Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű feszültség szabályozó kismotorhoz
Témaindító: KeserűCukor, idő: Ápr 9, 2006
kipróbáltam párhuzamosan 2db bt151 et és zárlatos lett a tirisztor+ a zener.
mi okozhatta ezt??
Sziasztok!
Olvasgattam a témát szinte végig az elejétől. Nekem egy csónakmotorra kellene fesszabályzás. Hasonló generátorral, mint a kistraktoron ami van. A tekercsek végpontjai ki vannak vezetve 2 kábellel, testfüggetlenül, tehát véleményem szerint 1 fázisú. Kérdezném tőletek, hogy jó lehet-e nekem ez a tirisztoros kapcsolás, ha a motor alapjáraton kb. 50-60V-ot termel? Elviekben a gyári leírás szerint a sztátor 12V 9A, teszek ide képet, hogy hogyan néz ki. Egy 55Ah-s akkut szeretnék vele tölteni, de az eredeti gyári "elektronikája" kicsit nevetséges nekem, 2 db egyenirányító dióda. Ezt a megoldást kizárom, mert nem akarom leégetni a kishajóban lévő összes fogyasztót, ha esetleg az akku nem terhel vagy kontakthiba folytán nem érintkezik. Kérném a segítségeteket, hogy milyen megoldás jöhetne nekem szóba! Köszönöm előre is!
Hello. Biztos, hogy nem tudsz ellenállást mérni az egyes kivezetések és a generátor vasmagja közt?
Nem, nincs semmiféle kapcsolat a vasmaggal ohmikusan. A tekercs kivezetésein, a két kábelen mérek kb. 1 ohmot, onnan jön ki a feszültség is. A vasmaghoz képest semmilyen feszkót nem mértem a kábeleken.
Elég érdekes számomra is!
Az egyenirányitó fényképén négy darab diódát, vagy kettőt látok? Hogyan vannak kötve?
Megmondom őszintén, nekem nincs ilyen, nem volt rajta a motoron, így került hozzám. Ez egy netes kép, de olyan, mint az eredetije.
De ha jobban megnézem, nem 2, hanem 4 dióda, rosszul írtam. Úgy néz ki ugye, hogy a ház 2 felé el van választva szigeteléssel. Az a fura, hogy nem sima graetznek tűnik, mert a két réztüske a katódokra megy rá és a két házfél pedig az anód. A két réztüskére kell a generátor két végpontját kapcsolni, a ház egyik fele a test, a másik a töltés kimenet. GONDOLOM ÉN!!!
Nem jól gondolod... Ez egy graetz, csak a tokozás el van bonyolitva, és a diódák közül kettőnek az anódja a fémház, kettőnek pedig a katódja, ezért is kell szigetelés a két féház közé.
Ha azt akarod,hogy a feszültség soha ne tudjon megszaladni, akkor söntszabályzóra van szükséged, ez viszont nem a jó hatásfokáról hires, nagyon melegszik. Áteresztő tipus nem jó,itt az áteresztőelem zárlata miatt a teljes feszültség megjelenhet,pláne akkor, ha kontakthiba lép fel az akksinál. A szabályzó kapcsolása igen hasonló a háromfázisú speed, utcai motorokon alkalmazottakéval, nézz szét az idevágó topicban: #225413 Ezt át lehet alakitani egyfázisúra például.
Ne haragudj, de nagyon béna vagyok, kezdő vagyok ezen a fórumon.
Tegyél már nekem ide légyszíves egy linket, ahol el tudom érni azt a topicot és a kapcsolást! Itt bénázok már órák óta! :guluszem1: Nagyon köszönöm az eddigi segítségedet is!
Ha jól értelmezem a kapcsolást, akkor a tekercsem egyik pontját testelni kell, a másik pontja pedig a "windings" egyik, tetszőleges szálja. Egy tirisztorom lesz 3 helyett, aminek a kapuja megy rá a Q2 tranyára R1-en keresztül.
Már csak egy dologgal fárasztanálak, ha nem veszed rossz néven: mi az a "monitor" ? Oda mit kell kötni? Az akksi pozitívot a gyújtáskapcsolón keresztül? Azt nem teljesen értem.
Igen a monitor jelen esetben egy külön pozitiv szál a gyújtáskapcsolóról, többek közt amiatt, hogy a töltőimpulzusok ne zavarjanak be a szabályzásba.
A helyedben nem félhullámú töltésre késziteném el, hanem teljeshullámúra. Ehez kell két tirisztor, és kell a graetz. A tirisztorokat a tekercs mindkét kivezetésére rákötöd,utána a graetz. A többi ugyanaz. A graetz negativ diódái jobban igénybe lesznek véve,mert a tirisztorok árama azokon keresztül záródik a tes felé. Ez a szabályzó kis terhelésnél melegszik a legjobban, a hűtésre oda kell figyelni.
És akkor nem testelem a tekercset? Most kicsit elakadtam. No meg a tirisztor után a graetz... az sem fényes nekem.
Nagy kérés lenne, ha lerajzolnád nekem az elképzelésed a Q2-ig? Nagyon ciki, de nem értem a test nélküli dolgot 2 tirisztorral. :miaz:
Nagyon szépen köszönöm a segítségedet! Rendes tőled!
Megépítem az elektronikát, a tirisztorokat és a graetzet jó nagy hűtőbordával szerelem. Kipróbálom és utána mindenképp beszámolok neked az eredményről!
Hello, megépítettem a MEX által közretett feszültség-szabályzót, sajnos pár másodperc üzem után lefüstölt a 100 ohm-os ellenállás... és tanácsot szeretnék kérni, hogy mi lehet az oka ill., mit tehetek vele? Mellékelem a nyákrajzom hátha elnéztem valamit. Előre is köszönöm.
Ha a nyák az alkatrészoldali nézet, akkor a tirisztor forditva van beültetve.
A tirisztor a greatz fele néz. (amely oldalán a felirat van, tehát a TAB a + kimenet fele néz.)
Sikerült azt a tranyót forditva berakni amely kollektorára csatlakozik a 100 ohm. Mérj rá, lehet, hogy már tönkrement.
Mert a 100 ohmnak az emiterre kell mennie ?
Nem. A kollektorra. De ha ránézel a nyákra, láthatod, hogy azonos tipusú tranzisztorok lábait forditva jelölted. Felülnézetből balról jobbra :E B C. Az alsónál helyes, de a felsőnél forditott, tehát a kollektor helyett az emitterre került az ellenállás.
Igen a nyakrajzom meg fordítottam de bekötni a betűk szerint kötöttem tehát ugyanabba az irányba néz mint a másik. Ha gondolod le fényképezem a nyákot gyorsan...
Mostanra csak összejött.. valamiért nem engedte ha ott állítottam be.
Nem látok hibát. Mekkora feszültség jön le üresen a generátorról? Milyen motorra tetted? Akku volt rajta? A tirisztor tipusa?
Simson-ra, tekercsről jön fel 30 Volt. Aksi nélkül néztem. BT151 800R
Akku nélkül nincs értelme, nem fog szabályozni semmit,és az ellenállás leég. Lehet tenni bele nagyobb teljesitményűt, 1-2W-osat,de továbbra sem fog működni akku, vagy legalább az akku helyére kötött~ 10000-22000µF-os kondi nélkül! Ugyanis a zenerdiódák feszültsége nincs meg,ezért a tirisztor bekapcsol minden periódusba,nem hagy ki egyet sem,igy nincs szabályzás sem.
Belefutott már más is ebbe a hibába, le is van irva, el is van háritva.
HM.. igen ezt olvastam csak úgy emlékszem másoknál, csak 2V-ot adott le. De volt olyan akinél szint kisül csak nem gondoltam volna, hogy neki is az aksi miatt lett volna. Minden esetre nagyon köszönöm.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |