Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor
 
Témaindító: Ko-bak, idő: Aug 3, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   4 / 70
(#) foxi63 válasza muhiati hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
bocsi lemaradt....
a forgatáshoz kiberhelt ablaktörlőmotor a legjobb, mert áttételes és erős.(elég lassú a forgása van nyomatéka)
(#) zasti78 válasza foxi63 hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
köszönöm, nem bajlódom vele, inkább szerzek egy másikat. Ja , és lehet hogy rossz helyre küldtem az előző válaszomat, Ezer bocsánat,
(#) Kalex50 válasza Zoli958 hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Szia!

Újként írok. A kondi biztos, hogy nem megfelelő! Számolj! Umax=1,41*Ueff-> 230*1,41=324,3 minimum 350V-os kell, de jobban jársz egy 400V-ossal. A ki- és bekapcsolási feszültségcsúcsok még ennél is jobban igénybe veszik. Az hogy sokáig jó volt nem jelent semmit, mert régebben a hálózati feszültség is alacsonyabb volt. Hivatalosan 220V, de sokszor csak 205-210-t lehetett mérni.
(#) zsoltee0001 hozzászólása Júl 28, 2009 /
 
Sziasztok

Az 1. képen látható két 1 fázisú asszinkron motor állórésze.
az egyik 400, a másik 650 wattos.
2. képen a bekötésük.
A 400 wattosnál az 1-2 között 36 ohm mérhető, a 2-3 között értelem szerűen szintén, ha 1-3 mérem 72 ohm -ot mérek, ez idáig tiszta.
A 650wattosnál 1-2 között 20 ohm van, a 2-3 között is, viszont az 1-3 között is 20 ohm van!
ez, hogy lehetséges?
Másik kérdés, hogy tudom kideríteni (leégetés kockázata nélkül) hogy el van-e látva thermovédelemmel a tekercs?
Az ötleteket előre is köszönöm.
(#) lapose válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Júl 28, 2009 /
 
Szia!

Ahol három azonos értéket mértél az háromfázisú motor.
A hővédelem általában kis hőbiztosíték szokott lenni, ha van benne azt meg lehet találni a tekercselésre rögzítve.
(#) zsoltee0001 válasza lapose hozzászólására (») Júl 28, 2009 /
 
Szia
Mindkét motor 1 fázisú, 2 irányba forgó asszinkronmotor, ugyanaz a vezérlés hajtja öket
(kapunyitó motor)
Lehet, hogy 1 fázisú motornál is delta kapcsolást használtak? ilyennel eddig még nem találkoztam.
IP 44 van ráírva. ez valami védelmi jelölés?
rákerestem, de elkeserítően keveset írnak.
(#) VIM válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Júl 28, 2009 /
 
Helló!
A jelölés az azt jelenti, hogy fröccsenő víz ellen védett. Gondolom a pajzsokon kívül még más is burkolja a motort. A jobboldali motor az lassú fordulatúnak néz ki. Több a horonyszám. A háromtekercses kivitelű (delta) kötés, forgásirányváltáskor előnyösebb, főleg, ha még az áramokat is figyelni kell a végállásokon (kapunyitásnál).
Üdv:VIM
(#) zsoltee0001 válasza VIM hozzászólására (») Júl 28, 2009 /
 
Szia
egyforma fordulatszámúak nagyjából.
A fő probléma az volt, hogy ebbe a nagy melegbe (+ a nap is rásütött) nem bírta a nagy igénybevételt, túlmelegedett és olyankor nem működött.
Most jobban belemerültem a helyszínen, szóval van rajta thermovédelem a tekercsbe (kb 50 fok körül kapcsolt ki)
viszont amit nagyon nem értek, olyankor is szintén ugyan azokat az értékeket mérem az ohm mérővel, mint működőképes állapotba. Na ez most, hogy lehet?
Egyébként a vezérlés nem érzékeli a terhelés.
üdv
(#) VIM válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Júl 31, 2009 /
 
Helló!
A thermikus védelem, működésekor nem szakadás következik be, hanem megnyúlik az ellenállás érték, ezért a teljesítmény nem adódik át a két pont között. Így multival nem nagyon mutatható ki az átmeneti ellenállás ilyen mértékű csökkenése. Ha az áramot nem is figyeli az elektronika de fékezni azért csak kell, ha a kapu a fogasléc végéhez ér.
VIM
(#) zsoltee0001 válasza VIM hozzászólására (») Aug 1, 2009 /
 
Szia
Értem már miért nem jelzett a műszer változást ilyen esetben. Nem láttam még a tekercs belsejében lévő termistort, így nem is tudtam, hogy működik.
A probléma az volt, hogy napon (35 fokba) 3-4 ki-be csukás után 50 fok fölé melegedett az állórész. Ez 2 ok miatt volt, 1. sütötte a nap, 2. nem igazán volt masszív a motor fölfogatása, így a hőelvezetés kevésbé volt hatékony.
Ennél a tipusnál a végálláskori fékezés bekapcsolható, de nem mindig szükséges (szituációfüggő) ilyenkor a másik tekercsbe küld 70-80 voltot kb 1 másodpercre .
üdv
(#) tibi0531 hozzászólása Okt 19, 2009 /
 
Sziasztok!

Azt szeretném megkérdezni tőletek, hogy egy átlagos, háromfázisú zárt forgórészű aszinkron motor a névleges (tengelyen leadott) teljesítményének körülbelül hány százalékát veszi fel üresjárásban a hálózatból. A motor csillag-delta kapcsolással indul.

Kicsit meglepődtem amikor megmértem az 5kW-os villanymotorom vonali áramát és 5A körüli értéket mértem, ami ha nem tévedek kb. 3,6KW hatásos teljesítmény.

A motor amúgy gond nélkül üzemel.

Szerintetek ez normális jelenség? Ha nem, akkor mi okozhat ilyen nagy áramfelvételt?

Előre is köszönöm a segítséget!
(#) mpisti válasza tibi0531 hozzászólására (») Okt 19, 2009 /
 
Szia!
A régi (35-40 évvel ezelőtt gyártott)motorok -ha nem voltak újratekercselve- a névleges áram 20-25%-át vették fel üresjárásban. A nagyobb teljesítményűek kevesebbet,a kisebbek többet.
A mai motoroknál nem ritka hogy a névleges áram 50%-át felveszik üresjárásban. Ennek oka az esztelen súlycsökkentési kényszer, valamint a lehető legolcsóbban előállítható alapanyag használata. Régen viszonylag nagy vastömeget-amely igényesen volt elkészítve-alacsony gerjesztéssel mágneseztek. Ma alig van vas az állórészben, az is vacak lemezből, pocsék megmunkálással, egyenetlen légréssel, és olyan magas gerjesztéssel,hogy a hűtésére fordítandó energia is minimum 25% -a a névleges teljesítménynek. A régi motorok forgórészén volt belső ventilátor a hő egyenletes szétterítésére, ma ez már ritka, mert akkor még több lenne az üresjárási áramfelvétel. Az az 5A még nagyon "baráti" üresjárási áramfelvétel. Ha a motor üresen nem melegszik jelentősen, akkor csak annyit tehetsz,hogy üresjárási állapotban csillagban járatod. Ezzel még a motor cos fi -je is jobb lesz, nem beszélve a megtakarított kilowattórákról.
(#) tibi0531 válasza mpisti hozzászólására (») Okt 19, 2009 /
 
Köszönöm a válaszodat.

Elfelejtettem említeni, hogy a motor egy 70-es évekbeli ipari esztergagép motorja ami még elég masszív kivitelű.
De ez a 72%-os üresjárási teljesítmény csak-csak soknak tűnik.

Amikor a gép működik (forgácsol) az áram alig változik.
(#) Tomi111 válasza tibi0531 hozzászólására (») Okt 20, 2009 /
 
Üdv!

Az az 5A nem jelent 3,6kW teljesítményt szerintem. Egy 2,2kW-os motor névleges árama szok lenni általában 5A. Erre az 5kW-osra is biztos van írva 10A körüli névleges áram(teljes terhelésen).
Szerintem sem sok az az 5A.

Üdv! Tomi
(#) zsoltee0001 hozzászólása Jan 9, 2010 /
 
Hali

120 wattos kétirányba forgó asszinkron motor közös tekercspontból mérve:
Egyik tekercs 56 ohm, nyilván ez jó.
A másik viszont 110 ohm körüli.

A kérdés: mi erre a magyarázat? vagy szakadt egy tekercs, vagy le van égve, de, hogy több legyen az ellenállása a normálnál, az számomra érthetetlen.
A motor szinte új, semmi sérülés nincs a tekercsen, termovédelemmel ellátott
(#) erbe válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Jan 9, 2010 /
 
Valamit rosszul mértél. Odáig stimmel, hogy a motor 2 tekercse különböző ellenállású (lehet). Egyik a főfázis, általában a kisebb, másik a segédfázis. Az ellenállásértékek azonban túl nagyok a 120 W-hoz.
Kíváncsiságból gyorsan rámértem 60 W-os centrifuga motorra. Mindkét tekercse 52 Ohmos.
(#) zsoltee0001 válasza erbe hozzászólására (») Jan 9, 2010 /
 
Szia

2 irányba forgó motorról van szó, nincs segédfázis!
Teljesen szimmetrikusnak kéne lennie.
üdv
(#) erbe válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Jan 9, 2010 /
 
Attól, hogy 2 irányba forog, még lehet segédfázis. Csak az átkapcsolás és a bekötés határozza meg, melyik az. Pl. az ellenállásos fázistolású segédfázist épp az jellemzi, hogy nagyobb az ellenállása, mint a főfázisé. Pl. mert sárgarézből tekercselték.
(#) zsoltee0001 válasza erbe hozzászólására (») Jan 9, 2010 /
 
Ez egy kapunyitó motorja, az előbb szedtem szét, szóval nem egy sufniba talált motorról van szó aminek nem tudom a bekötését. Nagyon gyenge volt, alig forgott.
Nincs segéd fázis 100%.
3 kimenete van:

1. jobbra forog.
2. test
3. balra forog.
És az 1-3 közé megy egy 5µF állandó kondi.
(#) erbe válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Jan 9, 2010 /
 
Ez esetben 1 lehetőség van.
A kisebb ellenállású ágban menetzárlat van.
Próba: Ha kondi nélkül a nagyobb ellenállású ágra bekötöd a 230-at, nem rángatózik, hanem határozottan elindul.
(#) zsoltee0001 válasza erbe hozzászólására (») Jan 9, 2010 /
 
Erre már én is gondoltam, viszont a 110 ohm az meg nagyon sok lenne
Elővettem egy ugyanilyen mocit, csak 400 wattos változatba, annak a tekercse 16 ohm.
Ebből kiindulva 400 / 120-al = 3,333
3,333 X 16 = 54 ohm
ebből logikusan következik, hogy az a tekercs a jó.
tudom, nem ez az egzakt számolás, de nagyjából stimmelnie kell
(#) erbe válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Jan 9, 2010 /
 
110 Ohm az valóban kicsit sok, de zárlat vagy bármi esetén nem növekedni szokott az ellenállás.
Kipróbáltad a javasolt bekötést?
(#) zsoltee0001 válasza erbe hozzászólására (») Jan 9, 2010 /
 
Ezek a motorok kondi nélkül el se indulnak.
(#) erbe válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Jan 9, 2010 /
 
A hibás tekercsben lévő menetzárlat létrehoz egy fázisban eltolt áramot, ami elindíthatja. Biztos ismered a rövidrezárt menetes indítású motorokat. A vasmag szélén van 1 vastag rézhurok.
A határozott indulás ez esetben biztos jele a menetzárlatnak.
(#) zsoltee0001 válasza erbe hozzászólására (») Jan 10, 2010 /
 
Szia

Ja, értem, szóval, ha menetzárlat van a tekercsbe, akkor kondi nélkül is el kell indulnia, normál esetbe csak búgnia kéne.
Ezt kipróbálom, csak először összerakom, mert teljesen szét van szedve.

[/OFF]Egyébként nem értek a váltakozóáramú motorokhoz, a kapunyitó mocikról is csak azt tudom, hogy szimmetrikus a tekercselésük, és hogy kell bekötni.
Mivel leégni gyakorlatilag nem tudnak (nincs is rá idejük) ált. mechanikai sérülés vagy beázás szokott lenni, az is nagyon ritkán.[OFF]
(#) zsoltee0001 válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Jan 10, 2010 /
 
Nos, mégiscsak a 100 ohm a jó!
Most szereztem egy másik, ugyanilyen mocit.
Úgyhogy a kérdés eldőlt, ezt pedig megpróbálom újratekertetni.
Köszi a segítséget.
Üdv
(#) kisgabit hozzászólása Jan 13, 2010 /
 
Sziasztok az az én problémám hogy van egy automata mosógép motorom és nem tudom hogy melyik vezeték micsoda! A motorbol 5 szál vezeték jön ki 1 piros, 1 fehér, 1kék, 1sárga, 1fekete. A motorbol egy házi köszörü lenne. A többi meg van már oldva csak a motort kellene bekötni. Köszönöm!!!
(#) kzsolt88 hozzászólása Jan 24, 2010 /
 
Szia!!

Nekem egy rövid kérdésem lenne. DC villanymotort egyszerüen meghajtva lehet DC generátornak használni? Milyen hatásfokkal működhetnek ezek? (pl. 12V)
(#) erbe válasza kzsolt88 hozzászólására (») Jan 24, 2010 /
 
Lehet.
Milyen típusú?
Állandó mágneses, vagy gerjesztett?
Hatásfok függ a mérettől és a kiviteltől. Néhány %-tól akár 90 fölött is.
12 V-os az hatásfokban sem túl jó. Nagyobb feszültségűek jobb értékeket produkálnak.
(#) kzsolt88 válasza erbe hozzászólására (») Jan 24, 2010 /
 
Köszönöm a segítő szándékod.

Van benne szénkefe, meg a forgórész is egy tekercs, akkor az gerjesztett lesz azt hiszem. Bár nem nagyon értek hozzá. Ez egy 12 V-os önindító motor, itt van, nem kell már semmire. Dobok rá egy ékszíjtárcsát, és van itt egy 220-as villanymotor. Azzal meghajtanám és így kb. annyi áramot próbálok vele csinálni, hogy egy ugyanilyen önindítót meghajtsak.

Természetesen amelyik önindítót generátornak használom arról már letakarítottam a behúzót meg ilyeneket.

Szóval ez egy kis indító bika lenne. Ha beválik a 220-as hajtással, akkor majd egy rotációs kapa motorját is felrakom és akkor már mobilabb a dolog.

Mit szólsz? El lehet indulni ezzel a dologgal? üdv.
Következő: »»   4 / 70
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem