Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Tesla tekercs építése
Ezzel nagyon mellényúltál... Ilyen kis feszültségen gyakorlatilag semmi szerepe nincs a primer tekercsek kapacitásának.
Az összecsavarás csak azért kell, hogy a két primer között minél szorosabb legyen a csatolás. A két primer közötti, szórási induktivitásban tárolodó energia hővé alakul a meghajtó áramkörben - ezért kell minél kisebbnek lennie. Ugyanilyen megfontolásból a primerek felé menő 3 vezetéket is célszerű összecsavarni (mert ezeknek is van induktivitása). Viszont a primer-szekunder csatolást az összecsavarás nem befojásolja. Tehát az összecsavarás nem a szikrák méretét befojásolja látványosan (bár erre is hat ey kicsit), hanem az áramkör melegedését csökkenti (és ezzel az üzembiztosságát is javítja)
BULL1988: az utolsó fotód alapján neked is figyelmedbe ajánlom az előzőből, hogy a primer(ek)hez menő 3szál vezetéket is érdemes lenne összecsavarni.
Skori tekercsén ez így néz ki. ![]()
A táp házat szerintem felejtsd ki a teslázásból, beleszól az egész működésébe, mikor régebben beraktam egy ilyen táp házába az enyémet, akkor kb. harmadára csökkent a szikrahossz, a vezetékeket pedig rövidebbre kell fogni, és jobb, ha az egész egyből van megtekerve, nem pedig forrasztgatva.
Szép a szekundered!Én azt a facsavart eltávolítanám onnan,kihegyezett fém csavar,szekunder végét ráforrasztani alátétre,rá a csavarra,arra meg anyákkal a kupakot..Fogadd meg Collector tanácsát, a primer vezeték lehetne rövidebb, és mindenképp csavard össze jól, ki lehet abból a szerkezetből nagyobb szikrákat is csikarni..Ezek már csak kis műveletek, a nagyján már túl vagy.
![]() Idézet: „gyakorlatilag semmi újjat nem mondtál kedves barátom” Idézet: „szót nem ejtettem” ![]() ![]() Idézet: „"tekercs kapacitás"” A parazita kapacitásról van szó, ami n*10pF környékén bele se szól az áramkör működésébe, pl. mert eltörpül a fetek kapacitásához képest. Ekkold: Dehogynem befolyásolja a primérek csatolása a primér-szekunder csatolást. Nekem a szalagkábel és a két összecsavart érpár között kb. kétszeres a szorzó szikrahoszt tekintve (teljesítmény javulás történt, nem hatásfok javulás, vagyis a csatolásnak javulnia kelett a primér és szekunder között.) Collector: Ugyanígy jártam, két baj volt: A primér és a szekunder túl közel volt a doboz falához, és az úgymond rövidrezárt menetként viselkedett, valamint hosszúak voltak a vezetékek. Idézet: „Collector: Ugyanígy jártam, két baj volt: A primér és a szekunder túl közel volt a doboz falához, és az úgymond rövidrezárt menetként viselkedett, valamint hosszúak voltak a vezetékek.” Előbb utóbb mindenki rájön, hogy felesleges ferromágneses tárgyat nem érdemes a tekercs közelébe rakni, mert hazavágja a hatásfokát.
Sziasztok!
Köszi! A héten megcsinálom akkor az új primert és nézek valami új házat, csak még azt nem tudom, hogy milyet.... A 24 voltosnak megtekertem a szekunderét, nagy baj, ha 20,5 centi lett? Kicsit elbóbiskoltam és csak tekertem.... ![]() ![]() A tetőkapacitással a 12 voltosnál már nem fogok szórakozni, majd a 24 voltosnál jobban figyelek rá. Üdv, Pisti
Dejó,hogy ilyen észlények csak akkor jönnek elő amikor okoskodni kell,bezzeg amikor valami probléma megoldására kéne válasz,hát Collector és belganarancs kollegákon kIvül,többnyire halgattok mint aki becsinált,bocs hogy picit kemény vagyok,de ami a szIvemen az a számon.
![]() Üdv!
Hodinka: 0,1 milissel.
Hát megfogadtam amit mondtál Collector és különvettem a háztól a tekercset. Tényleg jobb lett. Elkezdtem próbálkozni azzal, hogy hová rakjam a primert és végül sikerül elérnem 7 centis szikrákat..... (ilyenkor kb a szekunder közepénél van) Hát majd eldobtam az agyam... ![]() A 24 voltosat majd egyből műanyagba építem. És köszönöm hármótoknak a jó tanácsokat, mert tényleg Ti segítetek a legtöbbet! Üdv: Pisti
Addig kell játsszál, míg legalább 10 centi nem lesz. Nekem 12centit sikerült régen kihozni, bár folyamatosan meghalt benne valami, aztán meguntam.
Idézet: „folyamatosan meghalt benne valami” Ezért jobb csővel csinálni, az strapabíróbb és egyszerűbb ![]()
Ezért jobb a szikraközös, az örök életű, és minden elkészíthető hozzá házilag
![]()
Ma vettem hozzá műanyag dobozt, csinálok új primert és majd csinálok képeket!
A 24 voltoshoz jó lesz a szekunder, amit megtekertem? (20,5 centi, 63 mm átmérő, 0,1 mm huzalvastagság)
Bontsd le 19 centiig(kb1800menet).
Letekerés előtt azért próbáld ki,mert működhet 20,5cm is.
Azt megkérdezhetem, hogy 10-12 centit hogyan sikerült elérned?
Illetve még mindig van egy problémám, méghozzá az, hogyha rárakok valamilyen tetőkapacitást, akkor leáll a szikrázás, csak 1-2 miliset vagyok képes belőle előhozni olyankor.... Amúgy meg megvan a 6-7 centi.
Na nekem meg pont azért megy el a kedvem, hogy tanácsot adjak bárkinek is, mert amikor valaki butaságot állít, és kijavítják akkor az mindjárt "okoskodás" lesz.
Collectornak jobbak az idegei, vagy türelmesebb, ez van... bár ő kb. 16évvel fiatalabb nálam.
A szalagkábel szélesebb szakaszt fed le a szekunder feletti felületből, elsősorban ezért okoz szorosabb csatolást p-sz között. (ill. így skin hatás is kevébé okoz gondot)
Az összecsavarás a 2 primer közötti csatolás miatt kell, a szalagkábel esetében ezt a páros-páratlan számú erek felváltott bekötése váltja ki - de a p-sz csatolás nem ezen múlik.
A tetőkpacitás lefelé viszi a frekit. Ha ettől csökken a szikrahossz, akkor az elektronika nem tudja jól követni a freki csökkenését. Ilyenkor jól jöhet pl. L4 C4 kikísérletezése - az adott tetőkapacitáshoz. A másik lehetséges probléma, a visszacsatoló trafó, sokan a PC-s sárga gyürüvasmagot használják, pedig az eléggé veszteséges, és kicsi az AL száma is. Normális ferritgyűrűvel sokkal jobban is működhet az áramkör. Pl. 2db kompaktcsőből bontott gyürüvel szuperul megy. Persze ez csak egy tipp, nem muszály így csinálni...
Véletlenül én is olyan sárga vasmagot használok.... De egy hónapja bontottam szét egy monitort és tele volt gyűrűs vasmagokkal, majd azokkal megpróbálkozok.... Bár mindegyik más méretű. Na este megnézek egy párat, hátha javít valamit.
![]() Pisti
PC tápos porvasmaggal lehet nagyot durrantani.
Kb. 1:3-es primér-szekunder áttétel kell, és a szekunder induktivitásának értékét úgy kell beállítani, hogy egy olyan soros rezgőkört alkosson a FET-ek bemeneti kapacitásával, ami a tesla tekercs frekvenciáján rezonál. Valamint a G-re két-két szembefordított 12-15V-os zénert kell tenni (el kell engedni negatívba is a G feszültséget) Mondjuk ezt szkóp és fizikai ismeretek nélkül nem lehet kivitelezni. (De azért valakinek biztos jól jön) ekkold: Idézet: Követi az ígyis-úgyis.„az elektronika nem tudja jól követni a freki csökkenését” L4-C4 beépítése meg azért van, hogy ténylegesen a rezonancia frekvencián működjön, ne valamelyik felharmónikusán. A baj azzal van, hogy a nagyobb tetőkapacitás, nagyobb terhelést jelent a számára, és ezt már a kivitelezésből adódóan nem tudja rendesen kiszolgálni. (Romlik a hatásfoka) BULL1988: Csináld meg a primért szallagkábelből, sokat fog segíteni. Meg az egészet próbáld sokkal kisebbe megépíteni. És tegyél fel egy képet a meghajtóáramkörről, hátha van ott is gubasz. Idézet: „...bár ő kb. 16évvel fiatalabb nálam.” Ok elhiszem,de azért azt még elmondanám,hogy már néhány éve én is a szakmába vagyok,és hát a”butaságomból”úgymond egész tűrhetően megélek,tulajdonképpen minden foglalkoztat amiben áram folyik,aTV-től kezdve a mikrosütőkig,és hát a munkám miatt eddig még hállisten nem észleltem negatIv visszajelzést a környezetemben,pedig nap mint nap ezt csinálom,amúgy ezt ne vedd aféle dicsekvésnek mert egyáltalán nem annak szántam. Üdv!
Hali!
Noshát kész lett a szerkezetem, tegnapra, elsőre be is indult, mindössze a L1-L2 csere a "pozitív visszacsatolás kedvéért ![]() ![]() Üdv! ((#688558)belganarancs: Jójó persze, csak konkrétan a számítása érdekelt volna, de mindegy, már megtaláltam, azért köszönöm, és bocsi, nem luxus ![]()
Idézet: „ráadom a feszt, és kivágja a biztit, ez lehet a tranyo halálának a jele?” Hát igen ez arra utaló jel,szóval a leg egyszerűbben úgy győződhetsz meg róla,hogy lekötöd a primer középkivezetését („L1+L2”) a nyákról,és ha abbahagyja a biztosIték leverését akkor igen a tranyók szálltak el(egyébként meg műszerrel is leellenőrizheted őket). ![]() Üdv!
Ja és a "tranyók" alatt én (T1,T2-vel),a T3-at is beleértettem,mindenesetre nézd meg azt is.
Üdv!
Szia!
Nekem is volt hasonló problémám, hogy beindult, de aztán meg se mukkant. Az én esetemben nem volt elszigetelve egymástól a tranyók hátsó fele (azaz nem volt csillámlemez ott) és zárlatot jelzett nekem is. Gondoltam leírom, hátha segítek vele... ![]() Ma haladtam megint egy kicsit, csináltam egy új trafót, most már valami spécibb gyűrűből, és 20 eres szalagkábelből megcsináltam az új primert, valamint kapott új burkolatot is (nem fémet). Még csak egyszer próbáltam ki, hogy működik-e és ment is, de nagyon még nem méregettem a szikrákat, de talán egy hajszálnyival jobban mutattak. Képek majd holnap, de nagyobb valószínűséggel vasárnap lesznek. Jó hétvégét mindenkinek! Üdv, Pisti
A Tesla tekercsek építéséhez az apróhirdetéseknél ajánlok dobozt.Bővebben: Link
|
Bejelentkezés
Hirdetés |