Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   10 / 151
(#) zoly15 válasza O.Lee hozzászólására (») Márc 10, 2009 /
 
Szia!
A panelfúró maximum 40W-os vesz fel..

Üdv!
(#) zoly15 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 10, 2009 /
 
Köszi
Nekem a 494 szimpatikus..
Ez lenne az első motorhoz készülő PWM szabályozóm..
Lenne egy kérdésem.. (lehet hogy nagyon kezdő de valami nem világos)
Szóval:
- ha én Pl.: csak oylan tápegységet tudnák összehozni ami 20V felett van (egyenirányítva pufferelve) és a motorra maximum 18V mehet, ezt ugyan úgy be lehet határolni?
Gondolom más frekvenciával érhető el ez mint pl a "12V a kimeneten"
Előre is köszönöm!

Üdv!
(#) zoly15 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 10, 2009 /
 
Aha, értem..
Szóval akkor itt táp fesz szabályozás nem megy végbe....
Csak a négyszögjel "hosszúsága" (idő) számít..
De ha feszültséget nem szabályoz akkor hogyan megy végbe a fordulatszám szabályozás?
Annyit tudok a PWM-ről, hogy van oylan periódus mikor teljes táp feszt kap vagy semmit..
Lehet hogy akkor jobban járnák egy áteresztőtranzisztoros szabályozóval?
De az meg sokat fűt.. Tehát akkor találnom kell oylan tápegységnek valót ami 18V-ot ad le?


Üdv!
UI.: Nincs semmi bajom a "fapados" verzióval csak azt írták hogy a 494 direkt erre van :yes:

(#) gtk válasza zoly15 hozzászólására (») Márc 10, 2009 /
 
Idézet:
„De ha feszültséget nem szabályoz akkor hogyan megy végbe a fordulatszám szabályozás?”

Nem folyamatos az aram.
(#) lewi válasza zoly15 hozzászólására (») Márc 10, 2009 /
 
szia.
én nem igazán tanulok elektronikát, csak a fórumot olvasva szerzem csekély ismereteimet. és amit itt eddig olvastam, meg elképzelek az alapjána következő képp tudom elképzelni a PWM et it a motorszabályozásnál:
ugye van egy frekvencia, amit előállít az időzítő ic, pl 555 és ennek a frekvenciának van egy karakterisztákája, ha erre mondják, és ez alapján "kapcsolgat". ha megnézed az általam csatolt fájlt akkor láthatod, amit már eddig szerintem már 1000 szer láttál sajnos nem vagyok benne 100 százalékig biztos de szerintem így van a kisebb-nagyobb kitöltési tényező. namármost ott láthatod, hogy ott azt csinálja, hogy egy kis időre ad (pl motornak) feszt, majd kis ideig nem. és ez alapján szabályozza a fordulatot, hogy mennyi a 0V és a tápod feszültségrákapcsolási ideje. és már valaki kérdezte valhol, hogy akkor miért nem áll meg a motor, vagy valami hasonló... a motor azért nem áll meg, mert ez a másodperc tört része alatt következik be, és a motor a tehetetlenségéből tuvábbforog, majd megint kap egy kicsit feszt, ez továbbhajtja...tehát az én elméletem szerinte se következik be feszültség módosítás, inkább csak sűrű kapcsolgatás. remélem amit leírtam az igaz, és nem vezetek félre senkit. ha így lenne nyugodtan töröljék a modik a hozzászólásom, hogy véletlen se tévesszen meg senkit.
remélem tudtam segíteni: lewi

szerk:
ja a fordulatszám szabályzás meg úgy megy végbe, hogy ugye van ez a periódus idő, és minnél többet jut a tápfeszre az idő, és minnél kevesebbet a 0V ra annál több ideig kap egy adott idő alatt feszt a motor, így gyorsabb lesz, mintha egységnyi idő alatt több lenne a 0V időszaka...

pwm.JPG
    
(#) zoly15 válasza lewi hozzászólására (») Márc 10, 2009 /
 
Szia!
Köszi hogy ezt leírtad..
Egy kicsit előrébb vagyok a dolog megértéséhez

Üdv!
(#) dino05 hozzászólása Márc 12, 2009 /
 
Sziasztok!

Az lenne a kérdésem, hogy a kefés DC motor és az elektronikusan kommutált DC motor szabályozásánál milyen különbségek vannak, mennyire kell eltérő kapcsolást tervezni? Igazából az elektromosan kommutált motoroknál van nekem a sötét pont, azt nem igazán látom át egyelőre. Emellett, azt meg tudnátok mondani, hogy mréséssel és számítással hogyan tudom egy kefés DC motornál meghatározni a kommutátor szeletek számát? Ha valaki tud segíteni, annak előre is köszönöm.
(#) tamitsrob hozzászólása Márc 15, 2009 /
 
ÜDV!!

1.kérdés
Azt szeretném kérdezni (két valamit is)
EGy motornak a fordulatszámát kéne szabályozzam de nem feszültség hanem teljesítmény szabályzóra gondoltam(a kapcsolóüzem miatt)
Szóval a motor DC 12/24V-os de 12-vel használnám.
Áramfelvétel kb 20A (inditáskor gondolom van annyi)
igy nagyábol kb 150W-os Sajna nincs olyan műszerem amivel meg tudtam volna mérni .
Szóval ha valakinek van a keze ügyében ilyen kapcsolás azt megkérem tegye fel ide.

2. kérdés.
Van egy forrasztópákám(220V) egy egy hőfokszabályzót szeretnék hozzá építeni olyasmit mint a boltokba lehet kapni jó pénzért. Szóval hogy tekergetem a potit és szabályzom a hőmérsékletet (elegendő csak naggyából)
Szóval ha valakinek ilyen van ossza meg velem

Előre is köszönöm.

Üdv. ROBI
(#) tamitsrob válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 16, 2009 /
 
Nagyon szépen köszönöm!!!!!!
(#) tamitsrob hozzászólása Márc 19, 2009 /
 
Ugyebár ittEZ A KAPCSOLÁS ÉS az lenne a kérdés hogy minek bele a logikai kapu vagy mi? És hogy ez a kapcsolás elbír kb 20A??
Előre is köszi.
(#) Similaci hozzászólása Márc 20, 2009 /
 
Hali!
Tudna nekem valaki egy olyan pwm-es kapcsolást ami egy 24 v, 50w dc motort müködtet.
Még elég kezdő vagyok, ugyhogy, nem mindent értek még.
Köszi előre is
(#) gtk válasza tamitsrob hozzászólására (») Márc 20, 2009 /
 
Smmith trigger az IC.
Hogy mekkora aramot bir, az a FETek teljesitmenyetol fugg.
(#) gtk válasza Similaci hozzászólására (») Márc 20, 2009 /
 
Az elotted levo hozzaszolasban belinkelt kapcsolas.
(#) Similaci hozzászólása Márc 21, 2009 /
 
Köszönöm közben meglett...
(#) zoly15 hozzászólása Márc 21, 2009 /
 
Sziasztok!
Ma összeraktam egy Ilyen PWm szabályozót...
Működik, szabályoz szépen..
Amikor még a motor nem forog (0 kitöltés ha jól tudom) akkor morog egy kicsit.. Majd mikor adom rá a fordulatot (potméter feltekerés) akkor először hangosabban morog majd elkezd forogni..
Ezt a zúgást (mikor a motor nem forog) hallani mikor forog már rendesen.. (az asztalon hallatszik).
Kérdésem:
- Ez a zúgás gond?
- Vagy természetes jelenség?
A választ előre is köszönöm!

Üdv!
(#) Medve válasza zoly15 hozzászólására (») Márc 21, 2009 /
 
Örülök, hogy neked is működik! A morgás jogos, ugyanis a kapcsolási frekvencia elég alacsony. Ezt a frekit a C1-es határozza meg (illetve a poti össz ellenállása), csökkentsd az értékét s a morgás átmegy sípolásba. Hogy hol az optimum, azt nem tudom.
Ezennel fel is tenném a kérdést: egy PWM-es teljesítményvezérlésnél hol az optimális kapcsolási frekvencia? Annyit olvastam a dologról, hogy a hallhatóság miatt 20KHz-környékére teszik...ennyi lenne csak?
(#) zoly15 válasza Medve hozzászólására (») Márc 21, 2009 /
 
Szia!
Igen, végül csak a te általad feltett rajzot készítettem el..
A sípolás az még rosszabb
Akkor ha jogos, gondolom semmi kár nem származhat belőle.. Igazam van?
A morgás akkor szűnik meg amikor teljesen maxon vagy.. Itt gondolom azért nem morog mert a "szaggatás" megszűnik..
Szkópon néztem szépek a négyszögjelek..
Már értem a kitöltési tényezőt is nagyjából

Üdv!
ui.:
Idézet:
„hol az potimum”
ezen azt értsem hogy van egy olyan pont ahol nem morog/ sípol a motor?

(#) Medve válasza zoly15 hozzászólására (») Márc 21, 2009 /
 
A hang miatt nekem csak annyi aggályom van, hogy mivel rezeg az egész, a szokásosnál nagyobb kopást okozhat a csapágyaknál. De nem lőnek vele nyulat....
De próbáld meg a hallhatóság fölé beállítani a frekvenciát. Vélhetőleg a tehetetlenség miattsem fog itt már rezegni a motor...
Az optimum alatt azt értem, hogy pusztán villamos szempontokat figyelembe véve, hogyan válasszuk meg a PWM frekvenciáját
(#) zoly15 válasza Medve hozzászólására (») Márc 21, 2009 /
 
Oké, értem.
Majd játszok vele egy kicsikét.. De lehet hogy nem, ha nem nagyon kopik a csapágya..
Egyébként mennyivel jobban kopik a csapágy?


Üdv!
Ha már forog akkor nem igazán hiszem hogy pont a rezgéstől kopna igazán..
Inkább a forgástól..
Ha a hallhatóság fölé emelem a frekvenciát, akkor változik a szabályzási finomság? (itt azt értem hogy most a 100Ks potmétert az elejétől a végéig "kihasználom" ha emelem a frekvenciát "összehúzódik" pl a feléig? vagy ugyan úgy a potméter elejétől a végéig fok szabályozni?
Ha már nem hallani a morgást/ sípolást akkor a csapágy sem kopik annyira nem? oylan gyorsan csak nem tud rezegni..
Vagy mégis?
(#) zoly15 válasza zoly15 hozzászólására (») Márc 21, 2009 /
 
Egyébként egy ilyen panelfúróhoz kéne a szabályozó..
Jó lenne tudni, hogy a gyárit hogyan szabályozzák..
De erről gondolom senki nem tud.. :no:
(#) lewi hozzászólása Márc 22, 2009 /
 
sziasztok. már valahol feltettem egyszer a kérdésem. de itt is még egyszer
szóval még nem csináltam hasonlót, de a nyáron szeretnék modernizálni a szobámba. a nagy szám az egy redőny felhúzó cucc lenne. ez kompletten úgy működne, hogy lenne egy kis vezérlő panel és ez indítana el egy motort. DE egy régebbi fajta fa redőny felhúzásához már azért kell kraft, még egy áttétel melett is. ebből adódik, hogy nagy áramfelvétele lesz a motornak. a motor még nincs meg, mert nem tudom honnan és milyet szerezzek be. én valmi hálózati feszültségűre gondoltam, hogy ne kelljen neki egy nagy teljesítményű(és DRÁGA) tápot hozzá csinálni. továbbá a motort sem szeretném max fordulaton használni, mert ezek már igen gyorsan tudnak forogni... a rdőnyömet meg szeretném szép emberi tempóban felhúzni. szóval egy pwm re gondoltam a motor szabályozására. de emelett igen nagy fejtörést okoz az is, hogy hogyan fogjam meg a redőnyt, ha elértem a kívánt magasságát. ezt úgy értem, hogy nem akarom sem csak felhúzva, vagy csak totál leengedve hagyni, mert az nem igazán jó. meg a leengedésénél is technikai gondokba ütközöm, mert szerintem simán lezudítaná a redőnyt... szóval valakinek van valami ötlete a problémáim bármelyik részére? válaszaitok köszönöm: lewi
(#) zoly15 válasza lewi hozzászólására (») Márc 22, 2009 /
 
Szia!
Ha te hálózati feszültségű motorral akarod megoldani szerintem fázishasítás lenne neked a megfelelő..

Üdv
(#) Medve válasza zoly15 hozzászólására (») Márc 22, 2009 /
 
A csapágykopásról szóló intelmemet ne vedd nagyon komolyan, ez csak akkor jöhet szóba, ha a tengely még nem forog, de némi fesz rajta van. Nincs segességkülönbség a külső és a belső gyűrű között, kiszorul az olajfilm a felületek közül s marad fém a fémen. De ez az üzemállapot ritka. A szabályozási tartományt nem próbáltam, az én gépemet meg félre tettem, nem tudom kipróbálni. De szerintem azóta már tudod..
Idézet:
„oylan gyorsan csak nem tud rezegni..”
: a rezonanciát kell figyelni (hangerőt) oly frekit válassz, ami távol van a motor saját rezonanciájától.
(#) zoly15 válasza Medve hozzászólására (») Márc 22, 2009 /
 
Idézet:
„oly frekit válassz, ami távol van a motor saját rezonanciájától.”

Lehet hogy én vagyok a láma, de nem értem hogy ez mit is jelent
Kifejtenéd bővebben, ha nem gond?

Üdv!
(#) Medve válasza lewi hozzászólására (») Márc 22, 2009 /
 
Én mégis egy egyenáramú motort javasolnék. Én pl ablaktörlő motorral készülök megvalósítani egy tetőablak nyitót. Erős mint a bika, fordulatszáma is elégséges. Idő van.Csigaáttétellel dolgozik, igy önzáró! Tápra nem kell költened, egy akármilyen PC táp megfelel a célra
(#) zoly15 válasza Medve hozzászólására (») Márc 22, 2009 /
 
Ha itt tartunk, a garázsajtó előtt van egy hosszú redőny amit egy Škoda ablaktörlő motor húz a saját áttételével..
A dob amire a redőnyzsinór tekeredik fel az egy régi redőnynek a dobja.
Apám esztergált bele egy bronz hüvelyt és ott van megfogatva..
Szerintem a továbbiakban valahol itt kéne folytatni...
(#) Medve válasza zoly15 hozzászólására (») Márc 22, 2009 /
 
-Ráadod a motorra a tápfeszt, PWM-mel, de csak hogy épp ne forogjon. Emeled a frekvenciát (!) s figyeled a hangját a motornak. Egy helyen valószínűleg a sípolás felerősödik, na ott a razonanciája. Ám ez a rezonancia módosulhat, ha forog a motor. A kisérlet elvégzéséhez vagy át kell alakitanod a kapcsolást, vagy újat csinálsz, mert a frekit kell "sweepelni" Szerintem nem éri meg vele foglalkozni...
-Ja, másik topikban, mert ráadásul nem látom indokoltnak a PWM használatát az illyen húzó-vonó alkalmazásoknál.
(#) lewi válasza Medve hozzászólására (») Márc 22, 2009 /
 
az ablaktörlő motor simán beszerezhető nekem, mert az egyik ismerősöm, akihez szoktam járni segíteni autószerelő szóval az oké, de tápnak azért mégsem egy pc tápot gondoltam.. viszont az áramfelvétele elég nagy... ráadásul 2 ablakom van..
Csigaáttétel: hogyha simán a motorra rakok egy kicsi fogaskereket, és a redőnyön meg nagy van akkor az simán zárni fog magától??? kb hányszoros áttét kell ahhoz, hogy bikára zárjon? igazából lehet, hogy a fogaskerekek azok egy váltóműből lesznek kiszedve, de még azt se tudom biztosan. ha tényleg elvinné egy kicsi ablaktörlőmotor, akkor lehet, hogy bicigliláncos erőátvitel lesz bicikli fogaskerekekkel
esetleg van valemi körülbelüli selytésed a motor körülbelüli áramfelvételéről?
lewi
(#) zoly15 válasza Medve hozzászólására (») Márc 22, 2009 /
 
Ahogy kifejtetted jobban annál jobban nem értem..
Szóval a motor rezonanciáját keressük..
Amikor még nem forog van egy pont ahol még morog utána sípol majd elindul.. gondolom ez az a pont..
Ha forog a motor akkor gondolom nem a rezgéstől fog kopni a csapágya hanem a forgástól, igaz?
Akkor szerinted nem is érdemes evvel foglalkozni?

Üdv!
Bocsi ha hülyeségeket kérdezek
(#) Medve válasza lewi hozzászólására (») Márc 22, 2009 /
 
-Ha csak fogaskerekek lesznek az erőátvitelben, akkor az csak véletlenül lesz önzáró.
-Biciklilánc? Durva dolog.
-Áramfelvételt megmértem, 12Vról (mert 5-tel is forog) 7A-ről indult, és 5-nél állt meg. Egy régebbi mérésemre úgy emlékszem, hogy stabil 4A volt. Lehet, hogy annak jobb volt a mechanikája.
Következő: »»   10 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem