Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Az még csak hagyján ! De a DÉGÁZ mérőállás bejelentő oldala is az....
Ezt a probémát könnyen lehet orvosolni, a kimenet és a táp közé teszed be a mérőt. És az elektronika figyelő pontját a kimenetre teszed, vagy esetleg külön is kivezeted. És akkor az elektronika az árammérő utáni (kimeneti fesz.)-hez képest szabályoz.
Szia!
Persze úgy is jó, csak huzamosabb ideig ne follyon át nagy áram a tranzisztorokon. Tökéletesen úgy sem tud egyformán eloszlani az áram a tranzisztorokon, valamelyik mindig jobban fog melegedni. Talán, ha nagyon össze lennének válogatva. Üdv: Pioneer
Vagy a kimeneti áramfigyelő ellenállásra kell kötni a panelműszert és hozzá állítani be. Nekem is így van a tápon.
Egyébként házikészítésű hűtőbordára fognak kerülni a tranyók: 20x20 cm-s mm-es vaslapra lesznek rácsavarozva, a vaslap másik oldalán pedig szintén ilyen vaslapok lesznek merőlegesen ráheggesztve/csavarozva. Kap még a borda 2 ventilátort is. Persze gondolom ki kell próbálni, hogy melegszenek annál a 4-5A -nál. Ha a hűtőborda a tranyó közvetlen közelében nem fog túlságosan felmelegedni, akkor elvileg nem szabadna a tranzisztoroknak tönkremenniük, és bírniuk kell ezt az áramot, nem?
Üdv.
Sajnos ez nem jó ötlet... A vasnak sokkal rosszabb a hővezetése mint az alunak, a tranyók túl fognak disszipálni.
Majd óvatosan fogok próbálkozni, remélem nem lesz amperszag. :yes:
Üdv.
Az érdekes az egészben az hogy mind az LM317nek mind az LM350nek a TO-3as tokozású változata 10szerese a TO-220as tokozású változatnak (árban) itt a hires romániában. Ezért inkabb vennék TO-220as tokozásút. Van ventillátorom és használnék szilikonzsirt is hozzá, igy kb. mennyire lenne jó a hőátadása és kb. mekkora felületű hűtőborda kellene neki. Van egy 9x14cmes alulemezem amit egy tvből szereltem ki esetleg ez megfelelne? A cél az hogy minél olcsóbban minél jobbat.
Aha. A pénz ( illetve hogy minél olcsóbb legyen ) általában nálam is fontos szempont.
Nemrég készítettem L200-al egy tápot. Ez is TO-220-as tokozású, disszipatív szabályozó. PC tápból bontott bordára szereltem. Ez egy kb. 7,5x5,5 cm méretű, eléggé vastag ( kb. 3mm-es ) alu lemez. Első körben a PC tápban talált gumi szigetelőt felhasználva rögzítettem a bordára az IC-t. Rövidzáráskor az áram 1.5A volt. Mivel ezt keveselltem, a gumi(szerű)lapot kicseréltem csillámra, ekkor 1.8A lett az áram. Ez után közvetlenül a bordára szereltem az IC-t ( és a borda felfogatásait szigeteltem ), a végeredmény: 2.2A lett. Az egyenirányított nyers feszültségem kb. 10-11V. ( A trafó középmegcsapolásos, egy komparátor figyeli a kimeneti feszt., ha ez 8V alatt van, akkor a trafó középső kivezetése kerül az egyenirányítóra. Így jóval kisebb a disszipáció. ) Ja, azt elfelejtettem mondani, hogy egy ventillátor fújja folyamatosan a levegőt a bordára. ( Tehát nem kifelé szívja a levegőt a dobozból. ) A TO-220 tokozás is megfelelő. Hogy a hűtés lesz-e a szűk keresztmetszet, az majd az összerakás után derül ki. Az IC-t nem tudod tönkretenni, mert a hővédelem megvédi. Szerintem nyugodtan építsd meg!
Igazság szerint én most nem akarok olyan rengeteg sokat erre költeni,
1 mivel ez is "gyakorló munka" mivel még nem sokat építettem, viszont annak a nem soknak csupán a fele működőképes, még ha lírásokból dolgoztam is. (na jó ebbe beletartozik az is amit nem tudtam működtetni labortáp hiányában, meg az is amit rosszul rajzoltam át a nyákra filccel, és csak a végén vettem észre stb...) 2 a tápegységnek nem csodatevőnek kell lennie. tartsa pontosan a beállított feszültséget, és legyen rajta áramkorlát. Ha ez sikerül és működik, akkor majd elgondolkozok azon hogy milyen bonyolultabb szerkezetet építhetnék. kérlek ezt is vegyétek figyelembe. ezen + információ alapján mit gondoltok?
Nézegesd a téma képeit, és keress egy egyszerű LM317-es kapcsolást. Olvasd el a képhez tartozó hsz-et, és ha szimpatikus, építsd meg.
Ha csak ennyi kell, akkor küldök neked egy egyszerű táp rajzot, nyákkal beültetéssel. Én is azzal indítom az áramköreimet, arra tökéletes és kb 500Ft+ a trafó. (Segédtáp se kell.) 0-24V és ha a trafó tudja akkor 0-5A. Ha csak ismerkedni kell, akkor elsőnek ezt csináld meg. Nem fogsz benne csalódni :yes:
Kösz a válaszokat, megépitem akkor TO-220as változatut.
Találtam itthon a fiókban néhány tranzisztort, szerintem ebből fogok tudni csinálni 10 vagy 15A-es tápot MG100M2YK1
Kíváncsi leszek hogy fog melegedni.
SZERETNEM MEGEPITTENI ATTILA86 40V/10A TAPEGYSEGET.INFORA VOLNA SZUKSEGEM,HOGY HOL LEHET BESZEREZNI HOZZA A NYAK LAPOKAT.KET AZONOS TAPEGYSEGET SZERETNEK EPITTENI MIVEL TAPEGYSEGBOL SOSINCS ELEG.
Milyen infóra van szükséged ? Nézd meg Attila86 adatlapját (valószínűleg megtalálod az email címét is benne ) innentől minden infó a kezedben van !
AZ ELSO LEPESEM AZ VOLT,HOGY IRTAM ATTILANAK DE VALASZT NEM KAPTAM TOLE UGY ,HOGY MOST TOVABB PROBALKOZOK.
Nem a caps lock-ra gondoltál ?
Akkor olvasd át a cikkét abban valószínűleg mindent megtalálsz
Attolvastam mar tobbszor is.Nincs kedvem a nyak gyartasaval vacakolnom.
Remellem a caps lock mar ok.Olvasom,hogy csoves vagy.A kollegam Plachtovics Gyuri -ba is csoves az RT evkonyvekben publikall.
Neha csodakra vagyok kepes,mar csak az a nyak lap hianyzik.
Vagyis NYÁK lapok. Mivel az általad kinézett táphoz kell egy vízszintes, és egy függőleges NYÁK is. Ha beéred a "hobby minőséggel" akkor nézz szét esetleg az apróhirdetésekben.
En profi kivitelre gondoltam,termeszetesen hajlando vagyok megfizetni.Biztosan mar gyartott valamelyik ceg mar ilyen nyakot es meg van hozza a film.
Alkotónak és Pioneernak valamint a 2.6 (2.7) verzió építőinek: Páran jelezték, hogy a táp kimenete kikapcsoláskor terhelés nélkül megszalad, ez bizony így van! Ezt az LM324 gyorsan megszűnő és utána lebegve maradó mínusz tápja okozza. Két helyen, apróbb módosítással azonban könnyedén orvosolható. Gyakorlati megépítés után nekem is megfutott. Javasolt módosításaim: a -5,1V táp zenerjére párhuzamosan kb100µF/10V elko, így kikapcsoláskor picit tovább kitart a negatív táp, valamint egy pl BC182 tranzisztor beépítése. A BC182 emittere a földre (nem mínusz tápra!), kollektora közvetlenül a T1 BC337 bázisára. A BC 182 bázisára egy osztó két ellenállással. Egyik a stabilizált LM324 +24V-os tápjára (kb. 27kohm) egy másik pedig a -5,1V tápra (kb. 5,6k). Így ez az új tranzisztor kikapcsoláskor lezárja a meghajtó tranzisztort, amint a negatív táp elfogy (a plusz sokkal tovább kitart a nagy puffer miatt) Tesztjeim alapján ez tökéletesen megoldja a megfutást. Javaslom még , hogy a 24V-os zener előtét ellenállását csökkenteni kell úgy, hogy azon teljes kimenő áram terhelés melletti puffer feszültség mellett is legalább 10(15)mA folyjon át, mert pl az áramkorlát LED is innen kap áramot.
Látom, hogy pár dolog változott a 2.7 verzióban. Valaki tesztelte már ezek hatását? Üdv.
Szerintem ez hűteni fogja a bordát nem melegíteni. Irigylésre méltó fiókod van.
Szia, ezeket te gyakorlatban is tesztelted? Vagy csak szimuláltad? (Amúgy én is fejlesztgetem saját részre ezeket a tápokat, de én csak szimulálom, ami csakis valós idejű szimulációt enged meg. De amiket leírtál én is letesztelem. Köszönöm az észrevételeidet
"Ezt írtam: "Gyakorlati megépítés után nekem is megfutott." Így is történt. De teszteljétek ti is. Van egy gyári labortápom, az sem szalad fel, kikapcsoláskor. Érzékenyebb áramköröket azonnal kinyírhatná...
Szia!
Lehetséges, hogy a 2.6-os verziónál előfordul ilyen hiba, mivel azt sosem teszteltem tovább mint deszkamodell. Amióta megterveztem és megépítettem a 2.7-es verziót, nem találkoztam még hasonló hibával sem. Pedig azóta ezt használom labortápkénk. Az előbb pont ezért lementem a műhelybe és ezt teszteltem. Többszöri ki be kapcsolgatásra sem jelentkezett az általad leírt hiba. Kikapcsolás után szép lassan leesett a feszültség, ahogy annak lennie kell. Üdv: Pioneer |
Bejelentkezés
Hirdetés |