Fórum témák
» Több friss téma |
kössz a segítséget. de sajna nem jutottam még addig az elektróval, hogy ilyet tervezni tudjak. de a lényeg, hogy megmutattad merre induljak. Kössz.
Hát igen. Ez nekem is eszembe jutott de mivel a gyári csatlakozó (olyan mint a pc táp csak a föld nincs kivezetve) nem engedi, plussz csatlakozót pedig nem szeretnék tenni az aksira, mert akkor plussz egy kapcsolót is kéne. (anyámnak nincs ehez elég IQ-ja ) Így másképp kell megoldanom...
Itt egy link:
egyszerű PWM 555-el ( angol ) Ha ezt megépíted, nyert ügyed van! Annyi kiegészítés kell, hogy az 555 nem bírja ki a 40V-ot, tegyél neki egy mondjuk zener-dióda + tranzisztor tápot, kb. 12-15V-ra beállítva. ( Tehát a rajzon lévő 3-18V helyére a stabilizált fesz. menjen. ) A potenciométer helyére tegyél egy kis trimmert, akkor tudod a kimenőt állítani. De ha ki tudod számítani a kitöltési tényezőt, akkor nem kell poti, hanem két ellenállás. Természetesen a motor helyére kösd a lámpát. Ehhez a kapcsoláshoz elég egy multiméter, hogy éleszteni tudd, nem kell szkóp meg ilyenek.
Nagyon szépen köszönöm a segítséget. Szóval ha jól értem a +3-18v-ot stabilizálnom kell de a +V motor helyére mehet egyenesen a 36v és a kapcsolás a negatív pólust szabályozza... Kössz mégegyszer.
Szerinted az 1n5818-as Schottky diódákat lehet ebben a kapcsolásban BAT... diódákkal pótolni? Serintem nem kell oda 1A.
Szerintem sem kell neki 1A. Csak nagy kapcsolási frekvenciát bírjanak azok a diódák! ( A BAT-okat nem ismerem. )
Az a kapcsolás hibás. A 10K-n keresztül lassan nyit ki a fet, ezért melegedni fog. Ha pedig ténylegesen egy motor lenne a terhelés akkor tönkre is menne, mert hiányzik a motorral párhuzamos dióda a rajzról (ami a fet lezárásakor keletkező induktív túlfeszültséget korlátozná)
A BAT-ok kb.:100-500mA és 30-100v között tudnak. Azért szeretném az 1n5818 helyére tenni mert azt nem sikerült beszereznem és maradék BAT van még itthon régi javításokból... igaz pontosan nem tudom milyenek... de régen se tudtam, hogy mi helyére raktam csak azt, hogy az is cshottky volt... remélem jó lessz...
Ha így gondolod kijavíthatnád az esetleges hibákat és közölhetnéd. Sajnos nem a szomszédba kell mennem az alkatrészekért és mostanában nem igazán tudom megoldani az utazgatást és nincs kedvem megint menni "bevásárolni". Kössz.
Helló!
Van egy 2X12V-os trafóm ,amit sorba kötök, egyenirányítok, szűrés nélkül és erről menne egy relé. Viszont az elektronikának kellene stabil 5V is. A 7805-nek szűrt táp kellene, és ha a 24V-ot szűrném, akkor sok lenne a relének is, meg a stabkockának is. Hogy oldjam meg ezt a gondot? minél kevesebb alkatrészből, mert kevés a hely.
Hát a relét az elektronika kapcsolgatná. A relére az 24VDC van írva. Nem hiszem, hogy váltóról menne. Ha váltóra kötném, akkor nem tudnám tranzisztorral kapcsolgatni.
Akkor megpróbálom elmagyarázni, mert tényleg nem írtam az elején a vezérlés mikéntjét.
Szóval van egy 2X12V-os szekunderű trafó, van egy 24VDC relé és egy stabil 5V-ról működő vezérlő áramkör, ami nyitott kollektoros kimenettel kapcsolná a relét. Erről a trafóról kellene megoldani a relé és a vezérlő tápellátását is. Remélem így most érthetőbben írtam le. Szerintem a relé nem húzna meg a pufferelt 12V váltóról. Múltkor próbáltam ki egy 24V-os relét ,ami még épp behúzott 20V-nál.
Rájöttem a megoldásra! Úgy fogom megcsinálni, mint az erősítőkben a szimmetrikus tápot, csak itt a graetz negatívját nevezem ki testnek és ahhoz képest a trafó közepén 12V, a graetz pozitív oldalán 24V lesz. Kipróbáltam élesben is és működik. le is rajzoltam gyorsan. A kondikat nem rajzoltam rá, csak egy kis puffert a stab IC-nek, de ott is majd nagyobb lesz. :yes: Ez volt kéznél, ezt raktam bele, de így is stabil a fesz. Úgyis csak max 40mA-t fog felvenni az elektronika.
Megépítettem most este a kész áramkört. Jól működik eddig, viszont a 12V-os ágon kb 20V van. A 7805 bírni fogja hosszú távon? Az áramfelvétel max 30-40mA lesz, de állandóan menni fog, szerintem több éven keresztül, ha beválik a dolog. A stab IC direkt 1A-es, hogy többet tudjon eldisszipálni. Remélem bírni fogja a 20V-ot. Kicsit furcsa, mert a 24V helyett is 28V van, pedig ott még puffer sincs. Holnap rámérek a váltófeszre is.
Majd terhelésre leesik a megfelelő mértékre. A TO-220 tokozású 7805-ös 37 voltot is elbír megfelelően masszív hűtőbordával.
Beterheltem 100mA-el, de nem nagyon változott a fesz. Pedig csak 33 µF-os puffert tettem. A max terhelés ami rajta lesz max 40mA és az egész zárt dobozban lesz.
Eleve az egyenirányítás megnöveli a feszt DC=(AC*gyökkettő)-(2*0.7) voltra. Ez a 12 voltos ágnál 15.5V körül, 24-nél meg 32V körül lesz. A 28V nem is sok ehhez képest, a 20V-ot se találom hibásnak. Vannak 12V-os kistrafóim, az egyik 16-18 voltot produkál egyenirányítva, terhelés nélkül a másik, egy panelba építhető meg 21-22V-ot. Terhelésre mindkettő beáll 16V körülire. Szerintem ez trafófüggő. Az 5V stab bírni fogja egy bordával (akkor jó ha meg lehet fogni 10 perc múlva is) a relé meg szerintem nem olyan érzékeny pár voltra.
Ezzel nincs is gond. Tudtam, hogy több lesz, csak, hogy bírja-e a stab a 20V-ot. A 24V-os részen nincsen puffer csak simán egyenirányítás, mert a relének nem kell. Arról más nem megy.
Nézegettem a feszültségstabilizálókat de nekem 60 voltból kellene 42 vagy 36 ot csinálnom. Ha sorbakapcsolok egy 7818 at és egy 7918 at abból nemtudom ki sülhet ki. Valaki tudna valamit ajánlani?
Próbálta már sorbakapcsolni?
Szia!
Fix feszültségre kellene? És mekkora áramra?
Tisztelt Fórumozók!
Azért ide írok, mert még újonc vagyok és nem találtam aktív topikot hasonló témában... Ledes háttérvilágítást építettem autóm műszeregységébe. A cucc 1,5A-t eszik és 5 Voltra lett optimalizálva, mert a világítás nem mindig kapja meg a teljes 12V-ot. Egy feszstab (MC78T05) elé kötésével, kivezetésével és a műszerfal mögötti egyik fémlapra csavarozásával próbáltam megoldani a konverziót, de az IC már 10 Volton is jelentős hőt termel... Ennek csökkentésében szeretném a segítségeteket kérni! Arra gondoltam ,hogy az 5V feszstab elé még bekötök egy 8V osat (L7808CV), de a megvalósítás előtt mindenképp konzultálni szerettem volna hozzáértőbb személyekkel! Előre is köszi a választ! Üdv!
Szia!
A veszteség ugyanannyi marad, csak így maximum két alkatrész fog melegedni. Több lehetőséged is van: - Átszervezed a világítást pl. 10V-ra, ekkor kevesebb lesz a veszteség. - Így hagyod a dolgokat, a stabilizátort egy szép nagy hűtőbordával ellátod, akkor kevésbé lesz forró. - Építesz vagy veszel egy kapcsolóüzemű stabilizátort, ami kellően alacsony szinten tartja a veszteségeket.
fix 60 volt-ból kelle csinálnom fix 40 et kb. Olyan egy vagy két amper kellene.
Szia!
Mivel nem ismerem a részleteket, én valami ilyesmivel kezdeném. Idézet: „A cucc 1,5A-t eszik és 5 Voltra lett optimalizálva, mert a világítás nem mindig kapja meg a teljes 12V-ot.” Mikor nem kapja meg a teljes 12V-ot?
Úgy néz ki ez jó lessz. Köszi!!
Van egy transzformátorom szimetrikus ami 2x 48 voltot ad le váltakozóban. A trafót elég nehézkes volna megbontani. Van 2db TDA 7294 es végfokom. Ami ugy max 44 voltot visel el. Valahogy ezt kellene nekem összevariálnom. Köszi a segítséget a panel tervezéséhez szerintem hozzá is kezdek. Bár ha van oylan kapcsolás ami nem ad ennyire stabil feszt az is megfelelne.
Szia!
Nem lesz jó! A TDA7294-nek szimmetrikus táp kell, ráadásul, ha sztereó, akkor kevés neki a 2A. Gondolkozok rajta.
Milyen trafó ez? Nincs róla egy fénykép?
Sajnos TDA7294-hez csak egy kis körítéssel lehet felhasználni, mert a feszültsége duplája mint ami a TDA-nak kell. A teljesítmény felét el kell fűteni, ami nagyon barátságtalan.
Álló motornál alapból kevesebb valmiért, menet közben meg a xenon és a hifi is levesz belőle!
Ehhez a kapcsoló üzemű stabilizátorhoz nincs valakinek kapcsolási rajza, amibe az MC78T05C-t is be tudom építeni??? Vagy abba nem ilyen IC kell? Idézet: „Álló motornál alapból kevesebb valmiért” Persze, hogy kevesebb, mert nem jár a generátor. De akkor sem ingadozik annyit a feszültség, hogy emiatt stabilizálni kellene a ledes világítás számára a feszültséget. Ha meg igen, akkor ott az autó elektromos rendszerét kellene rendbeszedni, mert ha ekkora feszültségesések vannak, akkor abból más probléma is lehet... |
Bejelentkezés
Hirdetés |