Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Frekvenciaváltó egy fázisra
Lapozás: OK   4 / 10
(#) Marty McFly válasza vilmosd hozzászólására (») Márc 4, 2010 /
 
Tudom hogy lehet csinálni 1 fázisból 3 fázist, az egyszerűség kedvéért akarok 1 fázisú kimenetűt, mert a mikrovezérlő programja elég sokat bonyolodna ha 3 fázisú hidat akarnék vezérelni, de persze még utána járok ennek a dolognak, igazából még a védelem sem teljesen tiszta hogyan oldom meg, gondolkodtam már olyanon is hogy a kimenetre teszek egy áramváltót, és a/d konverterrel feldolgozom a mért értékeket, és ez lekapcsolhatná a motort! Persze még gyári megoldások után is kutatok, de mivel megfelelő PIC van itthon, és 1000Ft/db ár körüli nagyságrendben már lehet kapni 25A os IGBT ket, persze még kell egy izmosabb Graetz híd is, hűtőborda, egyéb alkatrészek hát elgondolkodtató! De azt hiszem az esetemben az építés örömét is mérlegelni kell. Egyébként technikusnak készülök, és májusba vizsgázok, elvileg azért már össze kéne tudnom hozni ezt a projektet!
(#) Ideiglenes válasza Marty McFly hozzászólására (») Márc 4, 2010 /
 
Nem lenne bonyolultabb. dsPIC-kel csinált valaki olyan frekiváltót, ami az állandó üzemű kondival együtt is képes működni, de szerintem ennek igen kicsi a jelentőssége. Ha frekiváltóban gondolkozol, akkor a kondit el kell hagyni. A kondenzátor váltóáramú ellenállása a frekvenciával változik. Minél nagyobb frekvencián kapcsolod rá, annál jobban keresztül megy rajta az áram. Tehát a kondenzátor egy változtatható frekvenciájú körben jelentősen megnehezíti a megvalósítást, nem véletlen, hogy egy dsPIC kellett a feladat megoldásához. Egyszerű mikrovezérlős megoldásnál három fázisban kell gondolkoznod. Az egyfázisra tervezett motor is háromfázisú, csak a három fázis nem egyformán 120 fokos szögben helyezkedik el, hanem két fázis egymáshoz képest 180 fokban van, a harmadik pedig 90 fokban ( elméletileg ). Tehát ha egyfázisú motort szeretnél frekiváltóról hajtani, akkor a kondit kidobod és egy olyan háromfázisú kimenetű frekiváltót kapcsolsz rá, amelyik 0 - 90 - 180 fokos szögekben kapcsolgatja a szinuszosan modulált pwm jelet a tekercsekre, nem pedig a szokványos 0 - 120 - 240 elosztásban.
Az pedig egy külön gyönyörűség, amit te szeretnél. Ha 1,5kW tengelyteljesítményű motor akarsz hajtani, aminek a hatásfoka mondjuk 60%, akkor a hálózatból szükséges teljesítmény kb. 2500W. Ehhez nagyjából 10-11 amper szükséges. Ennek a kezelése is igényel némi jártasságot.
Nem egyszerű az, amit akarsz, de nem megoldhatatlan. Javasolni tudom én is a Microchip application notes -okat. De a működőtől azok is távol állnak.
Ötletelőnem még ajánlanám, ha fent van még a neten Majki frekiváltóját. ( fent van még )
(#) Marty McFly válasza Ideiglenes hozzászólására (») Márc 4, 2010 /
 
Nos így tovább gondolva a dolgot, igazad lehet, talán tényleg több értelme lenne a 3 fázisú hídnak, így a kondenzátor okozta probléma kiesik, és a hatásfok is jobb lesz! Végül is ha már megtehetjük hogy 3 fázist adjunk annak a szegény motornak akkor miért kínozzuk 1 el! Azt hiszem a 3 fázisú híddal foglalkozok a továbbiakban, annyi hogy 6db IGBT t kell vennem és kicsit tovább ülök a programon! Arra lennék még kíváncsi hogy ez az elektronika ki fogja bírni a motor indítást? Mert éppen össze dobhatok utána mágneskapcsolókból egy csillag delta indítást, mondjuk a 25A ba illene bele férnie szerintem! A túl áram védelemhez szívesen várnék ötleteket!
(#) Ideiglenes válasza Marty McFly hozzászólására (») Márc 4, 2010 /
 
Talán nézd meg ezt a megoldást is. Nagyon tanulságos. A 111-es hozzászólás.
(#) mpisti válasza Marty McFly hozzászólására (») Márc 4, 2010 /
 
Szia!
"A szabályozást 0 tól 200Hz ig szeretném, vagyis a motor akár több mint 3500 at is fordulhat, véleményem szerint ezt még ki kell bírnia!"
Ha a motorod csillag kapcsolású, akkor deltába kötve 100Hz-ig emelheted a frekvenciát (elvileg) teljesítményveszteség nélkül. Efelett a motor nyomatéka rohamosan csökken,mert a feszültséget nem tudod a frekvencia emelkedésével azonos ütemben emelni. Arról nem beszélve,hogy a motor saját ventilátorának teljesítmény igénye a fordulatszám növekedésével nem arányosan,hanem négyzetesen növekszik. Az egyfázisú frekvenciaszabályozást ugye viccnek szántad, hiszen
3 fázisú motort akarsz szabályozni,- botorság lenne a rendelkezésre álló 3fázisú motor nyomatékát elpazarolni egyfázisú üzemre.
(#) Marty McFly válasza mpisti hozzászólására (») Márc 4, 2010 /
 
Hello! Már 3 fázisú hídban gondolkodok! Szerintem 100Hz környékén már megkapom a kívánt maximális fordulatszámot, a további szabályozási lehetőség csak amolyan vésztartalék lenne, aztán tapasztalat útján meg lehet tudni hogy mégis meddig lehet feszegetni a határokat, persze a nyomatékcsökkenés úgyis győzni fog egy idő után! Sajnos! A motor egy csillag delta motor így aztán csillagban csak indításkor fog üzemelni arra a pár másodpercre! Egy elég komoly szivattyút fog hajtani percenként akár 400 literes szállítással! Kérdés hogy ehhez mekkora nyomatékra van szüksége! Normál 50Hz en elhajtja a motor a szivattyút, de a fordulat növelésével nőni fog a vízszállítás is ami további nyomaték szükségletet igényel! Kíváncsi leszek a végeredményre.
(#) mpisti válasza Marty McFly hozzászólására (») Márc 4, 2010 /
 
Ha frekiváltóról akarod használni, semmi esetre se alkalmazz csillag/delta átkapcsolót, hanem direkt delta üzembe kösd a motort. A motorra jutó feszültség átlagértéke a frekvenciaváltónak köszönhetően úgyis a frekvencia növekedésével arányosan fog nőni,tehát semmi szükség külön csillag üzemmódra. Ha egy fázisról táplálod a frekiváltót,akkor a csillagkapcsolású üzem úgyis kiesett.
A szállított mennyiség növelését nem fogod tudni megvalósítani ezzel a megoldással, de a jelenlegi szintig szabályozhatóvá tudod tenni. Javaslom,keress valahol egy gépészettel foglalkozó oldalt vagy szakkönyvet,és nézd át a szivattyúk vízszállítás/teljesítményigény összefüggéseivel foglalkozó diagramjait.
(#) KTobi válasza Marty McFly hozzászólására (») Márc 4, 2010 /
 
Frekvenciaváltó esetén nincs csillag delta
Ha a motorod normál hálózaton csillag delta átkapcsolású, akkor nem is hajthatod egyetlen fázisról gazdaságosan. A te motorod szokványos hálózaton csillag, de mivel te 220Vos fázisközti feszültséget generálsz, ezért hogy megmaradjon a nyomaték át kell kötnöd deltába.
Nincs szükséged átkapcsolásra, mivel te lassan pergeted fel így nincs is áramlöket. Nem kell neki nagy nyomatékkal indulnia, egy visszacsapó szelep úgy is lesz a rendszerben.
(#) minmax válasza Marty McFly hozzászólására (») Márc 4, 2010 /
 
Én mindenképpen azt javasolnám, hogy jelen projektet inkább old meg gyári ferkvenciaváltóval aztán ráérsz kísérletezgetni áramköri szinten. 1,5kW-os motorhoz már 30 ezer alatt lehet kapni Omron, Yaskawa frekvenciaváltókat, azokat bekötöd és már használhatod is. Az 1 fázisú bemenetűek a kimenetükön 3x230V-ot adnak így deltába kell kötnöd a motrot. Hidd el, sokszor célszerűbb adott szituációban gyári eszközt használni. Ettől még lehet kísérletezgetni, próbálgatni stb. hiszen a gyári frekiváltók is így kezdték valaha a pályafutásukat és abban sem vagyok biztos, hogy olcsóbban lehet házilag elkészíteni egy ugyan olyan tudású és megbízhatóságú eszközt. 1 érv szól a barkácsolás mellett: a kísérletezés és a saját magunk által készített készülék használatának öröme. Ez viszont nagyon erős érv a szakmabelieknek...
(#) Marty McFly válasza mpisti hozzászólására (») Márc 4, 2010 /
 
A szivattyún nincs adattábla, így nem tudom menyi a maximálisan szállítható mennyiség, de eddig ha mechanikusan gyorsítottam a szivattyút, többet szállított! Reményeim szerint így még rá tudok dobni egy lapáttal! Persze tuti lesz egy határ, amitől fogva már feleslegessé válik a fordulatszám növelése, de ez eddig ismeretlen! Az egyik cél ennek a határnak a kijelölése!
(#) Marty McFly válasza KTobi hozzászólására (») Márc 4, 2010 /
 
Hát akkor deltában indítom rögtön! Egy gonddal kevesebb!
(#) trooger84 válasza Marty McFly hozzászólására (») Márc 5, 2010 /
 
Azért a szivattyúnál felmerülnek gépészeti problémák. Gondolom ez egy örvényszivattyú, amit ha gyorsabban hajtasz, könnyen kavitáció lép fel minek hatására hamar tönkremegy.

A szivattyúkat pont úgy tervezik, hogy minél kisebb forgó tömeg, minél jobban szállítson minek főleg a kavitáció szab határt, ezért nem pörögnek 10 000/min, pedig milyen jó lenne.
(#) Marty McFly válasza trooger84 hozzászólására (») Márc 7, 2010 /
 
Azt értem hogy nem lehet sokáig fokozni a vízszállítást, bár furcsán hangzik az is fontos lenne hogy csökkenteni tudjam a vízszállítását! A másik hogy volt rajta egy villanymotor ami 1500 at fordul, picivel nagyobb ékszíjtárcsa volt a motoron mint a szivattyún, így a szivattyú szerintem közel 2000 et fordulhatott ,így egész jól dolgozott, de ez a motor nem túl izmos, épp hogy csak elbírja a szivattyút! Aztán tettem rá egy másik motort, az csak 750 et fordul, ez épp elég erős lett volna, de ez meg lassú így a szivattyú vízszállítása vissza esett kb 30-40 liter/min! Aztán most van ez a 3 fázisú motor, ez 920 at fordul, ami mindenképp lassú, nagyobb ékszíjtárcsákkal már nem akarok babrálni, inkább játszadozok a frekvenciával! A másik hogy a szivattyú mindenképp erősebb amortizációnak lesz kitéve mivel, agyagos iszapos vizet szállít! Viszont olyan túl sűrűn nem fog üzemelni, de amikor üzemel fontos lenne hogy szabályozhassam a vízszállítást!
(#) ur5dch hozzászólása Máj 11, 2010 /
 
Van-e valakinek tapasztalata Hitachi L-100-assal kapcsolatban? 1 fázisból csinál 3-at + fordulatszám szabályozás+fékezés, röviden komplett vezérlés!
Egy mozgássérült barátomnál ez vezérli a liftet és enélkül nagyon nehezen tud feljutni az emeletre!
Állandóan hibajelzést ír ki! (E03,E04 stb.) Próbára kaptam egy előlapot (amin a kijelző és a kézelő gombok vannak), minden működik, tehát az a bibis!
Tudna-e valaki segíteni, mi lehet a baja?(arra nem is merek gondolni, hogy valakinél porosodik egy előlap).
Ötleteket, javítási útmutatót varok.
Köszi!
(#) iramko válasza ur5dch hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Hali itt van egy angol nyelvű leírás: http://www.iramko.com/index.php?path=1,90,296,252,109
hátha ez segít.
(#) kadarist válasza ur5dch hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Szia!
Arra utalnak a hibajelzések, hogy túláramot érzékel a frekiváltó. Ha fékes motort hajt, akkor ellenőrizd a fék bekötését. A frekvenciaváltón pedig nézd meg az áramhatárolás beállításait.
(#) ur5dch válasza iramko hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
A manus nekem is meg van, sajnos az én gyengécske angol tudásommal elég nehezen birkózom meg vele, de van segítségem! Mindent végig próbáltunk vele (a programfrissítést is beleértve), de azt hiszem, szervi elváltozás okozza a gondot. Abban reménykedtem titokban, talán akad valakinek rajza (ne adj Isten feszejek feltüntetésévél)!
(#) ur5dch válasza kadarist hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Akkor a cserepanellel sem műxene!
(#) Orbán József válasza ur5dch hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Szia!

Ilyen programozó panelt találni nagy ritkaság és szerencse kell hozzá.
A gyártót, forgalmazót megkeresni már nagyobb reménnyel kecsegtet. Amikor az árát is megtudod, néhány idegcsillapító tabletta jól jöhet.
Munkámnál fogva lógok a vaterán, illetve értesít az automata, ha kínálnak frekiváltót.
Én vennék ott egy használtat.,.
27 e-ért vettem 2.2kW-osat , Yaskawa. Ez annyira bonyolult programozásílag, amennyire csak bír, de az Omronék gondoltak az én egyszerűbb agyszerkezetemre és ők emészthetőbb kezeléssel bíró készülékeket állítanak elő, valamint magyar manuál is könnyebben elérhető a neten.
20e körül már láttam 1.5kWosat és ebbe az irányba javasolnám a továbbiakat.
A vaterán is szokott lenni akármilyen progizó panel néha külön is, gyakorlatilag annyiért komplettet is kapni.

De:
Ha egy kölcsön panellal működik a cucc, akkor külső potira, stop gombra, irányváltó kacsolóra kijelölve programozásban a frekiváltót, utána elbvileg nélkülözhető a tasztatúrás rész...
(#) ur5dch válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Na most a helyzet a következő (csak hogy átpelenkázzuk, azaz tisztába tegyük):
adva van egy L-100-as, fixre beépítve, amely parancsolgat egy 1,1 kW-os motornak
adva van egy külső vezérlés (2 db nyomható gombocska "le" "fel" jelzéssel ellátva), ami a "fülkének" kinevezett, korlatokkal ellátott emelőlap(plató) egyik korlátoszlopára van rögzítve
adva vannak érzékelők, amik figyelik a az ajtók, korlátok nyitott vagy zárt állapotát, a tolókocsi rögzítését
a többit, gondolom nem kell elmondanom(felfutási idő, sebesség, lefutási idő, fékezés stb. stb.)
Ha egy másik típusúra cserélnénk, ami olcsóbb, az engedélyeztetése (+az olcsóbb vezérlő) sokkal többe kerülne, mint egy másik L-100-as !
Ezert szeretnék életet lehelni ebbe a ketyerébe!
:bummafejbe:
(#) baloghzoli1 válasza ur5dch hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Szia
Olyan konzolt nem biztos hogy kapsz külön amilyen a frekiváltón van( mert lehet ezt csak a szervizben cserélik),de a gépkönyv ir hozzá egy SRW-0EX nevü kihelyezhetö konzol olyant biztos kapsz az importörnél.Az ugyanazokat a funkciókat tudja mint az eredeti.Ha Omronhoz kellene abból van egy pár darabom,de azzal nem vagy kisegitve
(#) ur5dch válasza baloghzoli1 hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Köszönöm az eddigi válaszokat mindenkinek! Ha mégis beugrana valakinél valami, itt vagyok, megbújva!
(#) liderces válasza ur5dch hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Hello! Egy képet vagy többet esetleg a vezérlés dobozáról belsőjéről stb. amit tudsz. Most azt nem értem hogy az érzékelők végállások stb. jelét mi dolgozza fel? Nem lehet benne egy PLC vagy hasonló és esetleg az hibaüzenetezik? üdv
(#) Orbán József válasza ur5dch hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Szervusz!

Természetes kívánságod, hogy az eredeti cuccot hasznosítsd.
Továbbra sem értem, ha már egyszer fel van progizva a frekiváltó, üzemszerűen mire kell tovább a tasztatúra.
A felprogramozásnál az összes felhasználói funkciót külső elemekre lehet tenni - legalábbis az általam használt néhány típusnál.
Egyébként sportszerűen nézem, értesít a vatera, de én 3 év alatt nem is emlékszem Hitachi gyártmányra, nemhogy külön tasztatúrárájára.
Amihez már láttam, pl. Grundig az vagy a másmilyen is - elvétve vannak és nem tudom vette-e valaha is meg valaki - azok alsó határa 10e Ft./külön kezelő/
Ezen szoktam röhögni, mert akköróli áron meg vannak egyéb gyártmányba kompletten.
Remélem meg tudod oldani és még a belátható időn belül, mert az elmondott alapján nem egy ráérős téma.
Én főleg a probléma gyors megoldásában nem sokat teszek rá, hogy érdemben találj külön alkatrészt hozzá itthon - elfogadható áron.
Oooops, most épp van a piacon 1.5kW-os Hitachi, de örökáron... 30 ezer körül...Annyi pénz nincs is...nem nyomtattak még...

Sok szerencsét!
Üdv!
(#) ur5dch válasza liderces hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Nagyon kezdo vagyok internet ugyben! (a netet a "Mitulatbati hotta " nem tudom, hogy lehet kepet felrakni! De itt a kepen megtalalhatod :
http://www.iramko.com/index.php?path=1,90,296,252,109
(#) Orbán József válasza ur5dch hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
A következő lépés a linken szereplő Cégnél használd az "ajánlatkérés" opciót és rövid időn belül egy lépéssel beljebb vagy a probléma megoldásban.
Várjuk a fejleményeket!
Üdv!
Egy legy lehetőség - talán...
Itt frekiváltókkal kelnek-fekszenek:

Bővebben: Link
(#) ur5dch válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Szia!
Ha mar így összejöttünk, ne csak a rádióamatőr hívójelemet ismerd, van böcsületes(?) nevem is-Horváth József!
A tasztatúra (pontosabban a kezelőfelület alatt) lévő panelen helyezkednek el a picike nyomógombok, potméter, kijelző, helyi vezérlésre kapcsolva hibátlan panel esetében innen is lehet vezérelni a ketyerét! De a probléma az, hogy a vezérlő egyéb alkatrészei is (stabkocka, proci egyszóval minden gyengeáramú ,kisfeszültségű alkatrész ) ezen a Nyák-on vannak!
Ami az árát illeti (gondolom, a hívójelemből kiderült, nem Magyarországon lakom),30 e Ft az a mozgássérült barátom 2,5-3 havi nyugija! (autóbalesetben sérült meg, ahol a szüleit is elveszítette, így most egyedül él 2 éve)(de nagyon utálja, ha sajnálják)
(#) Orbán József válasza ur5dch hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Szia!
Persze, tudom, hogy a tasztatúra nem sima poti és nyomógombhalmaz, de azért csinálják leszedhetőre - gondolom én - ha egy projektben felhasználnak - szállítószalagok, stb. - egy csomó azonos gyártmányú frekiváltót, akkor anyagiakban kedvezőbb, ha csak 1 db tasztatúrát vesznek hozzá és egyenként beidomítják a váltókat, majd a tasztot elsüllyesztik egy fiókba.
Így nem progizhatja senki el ilyen-olyan okból se, csak az illetékes.Érdekesnek találom, hogy az egyébként működő, másik tasztatúrával programozható frekiváltón elromoljon a kezelő - kontakthiba??? - és anélkül ne működjön...Azért lestzedhető, hogy nélküle is menjen.
A frekiváltókon van egy csomó kimenet, relé, ahol bizonyos hibajelzések vagy hozzárendelhetők, vagy adottak - LED kijelzés pl. open kollektoros tranyó kimenet.
(#) iramko válasza ur5dch hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Akkor megelőzve az ajánlatkérést:
Sajnos persze ez a frekvenciaváltó már nincs gyártásban elég régóta, azóta két újításon ment keresztül, mostmár talán az X-200 típusú érhető el, de sajnos mi már nem forgalmazzuk.
Amit tudok javasolni:
Van egy másik cég, aki frekvenciaváltók javításával foglalkozik. Általában jobban megéri újat venni a javítás ára helyett, de lehet hogy ebben az esetben a javítás jobb.
A frekiváltó javító cég: UNIS Group Magyarország Kft. itt Varga Tamást kell keresni az alábbi telefonszámon: +36 1 354 0775
Hátha ő tud segíteni benne.
Egyébként a 30e forint nem egy nagy összeg a frekvenciaváltók terén, mivel ezek főleg ipari felhasználásra készülnek.
(#) ur5dch válasza iramko hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Köszönöm a válaszokat!
Megpróbálom felvenni a kapcsolatot az említettekkel!
Következő: »»   4 / 10
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem