetén piros), az autó töltőcsatlakozója már ennek az igénybevételnek megfelelő. A mobil töltőt 10A áramig biztonságosan lehet használni, 12-13A 2-3 órára lehet, ha utána lehúzod és megnézed (a csatlakozó és mellette a kábel tapintásra menyire meleg, kicsit lehet langyos). Egyetlen kivétel, ha a villamos hálózat amin a konnektor van tökéletes állapotú, az egyetlen csatlakozás az a konnektor, ahova a töltő dugója van téve és a dugóban van hőmérő beépítve, de ha csak a gyár nem írta ezt le neked papíron a töltő utasításába, hogy bizony a töltő méri a konnektor hőmérsékletét akkor a folyamatos 10A terhelésnél többet nem szabad engedni. Minden híresztelés ellenére lehet az autót 3x2,5mm2 gumi kábelből gyártott hosszabbítón keresztül tölteni, érvégezett és jól szerelt csatlakozó végekkel, a fent írt folyamatos 10, rövid ideig 12-13A terhelés mellett biztonságosan. (Ha a villanyóránál van megfelelő feszültség, akkor a szükséges hosszúságú kábel kell csak. Ha eleve alacsony a bejövő feszültség, akkor mindenképp az órától és vastagabb vezetékkel kell menni.) Hívj egy szakembert, akinek van megfelelő műszere, hogy kimérjen neked egy konnektort. Felülvizsgálóknak van erre műszerük, de villanyszerelőknek is lehet. (Hurok ellenállás az óránál (bejövő), a kiválasztott konnektornál, a kettő különbsége megmutatja a konnektor vezetékezésének minőségét, földelési ellenállás a konnektornál, FID működőképessége és megfelelősége) (Ha biztosra akarsz menni 1-2 hónap után újra méreted a hurok ellenállást, kimutatja, hogy volt-e olyan gyengébb kötés, ami használatlanság hiányában nem látszódott elsőre) Ha van egy jó konnektorod, onnan hosszabbítóval (de megfelelő anyagból készülttel) vigyél áramot oda ahol parkolni tudsz és töltsd a meglévő töltőddel. Én elsőre nem fektetnék bele többet, majd ha lesz tapasztalatod és adsz adatokat akkor lehet tovább lépni. Mi a mai napig hosszabbítókon keresztül töltünk, az egyik autóhoz 50m kábel megy. Érdemes gondolkodni rajta, hogy a telken, ha jártok oda rendszeresen, ott töltsétek a kocsit, ott kiépíteni előre a töltő helyét (ha a föltételek adottak). Hiába bővítesz 40A-re ha az autó csak 3kW-al tud tölteni egy fázisról, felszereltetni egy töltőt, aminek a csatlakozója nem illeszkedik a kocsival, és hasonló hibákat kerüld el. (32A főbiztosíték neked ~1,5 óráig 46A áramot átenged, ha nincs alapból 25A felett terhelve, biztos szükséges a bővítés?)
Szia. Köszi a részletes segítséget.
Nem akartam írni, de egy Mercedes EQE SUV kocsiról van szó. 1 fázison 7.4kW-al tud tölteni. Ezért gondoltam, hogy 40A esetén maradna 8A éjszakára a lakásnak. Így feltöltene a kocsi 12 óra alatt kb. ami nekünk ideális (nem merítjük 0-ra). Gyerekeink vannak, így legkésőbb 19 órakor letesszük az autót és reggel 7-fél 8-kor van rá szükség. Este nem megyünk sehova, max egy évben 2x. Havi 1000 kilométert megyünk amúgy összesen. Mindenképpen fali töltő lenne felszerelve. Esztétikai szempontból is. Konnektorról semmiképpen nem szeretnék tölteni, sem iparit felszereltetni. Ez a kiindulás. Innen kellene valamit kitalálnom. A kocsi töltése és a Tesla töltő is (amit már megvettem) szabályozható hány amperrel töltsön. A telken 3x32 amper lesz, mert lesz hőszívattyú, elektromos padlófűtés és napelem is. Az a baj, hogy a telek annyira messze van, az ország túloldala, hogy nem lenne értelme most ott tölteni.
Ha mindig tudsz a töltő mellé parkolni, akkor szerintem 16A elég kell, hogy legyen. 1000km-re kb havonta háromszor kell teletöltened. Ha rendszereben rátöltesz, akkor még a 10A is elég. Ha tudod, hogy egy hosszabb út várható akkor már előző napokban elkezded növelni a töltöttségi szintet a kocsiban, (több este is csatlakoztatod), így ha este mennél hosszabb útra, csak az aznap kiautózott töltést kell pótolni.
Ha már megvetted a fali töltőt, akkor azt szereltesd fel, olyan kábellal, ami a szerinted szükséges teljesítményhez kell (akár 32A-ra méretezve), a kismegszakító tetszés szerint akár gyengébb is lehet, a cseréje gyorsan és olcsón megoldható. Én elsőre 16A értékre szabályoznám a töltőt, és meglátod pár hét alatt a tapasztalatokat. Ha lekapcsol a főbiztosító, akkor csökkents a töltést (sokat használsz a házban), ha túl gyorsan feltölt, akkor is csökkentheted. Ha valamiért sürgős, tudsz gyorsítani a töltésen, de akkor kevesebbet használsz a lakásban. Ha pár hét tapasztalat, próbálgatás után is rendszeresen leveri a fő biztosítót, akkor érdemes csak a bővítésen gondolkodni. Helyedben napi ingázásra 85-50% között használnám az autó akkuját, csak hosszabb út előtt tölteném 100%ra.
Köszi! Gondoltam arra is, hogy ha lenne áramszabályzó, akkor nem kellene semmit állítgatni. Az a tervem, hogy ha egyszer tölteni teszem, akkor 80%-ig nem veszem le. De azért havi 2x 100%-ra tölteném. 16A nem tudom, hogy jó ötlet-e, úgy 22 óra lenne a töltés. Ha nem is megyünk sehova, nem biztos, hogy jót tesz a kocsinak, ha egész nap tölt lassan.
Szerintem azt csinálom, hogy felszereltetem a Tesla falit a 32A mellé szabályozóval, aztán meglátom. Csak ha nyáron mondjuk megy a klíma véletlen, meg a medence fűtés (az maga 8A-t megesz) akkor nagyon karcsú, az tényleg 16A-s töltés, de kitapasztaljuk.
Jól gondolom, hogy a 22 óra töltési idő, az a 0%-ról 100%-ra töltés esetérere vonatkozik, ami szerintem elég ritkán kell. Lehet, hogy simán elegendő lenne napi néhány óra töltés, ahhoz, hogy 50...80% között tudd tartani az akksit.
20-80 a 22 óra. Nem szeretnék minden nap 5-10-et beletolteni. Mindig 20-ig le, 80-ig vissza. Hosszu utnal 100-ra
A hozzászólás módosítva: Nov 9, 2024
Szia!
Amit tudok: A bővítést érdemes megnézni,mert alapból 1 frázis és 32 A jár az alap összegben. Ha 16 A-od lenne, akkor minden további nélkül 32-esre kicserélik az automatát a villanyóra alatt. A plusz ekkor kezdődik, amikor én csináltattam, a 3 fázis kiépítése miatti hálózat fejlesztési költség 78 K volt. és Amperenként 4,5 K.Ezt későbbre hagytam, így kifizettem a 78-at és még pár ampert. Vagyis ha most kéne még 2 fázisra 16 A, az 32X 4,5(akkor, lehet, hogy olcsóbb nem lett) csak ez lenne. Az új telkedre egyből kérd a 3 fázist, az Ampert ráérsz később bővíteni. Ha a szolgáltató honlapján nézelődsz, ott ezek aktuális árakkal le vannak írva,érdemes,mert csak "saját" szerelőnek adnak létesítési engedélyt a munkára.Az nem csal, és nem hagy illegális vételezésre lehetőséget.(Csak kicsi ajándékot fogad el, és az enyém, korrekten dolgozott) A töltő csatlakozóra meg külön hívd fel a figyelmét, és oda jó vastag rézzel kábeleztess, mert olcsóbb, mint tüzet oltani... Bár én mindenféle hőmérőt, meg kábeleken feszültség esést figyelnék, figyeltetnék több kis áramkörrel mert az már előre jelzi a kialakulóban lévő hibát. Ilyen kis áram figyelő fogta meg a kerti vízműben a membrán kilyukadását.Igy csak egy alkatrész kellet csereberélni, és nem égett le a motor. Boy |
Bejelentkezés
Hirdetés |