Fórum témák
» Több friss téma |
A felfogatásnál tömörre volt csinálva. Nem tudom mit csinálok rosszul, de nekem 3 réteg üvegszállal elég gyenge a fél lapát és alig van tartása, a saját súlyát is alig tartja meg. Sok gyantával kell csinálni? (én annyit kentem rá hogy rendesen átitassam mind a három réteget. A felfogatásnál kb. 5cm vastag, ha azt tömörre akarom csinálni akkor az életemet megunom mire telepakolom üvegszállal. -Úgy csináltam hogy egy réteg üvegszál és bekentem gyantával, aztán mégegy réteg, megint bekentem...stb.- Úgy is lehet csinálni hogy telepakolom szövettel és nyakonöntöm a gyantával?
![]()
Hát a szakszerű felépítés 1 réteg üvegszövet, 1 réteg gyanta.
"Ismétlés a tudás atyja!" ![]()
Szia Tirex!
Zúg még a generátorod? Mert ha a tekercsek adják a zajt, az menetzárlathoz is vezethet. Miért kellett új tekercstárcsát csinálnod?
Hát, nem tudom mi lehet a baj. Nekem a kisebbik 2m-es lapátjaim 3 vagy 4 rétegből vannak (pontosan már nem emlékszem). Elég stabilak. Sajnos csak ugy lehet csinálni, ahogy Erbe írja, különben levegős marad és erősen rontja a szilárdságát. Fontos még, hogy csak annyi gyantát használjunk, amennyi átitatja a szövetet. A szilárdságot ugyanis a szövet adja, a gyanta maga törékeny. Nem tudom, hogy említette-e már valaki, hogy a bedolgozás ecsettel nem festő mozdulatokkal történik, hanem belenyomkodással (tunkolással). Ha húzgálnám az ecsetet az üvegszöveten, akkor a szálak szövését szétroncsolnám. Néhol összegyűlne, néhol nem maradna szövet. Ja és többféle minőségű szövet létezik (gramm/négyzetméter).
Közben megmértem, a kisebbik lapátjaim vastagsága 3mm.
Szia sziriusz!
Az előző tekercstárcsámnak az volt a baja, hogy sok volt a menet a tekercseken. Nagy volt a belső ellenállása és 1cm vastag volt. Nem volt olyan szél, ami képes lett volna belőle kihozni nagyobb teljesítményt. Nagy szélben is alig bírt forogni a lapát. 35/s fordulaton már töltésbe lépett de csak 0.25A-t bírt nyomni. Nagyobb szélben volt hogy adott 2A-t. De annyi volt a maximum és ez ritka volt. A tekercsek egyenként 240menetesek voltak. A mostaninak a duplája. Még most is zúg persze. 4.5 - 5A-nél jelentkezik erősen a dolog. Elképzelhető, hogy a kiöntésnél a tekercseknél levegős maradt. Valószínű, hogy ezt a tekercs tárcsát sem fogom megtartani. Csinálok egy másikat 1mm-es vagy 1.2mm-es huzalból. Ettől várok még nagyobb teljesítményt. Ezen felül még - nem biztos, de lehet - nem 15 tekercsel csinálom, hanem 20-al és kettesével egyenirányítom. Most 5 tekercs van sorba kötve és három fázis. (0,8mm-es huzal, 3x5 tekercs)
Valamilyen spekulációval meg némi számolgatással nem lenne jobb kiszámolni a menetszámot? Vagy ez egy fix tipp a 20 tekercs? Mekkora teljesítményt akarsz levenni, és mekkora szélkerék átmérője?
Kipróbáltam íves felületen is, 4 réteg még kevés de már majdnem elég , úgy hogy ez valamivel gyengébb szövet lehet mint a tiéd. Ezen a profilon viszont van tekeredés, ennek egy oldala nem olyan merev , viszont ha már egyben van a két fél akkor rendben van. A közepébe tettem egy tekercs műgyantával bekent üvegszövetet amit egy darab dryvit hálóra tekertem fel. A felfogatásnál amennyire lehetett kitömtem üveg szövettel. Gyakorlásnak tökéletes volt , most már naggyából tudom hogyan kell a végleges verziónak nekiállni és mit kell még változtatni rajta. A purhabbal való kinyomást még nem csináltam meg, így talán látni valamit a képeken a belsejéről. (Színezetlenül elég nehéz lefotózni hogy normális legyen a kép....)
![]() ![]()
Sima neoplaszttal átgitteled majd lecsiszolod.
A másik szélgépes fórumon Hind2 megcsinálta a fa szélkerék lapát méretező táblázatot, és feltette a netre, hogy mindenki letölthesse és használhassa.Bővebben: Link
Én meg hozzáteszem a „Szélkerekek teljesítménye” táblázatot
Szia Tirex!
Az igazi kihívás a PVC-ből készült 7-es gyorsjárású lapát elkészítése lenne. Remélem egyszer valaki rászánja magát az elkészítésére. Ahogy én gondolom a legyártást, biztos nem 20 perc lenne az elkészítése. Maradj a három fázisnál, az adja a legjobb eredményt. Ha megírod az új lapátok nagyságát, meg megadod a kiinduló adatokat, valamit összehozok az új tárcsa méretéről, meg kiötlöm, mit lehet tenni, hogy a mágnesek bemérése nélkül is jó tekercstárcsát lehessen csinálni egyből. Természetesen itt is a számolás kerül majd előtérbe, és nem a jóslás....
a 2 program szinte ugyan azokat az eredményeket adja.csak azt mondja nekem meg valaki mi az a gyorsjárási tényezö ?
Az alábbi képböl megláthatod mi a gyorsjárási tényezö,egyébb magyarázat nélkül.Ehhez járna egy számitási képlet,de én nagyon nem szeretek számolgatni.Ezt meghagyom másoknak.Az iskoláskorom matek leckéit már nagyon régen a hátam mögött tudom.
Üdv!
A gyorsjárási tényező, angolul Tip Speed Ratio (TSR), tükörfordításban: lapátvég sebesség viszony. Az angol megnevezése kicsit jobban utal a mibenlétére mint a magyar, ezért írtam ide. Lényegében a szélsebesség és a lapátvég sebességének viszonya. Pl: ha a gyorsjárási tényező (TSR) 5, akkor a lapátvég sebessége ötszöröse a szél sebességének. Azaz 10 m/s-os szélben a lapátvég kerületi sebessége 50 m/s lesz, függetlenül az átmérőtől. A kerületi sebességből és a lapát átmérőből tudod visszaszámolni az adott szélsebességhez tartozó rotor fordulatszámot.
A lapátok kísérleti bemérésekor jöttek rá, hogy a szélkereket jellemezheti egy gyorsjárási tényező, ami megmutatja, hogy a szélkerék kerülete hányszor nagyobb sebességgel megy, mint a fúvó szél sebessége.
Az világos volt, hogy lassú járású kerékkel, sok lapáttal le lehet fékezni a fúvó levegőt, és így teljesítményt lehet levenni belőle. Azt már nehezebb belátni, hogy a keskeny lapátú, és gyorsan forgó szélkerék ezt hogy teszi. De ha észreveszed, hogy a gyorsan forgó lapát egész vékony szeletekre szabdalja a mozgó levegőt, akkor már érthető, hogyan tudja fékezni a rajta átfújó szelet. Gondolom, az is rendbe van, hogy a gyorsjárású, gyorsan forgó szélkerék lapátjának más beállítási szöget kell adni mint a lassú járásúnak, hogy ez a levegő „szeletelés” tökéletesen menjen. A kísérletek is bebizonyították, hogy azonos átmérőjű lassú és gyorsjárású kerekek közel egyforma teljesítményt adnak le. (csak a lassú járásúnak nagyobb az indulási nyomatéka) Hogy miért kell a szélkereket gyorsjárásra méretezni? Több oka van: Nézd meg az autó dinamót. Kicsi, és nagy teljesítménye van, de nagy fordulaton. Nekünk is az elérhető legnagyobb fordulat kell, hogy minél kisebb (olcsóbb) generátort csinálhassunk azonos teljesítményre. (ez a 7-es gyorsjárás) A másik dolog, amit itt sokan teljesen figyelmen kívül hagynak! A szélkerék minden szélsebességnél a gyorsjárási tényezőjének megfelelő fordulaton adja le a legnagyobb teljesítményt, azt, amit a táblázatok, számolások adnak. Ez a fordulat nem azonos az üresjárati fordulattal, mert ott a szélkerék alig fékezi a levegőt, teljesítményt nem ad le a tengelye.( ez kétszer, háromszor is nagyobb lehet, mint a terhelt fordulat). A túl nagy teljesítmény levétel meg megállíthatja a szélkereket. (lásd viharban a befékezés a generátorral). A generátor illesztéshez tehát kell a szélkerék tervezett gyorsjárási tényezője is. Egy kicsit hasonlít ez a kerékpár dinamóhoz. Ha lassan tekerek, alig világít, ha gyorsan, akkor van fény. Na de nem mondom meg, hogy tekerek, Te meg mond meg, hogy világít a lámpám. Ezért kell a gyorsjárási tényező, hogy tudjam a fordulatát ott, ahol a legnagyobb teljesítményt adja le a szélkerék.
Mindezekből következik, hogy PVC lapátból nem egyszerű nagy gyorsjárási tényezőjű lapátot csinálni.
A csatolmányba tettem két egyszerű skiccet. Tehát a képletekből és a magyarázatból az következik, hogy a második ábra ad jobb eredményt. Ha nem igaz, akkor cáfoljatok meg (PVC lapátra gondolok).
Ez így van, ahogy írod. De vonatkozik ez a Te gyártásodra is. Akkor folytassuk:
Az induló nyomaték miatt nézd meg a gyárit, Pudding1-nél. Kb. az egyharmad átmérőt úgy kellene megcsinálni, hogy a szél ne tudjon a lapátok között egyenesen átmenni. Még azon az áron is, hogy a hosszú lapátok közzé esetleg rövid lapátok is be lesznek téve. Tudom, furcsán hangzik, de nem nagyon mond ellent semmi áramlástani dolognak. ![]()
Szia sziriusz!
A falapátok hossza 1,5m lesz. Több adatot még nem tudok mondani róla. A mágneseim 40x20x10-esek, 40db. 20db/tárcsa de ezt már írtam. A ház fogyasztása ~1000W. Vagyis ehhez kell egy jól működő generátor. Szerintem 6-700W-os kellene. Vagy több. Nem feltétlen ragaszkodom a 48V-os rendszerhez. Mivel tönkrement a 48V-os inverterem. Most egy 1700W-os 24V-os invertert tervezek vásárolni. Milyen adatok kellenek még esetleg?
Szia Tirex!
Szeretném ha az alábbiak miatt nem lenne megbántódás vagy bármi hasonló, nem azért írom. Olvastam: A lapátméreteket a Hugh Piggott féle méretek szerint csináltam ...... A lapátok hossza 1,5 méter. Gyorsjárási tényező ...? Forogni nagyon tud és már enyhe fuvallatnál elindul…. Aztán elolvastam a Hugh féle leírást: 2,4 méter átmérőjű kerékről szól. Az rendbe, hogy a gyártási technológia onnét lett átvéve, na de a méretek? Ezért tettem fel a Hind2 táblázatának a címét. A lapát méretek azonosak a más forrásból vett méretekkel. Ezt azért tudom, mert ívelt profilra én is csináltam egy táblázatot, és a táblázatok azonos eredményt adnak. Szerintem jó lenne a lapátokat úgy csinálni, hogy tudjuk a tervezett gyorsjárási tényezőjét. Ismét melléklem a generátor elkészítéséhez szükséges kérdéseket. Te adod a fő irányt és a legtöbbet dolgozol, lesz aki a lapáttal foglalkozik, én vagy Erbe a generátorral. Talán ez az értelme a fórumnak…
Szia sziriusz!
Nincs miért megbántódnom. A lapátokat nem én készítem ezért nem tudok adatokkal szolgálni. Én is csak annyit tudok róla amennyit leírtam. Plusz még annyit tudok, hogy a lapátok teljesítménye 1500W. Nálam a szélsebesség az átlagban 4-7m/s. Nagyon szeles napokon és viharban, meghaladhatja a 10-11m/s-t. Ezek az adatok 10m magasban mért adatok. Az én generátorom jelenleg 4,5m magasan van, de fel fogom tenni 6m-re. Persze az is lehet hogy csalni fogok kicsit és 10 lesz belőle. A minimális fordulat 120 - 150ford./perc amin kell hogy leadjon: 24V-os rendszernél 30 - 35V, 48V-os rendszernél 54 - 56V egyen feszültséget. Még nem tudom, hogy 24 vagy 48V-os legyen a rendszer. Győzzetek meg melyik a gazdaságosabb hosszú távon. A maximális fordulat az durván 350 - 400ford./perc. Itt lenne a vége. Itt adna le kb. 1Kw-ot és itt lép működésbe a viharvédelem. Ja, és persze a generátor légmagos.
Olyasmivel nem találkoztál véletlenül hogy egy adott szélsebességnél a szél mekkora erővel nyomja a lapátokat? (gondolom rengeteg összetevője van egy ilyen számításnak, de ha lenne valami kiindulási alapom akkor tudnám tesztelni az üvegszálas lapátokat hogy jók lettek-e...)
![]()
Szerintem nem érdekel téged ez pontosan.
Ha jól gondolom kevesebb erő hat a lapátra tengelyirányban, mint a lefedett felületere ható erő (teljesen sík és merőleges felületet feltételezve). Ezt hivják WC méretezésnek, csak a legroszabb eset érdekel, a valóságban ennél kisebb lesz, (viszont az irány nem tengellyel párhuzamos, hanem forgásirány felé, sugárirányban kifelé mutat).... Ennyire legyszerűstve a modellt, csak egy egyszerű számítás marad belőle, amit 4jegyű függvénytáblában is megtalálsz. (ez adja a legroszabb esetben (befékezett áll.) fellépő erő tengelyirányú összetevőjét ) Az talán érdekesebb, hogy a kiszámolt erő hogyan oszlik el a lapáton (sugár függvényében).
Itt egy gyakorlati képlet a rotoron ébredő szélnyomásra:
http://www.windstuffnow.com/main/turbine_kit.htm . T=átmérő^2*szélsebesség^2/24
A 24voltos,és a 48 voltos rendszer elönyeiröl és hátrányairol csak néhányat emlitenék.A 24 voltos rendszer invertere ugyanarra a teljesitményre olcsobb,mint a 48 voltosé.Viszont az aksikbol kivett áram,Amper,2x nagyobb a 48 voltos rendszerhez viszonyitva,ami viszont az akkuk joval nagyobb igénybevételét jelenti,joval rövidebb élettartammal.Egyébként 1,5-2 kilowattig mehetsz 24 voltos rendszerre,de ha mégis a 48 voltos rendszert választod,annak sok távlati elönye van.Pl. utolag jóval könnyebb lessz az utolagos teljesitménynövelés,egy másik jelentös elöny a joval kissebb teljesitmény veszteségek,egy másik fontos elöny a rövid ideig tartó névleges teljesitmény tullépések türése,és ami rendkivül fontos,az akkupakk joval kiméletesebb üzemmodja.
Mivel többen kérték priviben egy tekercszárlat ellenörzö kapcsolást,itt felteszem.Van két ledje,egy piros,és egy zöld,a piros a hibás tekercset jelzi,a zöld természetesen a hibátlan tekercset.Ez nagyon alkalmas a tekercs menetei között esetleg fellépő zárlat kimutatására.
Szia Sziriusz! Mégis megépítettem azt a 3fázisú generátort aminek elküldted az adatlapját,de még nincs tekercselve. A paraméterei egy picit megváltoztak,úgyhogy kérlek számold át újra a tekercsek méreteit. Ha a tekercselés mikéntjéről is írnál azt megköszönném, vagy ha másnak is van építő jelegű hozzászólása azt is szívesen veszem.Küldöm az adatlapot,és képet.
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |