Fórum témák
» Több friss téma |
CNC bontásból származó 3.5KW -os DC szervó került a kezembe. Alacsony volt a nyomatéka, a mágnesei gyengültek meg állítólag, de összezárt tekercskivezetésekkel nem tudom megmozdítani sem a forgórészt, tehát mint generátor nem lehet nagyon beteg, lassú járású szélkerékhez ideálisnak tűnik.
Hasonló cuccal van-e valakinek tapasztalata?
Szép nagy lesz. Miből készülnek a lapátok?
Fenyő deszkából. 10 mm vastagból szeretném, de az egész faluban nincs egy arra való szalagfűrész, amivel a colos deszkát vékonyabbra tudnám vágatni. A cirkulám (asztali körfűrész) olyan vastag nyomot vág, hogy az egyik deszka használhatatlan lenne. Meglehet, hogy 2 m hosszú és 14 cm széles lesz a hat lapát mindegyike. De, ha megjavul az idő és eltudok menni oda, ahol tudok egy gépet, amivel el lehetne vágni a deszkát, a két felet egymás mellé tehetném. Mindjárt szélesebbek lennének a lapátok. Mindenről tájékoztatlak titeket, még arról is, amikor összetörte a szél. Hiszitek, vagy nem, de a legnagyobb gondom az, hogy a lapátok rögzítésénél a fa megázik, megdagad, megszárad, és már lötyög is. Ha valami lötyög, az nincs már megszorítva és kész a baj. A lapát beleüt az oszlopba és termelődik gyújtós a tűzre.
A lapát rudazata vas (1colos cső?), vagy fa?
5X5 cm vörös fenyő.
Ilyen tekintélyles méretnél nem erőltetném, hogy külön legyen a sugár és a vitorla, a rögzítés valóban nehézkes.
Lehet, hogy négyszer annyi anyag kell hozzá, de én mindig egy darabból láttam a fa lapátot a bekötéssel együtt, a deszka valóban nehezen kezelhető. Az 50mm-es vörösfenyő léc elbírja a szerelt lapátra ható szélnyomást is? Már a 14cm széles, 1 cm vastag, és 2m lapát súlya sem kevés a rögzítéssel együtt. (15 kg+)
Szép nagy lesz, gratula
![]()
Ezen a hibán megfelelő impregnálással lehet azért javítani. Lenolajba áztatva sokáig ellenáll a víznek. De ha nem áztatod akkor is legalább 4-5 rétegben kendd be. Valóban jobb lenne egydarabból kifaragni, bár a mostani faragasztók elég jók. Sokszor eősebbek mint maga a fa.
Nem lesz túl nehéz ha beáztatod?
Lehet jobb lenne egy külső műanyagbázisú festékréteg. Mint ami a csúszdákon van, csak vékony rétegben.
Vagy egy ecsettel felvitt műgyanta réteg, vászonerősítéssel.
Vagy akkor már mindjárt le is veheti róla a negatívot, és készíthet egy kompozit lapátot üvegszövet és műgyanta segítségével
![]()
Nem lesz nehéz. Szerintem egy ekkora szerkezeten az a fél kiló nem számít. Ráadásul szívósabbá tesz a fát.
Számolgattam ma munkahelyen kicsit.
Adott egy 3 fázisú 3*272V-os generátor. Szeretném elkezdeni az áttétel számítást. Az elektronikai ismereteim hagynak némi kívánnivalót maguk után, de a 380/220-ból kiindulva 1,73-as szorzóval számolhatok ha a 3 fázist egyenárammá alakítom? Ha igen, akkor 470V egyenárammal lehet kalkulálni 2000/perc fordulaton. Mivel a feszültség és a fordulatszám közel egyenesen arányos, így 4,3-as fordulaton indukál 1V áramot TERHELETENÜL. Ha terhelt állapotban kb a felével számolhatok, akkor 8,6-os fordulaton fog nekem 1V áramot produkálni. Mivel az inverterem 24-52V között üzemel, ezért ezek alapján az induló fordulatszám 8,6*24=206,4 fordulat/perc = 3,44 fordulat másodpercenként. Mivel semmi nincs még kész, csak elképzelek egy lapátot kis szélben, hogy kb 1mp alatt fordul egy negyedet, tehát mondjuk 4mp alatt fordul egyet. A fentiek alapján ha 8:1-es áttételt használnék akkor gondolom annyira nem trafálnék mellé. Ami nem teljesen tiszta még az a lapátok elrendezése. Mindenki a nagy, 3 lapátos kialakítást javasolja. Ezek elég gyorsan is tudnak pörögni, a nagy lapátok miatt pedig a nyomatékuk is elég nagy. Lehet tudok szerezni egy öntőformát 1,8m hosszú lapátokhoz, így akkor kb 3,8m átmérőjű kerekem lenne elfogadható nyomatékkal és nagy végsebességgel. Viszont a széles sebességtartomány pont buktató is tud lenni, nagyon kell figyelni a viharvédelemre és nehezebben is szabályozható a kimenő áram. A magyarországi visszafogott szélviszonyokhoz nem lenne praktikusabb egy alacsonyabb járású mondjuk 6 vagy 8 lapátos szélkerék nagy nyomatékkal és kicsi végsebességgel? A nagyobb nyomaték miatt megfelelően meg tudná hajtani a fenti 8:1-es áttételt, kis szélben is elindul, viharállóbb is, a kimenő feszültség is behatároltabb lenne. Mi a véleményetek erről? Köszi!
Ha kis áramokban gondolkozol éléglenne neked egy állandó mágneses dc motor.
Mondjuk egy ilyen.
Nem is olyan kicsi városban lakom... de nekem is problémát jelentene 25kg műgyanta beszerzése, az üvegpaplanról nem is szólva. Azon kívül a héjat még meg lehet formázni, de egy lapát szerkezete sem olyan egyszerű: bekötőcsap, héj, belső teherhordó bordázat stb., és minez gyakorlatilag egy anyagból... Ez már semmiképp se a házi barkács szintje.
Három fázisnál a kétutas egyenirányító után az egyen feszültség: a fázisok vonali feszültsége * 1,35.
A vázolt esetben a vékony tekercselő huzallal lesz a gond. Nagy lesz a feszültség esés, és szörnyen rossz lesz a hatásfok.
Szia!
Úgy érted 367V-al lehet számolni 3*270V-os generátornál? Ezt a feszültségeséses hatásfokromlást nem igazán értem. Honnan esik le a feszültség? ![]()
Szia!
Te írtad: Mivel a feszültség és a fordulatszám közel egyenesen arányos, így 4,3-as fordulaton indukál 1V áramot TERHELETENÜL. Mérd meg az egy fázis ellenállását. Terhelve a fázis feszültség esése voltban: R (fázis ellenállás) * I (fázis árama). A veszteség a fázis tekercsben: I*I *R (watt) Érdemes megnézni, 5-10 amper terhelésnél ez mit jelent.
Értem, köszönöm a leírást. Az az igazság, hogy a motor már megvettem, de még nincs nálam, csak a paramétereit ismerem.
sziriusz válasza annyit jelent, hogy ha valóban elfogadható hatásfokon akarsz róla teljesítményt levenni, akkor nagy feszültségen és kis áramon kell ezt tenned, mert ha nem, akkor a termelt energia jelentős része a generátor tekercsén hővé alakul. Nagy feszültséget pedig csak nagy fordulatszámon érhetsz el, tehát jelentős, akár több lépcsős gyorsító áttételezés kell(ene).
A kivitelezés nem olcsó, és az energiatárolást is új alapokra kell fektetni, a magasabb feszültség miatt nem lehet egyszerűen akkumulátortelepre tölteni. Hacsak nem durranógázként tárolod, egy plusz átalakítás is kell.
Szia!
Az akkupakkot már rég elvetettem. Vettem egy olcsó hálózatra visszatápláló invertert, ami 24-52V között üzemel. Pár oldallal előrébb a generátor oldali DC átalakítás mellett döntöttem, a magas DC áram menne végig a kerten, és az inverter előtt lenne leszabályozva max50V-os szintre. Akkor a magas fordulatszám lesz az elsődleges cél, viszont a lapátos kérdésem még mindig fennáll. Melyik a jobb megoldás szerintetek: - 6-8 lapátos, alacsony végsebességű de magas nyomatékú konstrukció, ami egy nagyobb áttételt is meg tud hajtani, így biztosítva a megfelelő generátor fordulatszámot - vagy egy gyors 3 lapátos konstrukció nagy átmérővel (3,5-4m), ami magasabb sebességet tud elérni, viszont nagyobb az indulósebessége, és valószínüleg kisebb a nyomatéka mint a soklapátosnak, így csak kisebb áttételt tud meghajtani Nekem az első tetszik a kisebb feszültségtartomány, és a jobb viharral szembeni ellenállóság miatt. De ha a tapasztalat mást igazol írjátok meg. Köszi!
Nekem is a sok lapátos nagyfelületű lassújárású tetszene, de lehet hogy elvakult vagyok.
Átétel viszont jó nagy kellene maximum ha 60RPM et forog a lassújárású szélkerék... pudding1 6lapátos átalakított generátorai bőven verik, hazai szélviszonyokban, a 3 lapátosait... teljesítmény a fordulatszám (n) és forgatónyomaték (M) szorzata, tehát kis n * nagy M = nagy n * kis M más jellemző lesz a maghatározó (indulási sebesség, helyi szélviszonyok, anyagiak, munkagépek...)
Szia.
Amit írsz az igaz. De a magasabb fordulatot egyszerűbb elérni, és nem kell áttételezni, tehát semmit nem engedünk elveszni. Én erre sarkallok mindenkit. 8-10m/sec-re és 8-10-es TSR-re kell lapátot faragni. Pl.NACA4412.
Most kicsit meg vagyok ütközve azon, hogy egyszerűen választani kellene a három és a hatlapátos kivitel között. A négylapátos kerék készítése még egyszerűbb is mint a hármas, és "finomságként" a 72 fok is szerkeszthető egy ötlapátos szerkezethez.
Az állítható lapátszög megvalósítása drága, de nagyon kiszélesítheti az üzemi tartományt, és a viharvédelem is megvalósítható a vitorla állással.
Mindegy melyiket választod, lehet egy 3 lapátos is tökéletes, csak sokkal szélesebb profillal mint a gyáriakon látható, mert azoknak a felülete kevés a hazai szélviszonyokhoz. Én ha nekiállnék egyet készíteni akkor úgy lőném be hogy 10km/h körül már a teljesítményének legalább az egyharmadát tudja hozni. A mentett szélsebesség adatok alapján nálam 6 méteren ez lenne éves szinten a legideálisabb.
Magasabb fordulat azis max 500RPM.
Egységnyi teljesítményű villamos gép mérete (súly, anyag, fizikai méretek) kb fordítottan arányos a fordulatszámmal, tehát szerintem mindenképpen érdemes áttétellel emelni a fordulatszámon, és alkalmazni egy gyári villamosgépet (legyen az szinkron vagy aszinkron...) de ez még csak az egyik fele a dolognak, ehhez kell egy illesztett szélkerék, sok dologra kell figyelni egyszerre, hogy az összességében jó eredményt kapjunk
Az állítható lapátszög megvalósítása nem bonyolult.
Ha van géppark és anyag, akkor csak munkaórákba kerül, ha nincs akkor persze "drága". Idézet: „Ha van géppark és anyag,” Ez elképzelhető csak úgy véletlenül? Az megújuló energiát talált eszközökkel is meg lehet termelni, és a gépet "talált" anyagokból is össze lehet fusiztatni de ez nem gyakori ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |