Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   770 / 3984
(#) Imi65 válasza levii hozzászólására (») Feb 1, 2010 / 1
 
Mért nem kötöd 230V-ra?
(#) levii válasza Imi65 hozzászólására (») Feb 1, 2010 /
 
Én is gondoltam rá de akkor eléggé visszaesne a teljesítmény és ezzel együtt a hőmérséklet is. Körülbelül 3-400 fok közti hőmérsékletre lenne szükségem.
(#) frecsko válasza El_Pinyo hozzászólására (») Feb 1, 2010 /
 
Szia.
Kendre256 segítségével kiszámoltam az értékeket. Nekem ezek jöttek ki.

untitled.pdf
    
(#) El_Pinyo válasza frecsko hozzászólására (») Feb 1, 2010 /
 
Rosszul számoltál!
A nem invertáló bemenetre az R3 x R4 kapcsolódik, míg az invertáló bemenetre az R2 x Rv eredő ellenállás kapcsolódik. Ezeknek kell egyenlőnek lenni.
A mellékletben megtalálhatod a levezetést is.

reszlet.pdf
    
(#) pumoka hozzászólása Feb 2, 2010 /
 
Sziasztok!
A kisfiamnak szeretnék csinálni egy olyan játék liftet ami 3 szintes épülethez van. Azt szeretném meg csinálni, hogy ha az 1. gombot nyomja be akkor az elsőre, ha a 2-es gombot akkor a másodikra, ha a 0-ás gombot akkor a földszintre viszi a liftet a motor. Úgy gondoltam, hogy minden emeletnél lenne egy végállás kapcsoló...habáraz nem lesz úgy jó.
Hogyan lehetne ezt legegyszerübben meg csinálni 4 nyomógomb földszint-1-2-3 + villanymotor ami húzza a liftetvagy engedi lefelé.Ebben kérnék segítséget egy kapcsolási rajz kellene.
Köszönöm előre is!
(#) Frankye válasza pumoka hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Nekem ez első ránézésre egy tipikus léptetőmotoros-mikrovezérlő feladatnak tűnik, de nem tudom, mennyire vagy ebben otthon.
Esetleg egy "sima" elektromotor, és pontos időzítések segíthetnének, de ezzel sincsen megoldva a "logika" rész, azaz, hogy ha pl. a 2. emeletről az 1. emeletre kell menni, akkor azt is megoldja, ezért inkább a uC-es megoldást preferálnám.
(#) zolika60 válasza Frankye hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Szerintem ennél egyszerűbb a dolog. A három szinthez három öntartó relé, szintenként végállás kapcsolóval. Ahogy ez a múltszázadi liftekben is volt.
(#) kendre256 válasza frecsko hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
El_Pinyo ebben a hozzászólásban kiszámolta már neked az értékeket. Azok a jók, használd azokat.
(#) Imi65 válasza zolika60 hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Azért ennyire nem is egyszerű. A középső szinthez két irányból közelíthet, tehát azt is tudnia kell az áramkörnek, ha az 1. es gombot nyomja, fent, vagy lent van a kabin. A forgásirány miatt.
(#) Frankye válasza Imi65 hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Konkrétan erre gondoltam én is...
(#) kendre256 válasza pumoka hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Én csinálnék két feszültségosztót. Az egyiket egy helikális potenciométerből, ezt a lift mechanikája mozgatná. A másik feszültségosztó fix értékekből állna, az emeleteknek megfelelő ellenállásokból. A fix értékeket kapcsolók (öntartó relék) kapcsolnák egy erősítő egyik bemenetére. A másik bemenetre pedig a helikális potenciométer jele kerülne. Az erősítő (ami akár egy H-híd is lehetne) kimenetére kellene kötni a motort. Ha különbség van a két feszültségosztó feszültsége között mindig a megfelelő irányba forogna a motor. Azt biztosítani kellene, hogy kis bemeneti feszültségkülönbségnél egyáltalán ne kapjon feszültséget a motor.
(#) Imi65 válasza pumoka hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Ha a permanens mágneses motort (ezt a legegyszerűbb beszerezni) a tápelvétel után rövidre zárod, komoly fékhatást érsz el vele, vagyis a túlszaladásokat így redukálhatod.
(#) pumoka hozzászólása Feb 2, 2010 /
 
Köszönöm szépen, hogy ennyien reagáltatok de akkor úgy gondolom hogy nem egyszerű dolgot szeretnék csinálni. Azt hittem, hogy 4db kapcsoló, 1db motor, valami kis kapcsolás + relék.Na ez akkor nem fog sajnos megvalósulni!
Köszönöm még egyszer a segítséget!
(#) Vacok hozzászólása Feb 2, 2010 /
 
Sziasztok!
Meg lehet azt valahogy oldani, hogy a kompakt fénycső mínusz sok fokban is világítson? Jelenleg odakint -5 fok van, és a fénycső nem akar begyújtani, csak pislákol a fűtőszála.
(#) Action2K válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Így van, s a gyári adatok is 0°C-t ajánlanak minimális munkahőmérsékletnek. Ez alatt a kikristályosodott amalgán nem képes felolvadni, ezzel felszabadítva a higanyt.
(#) Vacok válasza Action2K hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Mivel fogunk télen odakint világítani, ha már nem lesz izzó?
(#) Action2K válasza Vacok hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Fáklyával. Azért vannak most is kültéri higanyos lámpák, meg lesznek a semmire sem jó LED-esek. A kompaktok nemigazán a hideg helységekbe valók. De már a melegebbekből is kiűzöm, megy helyette a halogén.
(#) Action2K válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Azt hamar elfújja a szél, hacsak nem viharlámpába teszed.
(#) Vacok válasza Action2K hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Én szeretem a kompakt fénycsöveket, nem olyan rossz dolog az, keveset fogyaszt, és ad akkora fényt mint egy izzó.
(#) Action2K válasza Vacok hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Öhöm... Én is ebben a hitben voltam, de már reálisan gondolkodom. Fogyasztás... valóban kevesebb. Fényerő... valóban több, de csak egy adott spektrumban, ami hosszas használat során nem egészséges sem a szemnek, sem az idegrendszernek. Szédülés, fejfájás, könnyező szem, fáradékonyság a tünetei.
Fogyasztásra visszatérve, ha kellően meleg van neki, 30-40 fok, akkor jól érzi magát, de mi nem. a 20-22 fok olyan "elmegy" állapot, 1-2 perc és befűt magának. 20 fok alatt fázik de nagyon, sok idő kell mire bemelegszik, s ez alatt kicsi is a fénye. Ezen körülmények között, csak zabálja a villanyt, hogy felfűtse magát, fénye meg a hideggel arányosan nuku. A Te esetedben meg egyszerűen megfagyott.
Ezeket nem innen onnan ollóztam, saját tapasztalat.
(#) Vacok válasza Action2K hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Hát... odakint természetesen nem fogom használni, mert nem világít. A kompakt fénycsövekről én meg azt hallottam, hogy sokkal azok, amelyek burában vannak, mert tartja magának a meleget, és az jó neki. Amit én szobákban használok azok a hagyományos U csöves fénycsövek, de mind olyan lámpában van, amelynek van burája, így gondolom az is jobb mint a semmi, a fényével meg eddig semmi probléma nem volt, nem tapasztaltam semmilyen tünetet.
Mindenesetre marad ez, próbálok ott spórolni ahol tudok, mert ebben a mostani helyzetben kell is.
(#) frecsko válasza El_Pinyo hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Köszi szépen.
A Te verziódat használom.
(#) El_Pinyo válasza frecsko hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Szívesen! Igazából Endre is ugyanazt mondta mint én, csak nem sikerült úgy megfogalmaznia, hogy mindenki számára világos legyen. A műveleti erősítő bemenetei felől kell nézni az eredő ellenállást, hasonlóan egy kapcsolás bemenő és kimenő ellenállásának számításához. A forrást dezaktivizálni kell, ekkor a ME kimeneti feszültség generátorát rövidzárral helyettesítjük, így az Rv ellenállás generátor felőli kivezetése is GND- ra kerül, így az R2 és Rv párhuzamosan kapcsolódik. R3 és R4 esetén is ugyanez az eljárás. Talán eme leírással jobban megvilágosodtál, esetleg célszerű lehet lerajzolni, úgy jobban látja az ember.
(#) frecsko válasza El_Pinyo hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Régen tanultam már ezt és nem is kellett használnom. Ahonnan a részlet van milyen könyv az?
Akkor így már jó lesz?

untitled.pdf
    
(#) El_Pinyo válasza frecsko hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Az nem könyv, csak egy egyetemi jegyzet Dr. Mihály Zsigmondtól. A kapcsolás most sem jó, az R5 nem kell, valamint a bemeneti osztó alsó tagját egy 10k értékű helikális potméterre kell cserélni, melynek az egyik vége megy az R3- mal sorba, csúszkája pedig a GND-ra, de természetesen lehetne fordítva is. A potmétert kell beállítani a számított 9152 Ohm- ra, bár egyszerűbb, ha kiméred a rajta eső feszültséget 30 V- os táplálás esetén. Minél kevésbé tér el az R3 x Rpoti és R2 x Rv értéke egymástól, annál jobb lesz a kompenzáció.
(#) frecsko válasza El_Pinyo hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Akkor így a jó.

Köszi még egyszer a segítséget.

untitled.pdf
    
(#) El_Pinyo válasza frecsko hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Igen, így gondoltam azzal a kiegészítéssel, hogy a potméter szabad kivezetését is GND-ra kötjük, a zavarérzékenység elkerülése végett. Örülök, hogy segíthettem!
(#) frecsko válasza El_Pinyo hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Még egy utolsó kérdésem lenne.
Áram mérést, hogyan lehetne a legegyszerűbben megoldani? Én erre gondoltam:
Bal alsó sarki megoldás.
(#) djhua hozzászólása Feb 2, 2010 /
 
Segitségre szorulok a suliba kell keszitenem egy olayn elektromágnest , hogy 4,5V(lapos elemrol) feltudjon emelni egy harapofogot !!

A tanar azt mondta hogy kb .. 400-500(De lehet tobb is) menet egy M8-csavarra Kép a csavarrol .. és meg aztis hogy a lakkozott rézdrott 0.1-0.5 atmeroju lehet !!


Elkeszitetetem es meg egy csavart sem emelt fel 9V -rol !!

Segitseg hogy hany menet kene egy M8-as csavarra hogy pl... 60gr megemeljen ?

Es hogy mit hasznaljak csévetest-nek ? : d

Koszonom
(#) levii válasza Imi65 hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Kipróbáltam 230V-ról, így is elég magas a hőmérséklete. Köszönöm a segítséget!

Üdv!
Következő: »»   770 / 3984
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem