Fórum témák
» Több friss téma |
Árkalkulációhoz ott van mondjuk bármelyik elektronikai webáruház. Az IC olyan 8-900 Ft körül van.
othon és házibulin eggyaránt lenne használva azért kérdeztem hogy az IC-s végfok jo-e erre a célra. Bassmester:kössz a tippet már olvastam.
értem de milyen IC kell mert van vagy 5millio fajta?
meg még mi kell hozzá ? azt se értem hogy ezekt(IC stb.) mire teszem rá?
Ajajj...
- Kell 1 kapcsolási rajz, ez alapján már összetudod állítani az alkatrészlistát. - Kell egy nyáklap, amire beforraszthatod az alkatrészeket a beültetési rajz alapján. Na nem is sorolnám tovább, inkább azt javaslom hogy az elektronikai barkácsolás elméleti és gyakorlati alapjainál kezdd a tapasztalatszerzést és ne rögtön egy erősítőnél. Ha mindenképpen belevágsz a dologba, akkor rendelj un. kit-et, amit "csak" össze kell szerelni.Bővebben: Link
Nem szeretnék kötözködőnek tűnni, de mintha a legalapvetőbb ismereteid is hiányoznának az elektronika terén. Nem volna jobb elfeledkezni egy kicsit az erősítő-építésről, és ehelyett mondjuk a Kezdő kérdések témát "bombázni" a hasonló kérdésekkel?
igaza van a moderátornak.
ilyen felkészültség mellett inkább be kell menni egy használt cuccos boltba és venni kell egy erősítőt! manapság ha valaki össze tud rakni egy számítógépet és ne adj' isten még sikerül is mindent installálni, akkor már úgy hiszi hogy ért az elektronikához. egy erősítő építéséhez kell "némi " elektronikai tudás (ha nem jó a kapcs.raj, akkor kiszámolni a helyes fesz/ellenállás/áram értéket) kell egy stabilizált (kettős) tápegység (áramkorlátos/műszeres) ami hiba esetén nem nyírja ki a félvezetőket. valamint a technikai háttér. mert ugye deszka vázon is elrötyög egy erősítő, de házibuliba nem mutat!
Szia!
Ne küldjük el! Mindenkinek el kell valahol kezdeni! Nagyon jó ötlet a Kezdő kérdések topik! Első projektnek pedig lehet javasolni egy TDA2030A-s erősítőt! Nem nagy összeg, és az alapokat jól el lehet sajátítani rajta!
nem elkeseríteni akartam, csak megvédeni a kudarctól.
végigjártam a 2003- 2030-asig. de ha nem a gyári panelt csináltam akkor egy oszcillátort sikerült építenem amit a zenével aplitudómodulálhattam. de ennek a megállapításához is szkóp, meg labortáp kellett! aztán több erölködőt építettem, de a Texas volt eddig a legjobb. azóta sem romlott el! és ez már 20 éve! több erősítőt is javítottam, de az STK-ról nincs jó véleményem, a tranyósak meg egy kezdőnek bonyolultak. volt olyan videoton erősítő aminél mindkét panel ugyan az volt (a panel nem volt hibás) minden alkatrészt kimértem beültetés előtt, az egyik panel elsőre működött a másik meg csak hosszas kínlódás után. igaz a tranyóknál a bétát nem mértem (akkor még nem volt ilyen műszerem) de a kapcs.rajzból ítélve nem is látszott fontosnak......pedig az volt. ezért mondom azt hogy kezdő amatőr ne egy 100W-os erősítővel kezdjen, főleg minden műszer nélkül.
"kell egy stabilizált (kettős) tápegység (áramkorlátos/műszeres) ami hiba esetén nem nyírja ki a félvezetőket."
Na ilyenről sem hallottam még. Ki stabilizál több 100W-os teljesítményű erősítőnek? Elég sok hűtőbordából álna az a szerencsétlen erősítő, ha stabilizálva lenne a feszültsége. Valamint ilyen körülmények között valóban 2x akkora táp kellene mint a kimenő teljesítmény. Az áramkorlát általában biztosíték formájában kerül beépítésre. Egy kérdés. Honnan szeded te ezeket a dolgokat? Ne haragudj, de nem úgy tűnsz mint aki olyan sok erősítőt épített volna. Csak azért írom ezt, mert a hibás információ rosszabb mint a semmi!
a stabilizált tápegység a kipróbáláshoz kell nem az üzemeltetéshez.
evidens hogy egy szimmetrikus táplálású erősítőnek mind a két ágon mérni kell kipróbáláskor a nyugalmi áramot. hát ezt biztosítékkal mérni? amúgy meg ha kimegy egy bizti akkor már komoly gáz van. 10-15W-os erősítőkkel kezdtem de építettem 100W-ost is, de 0,5W-ost is. a 100W-hoz a trafót is én tekertem és nem melegedett több órás műterheléses üzem alatt sem. apropó műterhelés! ki olyan lökött hogy első bekapcsoláskor hangszórót dug egy erősítőre? főleg ha az már 100W? a másik, hogy hanggenerátorral meghajtva az erősítőt szkóppal figyelve a kimenetet lehet beállítani a legkisebb torzítást, és lehet ellenőrizni hogy nincs e egyenáramúlag eltolódva a kimenet. persze ezt csak a tranyós erősítőknél kell ami nem kondis kimenetelő. IC-nél az ofszet fesz vagy állítható, vagy adott. tehát egy erősítő "rendes" megépítése komoly műszerezettséget igényel, a doboz építésre itt most nem térnék ki. amúgy meg elektronikai műszerész vagyok, és nem csak erősítőket építek, hanem mindent ami csak kell.
Enyire azért nem kell nagy dobra verni egy erősítő élesztést. A nyugalmi áramot az emitterellenállásokon eső feszültségből is ki lehet számolni , ha nincs esetlet ampermérő.
Persze ahány kapcsolás annyi hibalehetőség, de sok kapcsolás van ahol csak a nyugalmi áramot kell beállítani és más dolgod nincs is vele. Ha nincs labortápja áram korláttal, akkor egyszerűen alulméretezett biztosítékokkal próbálja, mert ha valami tönkremegy akkor annak már úgy is mind1 és a biztosíték "elszáll". Vannak olyan kapcsolások (amit én használok az is ilyen) hogy nincs fix fesz érték amiről üzemeltetni kell hanem például +-20tól egészen +-50V-ig lehet neki tápot adni, én az ilyet mindíg ilyen kis pár vattos trafóval élesztettem ami nem igazán tud kárt okozni, vagy például amikor még nem volt semmi értelmes műszerem akkor építés után belemértem a táp ágába és amikor kijött egy 100Ohm-os eredmény akkor tudtam, hogy valami baj van (Óngolyó ) majd ezt lepucoltam és már ment is a szisztéma. Szerintem megtudna építeni az arc egy egyszerű tranzisztorost. Ha odafigyel akkor nem lehet nagy probléma belőle, mert őszintén szólva nem tudom mit lehet tanulni egy IC nyákba forrasztásából... Valamint itt vannak a jó öreg trükkök... Például egy égő (izzó) a kimenetre, ami max világít ha DC van a kimeneten. stb. "a másik, hogy hanggenerátorral meghajtva az erősítőt szkóppal figyelve a kimenetet lehet beállítani a legkisebb torzítást," Erre is van egy egyszerű és jó megoldás, Right Mark Audio Analyzer-el lehet mérni az erősítő torzítását, frekvencia menetét, stb. Hangkártya minden számítógépben van, ezt a programot (mivel ingyenes) nem nehéz beszerezni. De ha jelgenerátor kell akkor is van számítógép és vagy 120 féle jelgenerátor program amivel szintén megoldható. Tehát mindenre van megoldás amire vagy magától jön rá az ember vagy egy picit olvasgat. Én rá voltam kényszerűlve még pár éve az ilyen alternatív megoldásokra mivel egy multiméteren kívül semmi más műszerem nem volt, és mégis elég sok dolgot megtudtam építeni. És megmondom őszintén én a számítógépes méréssel ki tudtam deríteni olyan torzításokat amit oszcilloszkóppal nem lehet látni! (0.07%) "a stabilizált tápegység a kipróbáláshoz kell nem az üzemeltetéshez" Ezt legközelebb egyértelműen szögezd le mielőtt megcsinálja szegény embörke a stabkockákat. Íme néhány megoldás olcsó és egyszerű dobozlosára. Erősítők A képen látható fekete denon kaszniba építettem az erősítőt, és a kasznit ingyen kaptam egy csávótól, mert hogy "mit kezdjen vele", a másikon jól látható, hogy fából van, és egy kis kretivitással nem nehéz összehozni!
látom felkészült vagy! de nem jobb először labortáppal próbálni mint biztosítékot cserélgetni, amíg rájössz a hibára? persze a labortáppal nem lehet kihajtani csutkára a végfokot, de nem is arra való. egy 100W-os végfok nyugalmi állapotban 2X60-150 mA vesz fel (AB osztályú erősítőt feltételezve)! tehát 1A-es biztosítékkal már akár a meghajtó fokozat is tönkre tehető. differenciál erősítőknél pedig az ofszetet is be kell állítani.
STK-nál ha valami gond van akkor elszáll! biztosíték ide vagy oda! de! azSTK is tönkre megy! volt ilyen esetem...4500Ft-ba került. tranzisztoros végfokoknál meg lehet hogy béta szerint kell válogatni. ha valakinek alapvető elektronikai ismerete sincs akkor ezt hogyan csinálja meg műszer nélkül? lehet persze KIT-et is venni, de ha valamelyik alkatrész nem jó akkor megint csak labortáp/műszer/tudás/véletlen! a PC-s hanggenerátorokról csak annyit hogy vannak jók-rosszak, de némi zaj(ami nem kellene) mindig megjelenik a kimeneten. ez csak azért van mert a PC ugye digitális......a hangkártya analóg.....de semmi nincs árnyékolva..... a Pc-s szkópokról, csak annyit hogy működnek. de igazi mérésre nem mindegyik alkalmas. a QUAD-405 pl:110-Voltos kimeneti jelet produkál. ezt hogy nézed meg a PC-n? de egy 60-70V-os jelet sem illik bevinni a hangkártyába! égővel terhelni egy erősítőt butaság! a hangszóró/hangdoboz induktív/ohmos ellenállásból áll! a terhelés frekvenciafüggő! tehát! a frekvenciamenet/teljesítmény csak a hangdoboz imitálásával érhető el! ehhez kell a műterhelés!
helotok akk tud valaki egy kapcsolási rajzot küldeni?
szia! itt egy 100Watos végfok! ami működik is.
Na ezt nézd meg!
A viccet félretéve... azért vannak érdekes megoldások a tápjában és a ventiszabályzója is jó lehet :yes:
"látom felkészült vagy! de nem jobb először labortáppal próbálni mint biztosítékot cserélgetni, amíg rájössz a hibára?"
Már hogyne volna jobb, de nem a érted a lényeget. Én arra próbálok kijukadni, hogy ha valaki kezdő és nincsenek ilyen cuccai (mert most végülis ez a lényeg) akkor ilyen "barkácsmegoldásokkal" megoldhatja a problémát! "Pc-s szkópokról, csak annyit hogy működnek. de igazi mérésre nem mindegyik alkalmas. a QUAD-405 pl:110-Voltos kimeneti jelet produkál. ezt hogy nézed meg a PC-n?" Nem szkópról beszéltem, hanem mérő programról, de most ebbe nem menjünk bele. Ha gondolod keress rá neten a "Right Mark Audio Analyzer" nevű programra és nézd meg mit tud. A QUAD405 biztos, hogy nem képes 110 voltos kimenő jelre még csúcstól csúgig sem! Körülbelül 750W-os teljesítmény lenne az 8Ohm-os terhelés esetén.. El nem tudom képzelni, honnan veszed ezeket az adatokat, de hidd el nagyon messze vannak a valóságtól! Amúgy meg, ha túl nagy a feszültség egy hangkártyának (például effektív 25V ami kb 75W/8Ohm) Akkor a feszültségosztó nagyon egyszerű megoldás. "égővel terhelni egy erősítőt butaság! a hangszóró/hangdoboz induktív/ohmos ellenállásból áll! a terhelés frekvenciafüggő! tehát! a frekvenciamenet/teljesítmény csak a hangdoboz imitálásával érhető el! ehhez kell a műterhelés!" Már megint nem érted a lényeget. Ha nincs műszered, és ha azt sem tudod, hogy mit csinálsz (például egy lelkes kezdő) akkor kimenetre dobsz egy égőt. Majd bekapcsolod az erősítőt, az égő nem csinál semmit, nyugtázhatod, hogy komoly probléma nincs vele, majd hozzányúlsz a bemenethez akár, és ha világít az égő akkor még a jelet is erősítia cucc. Majd ha nem találsz semmi hibára utaló dolgot rákötöd a hangfalat és meghalgatod. A műterhelésről annyit, hogy az ugyancsak nem egy hangszóró, tehát véleményem szerint szart sem ér. én mindíg hangszóróval tesztelek (tesztelek, nem élesztek..) mivel van hangfalvédelem. Azt én sosem mondtam, hogy égővel mérem a frekvenciamenetet. Azt még megjegyezném, hogy sem torzításban sem frekvenciamenetben nem tapasztaltam különbséget terhelt, és terheletlen kimenet mellett... "STK-nál ha valami gond van akkor elszáll! biztosíték ide vagy oda! " Véleményem szerint vannak un. hangfrekvenciás teljesítményerősítők, és vannak az STK-k..... És a leglényegesebb az lenne, hogy a kollégának eszébe nem jusson QUAD-ot építeni mivel az egy elég kényes erősítő és viszonylag bonyolult is. Ne ajánlj már ilyet neki, amikor még az alap dolgokkal sincs tisztában!! Ezen az oldalon talán erősítőket amik nagyon egyszerűek és működőképesek. Lehet kommentelni, de már szinte mindegyiknél vannak írások amik segítenek, valamint tapasztalati vélemények vélemények!
szia! namármost: P(teljesítmény)=Unégyzeten/R (terhelés). akkor ez azt jelenti hogy 28V-os kimenő jelnél meg van a 100(98)W. de nincs meg! ugyanis a szinuszjel mindkét oldalán meg kell lenni a 28V-nak. ez csúcstól csúcsig 56V a Quad védelme itt lép életbe 8 ohmos terhelésen. terheletlen kimeneten, mivel a tápfesz elméletileg +/- 50V, a saturációs feszültség kivételével a kimeneten megjelenik a szinusz hullám a teljes tápfesz tartományban s ez bizony közel 100V. ezt abból tudom mert már rázott meg a QUAD mikor a két végtranyót két ujjal megfogtam hogy melegedik-e. és utána mértem...
ez a QUAD lényege (az egyik) hogy a védelem miatt 4 és 8 Ohmon is 100W-ot ad le míg más erősítő, ha 4 Ohm-ra van tervezve akkor 8 Ohmon csak a felét adja le, a 8-ra tevezett meg nemigen bírja a 4 Ohmos terhelést. tényleg nem kezdőknek való a QUAD, és ebben igazat adok neked. talán próbáljon olyan IC-s kapcsolást ami KIT-ben kapható, csak sajna még mindig ott van az a fránya trafó amit csak meg kell csinálni. a kereskedelemben nem mindig lehet olyat kapni amilyen kell, ha a fesz stimmel akkor a teljesítmény nem, vagy fordítva. ráadásul az ára elviszi a teljes "költségvetést"! és akkor vagy erősítő, vagy trafó.....
"szia! namármost: P(teljesítmény)=Unégyzeten/R (terhelés). akkor ez azt jelenti hogy 28V-os kimenő jelnél meg van a 100(98)W. de nincs meg! ugyanis a szinuszjel mindkét oldalán meg kell lenni a 28V-nak. ez csúcstól csúcsig 56V a Quad védelme itt lép életbe 8 Ωos terhelésen. terheletlen kimeneten, mivel a tápfesz elméletileg +/- 50V, a saturációs feszültség kivételével a kimeneten megjelenik a szinusz hullám a teljes tápfesz tartományban s ez bizony közel 100V. ezt abból tudom mert már rázott meg a QUAD mikor a két végtranyót két ujjal megfogtam hogy melegedik-e. és utána mértem..."
Ez így ebben a formában ökörség :no: Téged a tápfesz rázott meg ami 100 V volt, nem a kimenő feszültség. és a 28V-os kimenő fesz nem 58 volt csúcstól csúcsig, hanem 39,5 V! Ha nem hiszed tegyél egy egyenirányítót és puffert a kimenetre, majd vezéreld ki és mérd meg a kondiban a feszültséget. jobbat nem tudok mondani.
ha nincs műszered akkor nincs min vitatkozni. tegyél a kimenetre egy szkópot és meglátod mi a helyzet! bár biztosítékkal mérni az áramot... hát te sem építhettél sok erősítőt...
amúgy meg meg tudom különböztetni milyen mikor egyenáram "üt" meg (volt benne részem mikor csöves erősítőt építettem) vagy milyen egy 1 Khz-el meghajtott erősítő 90V-os kimenete (ez ugye vált.fesz?)! "a 28V-os kimenő fesz nem 58 volt csúcstól csúcsig, hanem 39,5 V!" ember! ha a szinusz (+) hulláma 28V a (-) hulláma is annyi akkor Ucsúcs 56V! Ueff 39,716312V ez az effektív feszültség ami Ucsúcs/gyök2! ebből adódik hogy az erősítőknek van effektív és csúcs kimenő teljesítményük!
Bár tanulságos, de az eldurvulást megelőzően felkérem a "feleket", hogy ne a topikban rendezzék vitás ügyeiket.
Köszönöm.
igazad van! ezt egy sör előtt műszerekkel megpakolt erősítő fölött kell megtárgyalni! (Doktor Hause)
aztán a sör.... benne vagy agressiv?
naná!
de én agressív kollégámat invitáltam! de ha te is benne vagy egy műszeres erősítővizsgálatban akkor lehetnél jegyzőkönyvvezető!
Sziasztok össze tettem 2 db TDA7294 IC-VEL müködö erölködöt kérdésem hogy a 2dbhoz milyen tápot csináljak elvileg +- 40 volt kell neki és ezt a 2 dbot egy tápra szeretném rá teni szóval 2*+-40 volt kéne nekem van valami ötletetek esetleg terv a tápegységről ami le is adja azt a teljesítményt ami kell nekem és rá tudom tenni mind a 2 mono végfokot? mellékeltem a képet elöre is köszönöm.
Szia!
Szerintem 2*36V bőven elég a TDA-nak! Kell hozzá egy 200VA-es transzformátor 2*26V-os szekunder tekerccsel, egy 10A legalább 100V-os diódahíd. 2 db. 10000µF 63V-os puffer!
Köszönöm segitséged igazság szerint kezdő vagyok tudnál küldeni raajzot mit hova kötök ha nem tré?:$
Remélem ez alapján menni fog!
Vigyázz nehogy rosszuk köss be valamit, mert az IC könnyen füsttel jutalmazza! Inkább kérj segítséget egy tapasztaltabb ismerőstől!
okés majd a tanáromtól köszönöm szépen!!
"ha nincs műszered akkor nincs min vitatkozni. tegyél a kimenetre egy szkópot és meglátod mi a helyzet! "
Van műszerem, csak régen nem volt.... "bár biztosítékkal mérni az áramot... " Ilyet sosem mondtam, és ha nem tudod mire jó a biztosíték az nem az én bajom. "hát te sem építhettél sok erősítőt... " Pedig de Sőt nem csak erősítőket építek. "ha a szinusz (+) hulláma 28V a (-) hulláma is annyi akkor Ucsúcs 56V! Ueff 39,716312V ez az effektív feszültség ami Ucsúcs/gyök2! ebből adódik hogy az erősítőknek van effektív és csúcs kimenő teljesítményük!" Na ebben igazad van. Itt összekevertem a dolgokat. Én kérek elnézést :worship: A témaindítónak meg sok sikert a a TDA utánépítéséhez |
Bejelentkezés
Hirdetés |