Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   4 / 86
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 18, 2009 /
 
No így elsőre ennyi.
Továbbiakban tesztelni is kéne már.

A gáz nál a lieáris annyit jelent hogy, ha lineáris potit használsz, akkor a szögelfordulással vagy úttal egyenesen arányos a kitöltés. (lehet hogy nem az egész sávát használja ki a pontinak, darabfüggő, hogy melyik TL mennyi fesznél adja ki a maximum kitöltést, ezen lehet segíteni..)

Az áram állító poti értéke függ a sín-akku kábelen eső feszültésgetől (100 ohmos nagyságrend)
Egy kicsit átalakítottam a mérőkörét (bemeneti RC helyett a visszacsatolsába tettem egy C-t) így jobb.

Van rajta pár alkatrész amik nem kritikusak, tervezésnél kell megnézni, hogy mennyi, hova,
milyen fér el, és van-e értelme...
A csillagpontokra is figyelni kell (nem véletlen rajzoltam így).

PWM 01.png
    
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 18, 2009 /
 
Akkor kérdezhetek,ugye?.
A max kitöltési tényezövel állitod be hogy 50%-osnál is nagyobb legyen?Mert sokhejen leteszik testre.És akkor csak 50%-ig állitható?A C6-C7 nek mi a pontos szerepe?C2-C3 gondolom szürö és pufferkondik.Az R2 valamiféle munkaellenálás a TL tranzisztorainak?
És még azt áruld el hogyan számolod ki az R6-R7-e ellenálást?.
Tesztelés alatt mit értesz?Mert ezt én összerakom pár nap alatt,de a fetsorra még várni kell anyagi okok miatt.
Mára nincs több kérdésem.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 18, 2009 /
 
adatlap 8. oldal..
Output kontrol testen = a 2 tranyó egyszerre megy, a kitöltési tényező felszorzódik 2 vel, a kimeneti freki megegyezik az oszci frekijével.
(nem váltogatja a tranyókat).
(egyébként csak mák, hogy az Opc-t a testre kötöttem, nem néztem meg ...)
Max kitöltés ebben az esetben elméleti 100%, ezzel a potival ezt le lehet csökkenteni ( nem biztos, hogy kell is használni, jó lehet telesítmény lehatárolásra, hátha kell).
(ha 4 es ÉS 3as lábon 0V van, akkor a kitöltés 98-100%, darabra szór az érték.)

R2 az igen, az egy munkaellenállás a TL tranyóinak azért ilyen nagy, mert TC nem éhes, nem kér áramot..
R6 függ a nagyáramú hálózat paramétereitől (amire rákérdeztem, majdha konkért a dolog, addig jó neki egy 500 ohmos poti), R7 meg R6 tól (de neki nincs nagy jenetősége..)

Tesztelés alatt azt értem, hogy ezt elméleti síkon terveztem meg és a "pudding próbája az evés" ...
Egy Fetet betenni, egy motort rá, és kipróbálni, hogy megy-e.

na vajon mi lehet a C2,C3, ott van mellette a TC és a csillagpontba van kötve?
(#) EcoPityu válasza rozsda hozzászólására (») Máj 19, 2009 /
 
Idézet:
„Az 500Hz-et gondolom a motoron lévö védödiódák miatt mondod.Gondolom nem olcsóság ide rendes diódát rakni,de mégis mondj nekem légyszi egy tipust ami alkalmas volna nagyobb frekvensiára is”


A diódák miatt is, meg azért, mert a trolibusz tirisztoros szaggatója is 500/200hz-en megy, és nálam bevált ez a frekvencia. Ha feljebb mentem a frekivel, csak a pwm második 2/3-ában volt ereje a motornak, míg ilyen kis frekin, már kis fordulaton/kis kitöltéssel/ is erős.

Keress rá a supressor diódákra...
(#) EcoPityu válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 19, 2009 /
 
Szia!
A poti helyére rakhattok alapállapot-értékű ellenállást, és rá párhuzamosan egy optocsatolót, akkor az optón keresztül bármilyen gázállás-feszültségszint átalakítóval szabályozható a rendszer.
p.l.: infra fénysorompó közé behajló félkör szirom, vagy egy irányból világító infraled, mellette fotodióda, és hozzájuk közelít, egy fényes végű rúd, zárt térben, minél közelebb van a rúd, annál több infrafény jut vissza a fotodiódára... stb.
Nekem volt még néhány gázkar ötletem...
(#) gulyi88 válasza EcoPityu hozzászólására (») Máj 19, 2009 /
 
Nekem is van pár ötletem bár kicsit bonyolultabb a mérési módja: differenciál kapacitív vagy induktív átalakító kimondottan jó elmozdulásérzékelőnek (és mechanikailag egyszerű).
DE lehetne digitálisan is, mint a hifik hanerőszabályzója.
Szerintem egy direkt tekergetésre kitalált poti (25000 ciklus) elég sokig bírná ahoz, hogy ne keljen bonyolítani a dolgokat.
(2-3 évente kicsierélni nem egy nagy összeg).


Sött nyúlásmérő bélyeget is be lehet vetni...
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 19, 2009 /
 
Szépen lassan teljesen kitárod nekem a TL lelki világát.Hasznomra váljék.
De a C5-C6-C7 funkcióját még mindeg nem tudom.Elárulnád nekem?Sók hejen láttam már a potikkal sorban és párhuzamosan,de magyarázatot még nem olvastam róla.
Találtam egy TC4451-est ami 12A tud.De jön a 9A-os is,és mindkettöt a hütöbordás kivitelben rendeltem.
Még ma megrajzolom a nyákot és kimarom.Remélem holnapra megjön minden.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 19, 2009 /
 
C5, 100n a IC referencia kimentét hidegíti/pufferelgeti, de tulajdonképpen semit nem csinál, nincs jelentősége. Megszokásból kerüloda nálam (olyan mint az 555, 5ös lábán a 100n, az még talán jó is valamire, de nélküle is megy a dolog).

C6, C7 n*10µF nagyságrend, a poti esetleges "recsegését" szűri ki, azaz nem kerülhet nagyfrekis szemét a vezérlésre. (pl hibás vezetősáv, vagy néha nem érintkezik a csúszka, akkor a kondi megtartja az utolsó állapotot.)

A nyákot marás elött feltehetnéd, vetek rá egy pillantást.
(#) mgy válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 19, 2009 /
 
Érdeklődéssel olvasgatom dolgaitokat.
Kiváncsi vagyok, hogy mennyire jön be a PWM01 rajzod.
Beszerkesztettem egy Hall elemes módosítást.
Bocs, hogy csak logikai vázlatot küldök, de a teljes kapcsolás nekem működik.
Jelenleg a 0-5 Volt közötti jelet stabilan elő tudom állítani és a mágnesmozgatás megoldása is kész.
Én a PIC-kel még egyéb funkciókat is meg szeretnék oldani.
Ha valakit érdekelnek a részletek, szívesen segítek.

hallmod.PNG
    
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 19, 2009 /
 
Köszönöm a választ,igy már világos a kondik szerepe.
De ez a komparátor dolog még mindig nem tiszta.Ha a 16-os lábra a sebesség potival minnél nagyobb feszültséget adsz annál kissebb lessz a kitöltési tényezö?És az áramkorlátozó ugyan ide dolgozik rá,és méglejebb veszi a kitöltési tényezöz?Az invertáló bemenete vissza van csatolva az R8 on és ide jön a shönt egyik vége a potin keresztül.A nem invertálóra pedig a shönt másik vége.És innen segits nekem.Mitörténik ha a söntön esik a feszültség?Meg akarom érteni és valami visszajelzést beszerkeszteni.
És az INA138 shönt monitort nemlehetne itt felhasználni?Ha jól veszem ki ezek az INA-s dolgok ilyen célokra vannak kitalálva.
Nagyábol megrajzoltam a panelt,de még igazitani kell a potik lábát és a TC mérete sem jó még.
A Diptrace-t használom és közel nem profi módon.Egyszerüen nem akarja kiirni az alkatrészek számait csak ha ráviszem az egeret.

2.1nyák.pdf
    
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 19, 2009 /
 
no úgy működik hogy:
Van ugye a "sönt", amin az átfolyó áram feszültésget ejt. AZ áram iránya adott a nagyáramú körben.
A sönt egyik vége a vezérlő testpontja a másik végén ehhez a ponthoz viszonyítva (áramirány!) a feszültség esni fog (0 hoz viszonyítva a kisebb az negatív).
TEHÁT a vezérlő számára a Sönt jele negatív feszültség, viszont egyenesen arányos a nagyámú körben folyó árammal.
(az hogy mekkora, azt a konstrukció határozza meg, ezért majd a legvégén kell meghatározni a mérőkör elemeinek értékeit).

A jelalakok csatolva.
Alul a G vezérlőjele (simusz mod. PWM)
Középen a söntön eső fesz egy tüskével indul (valamiféle kapacitív terhelés lesz (motorba meg a hálózatba lévő szórt C talán))
U ki műv hez hasonló jel lesz a TL 3-as lábán
(az áramhatárolástól eredően, de ezt felülírhatja a gázjel, ha az nagyobb értékű (diódás dolog a műveletik között)).

Naszóval annyi látszik ebből, hogy a TL áramerősítőjének műveletijéből kijön az a jel:
naggyából ki van simítva, de egy kicsit késik, viszont arányos a nagyáramú rész áramával.

TL úgy dolgozik, hogy (adatlap 4, oldal!!)
ha növeled a 3s és/vagy 4 es lábon a feszt, akkor a kitöltés csökken, ha U3/4 csökken, akkor akitölés nől.
Magyarul, az áram megatároz egy max kitöltést, a gázzal pedig a max kitöltés alatti sávban tudsz szabályozni.

Gyakorlatban úgy kell működjön, hogy ha rátolod a padlógázt, akkor a gázoldaldól 100% kitöltést engedsz meg, de az áramszabályozás miatt a motor áramgenerátorosan fog indulni.(beállítást igényel az "árammmérő" kör)
Mondhatnám úgy is, hogy egy negatív (áram) visszacsatolás van benne.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 20, 2009 /
 
Köszönöm a kimeritö válaszod.
Délután elvileg megjön a TC és utánna próba.
Viszont hogyan tudnám kipróbálni az áramkorlátot 12V-rol.Arra gondoltam hogy shönt hejett egy kicsi ellenálást használok amit menet közben kézzel vagy beiktatok a körbe vagy nem.Csak hogy látni hogy hogyan müködne nagyban.Viszont áruld el a képletet hogy hogyan számoljam az ellenálásokat.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 20, 2009 /
 
Ezt az áram szabályoztást lehet ,hogy kicsit átrendezem majd...

Úgy kell beállítnai, hogy I max hoz tartozó U sönt max
az erősítő kimenetén 3V ot eledményezzen.
Az erősítés ebből 3V/Usöntmax= -R8/R6
(U sönt is minusz...)
R7 meg ottvan a kapcsrajzon..

Azt viszont, hogy az áram hova fog beállni nem lehet előre megmondani (hálózattól függ) (ezért is fogom átvariálni egy kicsit).
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 20, 2009 /
 
Összedoptam és kipróbáltam,de nem müködik.Padlón forog a 12V-os motor,és nem reagál semejik potméterre.Az oszcillátorához is tettem egy potit és egyedül a frekvenciát tudom változtatni.Hallani a motoron.
A 16-os lábon tudom állitani a potival a feszt 0-4V között kb.A TC kimenetén 12V ot mérek,de gondolom ott nagyábol mindig annyinak kell lennie.Viszont a TL494 9-10-es kimeneti lábán 0V van.Ez érdekés,nem?
De az áramkorlátot nem kötöttem be.
Hol lehet a bibi?
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 20, 2009 /
 
Mennyit változik a fesz a 3as lábon, ha tekergeted a gáz potit?

(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 20, 2009 /
 
Na várj itt valami nemkóser, mi a pontos típusa a TC-dnek? Az nem lehet, hogy 0 bemeneti szintre 12V ot ad ki (csak ha invertáló).

A áramgenerátor műveleti bemenetét ne hagyd lógni, kösd fel a tápra,a potiját meg legkisebb R (rövidzár) állásába (így az a műverősítő kiül az alsó tápra)(ez is okozhatott gondokat)
(#) rozsda válasza rozsda hozzászólására (») Máj 20, 2009 /
 
Az egyes müveleti 2-es lábát ráraktam a REF-re és az egy es lábát leraktam testre,de semmi.
Visszadoptam a TL494 et a másik nyákba amit a multhéten raktam össze és szépen müködik.(TL jó)
Majd a BC tranzisztorok után bekötöttem a TC4421-est és igy is szépen szabájozta a fordulatot,de nagyon melegedett.(talán nem melegedne ha nem a komplementerre hanem egyböl a TL-re kötném,de a lényeg hogy az is jó)
Valami a kapcsolási rajzon nemstimmel.Holnap megpróbálom ugy bekötni a kettes müveleti potiját ahogy a müködö kapcsoláson van.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 20, 2009 /
 
Mindenekelött mérd meg, hogy mekkora a fesz a 3as és 4 es lábakon és, hogy ezek változnak-e a potik tekerésével.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 20, 2009 /
 
A 16-os lábon tuti hogy változik a fesz,de holnap pontosan lejegyzek mindent.
A pontos tipus ami a tokon van TC-4421AVAT.És tuti hogy invertálo mert a müködö panelban max fordulaton 0V.volt a 9-10-es lábakon és ha csavartam a potit nöt a fesz és esett a fordulat.
Viszont van még egy TC-4451VAT tipusúm amit még nem próbáltam.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 20, 2009 /
 
Ajajj az hiba ha invertáló, én neminvertálóra terveztem a ketyerét (eszembe se jutott, hogy megnézzem, hogy invertáló-e).
Ezesetben át kell kötni a TL kimenetét FE kapcsolásba, vagy kicsieréni neminvertáló meghajtóra. (mindkétfélének kell lennie)

Várom a mérési ezerményeket...
csá
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 21, 2009 /
 
A TC4451-is invertáló.Kicsit méricskéltem.
9-10 láb=0V
16 láb=0V-1.1V-ig
3 láb=3.6V
4 láb=0V-0.2V-ig
14 láb=2.4V
A 4-es lábat leraktam testre,de semmi.
A sebesség potit bekötöttem ugy mint a müködö kapcsoláson,de semmi.
A 16-os lábon nem kevés az a max 1.1V?
A 14-es lábon (ref.) nem 5V-nak kéne lennie?
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 21, 2009 /
 
Átkötted a kimenetet FE re? Invertáló meghajtóval nem fog menni akármitis csinálsz.

valami nagy hülyeség lehet
egyik feszültség se stimmel!
Alapból a referenciának 5V nak kéne lenni!
így a
4lábon 0-1V
16 lábon 0-4V
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 21, 2009 /
 
Azt hogy tudom átkötni?
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 21, 2009 /
 
emmitereket a testre, kollektorokat összekötve 1K-n keresztül a tápra.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 21, 2009 /
 
Igy most nem forog a motor.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 21, 2009 /
 
Helyes!
Akkor nézegesd meg mér nem jön ki az 5V a referenciából.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 21, 2009 /
 
Az egyes müveleti bekötésénél volt valami.Tegnap azt is rátettem a REF.-re a másik lábát meg a testre és igy elfogyott a REF.Most lóg az áramkorlát müveletie,deviszont szépen dolgozik minden.A TL kimenetén max-on marad 0.7V.A kitöltési tényezö potija is szépen dolgozik.Csak a beállitott értikig tudom a gázt állitani.Plussz mág a freki is állitható.
Királyság.
Gyors kaja és megpróbálom bekötni az áramkorlát müveleiét ugy hogy egy potival ott is tudjak állitani feszt.És megnézem hogy viselkedik,föleg ha a gázt csavargatom.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 21, 2009 /
 
Nem birok ezzel a müveletivel.
Akár hogy kötöm (visszacsatolással,vagy plussz ellenálásal,vagy testre) ha az 1-es lábra 0.2V nál nagyobb feszültség kerül azonnal megéll a motor.Kb 0.2V és 0.15V között szabájozza csak a fordulatot.Miért ilyen szük és kicsi feszültségtartományban?
A célom az mint a kettes müveletin.Ha emelkedik a fesz 0-5V ig csökkennyen a fordulat.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 21, 2009 /
 
Nana gondolkozz egy kicsit, mekkora veszteséget akarsz te a söntön 5V ot?
De mondtam, hogy át fogom variálni, nefoglalkozz most vele, inkább tervezd a kostrukciót, hogy lehessen következtretni a Söntre és rajta eső (veszteségi) feszültésgre.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 21, 2009 /
 
Megrendeltem a feteket,remélem holnapra ideér.Annak több idö kell mig összerakom,de mostmár igy kitudom próbálni,ugyhogy azzal fojtatom.De áramkorlátnak jobban megtetcett a másik ötleted az áramváltós.Márcsak kell egy olyan kábel amiben 2-300A szaladgál és tudok rajta kisérletezni.
Na de hogy is van ez a müveleti dolog?Ha tekerem a sebességpotit a 16-os lábon nö a fesz és a 3-as lábon is csak egy pár tized voltal kevesebb és ez van visszacsatolva a 15-ös lábba.De ha a 3-as lábat visszacsatolom a 2-es lábba is akkor hiába csavargatom a potikat csak maxon forog a motor.
Következő: »»   4 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem