Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   21 / 153
(#) pucuka válasza deguss hozzászólására (») Aug 8, 2010 / 4
 
Szűrőkre: az alsó határfrevenciát a szabályozójel sebessége (frekvenciája), míg a felsőt a PWM jel frekvenciája határozza meg. A kettő közé kell választanod az integráló tag törésponti frekvenciáját. Ha a kettő viszonylag közel esik, (ami gondolom ebben az estben nem áll fenn) lehet használni másodfokú, (két RC egymás után), vagy másodrendű (LC) szűrőt, Az első. és második 324 között.
A meghajtásra vonatkozó észrevételek jogosak, de szerintem mivel az egész erősítőlánc DC csatolt, a PIC PWM kimenetének átlag egyenszintje befolyásolja az összes további fokozat munkapontját. Szerintem az első 324 et csak leválasztásra, és erősítésszabályozásra használd, állítsd be az erősítő lánc munkapontját féltápfeszre, a végek meghajtását erősítsd meg, és szerintem jó lesz.
(#) lapose válasza deguss hozzászólására (») Aug 8, 2010 / 4
 
HA jól olvastam a kimeneten 5-12V a cél. Ezt szerintem ezzel a kapcsolással nem tudod elérni. Az LM324 kimenete csak 1.5-2V-al alacsonyabb értékig tudja megközelíteni a tápfeszültséget, ráadásul elég kis áramú a kimenete. Érdemes volna átvariálni közös kollektoros kimenetre és meghajtó tranzisztorosra.
(#) deguss hozzászólása Aug 9, 2010 /
 
Összesítve köszönöm a sok tanácsot, segítséget, nagyon profi lett a végeredmény, osztogattam egy pár pontot, remélem nem hagytam ki senkit.
A megoldást - előszőr próbaként darlington tranzisztorok - majd végül a meglévők elé kapcsolt BC556-2N2222A páros hozta, így alig észlelhető torzulás mellett 3A-es kimenő árammal terhelve 5%-ot esik a feszültség, ami elfogadható. 12V-ról járatva az LM324-ből ki tudok kényszeríteni - így a jelenlegi terheléssel (pár mA) - 11.4Vcs-t ami nem olyan rossz.
A tanácsolt egyenáramú leválasztást nem tettem bele, így is nagyon jól működik, és nincs probléma az egyenfeszültség kiadásával sem.
(#) vilmosd válasza deguss hozzászólására (») Aug 9, 2010 /
 
Hali
Kosz a pontot. Egy eszrevetel: probalj meg visszacsatolast csinalni a kimenetrol a 3 324 inv benetere, mert igy a visszacsatolasba belekerul a kimeno fokozat is.
Udv Vili
(#) szucsip hozzászólása Aug 22, 2010 /
 
Üdv!

Lenne egy egyszerű kérdésem, amire nem találom a magyarázatot se égen, se földön.

Hogyan lehet meghatározni,hogy mekkora induktivitású folytótekercs kell egy PWM tápegység kimenetére a)ha transzformátoros, b) ha transzformátor nélküli DC-DC konverter?

Valami összefüggés, képlet, vagy akár elv?
(#) pörölycápa hozzászólása Szept 5, 2010 /
 
Sziasztok,
nagy bajban vagyok, remélem, tudtok segíteni.
Egyenáramú, kefés motorral kell egy mechanikát két végpont között, terheléstől függetlenül mozgatnom, ráadásul úgy, hogy elindul - adott fordulatszámra gyorsul - koppan, irányt vált - ugyanarra a fordulatszámra gyorsul - koppan, irányt vált, és így tovább. Mivel a motor tengelyén van egy enkóder (18 impulzus / körülfordulás), nagy okos fejemmel kiötlöttem, hogy PWM-es hajtást építek az állandó fordulatszám biztosítására, amihez referenciaként az enkóder frekvenciájából készítek egyenfeszültséget.
A PWM-et TL494 adná, potméterrel állítva a kívánt állandó fordulatszámot. Irányváltásra egy H-híd lett építve BUZ100-as fetekből, van meghajtó is, ami pont mehetne a TL494 kimenetéről, viszont a normális visszacsatolt jel előállítása teljes kudarc, és az irányváltás logikájával sem boldogulok.
Az enkóder jelét HCF4093-ból készített monostabil formázza, és egy R-C-R-C tag próbálja szűrni. Kipróbáltam már egy halom R-C kombinációt, de nem értem az összefüggést a frekvencia és ezek értékei között; 0 ... 1 kHz tartományban várható, a monostabil miatt változó kitöltésű jelet kapok a 4093 után, de ebből vagy csak kis fordulatokon lesz közel lineáris feszültségváltozás, vagy csak nagy fordulatokon, de a legnagyobb gondom az, hogy ez a feszültség is leng, több tized V-ot is, folyamatosan. Hogyan kell ezt a szűrést méretezni, vagy mit rakjak be helyette?
Az irányváltással kapcsolatban: ha koppan a mechanika (erre szükség van, ez tulajdonképpen egy kis, változtatható tömegű kalapács, ami mindig adott erővel kell, hogy ráüssön a végpontokban egy-egy csapra, furatba történő benyomódást, és eközbeni szétlapulást, deformációt vizsgálandó), a 494-es full kivezérlésre kapcsol, mert megszűnnek a bejövő impulzusok. Ezt meg kellene akadályozni: kivezérlést lekapcsolni, hidat átváltani, kivezérlést újra engedélyezni. Arra gondoltam, hogy újabb monostabillal figyelném az impulzusokat, és ha azok megszűnnek, "lejár" a monostabil, felfutó élével átbillent egy flip-flop-ot (kivezérlés stop), amiről egy másik flip-flop átállítja a hidat, a monostabil lefutó éle pedig visszabillenti az első flip-flop-ot, ami újra engedélyezi a kivezérlést a motor felé. Ez járható út egyáltalán?
Beleestem abba a hibába, hogy hosszú ideig a számomra tök ismeretlen PIC-ekkel akartam ezt összehozni (0 sikerrel), a határidő meg itt van a nyakamon, és a csoportvezetőm nem köszöni meg a munkámat (vagy igen - és kirúg...).
Tudom, hogy nem túl illő dolog mással oldatni meg munkahelyi feladatot, de azt kérném, hogy aki tud, segítsen. Előre is köszönöm.
(#) elektromos hozzászólása Szept 5, 2010 /
 
Sziasztok!
Nem tudna valaki segíteni abban, hogy melyik a lenne a jó freki egy 12v-os 20A-os dc motornak? Most kb. 150Hz és 500Hz között próbáltam, de nem igazán jó a nyomatéka. Az akkus fúrógépnek, ha valaki tudna egy rajzot feltenni a belső elektronika kapcsolásáról, azt meg köszönném. Azokat, valahogy mindig jóra csinálják
(#) pörölycápa válasza elektromos hozzászólására (») Szept 5, 2010 /
 
Ha ez segít: amivel én szórakozok most, az 12 V / max. 30 A, és 21 kHz-en hajtom (nem hallható a sípolása, és szépen, egyenletesen teker alacsony kitöltéssel is).
(#) elektromos válasza pörölycápa hozzászólására (») Szept 5, 2010 /
 
A nyomatéka is jó? Mivel hajtod, NE555 PWM, vagy TL
494?
(#) pörölycápa válasza elektromos hozzászólására (») Szept 5, 2010 /
 
TL494-el kísérletezem. Teljesen korrektül szalad, attól az egy problémától eltekintve, hogy még mindig nem visszacsatolt üzemben dolgozik, hanem egy potival állítgatom a fordulatot. Időközben a frekvencia kb. 30 kHz lett (22 kOhm + 2,2 nF), nyomatéktartása az említett visszacsatolás hiánya miatt még nincs.
(#) AccessDenied hozzászólása Okt 25, 2010 /
 
Megépítettem az első oldalon linkelt egyik kapcsolást Bővebben: Link és 3 ilyen fetet kötöttem rá Bővebben: Link először a fetek bordáját hűtő számgép ventit kötöttem rá, szépen csinálta a szabályzást, de amikor a 660W-os DC 12V-os motort(tán lada önindító) kötöttem rá, nem történt 2mp-ig semmi, majd elkezdett fullon pörögni a motor, a fetek rövidzárasak lettek. Nem értem, mi lehetett a baj, elvileg a 3 fet együtt folyamatos 108A-t bírt volna, 420A-t pedig csúcsba. Vki vmi ötlet?
(#) (Felhasználó 46585) válasza AccessDenied hozzászólására (») Okt 25, 2010 /
 
Sajnos, attól, hogy valamit találsz a neten, még nem biztos, hogy működik is...

Először is hiányzik a motorral párhuzamosan egy jó nagy dióda. Másodszor kellene a betápra egy jó nagy elkó, mondjuk legalább 20...100 ezer uF. Persze, ez sok mindentől függ.
A harmadik dolog, hogy egy ekkora motort már nem fogsz tudni elindítani áramkorlát nélkül. Ha az nincs, a motor az indítás pillanatában esetleg 1000A-t is felvehet, aztán annyi volt a FET-eknek.
(#) AccessDenied válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Okt 25, 2010 /
 
Autós akksira van kötve, max 390A... diódával mi változna? most egyik ismerősöm azt tanácsolja, hogy fet meghajtó áramkört tegyek a fet elé

ha kicsibe ment nagyba mi lehetett a gond?

Köszi amúgy a segítséget
(#) (Felhasználó 46585) válasza AccessDenied hozzászólására (») Okt 25, 2010 /
 
Az a baj, hogy amikor a FET-ek kikapcsolnak, akkor a motor árama nem tud hol továbbfolyni. Akkora túlfeszt generál, amin az árama le tud épülni, ez akár ezer volt is lehetne, de előtte persze átüt a FET és rövidzár lesz. Onnantól pedig a motor forog az akksiról... a dióda azért kell, hogy amikor a FET-ek kikapcsolnak, akkor a diódán tudjon tovább folyni a motor árama.

Igen, nem ártana elékötni valami komolyabb meghajtókört, de nem ettől ment tönkre. Olvasd el ezt a topicot, ha komolyabban érdekel a dolog:

http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_8538.html?pg=44&pcount=3...er=ASC
(#) AccessDenied válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Okt 26, 2010 /
 
Értelek, köszi a segítséget! van 4db 36A-es diódám, akkor azokat beüzemelem. Akkor ezek szerint a motor indukciós tulajdonságai nyírták ki a dolgot, tehát ha pl egy 12V-os hasonló teljesítményű izzó szál lett volna ott, akkor nem lett volna semmi baj?

szerk: am nemsokkal ezelőtt kezdtem el olvasni a linkelt topikot
(#) (Felhasználó 46585) válasza AccessDenied hozzászólására (») Okt 26, 2010 /
 
Izzószállal nem lett volna ilyen probléma, de ott meg azt kell tudni, hogy az égők hidegellenállása nagyon kicsi és míg fel nem izzottak sokkal nagyobb áramot vesznek fel. Ha elég nagy égőt teszel be, akkor a fellépő nagy bekapcsolási áram is kinyirhatja a tranyókat.

Akármilyen dióda nem lesz jó, csak legfeljebb néhány kHz frekvenciáig.
(#) AccessDenied válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Okt 26, 2010 /
 
A kapcsolás most elvileg 144Hz-en megy, dióda méretezés hogy legyen? 55A a motor áramfelvétele(papiron) 390A az akksi rövidzárási árama(jól mondom?) akkor a kettő közé kéne valahogy? két 50A-es graetz megfelel? vagy szétnézek még mi van itthon, lehet pc tápokból schottkyk vannak 20A-esek, csak annak meg nem biztos hogy a fesze magas, szal lehet felejtős, elmondásod szerint legalább 1000V-os diódák kellenek...
(#) AccessDenied hozzászólása Okt 26, 2010 /
 
Most találtam itthon 6db ilyen fetet Bővebben: Link Sztem beteszek ezekből 3-at, csak a vékony láb keresztmetszet miatt... Vagy szúrjam rá mind a hatot és akkor elvileg folyamatosba vinné a 360A-t ami már majdnem az akksi rövidzárási árama? (adatlap szerint 6db ilyen icnek 1170A amit bírnak csúcsba) diódát is keresek mindjárt
(#) (Felhasználó 46585) válasza AccessDenied hozzászólására (») Okt 26, 2010 /
 
Nem kell bele 1000V-os eszköz, az 1000V csak akkor lépne fel, ha nem tennél bele diódát. A 30...40 V-os dióda is elég. Ha csak 144Hz lesz, akkor akármilyen nagyáramú dióda is jó, mondjuk150a-es legyen. Úgy kösd be, hogy a diódák katódja megy a plusz tápra, az anód meg a drainekre. A lehető legrövidebb drótokat használd bekötésre. Az elkóról ne feledkezz meg. Inkább tedd bele az összes tranyót, mert ha nincs áramkorlát, akkor ennyi tranyó még remélhetőleg az akksi rövidzárási áramát is kibírja. Meg hűtőborda is kell.
Azért ez nem ennyire egyszerű, én inkább elolvasnék mindent ezzel kapcsolatban, mert nagyon gyorsan lehet csinálni néhány zárlatos alkatrészt.
(#) AccessDenied válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Okt 26, 2010 /
 
No lassan összeépül a dolog, 4db 36A-es (400V tán) diódát kötöttem bele védelemnek, felforrasztottam a 6db 60A-es fetet a bordára, borda motor negatívra kötve, motor pozitív az akksira, feteknek a source lábait kell bekössem még az akksi negatívjára, meg a gate-re nem akartam ráforrasztani a sima 555-ös kivezetést, mert biztos gyenge lenne meghajtani 6Db fetet.

Link egy ilyen meghajtást gondoltam elé, csak optocsatoló nélkül (12V-nál felesleges nekem) már vettem is hozzá bc337-327 párost, gondolom a z ellenállást is el kellene hagyni akár csak az optocsatolót, mert az "föld"-re húzná a tranzisztorok bázisát, az ezelőtt linkelt pwm áramkörömnek meg VCC-re van húzva a vezérlő lába.(jól mondom?) meg talán kondit is kellene tenni a két tranyó lábához 10u talán hogy legyen honna szívnija az ampert amikor belöki a 6 fetet
(#) Peti.Janka hozzászólása Okt 26, 2010 /
 
Üdv! Lenne egy nagy kérdésem! Én egy Hidraulika szelepet szeretnék szabályozni PWM vezérléssel. A bajom az az, hogy nagyon melegszik a vég FET. A PWM jelet egy PIC szolgáltatja, és itt jönne a kérdés, milyen frekin kell hajtani egy ilyen tekercset? a fet IRFP360 ami tud 300Votot meg 20 Ampert, a tekercsem meg 24 Volton 4 Ampert vesz fel! Esetleg ha nem a ferkivel van a baj akkor mitöl lehet még? Most ebbe a hidegbe kell 1-2 óra mire eléri a 80 fokot, ahol letiltattam a kimenetet, így nem halálozott el. Van rajta jó nagy hűtőborda is.
(#) Peti.Janka válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 26, 2010 /
 
Szia! 10K lehúzó, és330- sorba a pic láb és a gate közé! progi részletet nem tudok mutatni, mert parsic-al csináltam, de mint mondtam szkóppal néztem, és tökéletes 4szög jön ki belőle. Ha a tekercsel terhelem azt vettem észre, hogy a lemenő él nem függőleges, hanem elég jól elhúzza, ezért csináltam azt is, hogy egy 2K ellenállásal húztam le, és beiktattam egy kis bc337et a kettő közé, így már szebb volt a jelalak is!
(#) vilmosd válasza Peti.Janka hozzászólására (») Okt 26, 2010 /
 
Hali
Tipikus eset. A Pic nem tudja kinyitni teljesen a tranyot. Ha megnezed a kimeneti karakterisztikajat az adatlapban, lathato hogy 5 volt G-S fesznel tipikusan 2 A a D arama. Ajanlatos a feteket legalabb 10 voltos jellel hajtani, es alacsony impedanciaval. Hasznalhato a uchip fet drivere , vagy a mellekletben talalhato 3 tranyos meghajto. En ezt hasznalom mert itt nehezen jutok hozza a meghajto IC-hez. A csatlakozo 7-es laba megy a FET G-re. Lenyeges meg a D korben egy gyors clamp dioda (UF5401), mert a lassu dioda nem nyit ki eleg gyorsan.
Udv Vili

duroPWMs.pdf
    
(#) lapose válasza Peti.Janka hozzászólására (») Okt 26, 2010 /
 
Szia!

Válaszd Vilmosd megoldását, vagy használj logikai vezérlésű FET-et. Ha a szelep 24V-ról jár érdemesebb alacsonyabb feszültségű FET-et választani, mert kisebb a csatorna ellenállása. Pl.: IRL3705N
(#) AccessDenied hozzászólása Okt 27, 2010 /
 
Most írom másodjára ezt a hsz-t mert visszadobott a feltöltendő fájl mérete túl nagy hibával

Na szal ma készre összeraktam az elektronikát, forrasztáskor letört az egyik fet gate lába, amelyik fet rövidre zárt az első próbakor, és a motor fulon pörgött, utána ezt a fetet megszabadítottam a source lábától is, majd következő indításkor szabályozható volt a fet 95-70% közt, de itt még mindig nem volt jó valami, pár mp után el is füstölt még egy fet, gyorsan kikapcsoltam, majd ezt a fetet is megszabadítottam a lábaitól, és utána 4db fettel hibátlanul ment az elektronika, 0-95%-os fordulatig szabályozható volt az elektronika, a 4 fet, és a 4 dióda épp hogy csak meglangyosodott 4-5 perc kínzás után. Linkelek videót az első próbáról, képeket ez építésről, és a végső kapcsolási rajzot.

Bővebben: Link
(#) (Felhasználó 46585) válasza AccessDenied hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
Az lehet, hogy most még látszólag jól működik, de ez csak múló állapot...

Nem tetted bele a bemenetre az elkót, így a szerelési induktivitásokban tárolt energia nagy részét a FET-ek kénytelenek megenni. Aztán, vagy bírják, vagy nem...

Az előbbi elkót, a FET-eket és a diódákat a lehető legrövidebb vezetékekkel kell összeépíteni. Vagyis, egy kompakt egységet kell kialakítanod. A hűtőbordát kihagyva, ennek el kell férnie két cigisdobiz nagyságban. Ahogy most kinéz, hát fél méterre nem lehetnek a diódák... mondjuk 3 cm lenne az ideális...

Próbáld megterhelni a motort, úgy indítsd. Az áramfelvétele sokkal nagyobb lesz, erre mondtam, hogy áramkorlát nélkül nem fog működni. Kivéve, hogyha ventillátorlapátot hajt a motor. Annak olyan kicsi az indítási nyomaték szükséglete, hogy nem jelent problémát a motornak.

Ez nem egy indítómotor? Nem arra van kitalálva, hogy csak úgy bekapcsold, aztán forog... Ez egyrészt egy soros motor, ami zabálja az áramot, a másik, hogy nem állandó üzemre van hőtechnikai szempontból méretezve.

Az nem kínzás, hogy a motor üresen forog. Kínzás akkor lenne, ha a motor meg is lenne terhelve.
(#) Peti.Janka válasza lapose hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
Ma fojtattam a próbát! Betettem egy bc337et 2K val felhúztam 24Vra így 24Val hajtottam a fetet! Azt tapasztaltam, hogy a melegedés nem szűnt meg, sőt meg is halt a fet amivel próbálkoztam. Égővel nagyon szépen ment, de amint tettem rá egy 230/24Vos trafó 24 es felét azonnal ill 2-4mp után meghalt a fet. amég simán a pic el hajtottam sokkal tovább bírta. 20ms os négyszögjel jön a picböl az nem lehet, hogy nagy a freki? A fetet azért választottam 300Vost, mert a tekercs elég jól visszarugdos. az irfz44n fetet egyből kivágta.
(#) kadarist válasza Peti.Janka hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
Szia!
A 24V sok. 15V-ot adj neki. Nameg persze komplementer meghajtással vezéreld. Egy NPN és egy PNP tranyó kell hozzá.
(#) Peti.Janka válasza kadarist hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
ok akkor holnap azt próbálom meg!
(#) lapose válasza Peti.Janka hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
A trafó tekercsével kötöttél párhuzamosan egy diódát?
Látni kellene a meghajtásod, mert ha a tranzisztor emitterkövetőként raktad be, nem lesz nagyobb a meghajtó jeled feszültsége, ugyanúgy nem nyitja rendesen ki a FET-et.
Következő: »»   21 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem