Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Labortápegység készítése
Egyéb népszerű labortáp témák:
- SMPS labortáp
- Labortáp javítása
Lapozás: OK   223 / 844
(#) sector99 válasza Pet91 hozzászólására (») Feb 9, 2010 /
 
Az még csak hagyján ! De a DÉGÁZ mérőállás bejelentő oldala is az....
(#) bankimajki válasza Pet91 hozzászólására (») Feb 9, 2010 /
 
Ezt a probémát könnyen lehet orvosolni, a kimenet és a táp közé teszed be a mérőt. És az elektronika figyelő pontját a kimenetre teszed, vagy esetleg külön is kivezeted. És akkor az elektronika az árammérő utáni (kimeneti fesz.)-hez képest szabályoz.
(#) Pioneer válasza m.joco hozzászólására (») Feb 9, 2010 /
 
Szia!
Persze úgy is jó, csak huzamosabb ideig ne follyon át nagy áram a tranzisztorokon. Tökéletesen úgy sem tud egyformán eloszlani az áram a tranzisztorokon, valamelyik mindig jobban fog melegedni. Talán, ha nagyon össze lennének válogatva.
Üdv: Pioneer
(#) Ricsi89 válasza bankimajki hozzászólására (») Feb 9, 2010 /
 
Vagy a kimeneti áramfigyelő ellenállásra kell kötni a panelműszert és hozzá állítani be. Nekem is így van a tápon.
(#) m.joco válasza Pioneer hozzászólására (») Feb 9, 2010 /
 
Egyébként házikészítésű hűtőbordára fognak kerülni a tranyók: 20x20 cm-s mm-es vaslapra lesznek rácsavarozva, a vaslap másik oldalán pedig szintén ilyen vaslapok lesznek merőlegesen ráheggesztve/csavarozva. Kap még a borda 2 ventilátort is. Persze gondolom ki kell próbálni, hogy melegszenek annál a 4-5A -nál. Ha a hűtőborda a tranyó közvetlen közelében nem fog túlságosan felmelegedni, akkor elvileg nem szabadna a tranzisztoroknak tönkremenniük, és bírniuk kell ezt az áramot, nem?
Üdv.
(#) mex válasza m.joco hozzászólására (») Feb 9, 2010 /
 
Sajnos ez nem jó ötlet... A vasnak sokkal rosszabb a hővezetése mint az alunak, a tranyók túl fognak disszipálni.
(#) m.joco válasza mex hozzászólására (») Feb 9, 2010 1 /
 
Majd óvatosan fogok próbálkozni, remélem nem lesz amperszag. :yes:
Üdv.
(#) pumoka válasza kadarist hozzászólására (») Feb 9, 2010 /
 
Köszke a választ!
(#) Bütyk-örmester válasza Zed hozzászólására (») Feb 9, 2010 /
 
Az érdekes az egészben az hogy mind az LM317nek mind az LM350nek a TO-3as tokozású változata 10szerese a TO-220as tokozású változatnak (árban) itt a hires romániában. Ezért inkabb vennék TO-220as tokozásút. Van ventillátorom és használnék szilikonzsirt is hozzá, igy kb. mennyire lenne jó a hőátadása és kb. mekkora felületű hűtőborda kellene neki. Van egy 9x14cmes alulemezem amit egy tvből szereltem ki esetleg ez megfelelne? A cél az hogy minél olcsóbban minél jobbat.
(#) Zed válasza Bütyk-örmester hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Aha. A pénz ( illetve hogy minél olcsóbb legyen ) általában nálam is fontos szempont.

Nemrég készítettem L200-al egy tápot. Ez is TO-220-as tokozású, disszipatív szabályozó. PC tápból bontott bordára szereltem. Ez egy kb. 7,5x5,5 cm méretű, eléggé vastag ( kb. 3mm-es ) alu lemez. Első körben a PC tápban talált gumi szigetelőt felhasználva rögzítettem a bordára az IC-t. Rövidzáráskor az áram 1.5A volt. Mivel ezt keveselltem, a gumi(szerű)lapot kicseréltem csillámra, ekkor 1.8A lett az áram. Ez után közvetlenül a bordára szereltem az IC-t ( és a borda felfogatásait szigeteltem ), a végeredmény: 2.2A lett. Az egyenirányított nyers feszültségem kb. 10-11V. ( A trafó középmegcsapolásos, egy komparátor figyeli a kimeneti feszt., ha ez 8V alatt van, akkor a trafó középső kivezetése kerül az egyenirányítóra. Így jóval kisebb a disszipáció. ) Ja, azt elfelejtettem mondani, hogy egy ventillátor fújja folyamatosan a levegőt a bordára. ( Tehát nem kifelé szívja a levegőt a dobozból. )

A TO-220 tokozás is megfelelő. Hogy a hűtés lesz-e a szűk keresztmetszet, az majd az összerakás után derül ki. Az IC-t nem tudod tönkretenni, mert a hővédelem megvédi. Szerintem nyugodtan építsd meg!
(#) Pet91 válasza bankimajki hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Igazság szerint én most nem akarok olyan rengeteg sokat erre költeni,
1 mivel ez is "gyakorló munka" mivel még nem sokat építettem, viszont annak a nem soknak csupán a fele működőképes, még ha lírásokból dolgoztam is.
(na jó ebbe beletartozik az is amit nem tudtam működtetni labortáp hiányában, meg az is amit rosszul rajzoltam át a nyákra filccel, és csak a végén vettem észre stb...)
2 a tápegységnek nem csodatevőnek kell lennie. tartsa pontosan a beállított feszültséget, és legyen rajta áramkorlát.
Ha ez sikerül és működik, akkor majd elgondolkozok azon hogy milyen bonyolultabb szerkezetet építhetnék.
kérlek ezt is vegyétek figyelembe.
ezen + információ alapján mit gondoltok?
(#) Kovidivi válasza Pet91 hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Nézegesd a téma képeit, és keress egy egyszerű LM317-es kapcsolást. Olvasd el a képhez tartozó hsz-et, és ha szimpatikus, építsd meg.
(#) bankimajki válasza Pet91 hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Ha csak ennyi kell, akkor küldök neked egy egyszerű táp rajzot, nyákkal beültetéssel. Én is azzal indítom az áramköreimet, arra tökéletes és kb 500Ft+ a trafó. (Segédtáp se kell.) 0-24V és ha a trafó tudja akkor 0-5A. Ha csak ismerkedni kell, akkor elsőnek ezt csináld meg. Nem fogsz benne csalódni :yes:
(#) Bütyk-örmester válasza Zed hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Kösz a válaszokat, megépitem akkor TO-220as változatut.
(#) minmax hozzászólása Feb 10, 2010 /
 
Találtam itthon a fiókban néhány tranzisztort, szerintem ebből fogok tudni csinálni 10 vagy 15A-es tápot MG100M2YK1
Kíváncsi leszek hogy fog melegedni.
(#) TAKLACO hozzászólása Feb 10, 2010 /
 
SZERETNEM MEGEPITTENI ATTILA86 40V/10A TAPEGYSEGET.INFORA VOLNA SZUKSEGEM,HOGY HOL LEHET BESZEREZNI HOZZA A NYAK LAPOKAT.KET AZONOS TAPEGYSEGET SZERETNEK EPITTENI MIVEL TAPEGYSEGBOL SOSINCS ELEG.
(#) kaqkk válasza TAKLACO hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Milyen infóra van szükséged ? Nézd meg Attila86 adatlapját (valószínűleg megtalálod az email címét is benne ) innentől minden infó a kezedben van !
(#) TAKLACO hozzászólása Feb 10, 2010 /
 
AZ ELSO LEPESEM AZ VOLT,HOGY IRTAM ATTILANAK DE VALASZT NEM KAPTAM TOLE UGY ,HOGY MOST TOVABB PROBALKOZOK.
(#) kaqkk válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Nem a caps lock-ra gondoltál ?
(#) kaqkk válasza TAKLACO hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Akkor olvasd át a cikkét abban valószínűleg mindent megtalálsz
(#) TAKLACO hozzászólása Feb 10, 2010 /
 
Attolvastam mar tobbszor is.Nincs kedvem a nyak gyartasaval vacakolnom.
(#) TAKLACO válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Remellem a caps lock mar ok.Olvasom,hogy csoves vagy.A kollegam Plachtovics Gyuri -ba is csoves az RT evkonyvekben publikall.
(#) TAKLACO válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Neha csodakra vagyok kepes,mar csak az a nyak lap hianyzik.
(#) gydanee válasza TAKLACO hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Vagyis NYÁK lapok. Mivel az általad kinézett táphoz kell egy vízszintes, és egy függőleges NYÁK is. Ha beéred a "hobby minőséggel" akkor nézz szét esetleg az apróhirdetésekben.
(#) TAKLACO válasza gydanee hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
En profi kivitelre gondoltam,termeszetesen hajlando vagyok megfizetni.Biztosan mar gyartott valamelyik ceg mar ilyen nyakot es meg van hozza a film.
(#) lesliewednesday válasza Alkotó hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Alkotónak és Pioneernak valamint a 2.6 (2.7) verzió építőinek: Páran jelezték, hogy a táp kimenete kikapcsoláskor terhelés nélkül megszalad, ez bizony így van! Ezt az LM324 gyorsan megszűnő és utána lebegve maradó mínusz tápja okozza. Két helyen, apróbb módosítással azonban könnyedén orvosolható. Gyakorlati megépítés után nekem is megfutott. Javasolt módosításaim: a -5,1V táp zenerjére párhuzamosan kb100µF/10V elko, így kikapcsoláskor picit tovább kitart a negatív táp, valamint egy pl BC182 tranzisztor beépítése. A BC182 emittere a földre (nem mínusz tápra!), kollektora közvetlenül a T1 BC337 bázisára. A BC 182 bázisára egy osztó két ellenállással. Egyik a stabilizált LM324 +24V-os tápjára (kb. 27kohm) egy másik pedig a -5,1V tápra (kb. 5,6k). Így ez az új tranzisztor kikapcsoláskor lezárja a meghajtó tranzisztort, amint a negatív táp elfogy (a plusz sokkal tovább kitart a nagy puffer miatt) Tesztjeim alapján ez tökéletesen megoldja a megfutást. Javaslom még , hogy a 24V-os zener előtét ellenállását csökkenteni kell úgy, hogy azon teljes kimenő áram terhelés melletti puffer feszültség mellett is legalább 10(15)mA folyjon át, mert pl az áramkorlát LED is innen kap áramot.
Látom, hogy pár dolog változott a 2.7 verzióban. Valaki tesztelte már ezek hatását? Üdv.
(#) nagy hoho válasza minmax hozzászólására (») Feb 10, 2010 /
 
Szerintem ez hűteni fogja a bordát nem melegíteni. Irigylésre méltó fiókod van.
(#) bankimajki válasza lesliewednesday hozzászólására (») Feb 11, 2010 /
 
Szia, ezeket te gyakorlatban is tesztelted? Vagy csak szimuláltad? (Amúgy én is fejlesztgetem saját részre ezeket a tápokat, de én csak szimulálom, ami csakis valós idejű szimulációt enged meg. De amiket leírtál én is letesztelem. Köszönöm az észrevételeidet
(#) lesliewednesday válasza bankimajki hozzászólására (») Feb 11, 2010 /
 
"Ezt írtam: "Gyakorlati megépítés után nekem is megfutott." Így is történt. De teszteljétek ti is. Van egy gyári labortápom, az sem szalad fel, kikapcsoláskor. Érzékenyebb áramköröket azonnal kinyírhatná...
(#) Pioneer válasza lesliewednesday hozzászólására (») Feb 11, 2010 /
 
Szia!
Lehetséges, hogy a 2.6-os verziónál előfordul ilyen hiba, mivel azt sosem teszteltem tovább mint deszkamodell. Amióta megterveztem és megépítettem a 2.7-es verziót, nem találkoztam még hasonló hibával sem. Pedig azóta ezt használom labortápkénk.
Az előbb pont ezért lementem a műhelybe és ezt teszteltem. Többszöri ki be kapcsolgatásra sem jelentkezett az általad leírt hiba. Kikapcsolás után szép lassan leesett a feszültség, ahogy annak lennie kell.
Üdv: Pioneer
Következő: »»   223 / 844
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem