Fórum témák
» Több friss téma |
Mágnesek 40×20×10 N42 Mágnesek száma:18db Hornyok száma:54db Horony mélysége:13mm Horony szélessége:8mm Állórész külső átmérő:320mm Állórész belső átmérő:240mm Állórész magassága:30mm Rézhuzal átmérője 2mm Kívánt feszültség 28volt Kívánt teljesítmény 500watt Fordulatszám tartomány:250-400f/min Légrés a forgó és állórész között:6mm
Sajnos az összes szerkezeti anyag ismétlődő terhelés esetén fárad, ezért a lapátra a töréséhez szükséges erő tört részét engedheted meg méretezésnél. (Hasra 1/5-ét) Az erőt a következő módon becsülheted:
Számítsd ki a maximális elviselendő szélsebességhez tartozó torlóponti nyomásnövekedést. Szorozd össze a lapátod áramlásra merőleges vetületével (felületével) (NEM A ROTOR ÁLTAL SÚROLT KÖRLAP FELÜLETÉVEL) ! Becslésem szerint egy álló, szélirányba mutató vízszintes tengelyű szélkerék álló helyzetében lesz a legnagyobb a tengelyirányú erő. Ekkor az ellenállástényezőt én síkjára merőlegesen megfújt lemezhez hasonlóan 2- 2.5 közé becsülöm,(ennek azért nézz utána) ezzel a számmal szorozd meg az eddig kapott erőt. Ha jól számolsz, szerintem a hiba 30% körűli lesz.
Szia Pudding1!
Sajnos találkoztam a neten a szélkerék tengely irányú erejével. Ezért írtam a másik fórumon butaságot ebben a témában. Szerencsére észrevették. Azóta meg nem volt kedvem kiszámolni, pedig nem nagy gond. Csak itt is kell a kerék gyorsjárási tényezője, mert az minél nagyobb, annál nagyobb a tengelyirányú erő is. Mert a szárnylapát felhajtó ereje bomlik fel egy kerületi és egy tengely irányú erőre, ezért kell a lapát beállítási szöge.
Szia Pepsi 73!
Nagyon szépen megcsináltad a generátor vas részét. Sajnos nem szóltál, hogy a vasmagba nem férnek be a mágnesek, mert akkor megbeszéltük volna a dolgot. Mert a mágneseket 90 fokban elforgatva kell berakni. Ezért volt a vasmag mérete átmérőben csak 20 mm széles. De így sincs gond. Eredetileg a fordulat 400-450 ford/perc volt, a kívánt egyen feszültség 24-28 volt. Most ez 250-400 ford/perc lett, ezzel az egyen feszültség 24 volt és 38 volt között fog változni a fordulattól függően. Ez így jó lesz?
Nézegettem 48V-os töltésvezérlőket. Ha nem ültem volna éppen, hát le ültem volna az biztos. A legolcsóbb is közel 60eFt. De volt 95eFt-ért is.
Eddig sem volt, de nem is lesz.
Ez valóban igaz, ha a lapátozás az optimális körüli fordulatszámon forog.
Ha áll, akkor az áramlás leválik, és a szárnyat már inkább egy lemezzel lehet közelíteni, ekkor az előbbi válaszom szerint számolj. Elképzelhető, hogy tévedtem, és a legnagyobb tengelyirányú erő nem álló helyzetben hat a lapátra, hanem forgás közben. Ha nem így van, a forgó lapáton az erőeloszlás akkor is sokkal nagyobb hajlítófeszültséget okoz, és még a centripetális erő is hat. Érdemes mindkét esetet végigszámolnod. Az utóbbit (forog) is egyszerű becsülni: A Betz képlet alapján ismert a legnagyobb hasznos teljesítmény. Az optimális (Betz) munkapontban a lapáton átáramlás közben a távoli szélsebesség 2/3 -a az átárámlási sebesség. Ebből keresed azt a nyomáskülönbséget, ami a Betz teljesítményt adja. Teljesítmény [W]= térfogatáram x nyomáskülönbség. (P[W]=deltaP [Pa] x A[mxm]x V [m/s] ahol V=2/3 Vszél) Az így számított nyomáskülönbség viszont a lapátozás által súrolt körlap felületével szorzandó, így kapsz erőt. A veszteségek figyelembevétele miatt ezt az erőt oszd el kb. 0,8-al. Ebben az esetben viszont az erőrendszered nagyobb sugarak fele nagyobb terhelést jelent, (kb lineárisan nő a sugárral, a lapátvégek keskenyedése ellenére is, mert a súrolt körlapra nézve homogén !) ellentétben az álló lapátra ható szélnyomással. ami a szárny tényleges felületére nézve homogén, de a lapátok keskenyedő alakja miatt inkább az agy közelében támad. Lehet , hogy a forgó esetre kell méretezni, még akkor is, ha esetleg az előbbi, álló szélkerékre adott válaszom szerint számított tengelyirányú erő a nagyobb!
gulyi88 -nak lett igaza. Elolvasva és megköszönve a válaszotokat, most már tényleg nem akarom tudni hogy mennyi az annyi. Mire felfognám hogy mit számolok, addig inkább bele teszek a lapátba kétszer annyi anyagot mint akartam eredetileg, és nem fájdul meg a fejem. (Régen volt már a suli.....)
![]()
sziasztok rakok fel képeket a széllapátokrol,szerintetek milyen járásu a képröl itélve?pvc csöböl ilyeneket vagy hasonlot lehet késziteni.attol függ a végefelé a hegyét elkeskenyiti az ember vagy meghagyja ,hogy öblösebb legyen,több ilyet láttam tiis raktatok fel hasonlot csak nagyobb lapátbol.a lapátom össz felülete 0.44m2-er.van még pvc csövem ha 1,5m-es lapátot csinálnák 3-at és a végétnem csucsositanám le hanem meghagynám jobblenne szerintetek?akkor kb:0,75 m2-errel lehetne számolni a lapátok felületét.ez a csö 90-es átméröjü de szerezni akarok 160-ast.minimum az kellene mert akkor már 0.9m2-er lenne a felület 1,3m-es lapát hosszal számolva és 3db-al.
Szia.
Nekem van 3db felesleges, a fotón látható kivágott lapát, plusz egy nyers ami még nincs kivágva. Átmérő 300-as csőből van. Eladom, ha Téged érdekel. 1.500Ft/db.
Szia Sziriusz! [sub] A Feszültség szerintem jó lesz,töltésszabályzót mindenképp kell beépítenem. A mágnesek bemérését nembiztos, hogy megtudom csinálni mert már felragasztottam őket ,és csak 400 fokon lehet leszedni ami már tönkreteszi a mágneseket. Azért így tettem mert ha nem sikerül akkor még légmagos egyik tárcsájának jó lesz.A légrés természetesen állítható de ha túl közel van nagyon megfogja a kereket.Az kérdésem lenne még,hogy mi az a minimális fordult amin egy ilyen generátor termelni tud?
A 16-os képen a külső ív a kéz felőli oldalon már túlfordul azon a ponton, ameddig érdemes elvinni. Szerintem a 0 fokos szögnél kellett volna elvágni ill. szerelni.
Szintén nem tetszik, hogy a 2 csavar alatt csak sima alátét fogja. Oda legalább kéttenyérnyi 2-es vaslemezt tennék erősítésnek, mert azt a 2 kis pöttyöt a rángatás hamar átszakítja. Úgyszintén a háta mögé is.
Szia Tirex!
Az új lapátokkal majd meg kell nézni, mit csinál a régi tárcsa, és akkor lehet tovább haladni. Ez így nagyon találgatás lenne. A jelenlegi géped adatait nézegetem, majd leírom, mire jutottam vele.
Szia Pepsi 73!
A mágneseket nem kell leszedni. A minimális fordulaton itt azt értik, amin van akkora teljesítmény, amit már fel lehet használni valamire. Erre a fordulatra lehet méretezni a generátor induló feszültségét. Ez a kapocsfeszültség viszont a fordulattal közel azonos arányban fog nőni mágneses generátornál. Jelenleg tudsz haladni a vasmagos meg a légmagos generátor fele is, de neked kell eldönteni, hogy mit is akarsz csinálni, meg milyen fordulatszámok mellett milyen feszültség és teljesítmény kell. Azt megint gondold át, amit a víz teljesítményéről írtak itt a neten, mert az számolgatás igaz volt.
Azért támpontként:
A torlóponti nyomásnövekedés(az álló állapothoz, viharos 30m/s=108km/óra szélre, 3 ágú, 1,8m sugarú kerékre): 1,2kg/köb.m*30*30/2 Pa= 540Pa= 540 N/négyzetméter Az ellenállástényezőt 2,5-nek becsülve: 540N*2,5=1350N/négyzetméter. Ha egy szárnyad felülete például 0,12m*1,8m=0,225 négyzetméter, akkor erre 292N erő hat. (Kb 30 kg ) A három lapátra és az agyrészre együtt kb 1 kN !!! (Kb 100kg) Szintén 30 m/s-os szélre, 3,6m-es átmérőre, ha a lapát munkaponti fordulatszámmal forog: Betz:97 kW 97000W/ 2/3*30m/s=4885N (majdnem fél tonna!) 1628N /lapát (160 kg lapátonként) Első válaszomban (#723536) ezek szerint nagyot tévedtem, mert a forgó lapátra sokkal nagyobb erő hat. A munkapontban járó kerékre kapott értékek annyira nagyok, hogy erre méretezni nem érdemes. Az első számítás eredményét használd, ha a geometriai adatokat jól becsültem, és a viharállóságot is 30m/s ban határoznád meg. Feltétlenül gondoskodnod kell a szélkereked viharban történő megállításáról, és esetleg kifordításáról is, mert ha nem,... akkor akármit csinálsz, az törni fog. Az anyagfáradás miatt nem ártana ha a lapátod 30-40 kg-ot a végén, koncentráltan is elbírna. ( ez nagyobb feszültséget okoz, mint amekkorát a szél által létrehozott egyenletes nyomás eredményez.)
Köszi! Ezek szerint nem árt ha benne lesz az anyag a lapátban. (Nálam általában elég rendesen süvít a szél de szerencsére széllökésben sem volt nagyobb soha 70km/h-nál) Az összeállítás még hátra van, most a lapátok két oldalát gyártom le, hamarosan meg lesz az összes, aztán jöhet az összeépítés. Mindenesetre a korábban összeépítettet lehet hogy letesztelem, de tuti hogy nem bírna ki 30kg-t a végén...
![]()
A próbadarabra ráálltam és bírta, és még csak meg sem reccsent. A két alátámasztás között 125cm volt, a súly 72kg. A próbadarab súlya 2,1kg. A végén még lesz belőle valami....
![]()
kösz szépen de inkább magam szeretném megcsinálni,de ha nem tudok olcsobban keriteni csövet akkor visszatérhetünk rá.inkább kérdezném tölled 3 fele van vágva ?mennyire erösek ezek, milyen vastag?amugy nagyon tetszik ügyes munka gratula.
A 300-as cső négy felé van vágva. 8 mm vastag.
Gratula Pudding1
Csakhogy tényleg ne nagyon számolgassatok: a magyar előírás a következő: 1m2-es felületre a csúcsterhelés 130km/h szélnél: 2,54 KN/ m2 ha jól tudom. Nekem ezzel számolt a statikusom mindig. Alább látható, mekkora terheléssel számolnak a kínaiak ![]()
Ááááá! Ez nagyon durva! Igazából csak azért vagyok optimista mert ha a pvc lapátok bírják akkor ennek az üvegszálnak is bírnia kellene.......
![]()
Szia Gergő81!
Én meg lehet, hogy nagyon megbonyolítottam a számolást. ( a gyorsjárás sebesség, ki fog esni valahol) Azt a gondolatmenetet folytatom, amit elkezdtél, tudva a következőket: 1 watt = 0,102 mkp/sec a lapáton átáramló levegő sebessége : v=2/3 * v (szél) a szélkerék teljesítménye: P = 1 * 8/27 * ró * A * v^3 ( max levehető teljesítmény wattban) A tengelyirányú erő a szélkerére: F = (0,102 * 1 * 8 * 1,25 * D^2 * 3,14 * v^3 * 3) / (27 * 4 * 2v) F = 0,04448 * D^2 * v^2 Egyszerűbben: a szélkerékre ható tengelyirányú erő, ha mindent kp-ban és méterben írok: F = D^2 * v^2 / 22,5 ( kp) Ez jól egyezik a Hind 723355 hozzászólásának adatával. (legalább tudjuk, hogy jó) Mivel ez az erő felület arányos, a lapát bármelyik sugarára számolható a szél hajlító ereje.
Jó úton haladsz komám, de az egyensúlyra nagyon vigyázz. Jó ötlet, amit mondtál, hogy a tengelynél centírozod ki, de a lapátoknak egy síkban kell maradniuk. Gondolj csak bele, oldalról nézve a lapátok ekkora csúcsterhelésnél meghajlanak az oszlopra is akár!
A pvc lapátoknak még szerencséjük van. Reméljük nem lesz baja tőlük senkinek, ha tőből elrepülnek... Már nem merek bemenni a csapágyboltba, mert kiejtem, hogy szélgenerátorhoz kell, és fogják a fejüket... Szoval hajrá! Ha tuti lesz, vevő vagyok rá ![]() ![]() ![]()
"Már nem merek bemenni a csapágyboltba,"
Azért a csapágyasoknak nem illene kétségbeesni a szélkerék hallatán. Autó kerékagy: 30-as-40-es tengelyen, ~1000 fordulattal, 1xx km tempóval pattog 1,5-2 tonna. Amit időnként meg is kell állítani, sőt kanyarodni is kell vele. Fokozott biztonsági követelmények, élettartam, dinamikus igénybevétel... Mindez még csak a személyautóknál. És a 40 tonnás kamionok? Persze nem az eladók feladata, hogy méretezzék, hova milyen csapágy kerüljön. ![]()
Szerintem egy autó kerékagynak ez a terhelés semmi.
Gondoljunk csak bele hány kátyút kell kibírnia a csapágyaknak. Bármi más futóműalkatrész előbb tönkremegy.
Szia.
2,54kN/m2 ? Nem sok ez egy kicsit? Magyarországon a torlónyomás értéke 20m/sec-re vonatkoztatva 250N/m2 Ha utánaszámolsz 130km/h szélnél ez az érték 842,4N/m2 Ez éppen harmadrésze annak ami t Te írtál.
Valóban a végletekig egyszerűsítve ez a képlet adódik, és így talán szemléletesebb is!
Kicsit nehezen ellenőriztem MKS-ben, túlzottan is rááltam az SI-re. A félreértések elkerülése végett, az utolsó mondatod kapcsán írom, inkább a többieknek: Ez az erő (nyomás) a szélkerék által súrolt körlapon egyenletes. A lapátok hossza mentén a sugárral egyenesen arányosan növekszik (kifele), mert egyre hosszabb körívet súrol egy szárny. Figyelembe véve a lapátok kifelé keskenyedő alakját,és azt, hogy az áramlási erők a sebességkülönbség négyzetével arányosak jó közelítés, ha azt mondjuk, hogy a szárny tényleges felületén (amit pl. festeni lehet) a sugár négyzetével arányos nyomás hat. (itt van némi különbség a gyorsjárási tényező függvényében, mert a relatív sebesség számít. Egy gyors kerék " forog a levegőben" a lassú "mellett elsüvít a szél" de ez inkább csak az erő sugár szerinti eloszlását változtatja meg. sziriusz ha te is így értetted, akkor bocs, de a súrolt és a tényleges felület összekeverése (akár másoknál akik csak olvassák a fórumot) nagyságrendnyi hibát okoz, ezért igyekeztem a lehető legegyértelműbben fogalmazni.
Elképzelhető, hogy valamilyen nagyon nagy ellenállás-tényezőjű testre értette, mert a torlóponti nyomásnövekedésben neked van igazad.
A testre ható erő viszont P_torlóponti*Ce [N/négyzetméter] ahol Ce az ellenállástényező (angol irodalomban, és a magyar autós újságokban is Cv) Felső becslésnek Ződfülű értéke jó, bár a Ce=3 valóban ritka, de elképzelhető.
Ződfülűnek válasz, de rossz helyre kattintottam!
Nem láttam a tönkrement csapágyakat, de ha esetleg nem kizárólag anyagfáradás,(gödrösödés, pitting) hanem részben korrózió vagy kopás a végük, akkor van ötletem. Feltételezem, hogy a csapágyat helyesen szereled, nem ütöd, a tengelyre a belső gyűrűnél sajtolod, szükség esetén max 150°C-ig melegítve, tökéletesen pormentes helyen, stb. A szerelési kibák töredékére csökkentik a csapágyak élettartamát, fáradásos, esetleg kopásos tönkremenetelt okoznak. A csapágyak előfeszítése, hézaga megfelelő? (C2,...C3, axiális rugós alátét, egytengelyűségek,... ) Ha minden jó, akkor mort következik a REKLÁM: ![]() Sziasztok,Gergő vagyok! Télen, sós latyakban is kerékpárral járok (10000 km/év). Korábban a hagyományos kenőzsírokkal állandó gondjaim voltak! De amióta az AUTOL TOP 2000- nevű kenőanyagot használom, még a fogam sem csikorog! ![]() Viccet félretéve, volt, hogy tavasszal öntöttem ki az érezhetően sós vizet az LX-es kerékagyból, és nem volt baja. Kb 10 éve használom elégedetten ezt a zsírt, és nagyon bevált. Hajó-(tengervíz!) építőipari- (meszes lé) és mezőgazdasági- ((mű)trágyalé,növényvédőszerek, sár) gépekhez fejlesztette az Autol, és jól sikerült! Szintetikus nagyon viszkózus alapolaj, Ca-komplex szappan, korróziós inhibitorok, nyúlós állag fluoreszcens zöldessárga szín, -30- +110 °C hőállóság, NLGI2. Alacsony fordulatszámú kenési helyekre javasolt. |
Bejelentkezés
Hirdetés |