Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hűtőtáska autóban
 
Témaindító: david233, idő: Júl 29, 2010
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 3
(#) david233 hozzászólása Júl 29, 2010 /
 
Sziasztok!

Szeretnék megoldani egy problémát a segítségetekkel.

Nemsokára indulnánk Horvátországba, és egy elektromos hűtőtáskát szeretnénk az autóban üzemeltetni, illetve majd a kempingben. A táska műszaki adatai: 12V DC ; 4A ; 48W

A probléma az az, hogy a csatlakozó mind az autóban mind a kempingben használt tápegység működése közben iszonyatosan melegszik. Az okát csak sejtem de nem tudom pontosan miért van ez. (Miért melegszik ennyire...)
Milyen megoldással lehetne ezt megoldani, illetve milyen lehetőséget tudnátok ajánlani?


Segítségeteket, és válaszaitokat előre is köszönöm.

Üdv.

Dávid
(#) leocska66 válasza david233 hozzászólására (») Júl 29, 2010 /
 
Hello.
Hát ez 2 féle okból is lehet.
-Vékony a vezeték és azért(ki sporólták az anyagot) viszonylag nagy áram folyik át rajt a keresztmetszethez képest ,
-Vagy kontakt hibás.
Remélem tudtam segíteni.
Üdv
Tibi
(#) david233 válasza leocska66 hozzászólására (») Júl 29, 2010 /
 
A vezetéket ellenőriztem, és a gyári kábellel volt üzemeltetve. Vettünk hozzá szivargyújtó csatlakozót is másikat hátha az a baj.
Abban 3A-es bizti volt. Beindítottam ugyanis a boltban azt mondták, hogy nagyon sok az a 4A. Ki is próbáltam, elindult szépen, majd úgy kb 6-7 perc után megint forró lett a csatlakozó(az új) és megállt a táskában a ventilátor mert a bizti kioldott. De a hőtermelés még mindig jelentős mert a műanyag is eldeformálódott...

Lehet hogy rossz maga a táska? Pontosabban a elektromos rész?
(#) zolika60 válasza david233 hozzászólására (») Júl 29, 2010 /
 
Mérd meg mekkora áramot vesz fel. Ha nem több a névlegesnél akkor a csatlakozó gyenge.
(#) leocska66 válasza david233 hozzászólására (») Júl 29, 2010 /
 
Előfordulhat.
Utánna számoltam , elvileg az adatok alapján tényleg csak 4 A veszfel ,de ,hogy mennyire lehet hinni az adatoknak ezt sajnos nem tudom , próbáld meg 1 ampermérővel sorba kötni.Ha 4 A akkor valószinű, hogy vékony a drót.
Ennyit tudok mondani remélem segít.
Üdv
Tibi
(#) potyo válasza david233 hozzászólására (») Júl 29, 2010 /
 
Boltban hülyeséget beszélnek, a 4A az nem sok egy ilyen hűtőtáskának. Ezeknek nagyjából ez a névleges áramuk. Szivargyújtó aljzat nem melegszik? Hátha nemis jó helyen keresed a hibát...
(#) leocska66 válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 29, 2010 /
 
Megelőztél
(#) david233 válasza potyo hozzászólására (») Júl 29, 2010 /
 
Szivargyújtó aljzat nem melegszik. Maga a csatlakozó ami rajta van a hűtőtáska végén az igen, de az olyan szinten hogy az emberik kéz alig állja. Borzasztó forró. És ebből következik az hogy a hőt átadja a szivargyújtó aljzatnak.

Abban én is biztos vagyok hogy 4A-t simán felvesz mert a 3A-es biztit ami ráadásul lomha típus volt azt hazavágta rendesen, úgy hogy körülötte a műanyag is megolvadt...

Szóval ebben nem kételkedem már én sem, de az biztos hogy a boltban nem igazán értették a problémát....
(#) leocska66 válasza david233 hozzászólására (») Júl 29, 2010 /
 
Ezért van ez a fórum , hogy segítsünk egymásnak .
(#) Szebence válasza david233 hozzászólására (») Júl 29, 2010 /
 
Hali!


Nagybátyáméknak is van ilyen hűtőtáskájuk és ugyanezt tapasztaltam vele... Nagyon forró a csatlakozó bár én csak a hűtőtáskánál vettem észre, ami a kocsi szivargyújtójába csatlakozik, ahhoz nem nyúltam.
(#) Ricsi89 válasza david233 hozzászólására (») Júl 29, 2010 /
 
Vagy a csatlakozó érintkezője nem érintkezik rendesen az aljzatban, vagy pedig a csatlakozón belül a vezeték nincs rendesen rögzítve és az melegszik. Szét kellene szedni a csatit és belekukkantani, hogy jól van-e rögzítve a vezeték az érintkezőkhöz.
(#) gyerek67 válasza Ricsi89 hozzászólására (») Júl 30, 2010 /
 
Én is Horvátországba menet tapasztaltam ugyanezt, ugyanígy.
Azóta már 3 db szivargyújtó csatlakozót fogyasztottam el, volt amelyik szinte teljesen(!) szétolvadt. Csak a büdös szagra lettem figyelmes vezetés közben, lehúzott ablakok mellett.
Szerintem az a baj, hogy a csati középső csúcsának a vége legömbölyített és rugós. A keresztmetszet eleve kicsi, ráadásul a rázkódások miatt a csatit folyamatosan tolja ki az aljzatból a kis rugó, ami a bizti előtt van. Amikor a csati már alig érintkezik az aljzatban, akkor kezdődik az igazi felforrósodás.
Én egy külön aljzatot fogok kialakítani kifejezetten a hűtőtasi számára (pl. nagytelesítményű hangszórócsatiból), mert ez szvargyújtós verzió eleve halott ötlet, nem erre találták ki.
(#) tcs52 válasza gyerek67 hozzászólására (») Júl 30, 2010 /
 
Pontosan ugyanez a rossz tapasztalatom van nekem is!

A hozzá adott eredeti (nagyon rövid) kábel még csak hagyján, de az általam gyártott hosszabbító (csomagtartóig) csatlakozójánál megszámoltam: 6 db fémes érintkezés van a szivargyújtónál:
- Szivargyújtó külső érintkezők (ez aránylag nagy felület)
- Szivargyújtó középső csúcsnál
- középső csúcs és feszítő rugó között
- feszítő rugó másik oldala (vékony spirál rugó!)
- Biztosíték egyik vége
- Biztosíték másik vége

Az utóbbi 5 közül bármelyiknél lehet nagy a kontaktellenállás, és melegedhet. Valószínű, hogy több helyen is!

Ezeket a csatlakozókat nem hosszú működésre találták ki. Márpedig egy hosszú úton folyamatosan órákig kellene kibírniuk. Mi ki-be húzogattuk időnként.

Sajnos így se volt jó, még rendszertechnikailag se! Mivel a hűtőtáska az adatok szerint működés közben 8 fokkal alacsonyabb hőmérsékletet biztosított a környezethez képest, ez 35 fokban 27 fok "hűvöset" jelentett volna, ami elég gáz.

Következő években maradt a több hűtőtáska, sok jégakku megoldás, ami nem okoz bosszúságot, csak a jégakku pótlás a gond.

Ja és a táskák pokrócban tartása, meg autós fényvisszaverő fóliák alkalmazása kicsit javít a helyzeten...
(#) gyerek67 válasza tcs52 hozzászólására (») Júl 30, 2010 /
 
Jégakku?!
Fagyott dobozos kakaó!
(#) hadnagyakos hozzászólása Júl 30, 2010 /
 
Sajnos ez minden hűtőtáskánál probléma. Ez csak úgy orvosolható, ha legalább a hűtőtáskánál lévő csatlakozót direktre kötjük. A szivargyújtó csatlakozókat nem ekkora áramra tervezték. A végén lévő érintkezőcsúcsnál túl kicsi az érintkező felület és ezért melegszik. Nem beszélve arról, hogy a rázkódás következtében a rúgó még tolja is ki a csatlakozót az aljzatból. A másik pedig, hogy az érintkezőcsúcsnál lévő rúgó sem a keresztmetszet királya.

A hűtőtáskán lévő csatlakozó kikötését és egy sorkapocsra cserélését mindenképpen javaslom, ha a szivargyújtó jó, akkor az maradhat.
(#) Ricsi89 hozzászólása Júl 30, 2010 /
 
Egy jó minőségű dugóval(ha van egyáltalán ilyen) meg lehetne oldani, csak a legtöbb ma gyártott dugó ilyen olcsó vacak megoldással lett megoldva, hogy a legkisebb mozdításra kiesik. A szivargyújtó bezzeg ha be van nyomva kihúzni alig lehet csak ha magától ki nem jön. Esetleg egy olyat át lehetne alakítani, mivel az elég szorosan benne marad az aljzatban. Ha kiszednénk belőle a fűtőspirált és valahogy belefogatnánk a vezetéket, akkor lenne is egy stabil dugónk, ami át tudna adni bármekkora áramot.
(#) gyerek67 válasza Ricsi89 hozzászólására (») Júl 30, 2010 /
 
Mondom, szerintem kizárólag a hűtőtasinak fenntartott, nagy áramra tervezett, "nemkicsúszós" csatlakozópárt kell kialakítani / használni. Más kérdés, hogy ebben az esetben a hűtőtáskánk nem lesz kompatibilis a többi autóval.
A szivargyújtó csatlakozó nem erre való. :no:
(#) pucuka válasza Ricsi89 hozzászólására (») Júl 30, 2010 /
 
Ilyeneket használj.
(#) pucuka válasza pucuka hozzászólására (») Júl 30, 2010 1 /
 
És vigyél hátra a csomagtartóba az aljzathoz, (raktérbe) egy legalább 4, de inkább 6 mm2 es vezetéket, az akku + ról, kb 5 cm után 20 A lengőbiztosítékon keresztül. Nekem is így van.
Aztán visszahozhatod az utastérbe egy csatlakozókábellel, vagy a saját kábelével a hátsó ülés alatt, mellett, között.
(#) Macsek71 válasza gyerek67 hozzászólására (») Júl 30, 2010 /
 
Ha megengeditek :
Huszonx éve még nem volt minden autóban szivargyújtó Az akkori kisbuszunkban voltak törpefeszültségű konnektorok, amikre a vezetőülés alatti kapcsolóval lehetett delejt varázsolni. Erről mentek a szerelőlámpák, kompresszor...

Amikor megjelentek a szivargyújtós cuccok, készült egy konnektor-szivargyújtó átalakító is
(#) david233 hozzászólása Júl 30, 2010 /
 
Most van egy átmeneti megoldás, egyenlőre jónak tűnik. Kicseréltük a 3A-es biztit 4A-esre. Most csak langyos a csatlakozó, de nem tudom hogy meddig megy el vele..

Az autókban általában mekkora biztosíték van a szivargyújtó aljzat előtt?
(#) hadnagyakos válasza david233 hozzászólására (») Júl 30, 2010 /
 
Talán 30A, úgy emlékszem. :hide:
Ez nem biztos!
(#) potyo válasza david233 hozzászólására (») Júl 30, 2010 /
 
20-30A simán van. De kapd le a biztosítéktába fedelét, abban benne szokott lenni a táblázat, hogy hol milyen van. Vagy az autó kézikönyvében is szerepelni szokott.
(#) roka válasza david233 hozzászólására (») Júl 30, 2010 /
 
Gyárilag max 15-A szinte minden tipusban.
Nagyon ritka a 20 A.
(#) Darka válasza david233 hozzászólására (») Júl 31, 2010 /
 
Helló!
Én is találkoztam ezzel a problémával, méghozzá úgy, hogy mindenféle kábellal és biztosékkal melegedett a csatlakozó. Nem állítom biztosra, hogy nálad is ez lesz a probléma de nálam a szivargyújtó pozitív érintkezési felülete túl kevésnek bizonyult ekkora áram felvételére, ezért egy másik csatlakozó beépítésére került sor.
Egy ilyen és egyilyen mellett döntöttem mivel ez volt akkor épp kéznél. Azóta nincs semmi probléma, jéghideg a rendszer és a harmadik vezetéket felhasználtam egy LED-hez ami jelzi hogy üzemel a hűtőláda. Ha nem sajnálod nagyon az autód bordját, akkor egy másik csatlakozó beépítése megoldja a problémát, ahogyan ezt az előttemlévők is javasolták.
Üdv, Áron
(#) pucuka válasza Darka hozzászólására (») Júl 31, 2010 /
 
A hűtőtáska üzemeltetéséhez ki kell alakítani az autóban a törpefeszültségű hálózatot (12, 24 V), úgy ahogy ez másutt is van, pl. lakókocsiban, lakóbuszban, hajóban. Erre megvannak a megfelelő gyári építőelemek, 15 (20) A áramra, max 30 V asszimetrikus, fordított polaritású bedugás elleni védelemmel. (a hálózati csatlakozós megoldás nem jó, mert a véletlenül fordított csatlakoztatás esetén a berendezés tönkremehet) Ezek a csatlakozók bírják a hosszantartó viszonylag nagyáramú terhelést is.
Mint az előző két hozzászólásomban írtam, úgy kell kialakítani a megfelelően védett hálózatot, ami végül is egyetlen szál viszonylag vastag vezetékből, csatlakozó aljzatból, és lengő biztosítékból áll. Ezek többnyire autósboltokban beszerezhatő alkatrészek, (vagy a Con***d nál) és korrekt megoldást biztosítanak. Az egyetlen nehézséget a tűzfalon való átjutás jelenti. Ennek ellenére nem tartom jó megoldásnak a biztosítéktáblára való csatlakozást, pláne nem a szivargyújtóra.
Ezzel a módszerrel a hálózat kiépíthető a gk meglévő hálózatának zavarása nélkül, és esetleg továbbvezethető később a hétpólusú utánfutó csatlakozó 2 -es pontjára, ami egyébként az utánfutó tolatólámpája, erre szokás kötni a lakókocsi 12 V -os hálózatát is. A csatlakozó aljzatot pedig el lehet helyezni a hátsó doblemez merevítő oszlopján. Természetesen a kötéseket gondosan kell kivitelezni, sajtolni (krimpelni) vagy, és forrasztani.
(#) david233 hozzászólása Júl 31, 2010 1 /
 
Meg van a megoldás. Kicseréltem a biztosítékot 5A-re, a melegedést minimálisra szorítva le ezzel. A kocsiban pedig 20A-es biztosíték van a szivargyújtó csatlakozó előtt, szóval simán elbírja.

Köszönöm a segítségetek. üdv Dávid
(#) pucuka válasza david233 hozzászólására (») Júl 31, 2010 1 /
 
Te tudod, de ha ezért esetleg kigyullad az autó, a biztosító nem fizet. (a szakszerűtlen beavatkozás miatt) Nem valószínű, hogy a biztosíték nagysága miatt melegedett. Melegedni egy vezeték allulméretezés, és hibás kötések (kontaktus átmeneti ellenállása) miatt szokott. Ne feledd, az autóban a hűtőláda folyamatosan üzemelni szokott, a zárt térben az elégtelen szellőzés, és a relatív magas hőmérséklet miatt.
(#) mateakos hozzászólása Aug 1, 2010 /
 
Hasonló problémám volt saját készítésű Laptop táppal, ahol a melegedés fő oka az volt, hogy a csatlakozót úgy tervezték, hogy a rugón átfolyt az áram, ami ettől rendesen felizzott (kiedződött az acél). A megoldást az jelentette, hogy a rugót áthidaltam szénkeféről származó vastag hajlékony rézvezetékkel. Ez után már alig melegedett.
(#) potyo válasza pucuka hozzászólására (») Aug 1, 2010 / 1
 
Részben igazad van, mert a tápkábel keresztmetszetét is illik leellenőrizni a hűtőtáska felé, ugyanakkor az olvadóbiztosíték épp attól működik, hogy benne a fémszál felmelegszik és elolvad. Ha a 3A-es biztosítékra 4A-t engedsz rá, akkor az valószínűleg nem ég ki egyhamar (lehet, hogy sosem), viszont melegszik, és felmelegíti a környezetét is. Szóval az 5A-ra cserélés ezesetben jó megoldásnak tűnik, ha valóban emiatt melegedett annyira a dugó.
Következő: »»   1 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem