Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Viszont ez így nem igaz. Darvas német-magyarszakos tanár volt, nem értett az elektorakusztikához. Főleg nem a hullámterjedéshez.
A betörés (cone break-up) is más, meg az MNC 1000Hz körüli kiemelése is, és nincs feltétlen összefüggésben azzal, hogy mennyire merev a membrán. Elég soktényezős dolog, ragasztótól membránszerkezetig.
Üdv mindenkinek!
Van egy MNC Penta (átm.300mm, 50OZ, 30-2000Hz a felirata szerint)hangszóróm és egy subládát szeretnék hozzá tervezni WINISD-, vagy BASSBOX 6pro-val csak nincsenek meg a tervezéshez a hangszóró jellemző adatai. Az MNC honlapján sem találtam, róla többet, mint amit a címkéjéről leolvastam, sőt 50OZ-s sincs. De ennyi adatból nem tudom kiszámíttatni a progival a hozzávaló dobozt. Ha valakinek meg van ennek hangszórónak az adatlapja, kérem segítsen! Előre is köszönöm!
Elképzelni nem tudom, hogy pontosan mi történik.
Az idézet szerint akkor nem is lehetne 20 centis hangszórót alkalmazni 2 utas rendszerben, mert "eléri a végzet". De a szerző biztosan másféle végzetre gondol. Ennél az mnc-nél egész másról van szó szerintem. Nem erre az általános végzetre kell gondolni. Idézet: „Gondolod , hogy 1W bevitt teljesítménynél másképpen kellene szólnia , mint 2W-nál?” Nem erre gondoltam. Hanem ha egy 20Hz szinusszal meghajtom a hangszórót doboz nélkül, akkor egy bizonyos membránmozgásig nem hallani semmit, később a hangerő fokozásával a membrán nem képes elég merev maradni, és 40,80 akárhány Hz-es frekvenciák jelennek meg. (Más hang van Xmax-nál és Xmech-nél például) De azt nem írtad, hogy nálad a noir-ral mi a helyzet. Én mástól is hallottam ilyen kiemeléses problémát. Ha ugyanígy szól, mint az enyém, akkor azt nem lehet nem észrevenni. De lehet, hogy a 8 Ohm-os széria másabb ?
Azért a mozgórészek mechanikai zajait ne keverjük a felharmonikusok közé.
Az csak egy eltúlzott példa volt
Mostanában tudok pontosabban is mérni ,majd megnézem. De ha jól emlékszem ferrit magos tekecsel jó mélyen van vágva, és a magas van max-ra mélyre engedve.
Hello mindenkinek szerintetek rutse ládába lehet rakni 4 ohmos mélynyomót megfelelően szolna benne? Előre is köszi.
Egyszerűen mondva tök mindegy, hogy hány ohm-os. Nem ettől függ a hangja, megy egyiknek sem.
Nem is kell mérni, elég, ha a csak a mélyet meghallgatod hangváltó nélkül, ha az is rossz, hallani fogod. De elképzelhető, hogy más.
Olyan 400-hz körül már vágnám, és ha elég mélyre megy a magas, akkor talán nem kell hozzá közép (Mindjárt meg is hallgatom így, PC lesz a hangváltó )
Ez a számítógépes hangváltó szimuláció nem is rossz
A dómot kondenzátorral vágom, nem tudom hány Hz-en. Azt is meg fogom oldani, hogy hangkártyával vágom. De most egyenlőre csak a mélyközéppel szórakoztam. Ha 4-500Hz-nél vágom 12dB/oktáv meredekséggel, akkor hallhatóan "hiány keletkezik, a dóm nem pótolja a hiányzó részeket. Olyan 1k, 1,2k környékén vágva már egész elfogadható. A közép kiemelése hallható, de nem is gondoltam, hogy az 1k feletti részekbe is mennyire beleszól a mély, ha nincs megvágva. Tehát összességében egy hangváltó nem javítja ki a hibát, de sokat tesz azért, hogy hallgathatóbb legyen. Még tesztelgetem
Sziasztok!
Kellene nekem egy reflex mélyláda terv ehez a hangszóróhoz a ládát többnyire autóban használnám. A válaszokat előre is köszi!
A váltást meg lehet oldani számítógéppel is ,de pl egy kiemeléssel mit csinálnál?
Notch filternek nevezik azt az áramkört amivel lehet csillapítani a kiemeléseket.
Sziasztok.
Szeretném megépiteni a mellékelt bandpass ládát, EW 18HN hangszórók teszik a dolgukat majd a ládában. Csak az a problémám, hogy sehol sem találok olyan csövet, ami a rajzon szerepel, és nemtudom, hogy miből tudnék csinálni. Szerintetek mennyire befolyásolná a hangját, ha cső nélkül használnám?
A számítógéppel próbáltam modellezni, hogy bizonyos keresztezési frekvenciáknál mi történik. Egy zenét átkonvertáltam mono-ra, ezután az egyik oldalra a dómot kötöttem, a másikra pedig a mély-középet. A dómot 1kHz-es 12dB/oktáv meredekségű felül áteresztővel szűrtem meg, a mély-középet meg ugyanilyen alul-áteresztővel.
Hihetetlen mekkora különbség van így. Még a végén kiderül, hogy nem is olyan borzalmas az a kiemelés, bár még így is zavaró, de egész más az összhatás. . Ha így szólna, a hallgathatatlan helyet elviselhető jelzőt kapna. Amúgy egy profi FFT filterrel szűrtem, ezzel bármilyen kiemelést lehetne orvosolni, csak pontosan tudni kellene, melyik frekvenciákon mennyit kell visszavenni. Nem gondolkodott még valaki azon, hogy például egy subwoofer alul-áteresztő szűrőjét ne passzív módon az erősítő után, és ne is hagyományosan egy analóg aktív szűrővel oldja meg, hanem digitálisan? Egy 24dB/oktáv meredekségű aktív szűrő már igen csak meg tudja kutyulni a fázist. Nekem személy szerint igen csak nehézkes a sub-ot a többi hangfalhoz igazítani, és szerintem a fázissal nem vagyok megelégedve. Az nem csak arról szól, hogy egy kapcsolóval 180°-ban megfordítjuk, és el van intézve, hanem szerintem folyamatosan változik a frekvenciától függően. Szerintem egy digitálisan megvalósított szűrőnél ilyen nincs.
Hát akkor lassan alakul a váltórajzod. Azt ,hogy pontosan hol kell csillapítani azt csak méréssel lehet megállapítani.
Sziasztok!
Szeretnék gyártani egy basszus hangfalat, kifejezetten Basszusgitárhoz. Adatok: BHT :560x600x450 kettő darab Eminence Gamma 12"-os darabonként 300 Wattos hangszoró menne bele egy egy Selenium TS 350 + 2 db sub cső. Annyit sikerült megtudnom hogy a méretek megfelelők, belsejét vatelin anyaggal bélelem. Kérdésem: teljes dobozt ki kell bélelni. Illetve bellül érdemes valahogy elválasztani a dolgokat? bár ekkora méreteknél nemtudom elképzelni hogy lehet elválasztani. A hangszorók átlósan lennének benne. választ előre is köszönöm.
A dobozt mindenképpen válaszd el , legjobb az lenne , ha átlósan ,mindenesetre merevítés egy ekkora dobozba már mindenképpen kell. A vatelint csak lazán ,nem szabad rászorítani az oldallapokra.
Még igazán nem is foglalkoztam vele, persze hogy lassan alakul. Most is csak annyit néztem meg, hogy kb. mennyit változna, ha kapna egy hangváltót. Egyrészt építenék is hozzá, mert sokat javít rajt, másrészt még nem döntöttem el, hogy kell-e nekem ez a hangfal. Az a kiemelés középen nagyon elvette tőle a kedvem. Az mellette szól, hogy nagyon olcsó volt megépíteni és ennek ellenére egész komoly hangereje vagy mélyhangja van. A két doboz árán talán kijönne egyetlen darab komolyabb 8"-os hangszóró. Tehát még a hangváltóval, csillapítással is jóval olcsóbban megvan 2 hangfal. Majd még meglátom mi lesz velük, most időm sincs rá, hogy komolyabban foglalkozzak velük.
Kicseréltem egyébként a porvédő sapkákat erre a hagyományos domború papír sapkára. Nem sok értelme volt persze, de mivel az egyiket leműtöttem kíváncsiságból, a másikat is le kellett szedni. Viszont most nagyon profin néz ki Jelenleg ez a helyzet: Hangszóró A / B Fs (Hz): 47,91 / 47,23 Qms: 3,15 / 3,16 Qes: 0,43 / 0,42 Qts: 0,38 / 0,37 Összehasonlítva a legelső méréssel, amikor megvettem, van azért változás, de rengeteget lett nyúzva, nyomkodva, terhelve, úgyhogy ez nem csak a porvédőcsere hatása. Most még majdnem egyformábbak. Azért Fs, az A jelű hangszórónál századra megmaradt, az valami egészen elképesztő.
Milyen dómról is van szó? Mert a 25mm-esek sem működnek szívesen 3000Hz alat...
Mindegy, mivel vágod, ugyanazok a szabályok érvényesek rá. A két hangszóró akusztikus levágási meredekségének érdemes egyezni a váltás körüli tartományban.
Bélelni nem kell, ez nem kabát. A csillapítóanyag a doboz falai közelében szinte teljesen hasztalan.
Persze, ha csak mélytartományban szól, akkor nem is igazán lényeges az állóhullámok féken tartása. Ilyenkor csak a rezonátor jóságát módosítjuk vele, de arra nem valószínű, hogy most szükség van. Belső méreteket írtál? Az a 2*75 liter kicsit soknak tűnik két hangszóróhoz. Milyen hangolás van tervben, milyen reflexcsővel?
Ez egyre rosszabb.
Csövek nélkül az történik, hogy nem működik.
Azt is figyelembe kell venni, hogy a hangszóró sem cserélgethető szabadon, csak az eredeti tervet pontosan, minden apró részletében másolva fog úgy működni a mélysugárzó, ahogy azt tervezték.
25mm-es mnc dóm. Igen, ez a dóm biztos nem tud 1kHz-re értelmesen lemenni. Talán 3 utasként egy külön középpel jobb lenne. A mélyközépet meg eléggé elvetemült ötlet 1kHz fölé engedni. A kettő között "rés" van. Sajnos, ha 1k-nál vágom a mélyet, az nem szünteti meg a púpot az átvitelben, csak összébb nyomja. Gyengül a kiemelés, de ott van. Viszont most már én is tapasztalom, hogy hangváltóra nagy szükség lenne. Sokat számít az 1k fölötti borzalmak mérséklése.
Én nem a hangfalról beszélek, annak persze, hogy változik a fázisa, hanem a filterről.
Egy másod, harmad, negyedrendű analóg filternek a vágási frekvenciáig folyamatosan változik a fázisa, más-más módon. Viszont, ha digitálisan vágjuk a jelet, akkor ott nincs ilyen. Ott csak a hangszóró fázisával kell foglalkozni szerintem. Ez csak az én véleményem, ha nem így van, akkor érdekelne a magyarázat
Sziasztok!
Tud valaki segíteni az előzőleg feltett kérdésben? (MNC PENTA adatok.) Köszönöm
Az akusztikus átvitel fázisa számít.
Egyik dóm sem.
A háromúthoz jobb hangszórók kellenének.
Az ábrán egy negyedrendű alul-áteresztő szűrő fázisa látható. A bemenetéhez képest ilyen a kimenete.
Tegyük fel, hogy van egy 2 utas hangfalunk, és egy subwooferünk. Mindkét hangfalat külön külön meghajtunk egy-egy erősítővel, ugyanarról a jelről, de a subwoofer erősítője elé bekötjük ezt a filtert. A 2 utas hangfalhoz eljut az eredeti jel. Ugyanazon időben viszont a subwooferhez a megváltoztatott fázisú jel jut. Ilyen értelemben szerintem nem mindegy a jel sem. A hangfal viselkedése erre csak rátesz egy lapáttal. |
Bejelentkezés
Hirdetés |