Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Szia.
A maradékot meg félreteheted nekem- nem ingyé természetesen :smoke: :kalap: ![]() Pihe 80-nak szántam.
Ő kicsoda? Pihét az elektrotanyán ismerek csak.
Mivel többeket érdekel gyorsan le rajzoltam . Igaz hogy nem sematikus de talán érthető. Mivel nem találtam 1 százalékos elenállást én fogtam 8 darab 100 ohmost és párhuzamosan köttem őket és így is jo lett! A kivezetéseket kis csavaros panelba forrasztható kábel rögzítővel rögzítem a műszer tapogatóira.
Szia. ami megmaradt-énis megnézem-ha közszemlére teszed-/invertercuccok/
![]() ![]()
Szerintem ez ebben a formában nem így jó! Mi gátolja meg, hogy nyitott kapcsoknál ne akarjon a műszeren áthajtani a beállított áramot? a 200mV-os állás ehhez kevés lesz! Esetleg 200mA már lehet, nem?
Szerintem ezzel a kapcsolással kissé pontatlanul lehet mérni milliohmos tartományban.
Egy híd erre a célra sokkal jobb lehet. Kis értékű ellenállás mérésére pl. Thomson híd.Néha az egyik aukciós portálon fel lehet lelni ilyen műszereket. Ha viszont mindenképpen számításos módszerrel akarsz ellenállás értéket meghatározni(olcsóbb megoldás a hídnál), akkor ennél lényegesen pontosabb áramgenerátor kellene hozzá,mert így a pontosság 5-10%-nál nem lesz jobb. Ez viszont mérőellenállásnál(sönt)nagyon nagy hiba -szerintem. Régi Rádiótechnika újságokban és évkönyvekben biztosan van nagyon precíz áramgenerátor kapcsolás, bár ennél a kapcsolásnál biztosan bonyolultabb-de klasszisokkal pontosabb eredményt garantál.
Szerintem a műszer a meghatározandó ellenállás csatlakoztatása után kapcsolható az ellenállás sarkaira 200mV-os állásban. Tehát a kapcsokon mérhető feszültséget méri,az áramgenerátor által kiadott áram ismert,és ebből a két adatból számítja az ellenállás értékét. A rajron szerepló kapcsolással az áramgenerátor áramát tudja csak mérni A vagy mA állásban.
Látom hogy nem próbáltátok ki ezt az egyszerű kapcsolást hanem csak vitatkoztok róla ha kell vagy szükségét érzem üsszerakom és mérés közben lefotózom amint kimérek vele egy 100 miliamperos biztosítékot hogy az hány miliohm. Én egy olccó kinai műszerre rakom és semmi baja sincsn pedig rákerül a 9 Volt addig amig a tapogatok nincsenek a mérendő vezetéken.
Nekem inkább az elnevezése rossz, mert ha pl. 10 mA folyik át egy 2 ohmos ellenálláson, az 200mV feszültséget ejt rajta. Ez egy 200 mV-os ( 199 ) műszert pont teljesen kihajt, még túl is csordul. Ha a műszer 150 mV-ot mutat, akkor az ellenállás 1,5 ohm. Ha meg 10 mV-ot, akkor az ellenállás 0,1 ohm, vagyis 100 mohm. A baj csak az, hogy ezek a műszerek ebben a tartományban már nagyon pontatlanul mérnek, ez inkább csak indikálásra jó. És, akkor még csak 100 mohm-ot mérünk. Hogy lehet ezzel ténylegesen a milliohm tartományban mérni? Mondjuk most tekertem egy trafót, annak a primere (számolás alapján) 1,5 mohm körüli. Ezt, hogyan lehet megmérni? Ezzel az elrendezéssel sehogy, jóval nagyobb áramú áramgenerátor kellene. Az ötlet nem rossz, csak sokkal pontosabbra kell megcsinálni. Vannak többdigites panelmérő műszerek is, azok azért pontosabbak ( meg drágábbak ), meg az áramgenerátort is meg lehet csinálni valami műveletierősítős, plusz FET-es kapcsolással. De mindenképpen kell a hitelesítéshez valami pontos árammérő, vagy egy pontos tartománybeli ellenállás.
Ne haragudj,nem áll szándékomban vitatkozni,de olyan eszközt akarsz pontos mérés céljára használni,ami arra alkalmatlan,pont a pontatlansága miatt. Ennyi erővel a fajlagos ellenállás, a hossz és a keresztmetszet figyelembevételével is ki lehetne számolni valaminek az ellenállását,és még műszer sem kell hozzá,csak egy kis matematikai készség. Bizonyosan pontosabb eredményt adna mint a vázolt megoldás. Katt fórumtársunk idevonatkozó írása erre világít rá. A pontatlanságra,ami a mérésben résztvevő eszközök pontatlanságának egyenes következménye. Tehát ha mérési célra alkalmas elrendezést akarsz,akkor a rendelkezésre álló óccó megoldás felejtős. De akár magad is kipróbálhatod. Egy adott huzaldarabot mérjél meg 3 egymást követő alkalommal 5 percen belül. Minden alkalommal más eredményt fogsz kapni. Pont azért mert az áramgenerátor is , és a 3 és fél digites műszer is nagyon pontatlan ilyen célra. De próbálkozni persze lehet...kell is.
![]()
Az elvvel nincs baj, csak a megvalósítással.
100 mA 1 miliohm esetén 1 mV esik ezt sima multiméterrel nem tudod pontosan mérni. (az áramot be tudod viszonylag pontosan állítani a multival azzal nincs is baj) egy feszültség erősítő mindenképp kell. De legnagyobb gond az hogy így kontaktusok átmeneti ellenállását is beleméred, ami 100 miliohm alatt jelentős hibát okoz. Ezért szoktak négyvezetékes mérési elvet alkalmazni kis ellenállások mérésekor, nézz utána, nem kell a meleg-vizet újra feltalálni. Nagy áramú söntök kiválóan alkalmasak etalonnak (pl ami nekem most van 300 A 60 mV -os sönt 0,2 miliohm, vagy 750 A 60mV 0,08 miliohm)
"100 mA 1 miliohm esetén 1 mV esik" Bocsi,de 1A esetén esik 1mV , 100mA esetén 0,1mV. Pont ezért voltak jók a galvanométerek.Nem kellett neki precíziós mérőerősítő, mechanikusan tudtak nagyon pontosan mérni. Bár nekem van elektronikus ellenállás mérőm kis ellenállások mérésére,de ha pontosan akarok mérni,akkor előveszem a közel 50 éves Thomsont , és a hozzá való 0,82x10-8(10 a mínusz nyolcadikon)Amper méréshatárú galvanométert, és azzal mérek . Azzal biztosan pontos értéket kapok. Bár a mérés menete az maga egy szertartás.
![]()
Én nem akartam pontos mérőműszert leközölni, hanem egy olyat amelyel kilehet mérni a párhuzamosan kötözött tranzisztorok közötti külömbségeket és nem érdekel az hogy mennyire hiteles a műszer. Vagyis az én hozzáállásom az volt hogy egyszerűen de megbízhatón kimérjem azt a kis külömbségeket. Ha nem hiteles hát akkor nem de a külömbségek viszont megmutatják hogy melyik tranzisztor a ludas, és ezt mindenki olcsó pénzért összerakhatja.
Ne haragudj, úgy tűnik ,egysíkúan gondolkodtam.
![]() Azt gondoltam,hogy mérő ellenállásokat akarsz vele kimérni. Leírnád egy kicsit bővebben,hogy lehet kimérni vele a tranzisztorok(gondolom FET-ek)átmeneti ellenállását? Hogy kapcsolod be megbízható módon a tranzisztorokat a mérés idejére?
Úgylátom hogy valahogy nem tudok érthetően fogalmazni . Nem a fettek párbaválogatásáról irtam. Arra javasoltam ezt a kis kapcsolást hogy több párhuzamosan kötött alkatrész közül melyik az amely totál zárlatba ment . Mert evvel kimérhető anélkül hogy ki kellene szedni valamelyiket . Sőt ha valahol valami rövidre zár két vezetéket a panelon azt is gyorsa lokalizálni lehet . Próbáljátok ki még 3mm -es csíkon is ahogy távolítsátok vagy közelítitek a műszer hegyeit azon is centiméterenként látható az érték változása. Mivel miden alkatrész valamivel kötve van valahova igy a veztéket is és a zárlatokat is le tudom ellenőrizni . Nekem ez a modszer bevált ha tud valaki egyszerűbbet osztja meg velünk. Ez a téma nem illik ebbe a topikba én csak leírtam hogyan találtam meg a zárlatos fette a 8 darab közül . Igazán sajnálom hogy ebből egy kis gubanc kerekedett mert nem ez volt a szándékom .
Kezembe került egy Einhell 1000/1 hegesztőinverter.
Panasz: Korábban már közelítésre ívet fogott, most meg csak hosszas kopogtatásra, és akkor is gyenge. Klbontva egyből láttam, egy 100-as feliratú fojtó alatt 2db N530AD között felrobbant 2 egymás mellé forrasztott SMD kondi. Máshol is van hasonló páros, de érték nincs rajta. Végigméregetve sehol más hibás alkatrészt nem találtam a meghajtó blokkon. Tud-e valaki értéket?
Nem veled van a baj. Én -ha a FET vagy IGBT csoport valamelyik ágán zárlatot találok- simán kiforrasztom az összeset és kicserélem újra, mindet. Ezért nem értettem azt,hogy miért keresed a zárlatos alkatrészt a többi között. Magyarán nem csak a rossz kapcsolóeszközt , hanem mindet. Ennek az okáról már korábban írtam ezen a fórumon.
![]()
Szerintem a snubber kör kondija lehet. De nem lenne baj ha néhány fotóval kiegészítenéd a hsz.-t. Hasonló problémával TELWIN inverternél találkoztam. Ott az érték darabonként 2,2nF volt. Helyette egy 4,7nF 1000V-os MKT kondit tettem. Azóta is megfelelően működik.
OK druszám . Én is úgy terveztem és vettem 10 darab fettet de miután szóról szóra végig olvastam ebben a topikban mindent volt szó arról is hogy nem muszáj egy sorozatból lenni a fetteknek úgy gondoltam egy próbat megér 1 fett és megreszkíroztam . Most jó lett lehet hogy csak véletlen (habár az elektónikában nem hiszek a véletlenekben) de az inverter kiválóan működik. Hívtam hegesztő szakembert hogy letesztelje több fajta pálcával és csak annyit mondott hogy adjam el neki ! Persze nem fogom mert ilyen portabilis készülek nekem is kell. Csináltam már egyen áramú hegesztőt de az diódás 300 Amperos az a baja hogy nagyon nehéz. Közben gondolkodtam a kis mérő adapteron és azt talaltam ki hogy aki nagyon pontosan akar vele mérni az vegyen 100 darab 10 kilós 1%-os elenallást kösse párhuzamosan őket . Utánna kösse sorba az áram generátorral és addig cserélgesse a elenállásokat az LM317-en míg a 100 ohmos 0.01% etanolon mem mér 10 Volt feszültséget na persze akkor már nem elég a 9 Voltos elem. Szerintem ha az áram pontosan 100 mA akkor a mérés is pontos lessz és nem kerül sokba !
A hibás kondi kiforrasztása és alaposabb szemrevételezés után nem is ez lesz az igazi probléma.
Bár nem volt egyszerű 4,7 nF-os 1000V kondit találni. 1 n és 10 n 1000V van minden mennyiségben, még néhány 2,2-es is akad. Végül sikerült. A nagyobb gond, hogy a 2 db N530 és a kondi alatt elégett a vékony fólia, ami elválasztja az alu alaptól. Ahol nagy volt a feszültség, szépen végigszikrázott, mint a szikraforgácsoló. Zárlat nincs, de így összerakni "panelgyilkosság". Csak aláfolyatni a lakkot kevésnek tartom, alaposan kivakarni meg csak akkor lehet, ha leforrasztom az érintett alkatrészeket. Utána meg talán nem lesz mihez visszaforrasztani. ![]()
sziasztok most más a helyzet elvittem a gépet a faternál, bekötöttűk a hegesztőt 3 fázisra.
Bekapcsolom a gépet,megnyomom a pisztolyt és rögtön leveri az egyik fázist. De miért ??? segitsen valaki mert sajnos nem tudok dolgozni. A trafót kimérettem, minden rendben van vele ![]()
Szia!
A múltkor is kértem, rajzold le,vagy fotózd le hogyan alakítottad át 1 fázisúra a gépet. Most azt kérem,legalább egy fotót(ami láthatóak a dolgok)készíts arról a helyről,ahol az átalakítást elvégezted. Enélkül sajnos nem igazán lehet segíteni. Innen én nem láthatom,hogy te ott mit , s hogyan csináltál a gépeden. A trafót aki kimérte és megállapította hogy semmi baja,akkor bizonyára azt is meg tudja neked mondani,hogy miért veri az automatát a géped.
Már régen kész van csak nem árulja el hogy mi volt a baja.
És az nem lehet, hogy most nincs ideje írni?...
Akár az is előfordulhat. De akkor miért írta?:"segitsen valaki mert sajnos nem tudok dolgozni."
Bocsi!
Én nem értek annyira hozzá, de a 3 fázist 1-re kötni (főleg teljesítmény orientáltan, meg trafót) az nem kis dolog! Az már elismerendő tudás, nem az amatőr kategória! Hiszen a tarfó vagy úgy van tekerve vagy nem! A 3 fázis csinálásnak az 1 fázis teljesítmény hiánya miatt (háztartás) meg semmi értelme ugye? Csakhogy valamit én is hozzá szóljak... ![]() Ja! és engem is érdekelne a gép fotói, meg a megoldás ![]()
Nem írta,hogy 3 fázisú a gép.Lehet 380 illetve most már 400V AC a gép bemenete (2 fázis),ezt vissza kötheti 1 fázisra és a nulla vezetőre (230V AC) ,de akkor csökken a teljesítmény,esetleg,van kivezetés a primeren a 230V AC -hez is.
Tiszta!
De, fenntartom!, amit 3x400V-ra, vagy 400V-ra építettek, az ritkán OK 230V-on!- csak igen kis teljesítmény tartományban!- akkor meg minek a nagyobb feszko! Kétségkívül van 380/230V kiépítésű gépek, de azoknak is mind aszerint aránylik a teljesítmény hozama! Mint gondolkodtam a háztartások max 16A-s teljesítmény a 3x380V az 3x16A alapban - én 3x20A-t kértem eszterga miatt, mert a terheltebb fázist mindig leverte!- sőt a műhelybéli 16A-s biztit a 180-s MIG is gyakran leveri(- pedig a vezeték 10-e ill.6-os keresztmetszetű.) --- Jól van, csak beszélgetek!---Fórumot olvasgatom, mert sok tanulni való okosság elhangzik! ![]() uto irat: a kérdés feltevése kapcsán lehet gyanuperrel élni a dolgok iránt... ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |