Fórum témák
» Több friss téma |
A hatásfok nem a mérettől függ! (kevered a teljesítménnyel...) Ja és nem könnyebb egy nagyobb kereket építeni.
az 1.5nm jo ha 5..10W-ot fog termelni. 50..100W-ig eleg egy nagyobb lepteteto. mivel 2..3fokban tudnak lepni egy nagyon sokpolusu pm szinkrongeneratronak fogatok fel. vagyis attetel nelkulis termelnek.
Nézz utána, a modernekben nincs! (kulcsi pl.!)
ha tereled a szelet az mar nem lehet olyan jo hatasfoku, mint a szabad aramlasu.
lehet, de ott max 10..20rpm lehet, szoval oda valami brutalis poluszamu generator kell. kis generator gyorsabban forog, de egy atteteles asszinkron vagy szinkron motor tutira jobb hatasfoku lesz, mint egy hazi barkas tarcsas pm generator.
A mérések teljesen mást mutatnak(és én is így gondoltam mindig). Keress vissza a megjelenítő programomra és a hozzá csatolt mérési adatokra!
Idézet: „de egy atteteles asszinkron vagy szinkron motor tutira jobb hatasfoku lesz, mint egy hazi barkas tarcsas pm generator.” Ezen is lehetne vitatkozni.
Én sem osztom álláspontodat, mi szerint egy áttéttelt ki lehetne váltani egy sok tekercses s.k. generátorral. Milyen áttétet alkalmazol? Fogaskerékpáronként (áttéttől függően) számolhatsz 0.88-as hatásfokkal, ékszíjnál (mérettől függően) 0.7-el ilyen kis teljesítményeknél, más egyéb meg mi marad? Egyszerűen nem kifizetődő a gyorsító áttát alkalmazása, nézd meg watt kolléga méréseit, ha visszalapozol sok képet is találsz a felépítéséről...
a fogaskerek hajtas hatasfoka 90..98%.
A gyari, gondosan tervezett 3 fazisu szinkron generator hatasfoka 85..92%, egyfazisue 80..85%. nagy meretekben. kis kw-os kategoriaban 75..80% korul van. (de ebbe nem szamoljak bele a gerjeszto aramot ami kb 3..5% veszteseg) amit te haziag ossze tudsz hozni az jo ha a 70%-ot el fogja erni. nem akarok nagyon belemenni mert bar 2 evig tanultam rohadtul utalom. de van mindenfele visszaram, orvenyaram, armatura visszahatas, fazishiba (bar ha egyeniranyitod tekercsenkent akkor nem gond) amivel szamolni kell, hogy csak pislognal. Van egy egyszeru 50-es evekbeli konyv "villamos forgogepek tekercselese" a cime abban kb konyhanyelven le van irva minden, bar a meretezesnel meg regi modszerrel szamitjak a magneses oroket. Amit meg lehet tenni, lift motort szerezni, abban 300 fordulat koruli motor van. teljesitmenyben is 3..10kW korul vannak, egy 3..5x attetel siman eleg hozza. Összeraktam a kiöntött állórészemet egyenlőre 1 tárcsával. 12 tekercs, 16 mágnes 1 tárcsán. Normális az, ha mind a három fázist terhelve "búg" a generátor? Egy fázist terhelve nem hallani semmit. Kb 4A-rel terheltem kézzel forgatva.
Értelmetlen a hatásfokokon rágódni a generátorok tekintetében. Megfelelő teljesítmény kivételéhez megfelelő méretűt kell építeni. Ha rosszabb a hatásfok, akkor azt a méretezéskor be kell kalkulálni(nagyobb lesz mint a gyári). Korábban belinkeltem egy 10kW-os vasmagnélküli generátor építési leírását. Annak is a hátránya, hogy magasabb fordulaton tudta a csúcsteljesítményt, mert relativ kicsi volt az átmérője.
De itt kicsit ketté válnak a kérdések, mert sokan vertikálisban gondolkodnak, aminek nagyobb a fordulatszáma, és sokan a horizontálisban(nem nagyon derült ki Te melyikben!). A H kerékhez semmiképpen nem jó egy nagyfordulatú hagyományos kivitelű generátor, mert az áttételeken elmegy az energia nagy része. Üzemszerűen normál szélben 200rpm-alatti egy nagyobb H kerék fordulatszáma, ez erősen az átmérő függvénye is. Ezt felszorozni áttétellel nagyon nem éri meg. Ezért az ilyen kerekeket gyártókkal egyetemben és is a kerékkel egyenlő átmérőjű, soktekercses generátort látom a megoldásnak. Volt itt egy video régebben, ahol látható volt a 36 mágnespár egy 10kW-os H kerék alján! Sajnos a tekercseket nem lehetett megnézni rajta, de saccolom, hogy azokból több is volt azon az átmérőn. Vasmagos generátort mágnesekkel nem nagyon lehet építeni, mert nagyon lefogja a kereket, el se fog indulni. Egy vasmag nélküli mágnesmotor gyakorlatilag nem fog le semmit, csak ha terhelve van. Túlméretezett mágnesekkel a résveszteség is pótolható, ami a házi kivitel esetén a 2mm-nél nem kisebb rés miatt adódhat. Lehet, hogy gyárilag kissebb mágnesekkel jönne ki egy ugyanakkora teljesítményű generátor(0.4mm résekkel pl.), de hát ez van!
Ezzel az összegzéssel én is egyet értek. Végre valaki aki azt is látja semmi értelme olyan szélkeréknek ami csak nagy szében termel egy kicsit. Természetesen a méretnövelésnek vannak határai. Furcsán nézne ki minden udvaron egy szélmalom.
Rendes 3 fázisú egyenirányítóval egyformán terhelődik a 3 fázis, ilyenkor búg. Ha leakasztok egy madzagot, akkor nem. Rosszul mondtam, mert ilyenkor is megy 2 fázis, hiszen csillagba van kötve.
Őszinte leszek, akkor nem tudom mitől búg.
Úgy gondolom, hogy csak akkor búghat, ha a tekercsek egymásra dolgoznak, de a diódák miatt ez nem történetne meg. Biztosan jók a diódák? Idézet: „Furcsán nézne ki minden udvaron egy szélmalom.” Volt idő, mikor egy emeletes ház is furcsának tűnt volna! Egyébként ilyen dobozos kivitel nem lenne annyira furcsa, meg aztán megszoknánk!
hat hogyne lenne ertelme. honapokig lehet generatort epitgetni, ami aztan nem fog mukodni. egy fogaskerekes attetel siman tudjak a 90%-ot generatorral egyutt. a ferde fogazasu meg hangtalan is.
A h rotor fordulatszama a lapatszamtol, allasszogtol es a profiltol fugg. amit en csinaltam nem volt nagy, kozepes 25km/h-s szelben a 10-es tengelyet nem lehetett megfogni fogoval, inkabb beleesztergalt. kisebb allaszoggel pedig 3..400rpm-el porgott. viszont a h rotor nem fut olyan egyenletesen, mint a horizontalis olyan vap-vap-vap szeru hangja van. legalabb 3 rotor kell, hogy valamennyire egyenletesen fusson.
probald meg ugy hogy fazisonkent teszel egy graetz-et. akkor nem fog bugni.
a 2.2-es abran lathatod hogy miert bug. nem jo a faziszoge a genera...odnak.
Idézet: „amit en csinaltam nem volt nagy” Mint mondtam függ az átmérőjétől erősen. Ha nem volt nagy, persze, hogy gyorsabban forgott...
A szarnyprofillal es a szarnyak szamaval nagyon jol lehet szabalyozni a fordulatot. nem veletlenul hivjak a h rotort gyorsajaratu turbinanak is.
es az az elonye is megvan, hogy pl magas keskeny rotort hasznalsz igy a felulet nagy lesz ezert a nyomatek is de a kis atmero miatt a fordulat is meglesz.
Azt hiszem kicsit összekeveredtünk a H és a V kerekekkel! Bevallom én voltam az első, aki ezt elkeverte. Én folyamatosan a Vertikális kerekekről írtam, ehelyett horizontálisnak neveztem őket! (az se volt normális, aki ezt az elnevezést kitalálta!)
Akkor tisztázzuk, Te melyik kerekekről beszélsz? pl. ez hogy illik a "propelleres" kerekekhez? Idézet: „es az az elonye is megvan, hogy pl magas keskeny rotort hasznalsz igy a felulet nagy lesz ezert a nyomatek is de a kis atmero miatt a fordulat is meglesz.” Ez a Vertikálisokra illene inkább... Ez meg.. Idézet: „A szarnyprofillal es a szarnyak szamaval nagyon jol lehet szabalyozni a fordulatot. nem veletlenul hivjak a h rotort gyorsajaratu turbinanak is.” .. a turbinásokra (H)
nem nekem kellene utánannézni, kevered a dolgokat
a Savonius egy drag tipusu szelturbina, Darrieus-nak meg annyi koze van a h rotorhoz, hogy azt is a szel hajtja.. a h rotor vagy giromill ugynaolyan hatasfoku, mint a sima rotoros turbina a sebessege is annyi. mert ugyaaz az elvuk. itt a 3a. abrat nezegesd a vegen nezegesd a meresi eredmenyeket 2500rpm max fordulat..
h rotornak vagy giromilnek hivjak azt a tipust mirol beszelek. azert mert H formaja van oldal nezetbol, a turbina maga vawt rendszeru ahogy mar irtam regebben.
Akkor jól elbeszéltünk egymás mellet!
Ha még van időd töröld le vendégnek írt hsz-ed, mert már tárgytalan!
Azt hiszem az egész beszélgetést új alapokra kéne helyezni, mert nem volt közöt az alany!
Az a kerék amit ezek szerint meg is építettél, más elven működik, mint a hagyományos Vertikális(V) kerék. Ettől függetlenül a fordulatszáma hasonlóan függ az átmérőtől, de ahogy említetted, a lapátok geometriájától és beállításától is elég erősen. Nekem ezekkel egy bajom van, hogy nem indulnak el maguktól, ha gyorsjárásúra vannak hangolva. Vagy ebben téved az irodalom? A tiéd mekkora széltől indul meg? Vagy menet közben tudod a lapátok szögét állítani? A másik, hogy kicsi a felülete, ezért nagyobb szelekre tervezték. Magyarországon nem nagyon számíthatunk nagy szélre. Ezért én a hagyományos soklapátos V kereket tesztelem, takarással. Nézted a mérési eredményeket, amiket említettem?
ezt epiettem en is de ket lapattal. ez elindul magatol, mert a "szelkakas" ciklikusan valtoztatja a rotorok allasszoget. igy felig drag, felig h rotor ez az elrendezes. ez egy jobb megoldas itt a centrifugalis ero valtoztaja a rotor szoget nem kell bonyolult mechanika. ez is self start en regebben azt olvastam hogy a 3 lapatos h rotorok is self startolnak, de nem melyedtem nagyon bele. ez egy tanulmany egy sarki hrotor tervezeserol ez pedig egy meretezo applet. sokkal tobbet termel, mint egy darrieus es nem sokkal kevesebbet mint egy hawt, azonos meretek mellett. A enyem elindult abban a 3.3m/s-os szelben ami nalunk mindig fuj, es egy lepteto motort hajtott direktben. par nagy led volt rajta az vilagitott veszetten. eredetileg egy wlan ap-t akartam taplani rola, de nem jutottam el addig. A rotort hungarocelbol vagtam es uvegszalat ragasztottam ra epoxival a rogzitest a szanyon hosszaban futo aluiprofillal oldottam meg. par hetig ment, de a belepo el mar karosodott a rovaroktol, esotol... Annyi kiderult a tesztbol, hogy szimmetrikus es minnel nagyobb sebeseg indexu szanyprofilt kell valsztani, kis szelben is elinud, jo hatasfoku, de nagy meretekben a torony megvalositasa problemas. ugyanakkor nagymeretu, jo hatasfoku rotorlapatot is konnyu kesziteni, mert egyenes es nem kell bele csavaras, alubol ki lehet vagni a bordakat, azt osszefogni egy zartszelvennyel es azt foliaval vagy vekony alulemezzel lehet boritani. nagyon eros rotort lehet igy epiteni nagy meretekben is. de azt is erdemes megnezni, hogy egy 4x3-as rotor 3m/s-os szelben 110W-ot termel amibol jo ha 90W elektromos aram lesz es az mar egy boszme nagy szerkezet. ezert nem is foglakoztam a temaval tovabb.
Ez a kerék amit építettél még tovább lép és megoldja a "takarást" félig meddig. Minden vertikális kerék rákfenéje a szemben forgó lapátok meddő fékező ereje. Erre találják ki ezeket a bonyolult mechanikákat, amiket szintén szélirányba kell állítani(mármint a vezérlő szerkezetet a farokkal). A felületet csökkentik hogy a kerék gyorsjárású legyen és hogy egyáltalán működjön, de ez pont nem a mi szél körülményeinkhez igazodik.
Nálunk nincs erős szél, ezért azt a keveset inkább nyomatékká kéne alakítanunk mint nagy fordulattá. Ehhez nagy felület kell. Nagy felületű lapátok szemben forgó része óriási veszteséget okoz, mert az erő négyzetesen aránylik a szélsebességhez, amihez a lapát sebesége is hozzá adódik, hiába kisebb a ce értéke a lapát szemben forgó oldalának. Ha eltakarjuk a szemben forgó lapátokat, már ez hatalmas ugrást okoz a kivehető teljesítményben, és akkor még a megfelelő terelő megoldásokat nem is vettük számba. Ezt összehasonlító mérésekkel már kimutattam. Láttad már az adatokat?
Üdv! Köszi amiket írtál, ezeket az oldalakat és képeket még nem láttam. Ez viszont amiről írtál:"egy 4x3-as rotor 3m/s-os szelben 110W-ot termel amibol jo ha 90W elektromos aram" ez nem szélgenerátor hanem ruhaszárogató!
ezert irtam hogy nem erdemes fogalkozni vele.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |