Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Propeller Clock
 
Témaindító: vicsys, idő: Jún 3, 2005
Lapozás: OK   68 / 489
(#) c27 válasza calibra hozzászólására (») Dec 28, 2008 /
 
Helló. Hát most jelenleg van pár motorom van egy hdd és van 2 másik számomra ismeretlen motor. Fogalmam sincs mekkora fordulaton forognak és még be se tudom indítani őket. Még egy videomotoron is gondolkozok, de azt szerezni kell. Nem tudom melyik a legalkalmasabb, kérhetnék ebben segítséget. Felteszek egy képet a hdd-ről és a másik kettőről is.
Lenne még itt egy tápventi motorja is, de szerintem az túl gyenge lenne. Esetleg fel kéne turbózni, de én azt se tudom az vajon kibír 24v-ot?
(#) c27 hozzászólása Dec 28, 2008 /
 
Az ígért képek itt lesznek a másik két motorról.
Sajnos ezeket a motorokat nem ismerem és még be se tudom őket indítani. Egy kis segítség kéne, mert nekem ezek túl bonyolultak.
(#) kovizozi válasza c27 hozzászólására (») Dec 29, 2008 /
 
hali
amiket felraktál azok léptető motorok azért nem bírtad elindítani őket ! ne is nagyon próbáld mert még leégeted őket amint látom a hdd-s motorok 3fázisúak. ezt ne úgy értsd hogy a hálózati ipari 380 kell nekik henem elég azok nak 12 is csak azoknak kell még egy plusz vezérlés ami ami normális jeleket ad a mocinak hát ez megint egy plusz pic . meglehet oldani anélkül is de az bonyolultabb.
a táp venitje tökéletesen elég nekem is az hajtja és nem kell annak 24v . én a clock omat egy 350w-os atx-es tápról hajtom
(#) calibra válasza c27 hozzászólására (») Dec 29, 2008 /
 
A legegyszerűbb ha beszerzel egy ilyet,vagy hasonlót:Bővebben: Link
Lényeg hogy hasonló teljesítményű legyen,és ha lehet csapágyas.Lehet 8 vagy 12 cm.-es is.

Üdv!
(#) c27 válasza kovizozi hozzászólására (») Dec 29, 2008 /
 
Köszi, de nem tudsz némi infót ezekről a léptetőmotorokról? Ha már itt vannak valahogy ezeket is be kéne indítani, persze ha nem gond, ha ide írod le.
A tápventivel annyi a gondom, hogy csak csúszócsapágyas van és nem is igazán új. Igazából a hdd motort szántam erre a célra csak be kéne indítani. Egy vezérlést túl bonyolúlt lenne csinálni hozzá? A másik kérdésem akkor vannak a léptetőmotorok amikről tettem fel képet azoknak van szenzoruk ugye?
Van a másik csoport az olyanok mint a hdd és a tápventi motorja ugye? De ha jól tudom a tápventi motorjánál van szenzór, de a hdd-ben nincs. Remélem eddig stimmel. A lényeg, hogy ha nincs szenzor a hdd motorban akkor az nem tud kiesni a szinkronból ha kicsit leterhelem? Mert azt tudom, hogy a tápventi és a léptetőmotort ha kézzel kicsit visszalassítom akkor az utánna visszaáll az eredeti fordulatszámra. A hdd motor mi csinálna?
(#) calibra válasza c27 hozzászólására (») Dec 29, 2008 /
 
A HDD motort ha le is fogod,utána újra visszaáll a normál fordulatra.Persze a saját vezérlésével.
Szerintem a te motorod nem léptető,hanem valamilyen floppy vagy egyéb többfázisú motorja lehetett.Ha jól látom,vezérlés is van rajta.
Egyébként el kellene olvasnod ezt a fórumot elejétől a végéig,mert sok kérdésedre választ fogsz találni.Sőt,az sem ártana ha Kaninjo fórumát is végigolvasnád,én is ezt tettem amikor építettem az órámat:Bővebben: Link

Üdv!
(#) c27 válasza calibra hozzászólására (») Dec 30, 2008 /
 
Kösz, a választ, most már csak vezérlést kéne csinálni hozzá. Abban tudsz segíteni? Tényleg elég kezdő vagyok így hát egy kapcsolási rajz se biztos hogy elég, főleg, hogy jelenleg itthon nem sok minden van pár tranzisztoron, kondin és ellenálláson kívül.
Még lenne egy kérdésem nem tudom akkor azt a két motort amiről végül is nem tudom egyértelműen milyen motor, be lehet valahogy indítani? Egyébként valami videoban voltak. Vagy nem tud valaki egy olyan topicot ahol tudnak segíteni?
Az órára térve, pedig először most a motort vágnám rendbe aztán meg majd olvasgatok a fórumban és ha elakadok majd írok.
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Dec 30, 2008 /
 
Szia C27!
Azok a motorok nem igazán léptetők, hanem az úgynevezett "CAPSTAN" motorok családjában tartoznak. VCR eszközökben vannak alkalmazva. Ezek a motorok előre-hátra is tudnak forogni többféle fordulaton. Ha visszaolvasol, találsz infót is a működéséről, és a bekötéséről.
Szia.
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Dec 30, 2008 /
 
Köszönöm a választ csak annyi a gond, hogy nem találtam meg. Néztem másik topicba is bár volt szó a CAPSTAN motorokról, de konkrétan, hogy hogy is kell bekötni az nem került elő. Nem tudnád megírni mondjuk e-mailre, ha már valahol szerepelt, mert hiába van itt valahol 2 órán át kerestem, de már a fejem is belefájdult.
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Dec 30, 2008 /
 
Szia C27!
Talán ezekről mégsincs semmi infó. Ilyen motorokat eddig nemigen használt fel senkisem, mert nehéz ráépíteni a légmagos trafót! Egy kicsike infot ugyan találtam, de az teljesen a meghajtó IC-től függ. Azt, a panelen találod, és arra az IC-re kell keresni a Google-ban. Van nekem is vagy 5 db ebből a motorból, de csak egyet tudtam eddig elínditani. Itt a txt file és néhány kép. Szia.
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Dec 30, 2008 /
 
Szia C27!
Az előbbi TXT egy videómotor elínditásához való. Itt a Capstan KMxxx IC-vel szerelt motorhoz az infó. Szia.

Capstan.txt
    
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Dec 30, 2008 /
 
Kösz a txt-t, még csak annyit, hogy kicset nehezen tudok eligazodni rajta az első lenne a tápfesz
2. ???
3. FG ???
4. GND (FG) a föld, de nem tudom mi az a FG
5. F/R ??? Ezt sem tudom
6. Control Ezzel pedig nem tudok mit kezdeni most erre mennyi kel?
7. föld, gondolom a tápfeszé.
Ha nem nagy baj kicsit részleteznéd?
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Dec 30, 2008 /
 
Egyébként melyik motorod tudtad beindítani?
A Capstan_1.jpg képen a 2. és a 3. motor hasonlít nagyon az enyémekre legalább is a kivezetéseket nézve. A 2.-at nem látom jól, de a harmadik pont olyasmi mint az enyém.
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Dec 30, 2008 /
 
Szia C27!
Csak most értem rá egy kicsit megnézni hol is tartol. Az a helyzet, hogy minden ilyen motor bekötése a meghajtó IC tipusától függ, igy igen nehéz ezeket "kivűlről " meghatározni milyen bekötése lehet. Az a TXT egy írányadó a bekötésekhez, de az egyáltalán nem bíztos, hogy a Tied is ezek szerint van bekötve. Meg kell nézni, milyen a motor-meghajtó IC tipusa! Csak ebből lehet kiíndulni egy keresővel...
Az F/R jelőlése az hátra/előre. Az F/G, az itt GND-re kötést jelent. A Control az egy 100K Ohm-os ellenálláson a pozitiv tápfeszre kötést, vagy 2.5V DC-t jelent... Az a motor amit el tudtam índitani, nem szerepel a képek között, de iderakom a róla készült felvételeket is. Szia.
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Dec 30, 2008 /
 
Szia C27!
Az előző képek elég gyengéra sikerúltek, ezért még egyet felteszek a működőről. Egyébként az F/R bekötési pontra TTL szintü feszültségeket kell kapcsolni. Igy az előre = "H" (+5V!), hátra = "L" , vagyis GND -re kötés. Szia.

Megy_4.jpg
    
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Dec 30, 2008 /
 
Helló. Próbáltam keresni az ic-t, de nem nagyon akadtam hasznos dologra. A kisebbik motorhoz még jött be pár oldal, de a nagyra semmi. A kicsi ic-je: LB1897
8LB9
A nagyé:
LBI622
6K4
Sajnos nem látszik tisztán lehet, hogy a 6-osok G-k, de úgy se jött be semmi.
Tudsz valami tippet adni?
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Jan 2, 2009 /
 
Szia C27!
Sajna, én sem találtam használható adatokat a motorral, ill. az IC-vel kapcsolatban. Az a helyzet, hogy ha nagyon "átvílágítod a nyákját", talán valamit ki tudsz találni. A GND, (Föld!), és a plusz tápfesz a legfontosabb két bekötési pont. Ha ezeket biztonságosan megtalálod, lehet próbálkozni az elidítással is, hiszen a többi becsatlakozás már csak jelszintű, nem nagyáramú. Szia.
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Jan 3, 2009 /
 
Szia, kösz a segítséget, a GND-t még talán meg is találom ill. a régebbinél úgy néz ki megtaláltam a kisebbiknél nem egyértelmű, de a pozitív tápfeszt nem tudom hogy hova megy, nem tudom mit kéne keresni, hova szokott menni? Ezt sajnos nem tudom, meg azt sem, hogy milyen feszültséget adjak a vezérlésnek 2,5v v. 5v ? A pozitív tápfeszt kéne először megtalálni csak nem tudom hogy.
(#) c27 hozzászólása Jan 3, 2009 /
 
Helló.
Kicsit még nézegettem a motorokat. Kezdem a nagyobbikkal mértem a kivezetéseket:
1. csak úgy belemegy az ic-be a 2. is hasonlóan.
A 3. az ic-be és még össze-vissza megy.
A 4. a GND ez biztos.
Az 5. szintén az ic-be és még máshová is, de azt nem tudom követni.
A 6. abba az érzékelőbe megy ami olyan mint egy magnó feje gondolom a mágnes pozícióját érzékeli. Még másfele is megy, de nem tudom követni mert rá van szegecselve a lemezre a nyák.
A 7. a másik kivezetésébe megy annak a szenzórnak és ez is halad tovább.
A 8. egy ellenálláson át bele megy az c-be. Erre gondoltam hátha ez lenne a + tápfesz, de ez csak tipp.

A kisebbik motorról kevesebbet tudtam meg.
Az első láb és a második között 3Kohm az ellenállás, a második és az 5. között 800 ohm. A 8. kivezetés és a 2. össze van kötve.
A 2. pedig úgynéz ki hogy a GND. Így arra gondoltam ami érintkezik a 2. kivezetéssel annak már nem kell fesz mert onnan megkapja tehát az 1. 5. és 8. kivezetés kiesett.
A 6. úgy néztem nem megy sehová.
A 3. 4. 7. maradt. A 3. csak úgy bele megy az ic-be és a 7. is hasonlóan.
A 4. is belemegy az ic-be és még halad össze-vissza.
Hát tudom ez nem sok amit össze tudtam szedni, de mindkét motor nyákja le van szegecselve a lemezre és nincs sok kedven lefúrni a szegecseket.
Tudsz valami tanácsot adni? Indúljak el ezek alapján eseleg jó nyomon járok, vagy valami gyanús???

(#) janocsi válasza Krisz03 hozzászólására (») Jan 9, 2009 /
 
Szia Krisz03!
Már régóta foglalkoztatott egy 2 fejes video-fejmotor primer-trafóátkötés megoldása, hogy majd tudjam használni is. Az a volt a baja, ami szokott is, hogy a háromkivezetésű nyákszalagon, csak szemben fordítva voltak a tekercsek kivezetve Szétszedtem, és az egyik tekercs végeit a vasmag-elvezető sávjában elvágtam, majd megcserélve visszaforrasztottam azokat. Olyan volt mint egy műtét, igen nehezen, csak nagyitó alatt tudtam megoldani. Itt a működó, kisérleti meghajtással táplált eszköz. Szia.
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Jan 9, 2009 /
 
Szia C27!
Kicsit el voltam a dolgaimmal, ezért csak most írok Neked is. Találtam egy Goldsztár Capstan motort, ami ugyanolyan mint a Tied, a nagyobbik típus. Foglalkoztam vele, de még eddig nem tudtam elindítani, ezért egy időre félre is tettem. Ha majd lesz megint egy kis szabadidőm, újta meg fogom nézni. Szia.
(#) Krisz03 válasza janocsi hozzászólására (») Jan 9, 2009 /
 
Hali!

Gratulálok! Elhiszem, hogy nem lehetett könnyű munka. Ha jól látom a fej tetején lévő panelt, és a rajta lévő felirat részt, úgy érzem, hogy nekem is van egy ilyen videofejem. Én is azt állapítottam meg, hogy szemben vannak összekötve a tekercsek. Na majd, ha lesz erőm összehozni még egy propeller clock-ot (a műhelyben is jól mutatna egy, nem csak a szobámban), akkor én is elvégzem rajta a műtétet.
Mekkora feszültséget és áramot sikerült kinyerni belőle?
(#) janocsi válasza Krisz03 hozzászólására (») Jan 9, 2009 /
 
Szia Krisz!
Rendesen megvannak igy feszültségek, de nem terheltem meg nagyon, mert csak a mérésekhez készitettem elő a bekötéseket. Minden sorban van bekötve! Itt, a próbákon igen jól teljesíti, amit elvárok tőle. Alaposan átvízsgáltam a tekercseléseket, és úgy találtam, ilyen hasonló, működőbe már van nekem. A tekercsek adatai: primer, 2x7 menet 0.2mm ármérőjű CuZ huzalból, a szekunder, 2x12 menet 0.15mm CuZ huzalból van megtekerve. Elég kevésnek és vékonynak tünhetnek, de pont azért mert "rövidek", elviselik a 400-500mA-ert is, hiszen hűtve vannak forgás közben. és vasmagos ez a trafó. Szia.
(#) janocsi válasza Krisz03 hozzászólására (») Jan 9, 2009 /
 
Szia Krisz!
Néhány képet teszek fel az egységröl. Az IC típusa: M51721SL. Ilyen IC-vel szerelt motorokat már többen is használtak fel a fórumozó társaink. Szia.
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Jan 9, 2009 /
 
Szia. Nem nagy baj, most én is kicsit félre tettem a motorokat. Nekem sincs sok szabadidőm. Azért ha megtudsz valamit vagy netalán be tudnád indítani írj. Helló.
(#) pet hozzászólása Jan 20, 2009 /
 
Sziasztok!

Ezen talán már tudtok segíteni...
A bázis kimenetén, ami a trafóhoz megy, multiméter egyenáram résszel mért fesz. 15V. A 12V-os tápfesz mellett ez érdekes. Főleg hogy így semminek kéne lennie itt. Tehát egyenáram van. (A primer le van választva) Remélem csak mert terheletlenül több ez a táp 12V-nál.
Ha a picet kiszedem a foglalatból kereken nulla voltot mérek.

Ebből mit gondoltok, mi a rossz? A baj akkor kezdődött mikor a forgó részt bekötöttem. Azelőtt a bázis full jó volt
Köszi....
(#) Kicsa válasza pet hozzászólására (») Jan 20, 2009 /
 
Szia!
Én úgy tudom hogy a trafó álló tekercséhez menő 'kábeleken' lévő feszültséget nem tudod megmérni sima multiméterrel,oda szkóp kellene.A fet nagyfrekvenciával van kapcsolgatva,amit a multiméter nem bír követni.
Én így tudom,viszont az jó jel ha kiveszed a picet,0 V,ha bentvan akkor meg egy 'fals értéket mérsz. Ez azt jelenti hogy elvilekben a picben lévő program fut és kapcsolgatja a fetet. Próbáld meg azt hogy ha berakod a picet,áram alá helyezed,távival bekapcsolod a bázist:Mérsz valamegkora feszültséget a trafó tekercsnél. Nem valós,nevezzük X-nek. Ezután kapcsold ki a bázist távirányítóval és nézd meg hogy akkor a multiméter mit mutat. Xnél kisebb feszültséget kell majd mutatnia.
Ezt a forgórészes részt pedig kifejtenéd bővebben? Mit takar a 'baj' kifejezés? Mit csinál/mit nem csinál?
Üdv Kicsa
(#) pet válasza Kicsa hozzászólására (») Jan 20, 2009 /
 
Hogy lásd valami nem jó, kipróbáltam. Ha távival kikapcsolom, 1-1,5 V-tal még többet mutat.

Az úgy volt hogy "anno" már jó volt a feszátvitel, a forgó részen is megvolt a 12V. Csakhogy valszeg mikor rákötöttem a rosszul összeépített forgó részt, azt a bázison nem bírta valami és most egyenfeszültség van. Ezt abból tudom hogy mikor még jó volt ~0 volt az egyenárammérő műszerrel a bázis és egy Graetz után volt meg a kb. 10V.
Most olyan, mintha a FET és a Schottky rövidzár lenne. Esetleg hogy lehetne ezeket ellenőrizni?
(#) Kicsa válasza pet hozzászólására (») Jan 20, 2009 /
 
Szia!
Hát a diódát ki kell forrasztani és multiméterrel diódavizsgáló állásban ellenőrizni. A Fetre is van valami egyszerű pár alkatrészes kapcsolás,megmondom őszintén hogy ezt most így hirtelen nem tudom.
Egy bátortalan kérdés : az előbbi HSZből jól értem hogy nincs a közelben szkóp? Nézd meg hogyha be van kötve az állórész és be van kapcsolva a bázis,melegszik-e a tekercs.
Üdv Kicsa
(#) Kicsa válasza Kicsa hozzászólására (») Jan 20, 2009 /
 
Most jutott eszembe hogy a Fetet is kiforrasztás után tudod tesztelni rövidzár ellen : Drain-Source lábakk özött szakadásvizsgálóval. Ha átütött,akkor sípol folyamatosan.
Üdv
Következő: »»   68 / 489
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem