Fórum témák
» Több friss téma |
Ha szkóp-képet teszel fel, legyen látható a kezelőszervek beállítása, vagy add meg a beállításokat!
Konkrétan milyen képre gondolsz?
Amugy ilyen gépről van szó ugye Bővebben: Link
Igen, ilyen van nekem is, csak bontva. A Te "gányolt" szkópodról várok képeket. A ks-csőről, az elektronikáról.
Képet azt most sajnos nem tudok adni mivel nincs itt a digi gépem.Viszont a cső az egy 7centi átmérőjű 22centi hosszú és 14 lábú cső amin van egy árnyékoló de nem az ami eredetileg van ebben a szkópban mert azt kiszedték belőle. Viszont furcsállom hogy a csövön szemből az ernyőn olyan mintha egy nagy + lenne alapból az ernyő széléig amit ha nincs bekapcsolva akkor is látni.
Ha az R47 2M2 ellenállást is kicseréled 1M-ra akkor tehetsz bele 2x1M-ohm potit, semmi gondot nem okoz a duplájára növekvő osztó áram, mert csak 50 mW-ra nő a potikon és ellenálláson fellépő teljesítmény.
Egy hibás áramkört megjavítani egyszerűbb, mint újat csinálni. A szimmetrikus eltérítő lemez meghajtás eseténl jobban be lehet állítani az asztigmiát, mint az aszimetrikussal, mert a lemezek átlagfeszültsége nem változik, miközben mozgatod a fénypontot. Persze, ha valaki könnyebben jut félvezetőkhöz, mint egy ECC85-höz, akkor át lehet építeni. Bárhogy döntesz, sok sikert.
Igen sajnos a csövek beszerzése is hagy maga utánn ilyesmi átépítési kérelmet.
Viszont ha a vízszintes és a függőleges (pontmozgatót ) átalakítom ugyanolyanra akkor a csővel már nem kell bűvészkednem csak a meghajtóáramköröket kell kialakítani. Ergo a vízszintesre egy trigger és egy meghajtó amit a függőleges erősítővel szinkronizálni kell. Apropó ! Szerinted az a tranyós amit jóelőbb linkeltem jó lehet bele?
Szevasztok!
RFT EO 213 szkópom van, az "A" csatornámmal van probléma: A vízszintes csík (időalap) egy kicsit Y irányban fel-le táncol. 0,5 v/T állásban DC bemenettel (itt kéne hitelesíteni), kb 3-4 milimétert "mocorog". AC állásban egy kissé kevésbé csinálja, de itt is észlelhető. Kisebb, nagyobb feszültséget választva kb ugyanannyit "táncol".Lehetséges hogy ez bemenőosztó probléma? Mert most lett javítva az A osztó, nem tudtam földelni, 10, 5, 2 V/T állásokban pedig nem mért, most már OK-s, kondiprobléma volt+ kontaktos kacsoló. A "B" csatorna teljesen jó. Mi lehet a megoldás erre az Y irányú "táncolásra?" A segítségeteket előre is köszönöm.
Szia!
A tápegység szűrőkondijai jók? Különös tekintettel az A-csatorna bemeneti erősítőjének a elkóira.
Kösz a segítséget kadarist az elkókat még nem mértem le, de közben megjelent egy fűrészfeszültség az "A" csatornán és egy 82K ellenállás jelentősen melegszik a kis panelon ami összeköti az X és Y panelt. valószínű tönkremegy ha hagyom menni sokáig. 275 V egyen, 604 V váltakozó feszt multiméterrel mértem rajta. Talán az X csatorna fűrészfeszültsége "áthallatszik" valahogy az A csatornába??? A tápegység feszültségeit korábban ellenőriztem: minden OK volt.
Ilyenkor van az, hogy oszcilloszkópot sokszor oszcilloszkóppal érdemes javítani. Ez a melegedés, meg furcsa idővonal lehet gerjedés eredménye is, amit szintén okozhatnak rossz csatolásmentesítő és szűrőkondik.
Az szóba jöhető rossz elkókat ne mérd ki, még csak ne is forraszd ki őket, hanem köss velük párhuzamosan még egy ugyanolyat, és úgy nézd meg, hogy változik-e a helyzet.
ha páthuzamosan kötök kondit ugyanolyat, akkor ugye kétszerese lesz a kapacitás az adott helyen és ez nem okozhat problémát? Hiszen valószínűleg elsőre nem találom meg a rosszat. Korábban írtad hogy:"Különös tekintettel az A-csatorna bemeneti erősítőjének a elkóira."Itt az "Y" panel elkóira gondolsz ugye, vagy a tápban kéne kutatni.(feszültségek OK!)
Ha tudsz szerezni egy másik szkópot, akkor azzal nézz szét az Y-erősítőben. Ha gerjedés van, akkor a másik oszcilloszkóppal megláthatod.
A dupla kapacitás pedig nem okoz problémát. És igen, az A-csatorna a Y-erősítő csatornája.
A tápot lehet mérni úgy, hogy nincs a gépben az "X" és "Y" panel? Van rajta két kipukkadt elkó(c501),(c502), de az értékük megfelelő.
ha a 2 táp elkót 20 helyett 22 µF-osra cserélem az még belefér?Sajna nincs pont 20-as.
A hiba nálad a bemeneti osztó és az elektronkapcsoló diódája között van, az A csatornában. A bemeneti osztót azért zárom ki, mert az oszó állásától független a sugár ugrálása. Az y erősítő és a tápegység azért jó, mert a hiba nem jelentkezik a B csatornában.
Az impedanciaillesztő és erősítő áramkörök tápszűrésében lehet szivárgó elkó, ami esetlleg okozhat ugrálást, bár a szimmetrikus felépítésű erősítő miatt ez nem valószínű, -egyszerre kellene ugrálni a jelnek a két kollektoron, az elektronkapcsoló diódák elött, és ez nem változtatna a sugár függőleges pozícióján. A korábbi hibák alapján azt javaslom, kontakthibás beállítópotit keress, vagy az üzemmódkapcsolót járasd meg kissé, hogy az oxid lekopjon. Olajos por is okozhat átvezetést, ezt alkohollal lehet eltávolítani. A DC balansz trimmert mozgasd meg, és elmozdított állásban nézd meg megszűnik-e az ugrálás. Utólag vissza tudod állítani a helyére, vagy csere után. Ez akkor jó, ha a bemeneti osztót végigforgatva nem mászik el a sugár. A függőleges helyzetet majd az eltolás potival korrigálod. Kontakthibás lehet az erősítés kalibrálására szolgáló trimmerpoti is, azt is tekergesd meg, Ha más pozícióban megszűnik az ugrálás, akkor csere. Az eltolás poti is okozhatja a hibát. Ha fel vagy le eltolod az A sugarat akkor is ugrál? Csopperelt és alternatív állásban is csak az A sugár ugrál? Ezenkívül lehet sok más is, megnövekedett visszáramu félvezető, félig szakad ellenállás nyákhiba, vagy akár az elektronkapcsoló valamelyik diódája, de eleinte ne ezekre gyanakodj. A 20 vagy 22 mikrós kondi gyakorlatilag mindegy. Egy 20 mikrós kondi helyére 10-100 mikró között akármit berakhatsz, csak férjen be. Ha nem jutsz dűlőre a géppel, van pár ötletem a hiba pontosabb behatárolására, de akkor már majd pozíciószámokra kell hivatkoznunk.
Hát igen... A potik elég rosszak az A és B csatornában is.
Eltoláskor csúnya zörejek láthatók. Chopper, Alternatív és X+Y módban nem tudok a B csatornán álló képet beállítani, az A-n viszont igen. Ezt vajon mi okozza? Továbbá a B csatornán a négyszögjelnek nagyobb a túllövése mint az A csatornán.(de ez is vhol kalibrálható.) Az elkókat a tápegységben kicseréltem amik kipúposodtak. A legnagyobb problémám az, hogy az R8 (82k,1W) ellenállás még mindíg melegszik. Ez az X panelbe ad be 270V feszültséget. Jelként a saját hitelesítőgenerátorát használom. Érdemes lenne az X panelben az elkókat cserélni? Az értékük nem sokban tér el a gyáritól. Amugy poziciószámra hivatkozhattok, mert megvan a kapcs.rajz. Jah és az A osztóban 10V/T állásban szerintem csillapítatlanul jut a jel a mérőerősítőre, mert kilóg a képből és eléggé torzított. a "B" csatornán 10V állásban kb megfelelő méretű jel van. A segítségeteket előre köszönöm.
Az R8 1W-os ellenállás. Ha elhanyagoljuk T2015 bázisáramát, akkor az R2082, R2070 R2072 és R8 van bekötve a 270V és a -12V közé. Igy ennek az osztónak az árama 282/(1+0.8+5.1+82) kOhm= 3.17mA.
Az R8-on esö feszültség eszerint 260V, és a rajta fellépő teljesítmény 0.825W. Ezt kell neki eldisszipálni. Ezért melegszik, de kibírja. A 10V állásban a bemeneti osztónak éppen 1000-et kell osztani, az R606 és 607 aránya miatt. Ez Ohmméréssel ellenőrizhető. Az osztók frekvenciafüggetlensége az osztó ellenállásaival párhuzamosan kapcsolódó kapacitásokkal és trimmerkondikkal állítható be. A frekvenciafüggetlenség feltétele, hogy az ellenállások, és a velük párhuzamosan kapcsolódó kapacitások értékeinek szorzata állandó legyen. Rossz osztó okozhat túllövést, vagy lassú felfutást is. Az Y erősítő frekvenciakompenzációja -C1021- mindkét csatornán egyformán hatásos. A két osztó próbaképpen felcserélhető az összehasonlítás kedvéért, csak az osztók 4-es tárcsájának leszedőkanalait kell rövid drótdarabbal keresztbekötni az A és B bemeneteire. Ebben a szkópban nem lehet választani, hogy melyik csatornáról vegye a szinkronjelet. GR1017 és GR1018 diódák mindkét csatornáról beadják a szinkronjelet a T1022 szinkronjel erősítő fokozatnak, amit majd megkap az eltérítőgenerátor. Amíg az A és B csatornák erősítései lényegesen eltérnek, ezzel nem kell foglalkozni, mindíg a nagyobb jel fogja a szinkronizációt meghatározni.
A 3,17 mA OK lenne, de rákötöttem váltakozóáramot is tudó multimétert, ez nem mért rajta semmit (még egyen 3.7 mA-t sem) úgyhogy elővettem egy régi orosz analóg műszert, ez váltakozó áram mérésen erőből kiakadt, a 750 mA~ maximális méréshatárban, szerintem még 1A-nál is több váltakozó áram folyhat rajta. És OK lenne ha melegszik valamennyit, de ez szétégeti az ujjamat ha hozzáérek.
Miből gondoltad, hogy váltóáramot kellene mérni?
Ha 82 kOhm ellenálláson 1A folyik, akkor Ohm törvénye szerint 82 000V feszültségnek kell lenni a kapcsain. Ugye milyen abszurd? Azt hiszem árammérést végeztél az ellenállás két kapcsa között. Ez nem baj, de tanulságos. Áramot úgy mérünk, hogy megszakítjuk az áramkört, és beiktatjuk sorosan az árammérőt. Úgy is lehet, hogy feszültséget mérünk az ellenálláson, majd a mért feszültséget elosztjuk az ellenállás értékével. Ez nem közvetlen árammérés, de nem kell kiforrasztani hozzá az ellenállás egyik lábát, mégis meghatározható az áram. A 270 V egyenfeszültség, mivel a trafó váltófeszültségét egyenirányítja a dióda, az elkó meg meg is szűri. Vagyis a 82 kOhm ellenálláson feltétlenül egyenáram folyik, feltéve, hogy a mérésedtől nem lett zárlatos a GR501 dióda. Ha zárlatos lett a dióda akkor szűrőelkója C501 és 502 felrobban, mert az elkó robban ha váltóáramot kapcsolnak rá. Ezenkívül az áramméréseddel beadtad a 270V-ot az 5k1-es ellenálláson keresztül a T2015 bázisába. Ezt kevés tranyó viseli el.
Hát ennyire kezdő azért nem vagyok.......
Az árammérést korrektül végeztem el, tehát az áramkör megbontásával, a 82k ellenállás egyik lábának kiforrasztásával, ezzel SOROSAN kötve az árammérő műszert. Abból indultam ki váltakozó áram mérésekor, hogy mértem ezen ellenálláson egyen 270V, váltakozó 604V feszültséget. Tehát gondoltam ellenőrizzem már a rajta folyó áramot egyenben, váltakozóban egyaránt. Ezután akasztotta ki a vátakozó állásban az analóg műszert 750 mA állásban. Szerintem semmiféle váltakozó feszültségnek/áramnak nem kéne lenni rajta (max egy kis búgófeszültség). Egy kicsit az zavar, hogy a digitális műszer váltóban semmit sem tudott mérni, de talán azért, mert a színusztól eltérő jelalakot nem tudja feldolgozni (kínai). Én úgy tanultam, hogy árammérésre jobb az analóg műszer. Kondenzátor nem robbant. Ettől függetlenül lehet rossz a GR501 dióda vagy a T2015 tranzisztor, de hogy nem én tettem benne kárt (egy áramméréssel), az biztos. Azért ellenőrizni fogom, mert másra már én sem tudok gondolni, hogy hogyan juthat oda váltó áram/fesz. Egyébként ha nem lennék tisztában az áram- és feszültségméréssel, akkor hozzá sem mernék kezdeni egy oszcillószkóp javításához. Ebben a témában kezdőként eddigi segítségeitek felbecsülhetetlenek számomra. Köszönök mindent, várom a továbi instrukciókat.
Hello!
"Egyébként ha nem lennék tisztában az áram- és feszültségméréssel, akkor hozzá sem mernék kezdeni egy oszcillószkóp javításához. " Akkor azzal is tisztában kellene lenned, hogy az analóg műszerek legjavában van egy egyszerű egyenirányító és azt váltófeszültséggel táplálva, effektív értékre van kalibrálva/skálázva. Szóval váltó állásban egyenáramot adva a műszerre, ugyan úgy mutat, csak nem kalibrált amit mér. A különbség annyi, hogy akárhogy kötöd rá az egyenfeszültségre, mindig a helyes irányba tér ki a műszer. (Nem szinuszos feszültségeket a műszer ugyan úgy mér, csak az átlagértéket mutatja, tehát külön korrekciós táblázat nélkül nem lehet a feszültséget pontosan leolvasni..) A 750mA-es Shunt ellenállás, meg el van puffanva a műszerben, vélhetően ezért megy ki szögre a mutató.. üdv! proli007
tisztában vagyok vele, hogy a műszereket effektív értékre kalibrálják.(fűtőérték) De ha a műszerben a sönt van eldurranva, akkor minden oké lenne, melegedne ugyan, de nem égetné szét az ujjamat a melegedő ellenállás. Ez biztos, hogy 1W-nál sokkal több hőt disszipál. Becslésem szerint simán felmelegszik vagy 150 fok fölé is. Tény, hogy előzőleg is így használtam de néhány órás használat után régebben elment a kép, és csak átkapcsoláskor jelent meg egy-egy pillanatra a jel. Miután hagytam lehűlni megint jó volt. De most már nem merem sokáig járatni.
Valóban. Igazad van. Köszönöm...
Ellenőriztem egy kis villanymocival és a műszerben tényleg eldurrant a sönt. De az ellenállás szörnyű melegedése még mindíg zavar.
Ja és felteszem újra a kérdést: Lehet e úgy mérni a tápot, hogy nincs rákötve az X és Y panel? Tehát csak a végfok és a transzverter van rajta. (félig-meddig üresjárásban)
Hello!
Ha a méréseid hibásak, akkor az ezzel kapcsolatos állításaid is hibásak.. Tehát ezeket kell revízió alá venni, mielőtt helytelen következtetésekre jutsz.. Tekintve, hogy az OHM törvény még életben van, csak akkor mondhatsz konkrét dolgot, ha a méréseid, az ellenállás érték, és a számításaid konvergálnak egymás felé. Ha pedig az a probléma csak, hogy túl meleg, de minden rendben van, akkor miért nem teszel bele egy nagyobb teljesítményű ellenállást? üdv! proli007
Azért nem teszek bele nagyobb teljesítményűt, mert gyárilag az való bele(1W), és ha esetleg más áramköri egységben van a hiba akkor nem oldom meg ezzel a problémát (félek hogy akkor más megy tönkre). Holnap eljutok az elektronika boltba, beszerzem az előlapi potikat meg ebből a 82k-s ellenállásból veszek másikat meg kondikat és akkor meglátjuk...
Egyébként van valami tanácsod hogyan ellenőrizhetem a T2015-ös tranzisztort?(ss216d) Kapható még egyáltalán ilyen vagy helyettesítő? Eddigi tanácsaidat és a választ előre köszi.
Hello!
Bocs, de én nem néztem sem a szkóp a rajzát, meg semmit, csak a méréseid miatt kötözködöm.. A konkrét kérdéseidre, majd ha5kj válaszol, nem venném el a "kenyerét", és mert igen korrekt válaszokat ad a problémáidra. Amúgy egy tranyót béta méréssel, vagy hasonló munkapontra hozással ellenőrizhető, mint amiben működik. De kérlek, használd a Válasz gombot, ami a fejlécben van, különben nem lehet tudni kinek szól a kérdésed/válaszod.. üdv! proli007
erre az ss216d tranzisztorra tudnál valami helyettesítőt javasolni?
Szia!
2N2369-el helyettesítheted. Itt kapsz ilyet.
Mielött egy tranzisztor helyettesítésére gondolunk, előbb azt kellene eldönteni, hogy egyáltalán hibás-e a helyettesítendő tranzisztor. Ha egy tranzisztor be van kötve egy áramkörbe, akkor feszültségméréssel feltétlenül meg lehet állapítani, hogy működöképes-e vagy nem. A kérdéses tranyó emitterköre a -12V-ra van kapcsolva, és az emitteráram a 100 Ohmon folyik keresztül. Ha a 100 Ohm-on feszültséget mérsz, kiszámítható az emitteren fellépő feszültség és az emitteráram. Ennél kb 0.4- 0-6 V-al pozítivabb a bázison mérhető feszültség egy jó tranzisztornál, a kollektor feszültség pedig általában ennél is pozitívabb, de az emitter feszültségnél feltétlenül nagyobb. Ha nem ez az állapot, akkor feltehetően hibás a tranzisztor. A helyzetet bonyolítja, hogy a kérdéses tranyó egy eltérítőgenerátorban van, ami akár működhet is. A DC mérés így nehézkes, nyilván szkóppal kellene mérni, De ez megoldható, ha a generátor szabadonfutó üzemét leállítjuk.
A tranzisztor bármilyen npn tranzisztorral helyettesíthető, ha az áramköri környezetben kialakuló áramokat és feszültségeket elviseli, és elég nagy frekvenciás, hogy a leggyorsabb eltérítési sebességen is működjön a generátor. Megjegyzem ebben a szkópban ez a tipusu tranzisztor tömegével fordul elő, tehát semmi különleges paramétere nem lehet. Néha a hibát úgy határolják be, hogy az azonos alkatrészeket megcserélik, és megvizsgálják, hogy a hiba követi-e az alkatrészt. A béta mérés eléggé felesleges, egy jól megtervezett áramkörben a tranzisztor bétája igen kevéssé befolyásolhatja a működést, mert különben nem lehetne szériában gyártani az áramkört. A táp természetesen leválasztható. A stabilizált feszültségek ettől nem változnak, de a stabilizálatlan kimeneteken megnövekszik a feszültség, ez utóbbi normális, például a 270V esetén, de nem haladhatja meg a trafó váltófeszültségének 1.41-szeresét. |
Bejelentkezés
Hirdetés |