Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Az áttétel a lényeg. PCL86-hoz 4 Ohm-ra 36, 8 Ohm-ra 25-ös áttétel kell. Amit a multival mérsz DC ellenállás az nem mérvadó. De 350 Ohm feletti DC ellenállás nagyon vékony huzalra utal ami nem szerencsés.
Régebben én is ezen a véleményen voltam, és csináltam is pár extra alacsony dcR-ű kimenőt is, amik roppant jól szóltak (persze ezek is rétegeltek voltak). Később szereltem (ECL86-al, 700 ohm felettiek), illetve van is még 4 (két pár EL84-hez való SE kimenő, jónevű cégtől, rétegelt, vékony dupla érrel tekert primerjei vannak) igen nagy dc ellenállású kimenőm (700-800 ohm között), amik elképesztően jól szólnak. Már nem gondolom, hogy mindenképpen kis dcR kell. Ez is jó - az is jó, a csővel és a táppal kell jól összehozni. A nagy dcR nem okoz önmagában dinamikavesztést sem, a trafó kiképzése, a vas, jó csatolás számít. A nagy ohmos ellenállás általában több menetet is jelent, ha jól van megcsinálva (rétegzés, megfelelő vas), jól viszi a magasakat is, mélyeket is, és roppant "demonstratívan" tud szólni a kis teljesítményű cső ellenére összetett komolyzenén is.
700 Ohm DCR? 70ma nél 50V esik rajt. Igaz EL84 et írtál ott csak 40mA de az is 30V majdnem.
De ha a táp ennyivel magasabb akkor ez tényleg nem lehet gond. Eladó ebből a trafóból 2db reális áron? pw?
Érdekes dolgok ezek. Én még nem próbáltam, mert azt hallottam minél kisebb, annál jobb. Ugyanis az veszteségként jelentkezik. Ha kezd közelíteni a kimenő impedanciához az értéke akkor kisebb teljesítmény vehető ki. A tápot akkor jól meg kell emelni a fesz. esés miatt 300V fölé. Pl. a pacsirta kimenő is 370 Ohm-os. De lehetne kisebb ha vastagabb huzalból tekerték volna a primert. Így a fél cséve van csak kihasználva. Nekem a Pacsirta kimenővel nagyon bevált az ECL86. 8 Ohm-os hangfalaim vannak. Ha megnézed akkor kiderül hogy felül van ilesztve de elegendő a teljesítmény és nagyon jól szól. (Imi szerint is)
Sziasztok.Tervezek eggy OTL füles épitését PL 504-es csövel 24 volt tápfesszel mellékelem a kapcsolást a szöveg alján van.Hallottam szólni eggy munkatársamnál nekem nagyon tetszett a hangja de ez az elsö amit hallottam igy nem tudom másikkal összehasonlitani ha valaki megépitette mi a véleménye a hangjáról?Mekkora elkók kellenek a táp szürésére? Eggy 2000 mikros elkóval szürte eggy picit hallani a brumot esetleg több párhuzamos elkó?
Én nem tudom menyi µF kéne de amit en építettem az 4700µF-nal is búgott. De a táp feszre allergiás mert en először 27v-al hajtottam és kb 10s-ig ment a hang aztán el torzult.Annyit ajánlok,hogy a 10K helyett 1M-as ellenállás tegyél a bemenet es a fold köze.
A hangja tényleg nagyon szép es dinamikus. UI. az a 1,3v a katódon szerintem kevés én nekem 10v van rajta.
Köszi majd kipróbálom.2000 mikroval nem búgott nagyon de hallható volt torzitást nem vettem észre szép volt a hangja.
Most ebben mi volt a baj, Nem írtam semmi hülyeséget!
Azt kell megnézni esetleg, hogy a fűtőfeszültség közepelt volt-e. A tápszűrésnél nem elsősorban a kondi nagysága számít. Ha meglépcsőzöd (mondjuk C-R-C vagy akár valami fojtó bele (kezdetnek akár egy fénycsőé)) az sokat számíthat (nálam legalább is sokat segített). A tápfeszt hozzáértés hiányában is alacsonynak tartom. Amiket látok (és amit építettem), azok mind 100V és 150V között járnak.
Szerintem se lenne jó a laza csatolás miatt. Meg osztatalan. És még bili vasból van.
Sziasztok!
Haladtam az erősítő hibakeresésével, sokat segítettek a hozzászólások, köszönöm, valóban volt egy csillagpont hiányából eredő brumm, a jelföld-sínt letettem közvetlenül a hálózati földre és a brumm rögtön meg is szűnt. Kiderült, hogy rossz volt a Master poti is, a kicserélésével sok hiba megszűnt. Az általam épített kapcsolás tehát ez volt: http://www.soriaudio.com/zboard/data/b_qna/JCM800_2204.gif Eljutottam odáig, hogy a kapcsolás az első cső kimenetéig tökéletesnek tűnik: az első cső V1a 1-es anódjáról lekötöttem a jelet, és erre a pontra a 22n-es kondira becsatoltam a vonalszintű hangkártyakimenetet. Innen hajtva a kapcsolás teljesen szépen működött, tiszta szinusz mérőjellel a master potin a csatolt képen látható jelet mértem, tehát szép a clipping is, zajos se volt, brummos se, kopácsolás se volt rá hatással. Sajnos ha az első fokozatot is meghajtom, tehát pl. a gitárt a Low bemenetre kötve már gerjed az egész, különböző frekvenciákon kezd el gerjedni, sőt, a frekvencia változtatható a hangszínszabályzó potikkal. Ez a gerjedés már akkor is megjelenik, ha a preamp nullán van, tehát V1a rácsa földön van. Emellett ha a sasszit ütögetem az innen már behallatszik, sőt, erre könnyen be is gerjed az egész. (ha a preamp potit kiszedem a kapcsolásból, tehát mintha az mindig max-on lenne mintha nehezebben gerjedne) Ha épp nem gerjed, akkor a gitárt jobban megpengetve az egész torzít, de nem clippingel, tehát nem túlvezérlésből eredő torzítás, inkább valami gerjedés jellege van. Szerintetek ez mitől lehet? Az előfokban hol lehet a hiba, nem valami bonyolult kapcsolás, lehet hogy tényleg a végfok csövek járják a végüket? Esetleg mit mérjek ki, ami alapján segíteni tudnátok a hibakeresésben? hangszoros: Milyen szarvashibákról van szó?
Tegyél a V1a és a V2a triódák rácsára is gerjedésgátló ellenállást (2,2 K-t közvetlenül a rácslivezetés és a poti közé, illetve a rácslivezetés és és a 470 K-k közé, tehát közvetlenül a rácson csak ez az ellenállás legyen). Ha nyákos a szerkezet, akkor vágd el a nyákot a foglalatnál, hogy oda tudd forrasztani.
Kipróbáltam, de nem volt hatása. kipróbáltam úgy is, hogy a v1a fokozat rácsát földre tettem, de még így is gerjedt. kimértem, és a gerjedés a v1a (és a v1b) katódján keletkezik, tehát a v1a-nál a 10k-s munkapontellenálláson eső feszültségen már a gerjedést mértem. Mindezt teljesen vezéreletlenül. Ötlet?
Sziasztok !
Elkészült a 6p3s SE erősítőm , köszönöm mindenkinek a segítséget az elkészítésében ! Külön köszönet Fletának a kimenőkért és a rengeteg segítségért ! Gábor
Csak egy próba: Ha V1b katódellenállását megnöveled 10K-ra?
Továrisok újítottak: pl. a MI-8 -as "hanyatlökött szélmalom" R42-es RH és R860-as URH rádiójának a tápja egy 27V-os DC -ről meghajtott motor által tekert 115V-os generátor (PO-750) volt!
Próbáld meg csatolásmentesíteni a V1a fokozatot (10K/10-22µF-al), lehet hogy nem tökéletes tápszűrésed ilyen nagy erősítésű szerkentyűhöz. A táp mennyire egyezik a rajzzal, fojtótekercs van ? Ahova "disk" van a kondihoz írva oda kerámia kondit tettél ?
Fojtótekercs van (köszönhetően Fleta mesternek ), viszont a 470p-s kondik nem mind kerámia. Ez ennyit számíthat? Bár ha az első cső első triódáját kiveszem a kapcsolásból, és a második trióda (V1a) rácsát földre teszem, már akkor gerjed a dolog, a V1a katódján a 10k-es ellenálláson már mérem a gerjedést. Ennek lehet köze a nem kerámia kondihoz?
V1a szerintem nincs jó munkapontban, azon a csövön kellene vagy 1,5 mA-nek folyni, nem tűnik jónak a 10 K-s katódellenállás, próbáld meg jóval kisebbel (pl 1 K-val).
Átépítettem a 6P3SZ-E csöves erőlködőmet, 6KD6-ra.
Anódfesz 420V, segéd rácsfesz 210V, előfesz -50V beállításokkal próbáltam, a kimenő trafó 4,2k Ohm -os, Fleta féle, visszacsatolt PP kapcsolásban megy. Az lenne a kérdésem a csöves szakikhoz, hogy milyen beállításokkal működne a legjobban. A 6P3SZ-E -t így is veri, legalábbis hangerőben, cserébe pedig iszonyat sokat zabál a fűtése. Ime egy kép a "kicsikéről" :
Hű, de nagyon komoly! Azért nem forrasztgattam volna össze az anódot, egy hurkot szokás ilyenkor készíteni rá, ha nincs anódsapi. Amúgy a beállításokat illetően az adatlapján lenni kéne egy olyannak, hogy az optimális működéshez mi kell.
Hali!
Köszi, jó ötletet adtál az anódra, valóban nagyon barom módon oldottam meg ezzel a ráforrasztással. Csinálok neki rézlemezből. Az adatlapjában 150V anódfesz, 110V segéd és -22,5V előfesz szerepel, amit nem vettem túl komolyan... vagy csak rossz adatot néztem? Mellékelem az adatlapját. Ránéznél majd, hogy szerinted mi a helyzet?
A 10 K mégis jó lehet, látom a Marshall ehhez ragaszkodik mindegyik ilyen megoldásnál, biztos megvan az oka.
Ezzel a beállítással 6k-s kimenőt kéne tekerni, tehát a meglévő konstrukcióhoz kell beállítani a csöveket. 100mA-es anódáramot állítanék be és 2mA-t G2-re… Ez neki az optimális, a meglévő anódfesz mellett kell ezeket a paramétereket beállítani.
A 420V anód mellett adjak neki 100mA-t csövenként? Nem lesz az sok neki? Vagy a két csőnek kell összesen ennyi?
Azt már tapasztaltam, hogy ennél a csőnél nem kaphatja meg a G2 a majdnem teljes anódfeszt, mert akkor füstölnek a 470 Ohm/5W -os ellenállások. Rácsáramot még nem mértem, de most szeretnék mindent precízen beállítani.
Túl sok hülyeséget nem akarok írni, nem ismerem ezt a csövet, meg hasonló kvalitásút se, de az optimális értékeknél ez van. Ezt csak át kell ruházni a Te anódfeszedre, és ehhez beállítani a többit. 400mA a max, de a 100-at majd leszabályzod, ezt majd meglátod a beállításnál.
60-70 mA anódáram és 5 mA körüli segédrácsáram megfelelő lehet. 33 W a maximális anóddisszipáció, 5 W a segédrácsdisszipáció, ezeken belül maradva kellene szimmetrikus vágást beállítani. 6 K körüli kimenő jó lehet, de szerintem 4 K-val is jól elmenne.
Szép igényes munka, egyre szebb dolgokat építesz, gratulálok.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |