Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Tápegység
 
Témaindító: Szabiiiii, idő: Jan 17, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   16 / 54
(#) Béla béla hozzászólása Feb 21, 2010 /
 
nagyon kösz
(#) Multiplex hozzászólása Márc 18, 2010 /
 
Sziasztok!
Egy kis segítséget kérek.
Családban kinyiffant a CD-s rádiómagnó, Philips AZ1605/14 típus. Rajzot nem találtam róla a tanyán sem. A tápegység trafo primer oldalán szakadás van. Hány voltos lehet a trafó? ST54-098-1000DF (3103 308 76871).
Elemről 6 góliát kell bele. Akkor 9V-os?
(#) GabN hozzászólása Márc 25, 2010 /
 
Hali mindenkinek!
Lenne egy olyan problémám, hogy nem találok megfelelő tápegységet a kapcsolásomhoz, igazából már meg van építve csak az áramellátás komplett rendszere hiányzik...
Olyan tápegység kellene, ami esetleg ezt megtudná hajtani: Épített ketyere! mivel sajnos nem vagyok jártas a tápegységekben, segítséget kérek egy komplett rendszer elkészítéséhez! Ha bárkinek támad valami ötlete megoszthatná velem!
(#) Zed válasza GabN hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
Én nem nagyon vagyok benne ebben a témában, de úgy tudom, hogy az erősítőknek a tápja nemes egyszerűséggel egyenirányított és erősen pufferelt egyenfeszültség forrás. Tehát trafó + Graetz egyenirányító ( ha szimpla tápfeszültség kell ) + nagyértékű ( mondjuk 10'000 µF ) pufferkondenzátor. Esetleg tedd fel a kérdésed valamelyik erősítős témában, ott biztosan tudnak segíteni.
(#) lapose válasza GabN hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
Szia!

Tessék!
A trafó: 200-250VA 2*24V AC. A diódahíd legalább 100V 10A. A két puffer 10000µF 50V. A két kis kondenzátor 470nF-1µF 50V stiroflex kondenzátor. A biztosíték 3,15A lomha.

tap.gif
    
(#) rockersrac hozzászólása Márc 30, 2010 /
 
Nekem olyan tápegység kellene, hogy 3V kimeneti feszültséggel, 1 watt telljesítményre! Egy régi számológépet szeretnék róla üzemeltetni, ami 3V és 0,75W fogyasztással rendelkezik! A lehető leg egyszerűb megoldás érdekelne! 220/12V trafó lenne a tápegység ellátó része!
(#) _JANI_ válasza rockersrac hozzászólására (») Márc 31, 2010 /
 
Én az LM317-es feszültség szabályzót ajánlom.
(#) rockersrac válasza _JANI_ hozzászólására (») Márc 31, 2010 /
 
Köszi a választ! De időközben találtam egy usb-s töltő egységet, ami 5,5 voltot csinál egyenben a 230-ból, szóval már csak le kell csökkentenem kicsit a feszültséget!
(#) pajnacsosz hozzászólása Márc 31, 2010 /
 
Üdv

Adott ez a tápegység. A benne lévő Q1-es tranzisztor leégett és az R1-es ellenállás is. Ez nem az első eset. Van valakinek ötlete, hogy lehetne megvédeni a Q1-et? Sajnos, ha a Q1 leég akkor a kimenetre kapcsolt nagyfrekis tápban is leég egy másik tranzisztor. Olyan megoldás kellene, ami megvédi a Q1-et, de nem megy tönkre az sem ami megvédi, hogy ne kelljen folyton javítani.

Köszi

táp1.JPG
    
(#) _JANI_ válasza rockersrac hozzászólására (») Márc 31, 2010 /
 
:nemtudom: :bummafejbe: :kalap: ( Legalább megpróbáltam... )
(#) proli007 válasza pajnacsosz hozzászólására (») Márc 31, 2010 /
 
Hello!
Jó lenne tudni, mi és hogyan kapcsolja be a Q1 tranyót. De megvédeni a Q1-et, csak úgy lehet, ha korlátozod a bázisáramát.

Ha a tápot úgy kapcsolja be valami, hogy a JP5 csati 10-es lábát valami a GND-re húzza (vagy valamely olkból oda kerül a GND), akkor sajnos R1 leég, Q1 bázis-emittere megszakad. Tegyél sorba a JP5 10-es lábával egy 2,2kohm-os ellenállást. Akkor a BD238-nak legfeljebb 22mA bázisárama lehet. Persze akkor az 2,2kohm-on ez 1,1W-ot jelent, tehát egy 2W-os ellenállás kell.

De probléma lehet akkor is, ha pld. ha Q2 kollektor köre kontaktozik, vagy megszakad. Ebben az esetben, a Q1 fogja az összes terhelőáramot vinni. Ha Q1 feltüzelődik és kollektor-bázisa zárlatba kerül, leéghet 0z R1 ellenállás. Sőt az is, ami a JP5 csatlakozó 10-es lábán a másik oldalra csatlakozik. Persze ez csak fikció..
üdv! proli007
(#) boliver hozzászólása Ápr 17, 2010 /
 
Hy! Olyan problémám lenne, hogy most szedtem elő a műhelyből 1 tápot. 5 A-t tud. Az a baj vele, hogy a kimenetnél 12V-nak kellene lennie de ehelyett 2.2 V van rajta. Úgy kellene kijönnie a 12V-nak, hogy a tápban van egy hűtőborda, amin 1 db 2n3055-ös tranzisztor, 1db BD249-es tranzisztor, és egy 7912 típusú stabkocka van. Ezek közül melyik lehet a hibás? Valószínűleg a stabkocka művelhet ilyet?
(#) kadarist válasza boliver hozzászólására (») Ápr 17, 2010 /
 
Szia4
Okozhatja a 7912 is, de szinte akármelyik alkatrész okozhat ilyen jellegű hibát.
(#) dad hozzászólása Ápr 19, 2010 /
 
Helló!!!
Egy kérdeésem lenne, hogy van nekem egy tápom ami 1*+/-50v-t eszt hogy tudnám meg csinálni hogy 2*+/-50 v-t legyen

Válaszotokat elöre is köszi
(#) proli007 válasza dad hozzászólására (») Ápr 19, 2010 /
 
Hello üdv a fórunom!
Ezek szerint egy középmegcsapolásos trafód van, egy egyenirányító híddal, és két kondival. Akkor még egyszer megépíted az egyenirányítót és a kondikat, ugyan arra a trafó tekercsre kötve. Természetesen a GND vezeték közös lesz a két táp között!
Csak remélni tudom, hogy azért akarsz két tápot, hogy ne rángassa az egyik a másikat, és nem azért, hogy kétszeres legyen a trafó teljesítménye..
üdv! proli007
(#) dad hozzászólása Ápr 20, 2010 /
 
Hi!!
Egy erösitöt szeretnék ösze raki és 2 db QUAD 405 es végfokpanelt akkarok belle rakni és oda szeretném meg csinálni a tápomat. Szerintetek meg lehet ?

Válaszodat elöre is köszi ..
(#) proli007 válasza dad hozzászólására (») Ápr 20, 2010 /
 
Hello!
Nyugodtan megteheted, akár a trafó külön tekercséről, akár ugyan azokról a tekercsekről. (Valaha amikor én is készítettem ilyen erősítőt, ugyan így oldottam meg. Részben az egyenirányító, részben a kondik miatt. Enyém ugyan 4ohm/60W, de 4*33000µF van benne.)
üdv! prolki007
(#) dad hozzászólása Ápr 20, 2010 /
 
Köszönöm szépen
(#) Haly hozzászólása Ápr 22, 2010 /
 
Üdv mindenkinek
habvágóhoz szeretnék tápot épiteni.Van egy torroid 42vdc 4,76A 200w-os trafóm. PWM-es szabályzóra gondoltam,amivel állithatom a fűtőszál feszét,egy trimmerrel az ampertés egy másik PWM-el a frekit 400-3500 Hz tartományban.Szeretném a fűtőszál hőmérsékletét is mérni ,van egy ilyen kijelzőm pm 129a.A fűtőszál max 300 c .kty 84-es hőérzékelőre gondoltam.Tudnátok-e segiteni Bővebben: Link
(#) gddr80 hozzászólása Aug 27, 2010 /
 
Hello!
Nem tudom melyik topikba kéne feltennem a kérdést, ezért ide teszem fel, bocsi ha nem vág nagyon témába.
Szóval építettem egy olyan áramkört, amin van egy zigbee modul, egy 434 MHz-es RF adó modul, és egy PIC, meg szenzorok (hőmérséklet). Ezt egy db L7805 IC-ről hajtom, de nagyon melegszik (annyira forró, hogy nem lehet hozzáérni). A kérdés az lenne, hogy meddig normális a melegedés, okozhat-e esetleg tüzet (0-24-ig menne), és hogy érdemes lenne-e lecserélni 3A-esre (ez most 1A-s). Összeszámoltam és elvileg nem haladja meg az 1A-t a fogyasztás.
(#) Hp41C válasza gddr80 hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
Szia!

Letöltöttem az adatlapját. A 3. táblázat megmondja, hogy melyik tokozásnak milyen hőtechnikai jellemzői vannak. Rthjc: a chip és a tok közötti hőellenállás, az Rthja: a tok és a környezet közötti hőellenállás. A hőellenállások azt jelentik, hogy W-onként hány fokkal emelkedik meg a hömérséklete a chip-nek a tokhoz, ill. a tok a környezethez képest.
TO220 tok: W-onként 5 fok a chip és a tok, és 50 fok a tok és a környezet közötti hőmérséklet különbség.
Ahhoz, hogy a 7805 rendesen szabályozzon min. 8V bemenő feszültség kell. 1A terhelő áramnál ez 3W. A chip 15 fokkal melegebb a toknál, a tok 150 fokkal melegebb a környezetnél. Most kb 20-25 fok van, a tok 175 fokos, a chip 190 fokos. A chip-re maximum 150 fokot engednek meg. Kapcsold ki mielőbb, mert ha a chip túlmelegszik, a bemenő feszültség megjelenhet a kimeneten, tönkretehet értékes áramköröket.
Keress az boltokban hűtőbordát. Tartsuk a chipet 100 fokon: ekkor a tok max. 85 fokos lehet, 25 fok külső hőmérsékletnél marad 60 fok különbség. Ehhez egy olyan borda kell, ami max. 20K/W hőellenállással bír: pl: ilyen Számoljunk visszafelé. 25 fok + 3 (W) * 15 (K/W)+ 3 (W) * 5(K/W)=85 fok. Még ezt is kellemetlen lesz megérinteni, de legalább a 7805 bírni fogja a folyamatos üzemet 35 fokon is. A TO220 tok és a borda közé tegyél hővezető pasztát. Előbb szereld fel a tokot a bordára, aztán forraszd be a panelbe - a tervezésnél a bordának is helyet kell hagyni. A helyzetet tovább rontja a dobozolás...
(#) gddr80 válasza Hp41C hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
Hello!
Idézet:
„25 fok + 3 (W) * 15 (K/W)+ 3 (W) * 5(K/W)”

Ezt a képletet hol találtad?

Ha mondjuk kevesebb áram folyik át rajta, akkor lehet kisebb hűtőt rátenni? Nagyjából 500mA lehet. Be van már forrasztva az IC, és nincs hely akkora hűtőbordának körülötte.
(#) Hp41C válasza gddr80 hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
Szia!

A képlet váltzozókkal:
Tjunction = Ta + P * Rth heatsink + P * Rth isolator + P * Rthjc

Tcase = Ta + P * Rth heatsink + P * Rth isolator

Theatsink = Ta + P * Rth heatsink

Ahol:
Ta = Külső hőmérséklet,
Tjunction = a chip hőmérséklete a tokon belül,
Tcase = A tok hőmérséklete,
Theatsink: A hűtőborda hőmérséklete,
P = Hővé alakutó teljesítmény,
Rth heatsink = a hűtőborda hőtechnikai ellenállása (katalógus adat, esetleg az anyag jellemzőjéből és a geometriából számítható),
Rth isolator = az alkalmazott elektromos szigetelés hőtechnikai ellenállása (katalógus adat),
Rthjc = A félvezető tokozás hőellenállása a chip és a tok között (junction to case) (az adott tokozás katalógus adata).

A model a hő áramlását az elektromos áram analógiájára számolja:
A termelt hő megfelel az áramnak, a hőtechnikai ellenállás az elektromos ellenállásnak, a hőmérséklet az elektromos potenciálnak - feszültségnek.
http://www.smps.us/thermal.htmlBővebben:
Ha az áram csak 0,5A átlagban, akkor a 20-30K/W hűtőfelület is elég lehet:
25 fok + 1,5 (W) * 30 (K/W)+ 1,5 (W) * 5(K/W) = 77 fok
Pl: 24,4K..30,2/W.
A számításaim csak akkor igazak, ha a bemenő feszültség 8V! Ha nem annyi, meg kell mérni, a számításokat újra el kell végezni.
(#) Zed válasza gddr80 hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
Első körben tudni kellene, hogy mennyi a bemenő feszültséged a névleges terheléskor. Ha esetleg egy gyengébb minőségű dugasztápról jár pl. akkor annak az "5V"-os állásában sokkal nagyobb is lehet a feszültsége. (Mivel a benne lévő trafónak nagy a terhelés hatására jelentkező feszültségesése.)

Ha kicsi a hely, próbáld meg a bemenő feszültséget 8V-ra csökkenteni. (Hp41C jól írta, ekkora feszültség éppen elég egy 5V-os stabnak. Ha a fesz. ennél nagyobb, akkor feleslegesen disszipál.)

Bár említetted, hogy nincs sok helyed, azért adok egy másik tanácsot: próbáld meg kiváltani a 7805-ot egy "öcsipanelre" épített MC34063-al. (A jövőben pedig használd ezt az IC-t, nem fogod megbánni! Kicsivel nagyobb hely kell a NYÁK-on, mivel "körítés" is kell hozzá, viszont mivel kapcsolóüzemű, a melegedéssel nincs gond, így hűtőborda sem kell adott esetben - így már lehet helyben gazdaságosabb.) Illetve léteznek TO-220 méretben megvalósított kapcs. üzemű DC-DC konverterek, pontosan a 7805-ösök kiváltására. Bár ezek kb. 1000 HUF árban vannak.

Még valami: ha a 7805 nagyon melegszik, akkor hiába cseréled nagyobb kimenő áramúra. A melegedés mértéke ugyanakkora marad. Sőt: ha a melegedés miatt már nem tud leadni 1A-t, (mert a hővédelem megszólal) akkor egy 3A-as sem fog nagyobb áramot leadni.

Még egy dolog: én úgy tudom, hogy ezek az IC-k hő- és túláramvédelemmel el vannak látva. Ha túlmelegszik, lecsökkenti a kimenő áramát. Ha ez sem elég, lecsökkenti a kimenő feszültségét. Legfeljebb nem működnek a róla hajtott áramköreid, de károsodni nem fognak. (Nem jut át rajta a nyers feszültség, mert lezár.)
(#) Hp41C válasza Zed hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
Szia!

Van még néhány köztes megoldás, hiszen vannak olyan áramkörök, amik nem szeretik a kapcsoló üzemű táplálást... Pl. DCF77 vevő - igen rossz tapasztalataim vannak kapcsolóüzemű tápról járatva.
Ha marad a 7805:
- A bemenő feszültség csökkentése 8V-ra.
- A terhelés szétosztása több 7805 -re.
Ha helyettesítjük az adott panelen:
- LDO alkalmazásával a bemenő feszültség tovább csökkenthető, a lábkompatibilis LM2940-5 esetén 6.25V -ig, ekkor a hővé alakuló teljesítmény már csak 0,625W (0,5A terhelő áramnál). A TO220 kivitelnél az Rthja 53 K/W. Így hűtőfelület nélkül a chip hőmérséklete 30 fok külső hőmérsékletnél is csak 64-65 fok. A stabil működéséhez egy 22µF low ESR elektolit/tantál kondenzátor kell a kimenetére.
Ha más panelen is elképzelhető a megoldás:
- Itt már bőven van válsztási lehetőség, jöhetnek a kapcsoló üzemű tápok is. Ha olyan áramköri részlet is van, ami nem szeretnénk a kapcsolósról járatni, lehet neki külön áteresztős tápot alkalmazni.

Van egy átvezetésbe tönkrement 7805, amit eltettem emlékbe - sok kárt okozott...
(#) Zed válasza Hp41C hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
Igazad van. Nagyon favágó megoldásként a maximális terhelőáram függvényében egy előtétellenállással vagy egy Zener diódával is lehet a 7805 disszipációját csökkenteni.
Viszont, ha ez egy valamekkora dobozban van, akkor a dobozon belüli disszipáció ugyanakkora marad. Szellőzés nélkül, nyáron, tűző napon még így is lehetnek gondok a meleggel. A dobozban lévő egyéb dolgok nem tudom, mennyire kényesek a hőmérsékletre.

(Na, ezt jól megmagyaráztam:
Idézet:
„Ha túlmelegszik, lecsökkenti a kimenő áramát. Ha ez sem elég, lecsökkenti a kimenő feszültségét.”
Szóval elkezdi lecsökkenteni a kimenő teljesítményt. Mivel a rajta lévő terhelés állandó, elkezd lefelé menni a feszültség, vele együtt a kimenő áram.)
(#) Hp41C válasza Zed hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
Szia!

Szerintem már túltárgyaltuk... Várjuk meg, mit lép a felhasználó...
Idézet:
„A helyzetet tovább rontja a dobozolás...”
(#) gddr80 válasza Hp41C hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
Hello!
Igen, sajnos a 12V 500mA dugasztáp 15,9 V-ot ad le. A panel egy kisebb dobozban van, az oldala annyira nem melegszik, talán nem olvad el. 8V-os dugasztápot hol lehet kapni? Nézegettem de csak 5V, 12V, 15V, 24V-osakat találtam. A Zeneres megoldás hogy működne? A táppal sorban egy 8V-os Zenert tegyek be?

@Zed: az MC34063-al megjártam, sosem működött rendesen. ( step-up helyett step down lett belőle, lehet hogy elszámoltam valamit, de mindegy ez egy másik projekthez kellett )

@Hp41C:
Idézet:
„A terhelés szétosztása több 7805 -re.”

Ez mit jelentene? Párhuzamosan kötöm őket, vagy teljesen különválasztom és két tápellátásról üzemeljen a panel?

Egyébként kipróbáltam, úgy hogy csak mikrokontroller van rajta, akkor nem annyira melegszik. Aztán egyesével visszarakosgattam a modulokat és mikor a Zigbee-t visszatettem akkor kezdett nagyon melegedni, de nem hinném hogy azzal van a baj, mert tökéletesen működik.
(#) Zed válasza gddr80 hozzászólására (») Aug 29, 2010 /
 
Idézet:
„...az MC34063-al megjártam, sosem működött rendesen. ( step-up helyett step down lett belőle...”
Neked most pont egy step-down konverter kellene.

Dugasztáp létezik állítható kimeneti feszültségű, ezeken egy többállású tolókapcsolóval lehet 3v-onként állítani a kimeneti feszültséget. Esetleg keress egy ilyet. Nekem van olyan is, amiben egy L200-as stabilizátor is van, na az eleve stabilizálja a kimeneti feszültségét. Ha egy ilyened lenne, akkor a dobozba nem is kellene a 7805.

A zener-diódás megoldás: sorba beteszed a diódát a tápkábel pozitív ágába. így a dobozba menő tápból a zenerdióda feszültsége "lejön", viszont a dióda is melegedni fog. (áram * a dióda feszültsége mértékben) Ugyanezt egy ellenállással is meg lehet csinálni: dióda helyett egy ellenállást kötsz sorba. Szintén számolni kell a melegedésével illetve ekkor már nem fix a feszültségesés, hanem az áram függvénye.

Ha meg tudod bontani a dugasztápot, akkor "kókányolj" bele egy 7808-at. Ekkor a dobozodba már csak 8V fog kerülni. A 7808 és a dobozban lévő 7805 "megosztozik" az elfűtendő teljesítményen. Esetleg elhelyezheted a 7808-at a dugasztáp külsején is valahogyan.

Idézet:
„...Aztán egyesével visszarakosgattam a modulokat és mikor a Zigbee-t visszatettem akkor kezdett nagyon melegedni...”


Ez teljesen normális dolog. A dugasztápod ugyebár kiad legalább 12V-ot (illetve többet is). A 7805 az 5V-nál magasabb feszültséget "elfűti". Ahogy a dolgokat pakoltad vissza a dobozba, egyre nagyobb lett az áramfelvétel. Az elfűtött teljesítmény az áram és a feszültség (12 - 5 = 7V) szorzata. Valószínűleg mindened jól működik, csak túl nagy a stabilizátorod disszipációja.
(#) Sebi válasza Zed hozzászólására (») Aug 29, 2010 /
 
Még egy "kőbaltás", de sokszor célravezető megoldás a sorosan bekötött izzó. Ebben az esetben akár pont jól beállnának az értékek egy 6V 3W-os kerékpár izzóval...
Következő: »»   16 / 54
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem