Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Második akku leválasztása
 
Témaindító: Kruzslecz Mihály, idő: Okt 26, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 9
(#) potyo válasza mezositamas hozzászólására (») Nov 9, 2008 /
 
A generátorra két drót megy (ha belső a szabályzó). Egy vastag, ami a töltőáramot viszi, és egy vékony, ami a segéddiódahídra megy. A vékony kell neked. Álló motornál ráadott gyujtásnál úgy 1V szokott ott lenni. Járó motornál meg picivel több, mint az akkun.

A relét célszerű lenne valahová a generátor közelébe tenni. Ezesetben mindjárt a generátor töltöcsavarjáról mehetsz egy valami combosabb biztosítékkal a relé érintkezőire is, hogy a vezetékezés minél egyszerűbb legyen.
(#) Skori hozzászólása Nov 10, 2008 /
 
Simám megoldható a feladat relé nélkül is, csak félvezetőkkel. Egy hiszterézises komparátorral figyelni kell az elsődleges akksi feszültségét, és ha az nagyobb mint 13....13,5V akkor (tölt agenerátor), rá lehet kapcsolni a második akksit. A rákapcsolást meg lehet oldani kis csatonaellenállású, P csatornás fettel. Ha tödd barabot kapcsollunk párhuzamosan akkor akár 100A sem jelent problémát, és nem fog jelentősen melegedni sem. Az egész áramkör energiafogyasztása kisebb lehet mint a relé behúzótekercsének a fogyasztása.
Egyébként a relét is lehetne feszfigyelő komparátorral vezérelni, precizebb dolog lenne mint a segéd diódákra kapcsolni.....
(#) potyo válasza Skori hozzászólására (») Nov 10, 2008 /
 
Persze, hogy megoldható, sőt akár kontrollert is rakhatunk bele. De minek bonyolítani? P csatornás fetből sok kellene (nemrég kerestem hátsóablak fűtés és ablaktörlő relé helyére, de még 8A-re való könnyen beszerezhetőt se nagyon találni, ami meglenne hűtés nélkül). N csatornásból létezik, csak ahhoz meg vagy valami meghajtás kell, ha felső oldalon van, vagy nem a föld lesz a közös, ha az alsó oldalra tesszük (ami meg nem túl célszerű autóban). Ezenkívül, ha nincs bekapcsolva, akkor a belső diódája átvezethet, ami egykettőre tönkreteszi, ha kicsit nagyobb áram szalad át rajta (pl. indítózáskor). Két mosfet ellentétes irányba kapcsolt diódákkal megint nem túl praktikus.

Ha a segéddiódahídon van feszültség, akkor töltés is van. Ha ott nincs feszültség, akkor nincs töltés. Ettől jobbat ki sem lehet találni. A relé fogyasztása meg nem tétel a gerjesztőáram mellett.

Én sem vagyok a félvezetők ellen, de egyes célokra nem praktikusak...
(#) csiperke hozzászólása Nov 10, 2008 /
 
3 plusz dióda a generátor pozitív oldalára és kész, mit kell ezt agyonragozni?
(#) potyo válasza csiperke hozzászólására (») Nov 10, 2008 /
 
Te olvasol is néha, vagy csak írsz?
(#) mezositamas válasza potyo hozzászólására (») Nov 10, 2008 /
 
Köszönöm!
(#) dngrs hozzászólása Nov 17, 2008 /
 
Sziasztok, nekem az állófűtés miatt lenne szükségem egy kisebb második akkumulátorra. Ha nem jár a motor, leválasztanám egy relével az autó elektromos hálózatáról, csak az állófűtés cuccai maradnának rajta, így nem merítené le a fő akksit, ezt meg tudom oldani. A probléma az lenne, hogy amikor elindul a motor, akkor a generátor 100 amperekkel kezdené tölteni a lemerült akksit, ehhez pedig elég komoly kábel kellene. Tehát egyszerűbb lenne a töltő áramot korlátozni, hogy ne kelljen az egész autón keresztülhúzni egy bikakábelt, hanem mondjuk egy hátsó szivargyujtóról le lehetne venni a töltést. Egy olyan áramkör kellene, amit az akksi elé kötve, mondjuk 15A-re korlátozná a töltőáramot, ráér egész nap lassan feltölteni. Megoldható ez egyszerűen ?
(#) Dempsey hozzászólása Jan 3, 2009 /
 
Sziasztok!
Itt van még pár cucc ha vkit még érdekel a téma!
(#) szsrobert válasza dngrs hozzászólására (») Jan 3, 2009 /
 
Egy ilyen áramszabályozó kábelt láttam a Lidiben.5A körüli, ha jól emlékszem, egyik akkuról tölti a másikat.
(#) akos70 válasza dngrs hozzászólására (») Jan 3, 2009 /
 
Ha megnézed, hogy milyen vastag kábelen jön a generátortol a töltöáram, hamar belátod, hogy nincs is szükség bikakábelre. Annál vastagabb nem kell. Én nem bonyolitanám fölöslegesen.
(#) potyo válasza akos70 hozzászólására (») Jan 4, 2009 /
 
Azért tud ott 50-60A is rohangálni, főleg ha az akku le van merülve. Ezt nem jó rábízni egy 15A-re előlátott vezetékre. Sőt a generátornál levő vezeték általában szabadon fut, tehát a hűtése jó, viszont a hátramenők össze vannak fogva, tehát jobban fel tud melegedni. Ha meg zárlatos lesz, kigyulladhat az egész autó, ezt nem jó kockáztatni. Én a plusz vezeték behúzása mellett vagyok, ami legyen kettős szigetelésű, vagy pedig védőcsőbe kellene húzni. Úgy 6mm2 keresztmetszet már jó lenne, vagy 2x4mm2 párhuzamosan.
(#) Csabi626 hozzászólása Dec 28, 2009 /
 
Sziasztok!
Nekem csak arra kellene a 2. akksi, hogy 1 az autóba utólag beépített, képrögzítő funkciójú számítógép számára szolgáltasson stabil feszt, ami annyira kellene csak hogy stabil legyen, hogy indítózáskor ne essen le nagyon (kb. 11 volt alá).
Józan parasztésszel gondolkodva egy diódával megoldható lenne elvileg a dolog. A lényege, hogy a két akksit párhuzamosan kötöm, a diódát pedig úgy teszem be, hogy a jármű villamos rendszere a nagy akksival együtt tölthesse a kicsit, de fordítva ne engedje, tehát ha éppen indítózunk, és az autó feszültsége 11 volt alá esik, a pótakksi akkor is 12 volt körüli feszt adjon. Elképzelésem szerint a pótakksi folyamatosan a nagy akksi töltöttségének a közelében kellene hogy legyen, nyilván a dióda nyitófeszültségéval lemaradva (max. 1 volttal ugye...)
Mellékelem az elképzelésemet, kérném a véleményeket, illetve ha valakinek erre a témára van kiforrottabb ötlete, akkor azt

Köszi : Csabi

Rajz01.JPG
    
(#) kadarist válasza Csabi626 hozzászólására (») Dec 28, 2009 /
 
Szia!

Az elképzelés kiváló! A diódán csak fél volt esik majd.
(#) potyo válasza Csabi626 hozzászólására (») Dec 28, 2009 /
 
Én azért javasoltam ezt a témát, hogy olvasd el, nem azért, hogy itt is ugyanazt megkérdezd. A diódás dolog halott akkut fog eredményezni rövid időn belül. A megoldás már le van írva itt a témában.
(#) izsakig válasza potyo hozzászólására (») Dec 28, 2009 /
 
Miért halna meg tőle az akku és melyik?
(#) potyo válasza izsakig hozzászólására (») Dec 28, 2009 /
 
A diódán feszültség esik, emiatt a második akkun sosem lesz meg a 14V töltőfeszültség, hanem csak 13,3V környéke, attól meg állandóan alul lesz tölve, gyorsan elszulfátosodik és használhatatlanná válik.
(#) Csabi626 válasza potyo hozzászólására (») Dec 28, 2009 /
 
Hát, szerintem attól hogy csak 13,2 volt lesz benne, még nem megy a falnak
Egyébként köszi a válaszokat, csak arra voltam kíváncsi, hogy nem e nagyon benéztem valamit, annyira egyszerűnek tűnt az ötletem...
Hamarosan kipróbálom élőben is, kíváncsi leszek a használhatóságára.
(#) potyo válasza Csabi626 hozzászólására (») Dec 28, 2009 /
 
De igen, falnak fog menni. Nem véletlenül van a 12V-os akku 14V-on tartva az autóban járó motornál. Így is csak kb. 90%-os töltöttséget ér el, viszont cserébe egyszerű a töltési rendszer, és nem kell a desztillált vizet sem pótolni időnként. El lehetne érni 100%-ot is, processzorvezérelt szabályzóval, töltőáramméréssel, de az nem olyan strapabíró, mint a fix 14V, és az akkut a rázkódás is előbb-utóbb kinyírja, nem csak a szulfátosodás.

13,8V alá menni az akkura nézve egyenlő a halálos itélettel. A 13,8V is inkább készenléti töltéshez javasolt, mint ami pl. a szünetmentes tápokban van.
(#) kadarist válasza potyo hozzászólására (») Dec 28, 2009 /
 
A "jobb" autókban 14,4 voltra állítják be feszültséget, úgyhogy a feszültségcsökkenés innen indulva nem annyira nagy. Ráadásul, ha Schottky-diódát használ, akkor még kisebb lesz a feszültségesés.
(#) izsakig válasza kadarist hozzászólására (») Dec 28, 2009 /
 
ilyen esetben milyen méretű legyen az a dióda?
(#) kadarist válasza izsakig hozzászólására (») Dec 28, 2009 /
 
Minél nagyobb áramú a cél. Természetesen ezek a kis nyitófeszültségű típusok drágábbak, mint a hagyományosak. Például ez jó lesz, párhuzamos kötésben, sorosan egy 16A-es biztivel.
Egy durvább áramú:Bővebben: Link
(#) potyo válasza kadarist hozzászólására (») Dec 28, 2009 /
 
Akkor most túrjon bele a feszültségszabályzásba is, hogy átállítsa 14,4V-ra a feszültséget? Végülis így legalább majd a nyáron lesz hova öntenie a desztilláltvizet a vasaló helyett, ha már úgyse kell annyi ruhát vasalni, az akkuból meg úgyis elkezd szépen fogyni a víz. Mindezt azért, hogy a tisztességes megoldást jelentő relé helyett egy diódát építhessen be?


Kis olvasnivaló: Link
(#) Csaszu válasza potyo hozzászólására (») Dec 29, 2009 /
 
Általában 14,4 V körül van a töltési végfeszültség 20 C fok környezeti hőmérséklet körül, itt van a vízbontási határfeszültség. Alacsonyabb hőmérsékleten persze tölt 14,7-15 V-al. Ki kell hegyezni a töltést a mai nagy áramú cumók mellett.
Alap lenne, hogyha a második kiegészítő akku ciklikus használatban van, az Agm rendszerű legyen, mellette pedig áramkorlát, az akku kapacitásának max. 25 %-a, nah de ez az ami nehezen kivitelehető.
Partyboy megveszi a maxximát, lemeríti álló motornál addig hogy éppencsak elindul, ekkor a geni meg tolja neki rendesen, 60-70-80 A-al, és kifekszik fél év alatt az akku.
Alapjáraton 60 %-át tudja leadni a geni, persze hidegen szivatóval megvan a 80-90 % is.
Szétválasztásra lehet kapni split charger 2 diódás nagyáramú leválasztókat. Ezeket használják nagy teljesítményű több száz A-es autohifikben, csörlőkhöz stb, hogyha csak álló motornál kell, akkor meg tuti a relé is.
(#) Csaszu válasza Csaszu hozzászólására (») Dec 29, 2009 /
 
(#) dokidoki hozzászólása Dec 29, 2009 /
 
Sziasztok.
Végig olvastam az utolsó oldalt, a felmerülő diódás akku párhuzamosítás problémáját könnyen át lehet hidalni
A legegyszerűbb, ha a elválasztó diódával párhuzamosít egy ellenállást, kellő teljesítménnyel, és értékkel. Pld. 10 ohm / 10 Watt
(#) kadarist válasza dokidoki hozzászólására (») Dec 29, 2009 /
 
Tényleg, egy párhuzamos ellenállás ellensúlyozza a dióda hátrányait. Köszönjük! És a relé sem rossz!
(#) izsakig válasza dokidoki hozzászólására (») Dec 31, 2009 /
 
azon az ellenálláson viszont visszafelé tud folyni az áram, vagyis akkor a dióda nem tölti be a feladatát!
(#) Csabi626 hozzászólása Ápr 5, 2010 /
 
Sziasztok!
Megint itt vagyok az eredeti kérdésemmel, ugyanis valamiért nem működik a dolog, de nem tudok rájönni hogy mi lehet az oka.
A dec. 28.-ai hozzászólásomban lévő megoldásra gondolok, amihez rajzot is mellékeltem.
A probléma az, hogy a dióda ellenére a kissebb akksi feszültségét is megrántja az indítózás, és így nem védi a tramziens ellen a védeni kívánt fogyasztót.
Több diódát is kipróbáltam, egyik sem zár le megfelelően visszafelé, van valakinek ötlete hogy mitől lehet ez??
(#) potyo válasza Csabi626 hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Ilyet nem tudna csinálni, úgyhogy vagy valamit rosszul kötöttél be, vagy minden diódád hibás...
(#) dokidoki válasza Csabi626 hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Az nem lehet, hogy fordítva kötötted be a diódát?
Vagy esetleg elment zárlatba?
(szerk: elkéstem... )
Következő: »»   2 / 9
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem