Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorgyújtás
 
Témaindító: Peti.Janka, idő: Nov 2, 2006
Lapozás: OK   32 / 206
(#) Kraven válasza mex hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
Üdözlet mex, köszönöm, hogy foglalkozol a kérdéssel!

Sorrendben: A feszültséget a kondi kivezetésein mérem, illetve a graetz lábain (teljeshullámú az egyenirányítás), mezei multiméterrel. Az azalpjárati fordulatszámom 6-700 RPM. Tudom, hogy kicsit alacsony, de nekem nagyon tetszik ez a nyugodt pöfögés. Lehet, hogy azért számít kevésnek a feszültség??
A pipában van egy 5kOhmos zavarszűrő ellenéllás. Nem kapok a környéken üreset, és ezeket az egybeöntött vackokat nem lehet sérülésmentesen szétszedni...
A tekercs 2700 menet 0,15 drót. A vasmag 7*15*22 mm, 45 réteg vékony trafólemez. Az elhelyezés miatt a tekercs egyik oldalát egy 3 mm-es teflon lemez választja el a vasmagtól. Sajnos ezt a "légrést" nem tudom nélkülözni, máshogy nem jön ki a hely.

Merre induljak, hogy kövérebb szikrám legyen? Köszönöm
(#) Kraven válasza mex hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
Kihagytam: A kondi 2,2 µF 800V (két db impulzustűrő MKP 400 voltos sorban), a tirisztor BT-151_800R (a jelútban nincs ellenállás csak egy 10uF_63V elko negatív lába a gate felé). Az egenirányító diódahíd 4 amper-1000V, a diszkrét diódák mindenhol BY299.
Asszem nem hagytam ki semmit.
(#) nyemi válasza Kraven hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
Kettő 4,4µF 400V „sorban”?
(#) Kraven válasza nyemi hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
Bocs, valóban félreérthető.
Tehát: 2 db 2,2uF_400 volt sorosan, tehát 1,1 uF_800 volt.
(#) nyemi válasza Kraven hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
Köszi, a választ, de 1,1µF elég kevésnek tűnik, próbáld meg 1,5µF 630V kondival bár a trafó ellenállás értékeit is ismernem kéne (primer szekunder).
(#) Kraven válasza nyemi hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
Ahogy hazajutok (ez biztos nem ma lesz, talán valamikor a héten) rögtön megmérem és megírom.
Addig is megadnád nekem a képletet, hogy miképpen kéne ezt kiszámolnom? Vagy ezt csak ökölszabályként, tapasztalati úton számoljátok? A teszt áramkörben 0,9 uF_630V kondi volt. Azzal is szépen indult és ketyegett, sőt mintha erősebb szikrára emlékeznék
(#) gulyi88 válasza Kraven hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
csá
Az én CDI mben 1µF 630V os kondi van.
Üresjáratban (álló motor) a DC/DC 400V ra tölti fel,
(gyári CDI trafóval kapásból 4 cm -t áthúz.. )

névleges értéket nem mértem, de 12000 n/m nél a CD/DC tejlesítményét úgy méreteztem, hogy a kondit 320V ra képes legyen feltölteni.

na lényeg a lényeg inkább kisebb kondit tegyél be, ami nagyobb feszre tud feltöltődni!!
az energia az 0,5*C*U^2 (tehát a kapacitástól lineárisan, visziont a a feszültségtől négyzetesen nől az energia!!)

próbáld meg majd az 1µF 630V -ot, meg a 470nF/630V?? -ot is,
ha lehetséges, akkor csökkentsd a légrését a töltőtekercsnek.

és még annyit, hogy a kondik sorbakötését itt felejtsd el!!
ha nincs kondi, akkor köss több kis kapacitású nagyobb feszű kondit párhuzamosan, az jót tesz a szikrának.
(pl az 1µF helyett sokkal jobb a 2 db 470nF os párhuzamosan, még ha a kapacitás eredőben kisebb is, de a szikra jobb lehet, mert a soros ellenállás és induktivitás csökken...)
(#) PIRO válasza mex hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
Hello lemondtam róla! ezt a "/"!%/+!%'+%trafólemezt csak vízzel tudják vágni, akármilyen vékony is(az én esetemben 0.5mm) ebből a lemezből 40 darabra van szükségem, és ezt vágáshosszba már több 100 méter, ami a vágás árában már azt jelenti hogy 150000 lenne a vágatása:S amit mint kitalálod, nem engedhetek meg magamnak, így inkább megoldom valahogy máshogy..most írom a CAD progim 2. részét de jól haladok. Majd lesz valahogy
(#) gulyi88 válasza PIRO hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
de most egyszerre, csak egy lemezt tudnak átvágni?
nem lehet egymásra pakolni, összeszorítani 2 vastagabb közé "párhuzamosan "
kb 2 vágással elintézhető lenne.

marós + esztergályos megoldásnál is 2 vastagabb lemez közé (min 3 mm) rendesen be kell szorítani a vékony lemezeket, különben eldeformálódnak megmunkálás közben.
(#) PIRO válasza gulyi88 hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
naja épp ezt mondtam nekik énis, de NEM NEMMEGOLDHATÓ szerintem simán megoldható, de hagyjuk tudom hogy mi a helyzet az eszterga+marógépes megoldásnál, de ha a tanár szerint megoldható, akkor ám legyen egyébént még nem csináltam meg a 2. feléta CAD proginak..ja és holnap lesz műhelyem
(#) mex válasza Kraven hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
Hello. Gondolom,hogy áttekercselni csak végszükség esetén akarod a vasmagot.
Nincs erre szükség,hiszen mint irtad a gép kifogástalan,csak a szikra élénksége hagy kivánni valót maga után. A legegyszerűbb ha gyertyapipát cserélsz ellenállás nélküli kivitelre,egyből élénkebb kék szinű szikrád lesz az alig látható lilás helyett. A trafó hosszútávon nem dijjazza ezt a megoldást. Mivel alapból túl van méretezve a vasmag,tehát birja a terhelést,inkább próbálj beszerezni 2,2µF-630V-os kondit,de még jobb és talán könnyebb hozzájutni 1uF,vagy mégkisebb kapacitásokhoz amiket azután párhuzamosan kötve kialakithatod a megcélzott értéket.Az igy szerzett előnyökről már gulyi is irt,én csak nyomatékositani szeretném. Igy azután a relativ alacsony alapjárati töltőfeszültség ellenére a duplájára növelt kapacitás megnövelt energiájú szikrát biztosithat. Az,hogy a trafó milyen áttételű,és hogy milyen távot képes levegőben átütni,másodlagos kérdés. Nem cél a minél nagyobb táv,esetenként egy rosszul sikerült szikraközbeállitásnál átüt belülről,és károsodik. Bármelyik CDI gyújtótrafó 120-140V-nál ad szikrát,csak nem mindegy milyen áttételűt használsz. Jellemzően a nagyobb kapacitással szerelt gyújtások kissebb feszültséggel dolgoznak. Ismét csak gyári elektronikákra hivatkozok:legyen szó akár inverteres gyújtásról,akár a tekercsgyújtások bármelyik fajtájáról,a felső feszültséghatát a 2,2µF-os kondinál nagyon ritkán haladja meg a 250V-ot,sokkal inkább 220V-körül szabályozzák.
Irtad,hogy a max mért feszültség 560V. Ha ezzel az értékkel és 1,1µF-al számolok kijön~0,17Ws ami k...va sok,és felesleges. Nem beszélve a tekercs igénybevételéről. Ha 2,2µF-ra növeled az értéket,a gyújtási energia ugyanannyi marad (feleslegesen),de a kondin kialakult fesz jóval kevesebb~393V lesz,és igy legalább a tekercsek feszültségigénybevétele csökken. A 0.15-ös huzal még éppen megfelel,főleg igy hogy nem egy magon van. Mindenesetre,ha mégis áttekercseled,nem lenne szabad ennyifelé osztani a menetszámot,elég lenne kettő tekercs is,na persze ha volna hely. Ekkor viszont a menetszámot növelni kellene párszáz menettel. Vagy pedig kevés menetszámú,többfelé osztott jóval vastagabb huzalt használva step-up módszerrel előállitani a kellő feszültséget.
Na most tényleg úgy néz ki mintha az észt osztanám,de hidd (higgyétek) el csak a tapasztalataimat igyekszem megosztani,remélem hasznára is válik pár a gyújtásokkal most ismerkedő emberkének.Úgy gondolom van itt az oldalon még jónéhány olvasó akinek szintén volna mondandója,őket is kérem ne tartsák meg maguknak.

Üdv
(#) PIRO válasza mex hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
Mex! betudnál nekem linkelni egy egyszerű CDI gyujtás nyáktervet, és beültetési rajzot ami használható babetta gyujtással?a gerjesztőtekercs áramát ne kérdezt mert fingomsincs a jeladó tek.csét se kérdezd. Egyébként a CDI mivel jobb a gyári tirisztoros gyujtásnál?
(#) mex válasza PIRO hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
Maga a CDI rövidités magyarra forditva: "kondenzátorkisüléses" gyújtást jelent....
Tehát mivel az esetek 99°%-ában tirisztort használnak kapcsolóelemként ez maga a tirisztoros gyújtás néven ismert elektronika.
Ami a rajzot illeti,csak kattints a téma képeinek listázására,és válogass. Ezenfelül van még gyújtással foglalkozó topic keress ezekben is.
(#) gulyi88 válasza PIRO hozzászólására (») Szept 9, 2008 /
 
csá
Idézet:
„Egyébként a CDI mivel jobb a gyári tirisztoros gyujtásnál”


tulajdonképpen ugyan az.
a házilag tervezett / készített CDI jobban hozzátervezhető a motor sajátosságaihoz: akku, jeladó, trafó, egyéb extrákat is lehet bele tervezni, mint pl indításgátló... ennyi
DE a szikraképező rész elvében nincs különbség
(CDI-t amgyarul, csak tirisztoros gyújtásnak hívják az az okot mex már megírta ..)
(#) Kraven válasza mex hozzászólására (») Szept 10, 2008 /
 
Nagyon köszönöm mindenkinek a hozzászólását!

Mex! Egy magon van a tekercs, bizonyára rosszul fogalmaztam. Egy magon van, csak az egyik oldalon van egy 3 mm-es köz, tehát nem fekszik rá a magra. Maga a mag több vékony összepréselt trafólemezből van.

A soros kondit lecserélem. Mondjuk 2 db 680nF_630 volt, vagy akár 3 db párhuzamosan. (mennyi legyen?) Sajnos csak rendelni tudok ilyen értékű kondikat, mert a környéken nem kapni. Van valakinek tippje honnan lehet szerezni? Eddig a HQ videótól rendeltem.

Gyertyapipát is próbálok cserélni, de azt is valószínűleg rendelnem kell (Utálom, hogy ninden csak Pesten kapható, így minden kis 200 Ft-os tételre 1000 Ft utánvétdíjat kell fizetnem...)

Most próbáltam egy Riga Delta trafót, azzal fickósabbnak néz ki a szikra. Talán jobban passzol ehhez az elektronikához...

Ui.: mex! Hidd el nekem, h osztod az észt, de ebben semmi pejoratív nincs. Nélküled pl én sem jutottam volna semmire. Biztos vagyok benne, hogy még rajtam kívül is sokan olvassák tanulni vágyóan a sok hasznos tanácsodat. Abba ne hagyd!! Nem győzöm elégszer megköszönni!
(#) Kraven hozzászólása Szept 10, 2008 /
 
Még egy kérdés, ha megengeditek:
Találtam a neten több fajta 630 voltos kondenzátort. Melyik a jobb megoldás az ellenállás és az induktivitás szempontjából a CDI gyújtásnál, ha egy darabból van a teljes kapacitás, vagy ha párhuzamos kötésekkel rakom ki a szükséges kapacitást? Hely van a panelnak, tehát a műszakilag megfelelőbb megoldást választanám. (a pénz nem számít, az a legkevesebb... )
(#) mex válasza Kraven hozzászólására (») Szept 10, 2008 /
 
Hello. A több darabból álló kondibank jobb (a gyáriak helyhiány miatt csak egyet alkalmaznak) igaz az speckó kivitel. De ahogy már irtam kellene a 2-2.2uF.
Elképzelhető 470+680nF párositásból kettő is. A párhuzamositáshoz szükséges fóliasávok minél szélesebbek legyenek,fel is rakhatod némi ónnal,igy is növelve a felületet.
(#) Kraven válasza mex hozzászólására (») Szept 11, 2008 /
 
Kösz a választ.
Minden ilyen áramkörnél alap a vastag vezetősáv és mindegyiket felrakom ónnal, utánna lakkozom, az alkatrészoldalt pedig műgyantaragastóval fixálom a lábtörések elkerülése érdekében.
(#) PWM hozzászólása Szept 14, 2008 /
 
Sziasztok!
Van egy enduro 50-es motrom és abban tirisztoros gyújtás van. Én eddig még csak megszakítóssal találkoztam és azon tudom beállítani az előgyújtást. Valaki el tudná magyarázni nekem, hogy hogy működik a tirisztoros gyújtás és hogy mikor adja a szikrát? Az alaplapon van 2 nagy tekercs egyik a gyujtó másik a világítás és még van egy picike az a tirisztor?
(#) PIRO válasza PWM hozzászólására (») Szept 14, 2008 /
 
Üdv
Az egyik nagy tekercs világítást ad / töltést, a másik gerjeszti a tirisztor egységben a tároló elemeket(kondenzátor) és a kicsi az a jeladó egység amikor a kicsi jeletad a tirisztornak az egységben, az kisüti a kondenzátorokat, amik a trafóra vannak kötve, a trafóról meg lejön a szikra árama, és voálá, itt a szikra beállítása típusfüggő általában 1.52 mm rea holtpontz elé kell állítani, ezt az alaplap forgatásával végzed el, strobival lenne könnyű, de elméletileg van egy jelzés az alaplapon és a mágneskeréken ha ezek együttálnak akkor van szikra.
(#) mex válasza PIRO hozzászólására (») Szept 14, 2008 /
 
PIRO! Utóbbi időben tele van a t***m hogy ebben a topicban:sámánok,látnokok,jövendőmondók,és egyéb egzakt tudományágak képviselői azonnal a konkrét tipus ismerete nélkül megmondják a "tutti" tippet és teszik ezt teljes biztonsággal....
Honnan a fenéből jött ki neked ez a 1.52mm a "holzpon elé" ?
Amúgy meg ha idegen szavat használsz akkor tedd pontosan! Voálá-itott formában:voilá= ime (láss csodát).
(#) Kraven válasza PIRO hozzászólására (») Szept 15, 2008 /
 
Egyhengeres motornál kevésnek érzem én a 1,52 mm(Századra baromi nehéz ám állítani...) FHE gyújtásidőpontot inkább 2,5 *- 0,5-re szokták a gépkönyvek írni.

Megcsináltam a világ legegyszerűbb stroboszkópját, a glimm lámpásat. Nagyon hasznos eszköz.
Amit nem értek, hogy induktív jeladónál RPM növekedésnél előgyújtás növekedést vártam volna, ehelyett kismértékű csökkenést tapasztalok. Elnéztem valamit, vagy becsap a szemem?
(#) PIRO válasza mex hozzászólására (») Szept 15, 2008 /
 
bocsi én csak példát mondtam, és az 1.5-2mm akart lenni, csak élből bezártam az ablakot, és nem javítottam ki.De ez sokmindentől függ pl hogy milyen benzinnel járatja, mekkora a kompresszió stb.
(#) Misi013 hozzászólása Szept 16, 2008 /
 
Sziasztok!
Valakinek nincs véletlenül AMAL SEM gyújtáshoz rajza? Témában nem nagyon vagyok otthon tegnap meghalt a gyújtásom (a trafó rész). A gyantát eltávolítottam egész jól sikerült csak sajnos vitte magával az ellenálás és dioda értékeket....
A válaszokat előre is köszz...
(#) Peti.Janka hozzászólása Szept 16, 2008 /
 
Sziasztok! nekem egy Hall-os jeladót kellene készítenem ETZ-re, eredetileg egy unipoláris hall van benn mágnesgyürüvel ami 180 fokra van osztva, ien mágnesgyürüm nincs, arra gondoltam, hogy bipoáris hall és egy alubol esztergált henger amibe 2 darab mágnes van fordított polaritással egymástol nagyábol 180 fokra. elvileg az egyik mágnestöl kiadná a jelet a másiktol pedig elvenné. Szerintetek ez így müködőképes? Előre is köszi a választ!!!!
(#) FREDDI válasza Peti.Janka hozzászólására (») Szept 16, 2008 /
 
Nem. Először is tárolós unipoláris hall kellene így elvileg ehez az elgondoláshoz, azzal úgy "elvileg" működőképes ebben a beállításban. Viszont mihelyt elindul a generátorod, abban a pillanatban fogja a szórt mágneses terével elrontani az érzékelést, vagy is leáll, durrog stb.

Egy viszonylag egyszerű megoldás lehetséges, bár melódiás. Fogsz egy mágnesgyűrűs motor harangját (floppy, stb.), és átmágnesezed É-D 180-180 fokra. Eredetileg 4-5-6-szor vált pólust fordulatonként általában.

Átmágnesezésről tájékozódj, nem tudok segíteni, még nem csináltam. Van két mágnesgyártó nálunk, ott olvashatsz róla. Az eredményről ha átmágnesezel egyet írj, én is kíváncsi vagyok rá. Gyakorlatilag működik, csak meg kéne csinálni.

A másik, hogy jó pénzért veszel kis mágneseket, és kirakod belőle a kört, olyan arányban, ahogy tetszik.
(#) Kraven válasza Peti.Janka hozzászólására (») Szept 17, 2008 /
 
Érdemes lenne megkeresned a Borsmagnet, vagy az Euromagnet cégeket. Szerintem kapsz náluk mágnesgyűrűt és nem is lesz egy nagy pénz. Eddig nekem is mindig tudtak segíteni. Csak döntsd el a méretet, anyagot és a mágnesezettségi irányt.
(#) zoz11 hozzászólása Szept 17, 2008 /
 
Sziasztok
Lenne egy érdekes kérdésem van egy hasonló Bővebben: Link állórészem. Meg van tekerve a világítás része, de van rajta 3 szabad hely
Abból az egyiken a gyújtásnak volt a tekercse 0,10-es huzallal, ezt kéne újra tekernem mert szénné van égve.
A 0,10-es huzalom az elfogyott, és arra gondoltam hogy mi lenne ha 0,15-el tekerném újra de úgy hogy felhasználnám mind a három üres helyet? Ebbe a variációba is ugyan akkora fesz indukálódna? Vagy esetleg több? A menet számot nem változtatnám csak szét osztanám így 3 részre hogy elférjen 0,15-ösel!
(#) mex válasza zoz11 hozzászólására (») Szept 17, 2008 /
 
3x akkora lesz a vaskeresztmetszeted! Ez nem biztos hogy jó lesz,pláne ha nagyobb terhelhetőségű huzalt használsz. Nagyban függ a mágnesszámtól is,valószinű,hogy nagyobb fesz,és nagyobb terhelhetőség lesz az áttekerés vége. Az elektronika pedig valószinű,hogy nincs felkészitve nagyobb fesz és áram fogadására. A huzalátmérővel elmehetsz 0.12-ig,ez ráférhet esetleg 100-200 menettel kevesebb,ez viszont nem befolyásoló tényező. Ha ilyen huzalod sincs akkor sajna venned kell. Adnék,de nagyon macerás az áttekerése.
(#) zoz11 válasza mex hozzászólására (») Szept 17, 2008 /
 
Elvileg a jövő héten jön meg a 0,12-es is és a 0,10-es huzalom is 12kg-os orsón.
Azért lenne ez a megoldás mert hétvégére kéne a motor. Az elektronikát még feltudom rá készíteni mert még nincs kiöntve, azt is ujjat kellet csinálnom!
A diódái BY299-esek a kondi pedig alapból 1,5uF.
Következő: »»   32 / 206
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem