Fórum témák
» Több friss téma |
Hali!
Van egy biciklim. A biciklin van egy zárt savas aksi. Arra gondoltam ,hogy megoldható lenne -e ,hogy az akkumlátort egy bicikli dinamóról töltsem? Valaki tudna valami kis egyszerű áramkort rajzolni vagy valami segítséget adni? Mennyi ideig kell az aksit amúgy tölteni? Hogy tudnám megállapítani ,hogy mennyire van feltöltve? Az Akksi: 4Ah és 6v -os. A dinamó pedig szintén 6V -os és 3W -os. Előre is köszi a segítséget!
Üdv!
Mi fog működni az akurol? Mennyire értesz az elktronikához? Én javasolnék egy Graetz hidat a dinomóhoz, és szerintem feszültség szabályzóra nem lesz szükség nem fogja túltölteni az akkut, de tapasztalataim szerint nagyon kell ahoz tekerni hogy töltse az akkut.
Énis gondolkoztam már ilyesféle megoldáson, de sztem nincs értelme! belegondolsz az a 3W nem lesz képes csodákra ráadásul ahhoz tekerni kell rendesen a bicajt hogy a valós feszültsége elérje 6V-ot illetve többet! Sztem ha jó az akksi akkor úgyis sokat fog bírni teszem azt 3-4 naponta rátöltesz hálózatról, vagy pedig ha csak világításhoz kell a bicajra akkor nem akksizol hanem építesz ledes lámpákat és egy fesz. stabilizátort hozzájuk, legjobb, illetve ha mnidenképpen akksit akarsz sztem jobban jársz ha sorba kötve beraksz 4 tölthető elemet lehetőlleg bébielemből! jó hosszú lett!
Igaz mer a 6 voltos aksit nem 6 voltal kellene tölteni hanem jóval többel annyit meg nem ad a dinamó.
Nekem a bicajomon is tölthető akuk vannak 4db és tökéletesen működnek. még egy simson dudát is elbir. ha csak ilyen célokra kell akkor ezekre jó 4db tölthető nagy kapacitású akku.
Igazából abban reménykedtem ,hogy valaki azt mondja hogy: Igen, én tudok egy olyan áramkört ami felelrősíti a dinamó feszültségét és akkor már lesz elegendő töltés. De ,ha nem hát nem. Egyébként meg jelenleg egy zárt savas aksiról megy a világítás. Jól bírja. A töltéssel viszont bajba vagyok. Szedtem ki egy fúró töltőjéből egy áramkört amit bekötöttem az aksihoz (töltés gyanánt) ,de nem vagyok biztos a dolgomban. Az az áramkör jó az én aksim töltéséhez? Mennyit kell tölteni az akksit?
Előre is köszi!
Üdv!
Ha javarészt napközben használod a bicót, akkor szerintem nem nehéz megoldani. De előbb tisztázni kéne, hogy dinamód, vagy pedig generátorod van. (utóbbi "földszimmetrikus" szinuszt állít elő, míg a dinamó pulzáló egyenfeszültséget) Ha generátorod van, akkor "okosba" kell csinálni az egyenirányítást, hogy kétszereződjön. Így 2*6V*1,41=16,92V lesz a névleges fesz. érték. Pusztán arra kell majd figyelni, hogy a dinamó/generátor test pontja ne legyen azonos az akku negatív sarkával! (mert gondolom, hogy a lámpák amúgy is a biciklivázról kapják az egyik pólust) Szóval ha már van kellően nagy feszültségű egyenáramod, akkor már csak be kell tölteni. Én ezt PWM vezérlős IC-vel oldanám meg, mert úgy jó lenne a hatásfok is. Javaslom, hogy állítható legyen a töltőáram, mert a generátor azért még plusz energiát igényel a lelkes kerékpárostól, és ha sietned/gyorsulnod kell, akkor az visszafog. Viszont ha dombról gurulsz, akkor még jól is tud jönni egy kis fékező erő. Konkrétan a TL494 -es vezérlő IC-re gondoltam. Abban mindjárt van 2 komparátor, és az szerintem már elég is, de legrosszabb esetben még 1db műv. erősítő tokra lenne szükség, hogy a töltőáramot tudd állítani, valamint megálljon a töltés egy adott fesz. értéknél. Ja és még annyit, hogy NiMH celláknál a beletöltött energia 1,3 szorosa a kinyerhető energiának, ólomakksinál nem tudom, hogy hogyan van) Idézet: „Pusztán arra kell majd figyelni, hogy a dinamó/generátor test pontja ne legyen azonos az akku negatív sarkával!” Lehet azonos.
JÓ, de gondolom meg tudod oldani ezt a kis problémát.
Idézet: „Ha generátorod van, akkor "okosba" kell csinálni az egyenirányítást, hogy kétszereződjön. Így 2*6V*1,41=16,92V lesz a névleges fesz. érték.” Hát az lehet hogy pufferelve ekora feszültség kinyerhető egy dinamóbol de milyen áramerősségel? Összesen tud 3W-ot 6 volton. A 6 voltos akkut nem 6 voltal kell tölteni hanem többel kb 7-7,5 voltal mondjuk hogy töltődjön is.Szerintem fölösleg hozzá IC-s vezérlés ha az a biciklidinomó túltölti az akkut akor az már baj.Töltés közbe kb1W elveszik veszteségként 2Wmaradna töltőáramnak de ha lassan forog akkor nem lesz még 2W se a töltőáram.
Heló
Régebben én is készítettem ilyet. Az a véleményem, hogy egy sima graetz bőven elég a célra, még puffer kondi sem kell, histen ott van az akksi. Akkor kimértem, hogy 30 Kmph-nál kb 18 V üresjárati feszültséget ad le a generátor . A legnagyobb árama pedig rövidzárban 700 mA volt. A lényeg, hogy nem kell a 6 V-os akksi töltéséhez feszültségkétszerező egyenirányítás, csak egy sima graetz híd. Én anno 4 db soros Ni-Mh cellát használtam 1500 mAh kapacitással, amelynek a töltési végfeszültsége 6,00 V Erre a generátor pont elég volt. A lámpákat egy kapcsolóval külön lehetett bakapcsolni , amelyek így az akksiról mentek. Nálad azonban 7,00-7,20 V ig kell elmenni. A 4 Ah miatt azonban durván 20 óra jó tempójú tekerés kell a teljes feltöltéshez. Persze én is csak szintentartó töltésre használtam, arra viszont jó volt.
Szóval kevés a dinamó a töltéshez. Kár Igazából az a baj ,hogy javarészt éjjel használom ,szóval jó lenne ,ha tisztességesen töltene.
Nem lehet a dinamót áttekercselni ,hogy több ampert adjon le? Bár mondjuk nem szétszedhető ,szóval lehet ,hogy ez eleve halott ötlet. Valaki le tudná írni ,hogy lehet kiszámolni ,hogy x amperórás akkumulátort hány órán keresztül kell tölteni? Előre is köszi!
Milyen áramerősséggel...? Hát ha úgy számolsz, hogy 3W/6V=0,5A, és az U*I=Upufferelt*Ipufferelt, akkor jól számoltál, a dinamóból(?!) ennyi nyerhető ki, tehát 3W/16,92V=0,1773A. Ez igaz is, de csak a PRIMER oldalra!
A kapcsolóüzemnek pont az a lényege, hogy nem disszipálja el fölöslegesen az energiát. Tehát ha 3W -ot ad le a generátor (mert épen olyan gyorsan van hajtva), akkor garantált, hogy 0,4 vagy legrosszabb esetben is 0,3A töltőáram a "vége". Tudom, hogy a 6V-os akkut nem 6V-tal kell tölteni, de semmi képen sem 7-7,5 volttal! Nem is feszültséggel , hanem árammak kell. Ugyanis az akkut úgy is el lehet képzelni, mint egy feszültség forrást, aminek nagyon kicsi a belső ellenállása. Így tehát ha vele szembekapcsolunk egy másik fesz. forrást, aminek ugyan akkora a forrásfeszültsége, akkor nem folyik áram. De ha a rákapcsolt ideális feszültséggenerátor feszültsége akár egy kicsivel is nagyobb, akkor folyik áram, kisiskolás fizikatudásom szerint I=(Utöltő-Uakku)/Rakku És mivel Rakku nagyon kicsi (miliohm nagyságrend), ezért az U-I karakterisztikája nagyon meredek. Igen, minden bizonnyal elvész némi teljesítmény töltés közben. De hol? SZerintem csak az akkumulátoron. Viszont akárhány % veszteséget is termel maga az akkucellák töltése, az kikerülhetetlen. És olyan, mint ha ezzel azt sugalnád a témanyitónak, hogy ne is akarja tölteni, mert hülyeség. Lehet, hogy hülyeség, lehet, hogy nem. De attól még komolyan kell kezelni, elektronikai szempontból mindenképen.
Elárulná valaki ,hogy mennyit kell tölteni az akkumulátorom és ,hogy ezt ,hogy lehet kiszámolni?
Köszi!
Hát figyu.
Én úgy becsülném legrosszabb esetben, hogy a töltésre fordított energiának (és ez már minden veszteséget tartalmaz) legalább a felét ki tudod nyerni az akkuból. Az pedig, hogy mennyi ideig kell tölteni, az abból következik, hogy mennyire van lemerülve. Ha veszteségmentes energiatároló eszköz lenne az akku, akkor ha Tm lenne a használat idelye és közben I áramerősséget szednél ki, akkor annyi ideig kell tölteni, hogy Tm*I egyenlő legyen Tt (töltés) * It. Generátort nem nagyon lehet áttekercselni, de amúgy is úgy van megtekercselve, hogy a lehető legjobb legyen. A vas mérete korlátozó tényező. Javaslom, hogy inkább tegyél fel még 1 generátort, ha már kopik a bicikligumi oldala, akkor mind két oldal egyenletesen kopjon
Itt egy topic: Akkumulátor-töltő. Abban a topicban a 10. hsz.-ben le van írva.
Igen, de a konstans feszültséggel való töltésnél egyre csökken a töltőáram. Tehát megvan hogy mennyi ideig kell tölteni. És az "egyenletem" jobb oldalát 1,5 -tel kell szorozni, így tehát már egyenlőtlenség lesz, és a jobb oldalnak mindig 50%-kal kell többnek lennie, mint a bal oldalnak.
(én úgy tippeltem volna, hogy jóval kisebb a veszteség töltés közben)
Áldozatok nélkül nincs győzelem!
De pont ezért lenne jó a szabályozható töltőáram, mert dombról lefelé még a fék sem kopna. (a bicikligumi meg akkor is kopik, ha csak egyik felén van dinamó) Egyébként ha nagy fényerejű ledeket használna, akkor talán 1 generátor is elég lenne az akku szinten tartásához. És akkor jut is, meg marad is. És hoppá-hoppá! Mert a 2db generátor nem biztos, hogy 2 szer akkora plusz energiát igényelne tőle. szunyi írta, hogy rövidzárban 700mA -t mért kimeneti áramként! És azt is írta, hogy 30km/h -nál 18V üresjárási feszt. mért! Ha a 700mA -t is 30km/h -nál mérte (és hát miért ne mérte volna úgy), akkor a generátornak a belső ellenállása: 18V/0,7A=25ohm. Ez nagyon sok! Viszont mint tudjuk, annál nagyobb a hátásfok, minél nagyobb a terhelőellenállás a generátor belső ellenállásához képest. Tehát ugyan akkora hasznos energia termeléséhez 2db generátor egyidelyű működtetése kisebb befektetett energiát igényel. (Ha feltételezzük, hogy a csapágyazás nem nyel el több energiát, mint amit a tekercselés belső ellenállása emsztene fel)
Itt egy lehetséges rajz ami a legegyszerűbb számomra
az a lényeg hogy a lámpához a "test" is vezetéken menjen a Gratz miatt!!
Vigyázz azzal a GND jelzéssel, mert a biciklilámpák a vázról kapják az egyik pólust!
Azért írtam oda hogy vagy a generátort vagy a lámpákat kell elszigetelni a földtöl.
Nincs valami olyan egyenirányító aminek nem gond ,ha a lámpa az akkumulátor és a dinamó is le van testelve?
Hát van, egy dióda...
De ez nem jó mer akkor a váltófesz egyik fele is elvesz mert ugye szinuszos a feszültséged és a Gratz az mindkét félhullámot felhasználja a dióda pedig csak az egyiket tehát még kissebb lesz vagy nem is nagyon lesz betöltött áramod.
Megoldható, de ahoz már trafó kell, és az meg nagy veszteségeket okoz.
Hát 3W bol még veszíteni ígyse sok nem még ha elveszik egy része transzformáláskor.
javaslom hogy a lámpához vezetéken húzd oda az aksi minuszát, és a lámpát szigeteld el a testöl. Szerintem a lámpát egyszerűbb elszigetelni a testöl mint a generátort.
Igen , ezzel én is egyetértek.
Pláne, ha kipróbálod, és beválik a LED-es dolog, mert akkor azt nem a foglalatba kell majd tekerni, hanem valahogy oda kell kókányolni, akár műanyagos pisztolyjal.
az enyém csak móricka raj volt az is ugyanazt tudja.
Szép tálból nem lehet jóllakni
Tudom hogy szebb de a lényeg benne van.
Szerintem fesz szabályzóra itt nem lesz szükség. Mekkora terhelés lesz az akun?Milyen lámpák mennek róla?
Tudom hogy nem te kérdezted csak a válasz eleje szólt neked a többi a témanyitónak szól.
Nem akarok senkit tévútra vezetni, és a mostani hozzászólásommal nem a témanyitót buzdítom lustaságra.
Nézze meg Ő is, de szerintem úgy van, hogy elöl szokott lennni egy 2,4W-os izzó, hátul pedig egy 0,6W-os. Egyébként Ti mit gondoltok...? Mert én úgy vélem, hogy kifejezetten előnyös most -a legoptimálisabb megoldás megtalálásának szempontjából- hogy a kérdező nem osztja meg velünk saját gondolatait. Mert ugye -és ezt nem bántásból, hanem általános emberismeretből mondom- "Minden szentnek maga fele húz a keze". |
Bejelentkezés
Hirdetés |