Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » H-híd hiba
Sziasztok,
Segítségetek kérném abban, hogy egy mosfetes h hídat szeretnék építeni, amit meg is építettem az alábbi ábra szerint, de nem akar működni. Már vagy 5 fetet sikerült elfüstölnöm. Először a híd felét építettem meg és csak egy kis motort kötöttem rá(a pólusokat kézzel átkötöttem),de tönkre ment. Majd a teljes híddal működött, de amikor ezt egy ablaktörlő motorra kötöttem akkor ugyanígy tönkrement. Az a jelenség hogy kikapcsolás után a kapcsolt oldali fetekből a felhúzásra kapcsoló(irf9540) megy tönkre. Amikor lehúztam a földre akkor kikapcsoláskor a lehúzásra kapcsoló (irf540)megy tönkre.Remélem azért érthető amit írtam. Tudnátok ebben segíteni? Köszönöm!
Üdv!
Nem vagyok H-híd szakértő, de gyanúsnak tartom, hogy kikapcsoláskor az önindukciós feszültség miatt pusztulnak meg a FET-jeid. Szóval be kell rakni védődiódákat, amik megvédik a félvezetőidet. Úgy kell a drain és source közé rakni a diódát, hogy az alapesetben záróirányban legyen. ITT van egy rajz, valahogy így kéne azokat a diódákat beraknod. Lehet hogy maga a híd sem jó, ezt nem tudom, ehhez fogalmam sincs Kellemes ünnepeket és jó forrasztgatást!
Szia!
A G-S közé köss be egy pár kiloohmos ellenállást, hogy a gate-töltés ki tudjon sülni és így kikapcsoljon a FET. A gate-source ellenállás nélkül összenyitnak a FET-ek és így zárlatba mennek.Ezen kívül nem ártana egy nagyobb áramú diódát kötni a D-S-ek közé. Egy korrekt megoldás: Bővebben: Link
Eredetileg van a fetben dióda, az kevés?
Kevés. Az csak a struktúra hozománya. Ezt ki kell egészíteni egy normális diódával egy ilyen helyzetben.
Köszi a választ.
mindegy, hogy milyen dióda, 1N4007-es is jó? Egyébként a kapcsolásom szerint a gate mindig határozott potenciálon van, ki tudnak sülni ezen keresztül,nem? Mit gondolsz?
Az a dióda jó lesz, mivel nem nagyobb frekvebciás PWM-vezérlésről van szó. Milyen az a "határozott potenciál"? Valamilyen mikrokontroller kimenet?
Késöbb egy optocsatolóval szeretném vezérelni, de arra gondolok, hogy vagy +12 Volton vannak a bemenetek egy 2,2k ellenálláson keresztül, vagy a kapcsolóval lehúzva földre, és ilyenkor a közös Gate-ű fetekből egyik kapcsol másik zár. És így gondoltam a határozott potenciált a gateken.
Azért csak építsd be azt a G-S ellenállást és ajánlom a linkelt kapcsolást. Ha az "A" pontra kapcsolsz feszültséget akkor az egyik irányba forog a motor, ha "B"-re kötsz, akkor a másik irányba.
ok, kipróbálom.
És,ha csak egy fet-en szeretnék pwm-el fordulatszámot szabályozni, akkor is kell dióda?
Úgy értetted, hogy két FET-en? Egyszerre két FET van nyitva egy hídkapcsolásnál, ezért kettőt kell nyitni. A kérdésre a válasz: igen, kell, de akkor már érdemes gyors diódát használni. Ha csak egy egy FET-es PWM-et szeretnél, akkor ahhoz is kell dióda és ott is meg kell oldani a FET gate kisütését kikapcsoláskor.
tudsz esetleg ajánlani valami gyors diódát ehhez, olyan 15A-ről van szó működés közben?
Hello!
Én inkább az RC-modellkedés részt ajánlanám. A MAX232 alkalmazása, igen ötletes, le a kalappal! :kalap: üdv! proli007
Sziasztok!
Megépítettem ( én is ) ezt a kapcsolást. Hát. Nem megy... Tegnap este egy lelkes és segítőkész fórumozóval debuggoltuk vagy négy órát, de nem sikerült rájönni miért nem megy. Amit eddig sikerült megfejteni: 1) Ha az inverter rá van kötve az áramkörre, a kapcsolási rajz szerint, akkor a motorra vagy 3V vagy 6V jut, attól függően, hogy az inverter 1. lába kap-e áramot vagy sem. Amikor az inverter lába nem +5V vagy 0V áramot kap, hanem rákötöm a GND-re, akkor a motor kikapcsol. 2) Ha a bal oldali két tranzisztor bázisaira földet kötök a jobboldali kettőre meg +5V-ot akkor egyik irányba forog a motor, ha megfordítom a polaritást a másik irányba forog a motor. Kemény kb 1,2V feszültséggel. 3) Az áramkört végigmérve nem találtam elsőre szakadást és nyolcadjára sem. 4) Az inverter elvileg működik. 5) Az NPN BD139 tranzisztorok vélhetően működnek, mert egy kupacból vannak és a másik tucat tökéletesen működik, vélhetően ezek is. 6) A BD136 tranzisztorokat apró radioaktív földönkívüli unikornisok hatják, így ezeket áramkörön kívül nem tudtam kitesztelni. Készítettem pár képet is, hátha valaki rájön mi a hiba vele. Kép: Hivatkozás A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Kép: Hivatkozás A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Kép: Hivatkozás A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Kép: Hivatkozás A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Kép: Hivatkozás A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Kép: Hivatkozás A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Kép: Hivatkozás A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Kép: Hivatkozás A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Kép: Hivatkozás A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Kép: Hivatkozás A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Kép: Hivatkozás A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Ha bárki elolvassa ezt a hozzászólást, akkor javaslom, a helyett, hogy szív ezzel az áramkörrel, vegyen ő is L293 B -t ( mint ahogy én is inkább tenni fogom). Üdv, Fulee
Szia!
Idézet: „A BD136 tranzisztorokat apró radioaktív földönkívüli unikornisok hatják, így ezeket áramkörön kívül nem tudtam kitesztelni. ” Ezt hogy kell érteni? Multiméterrel tessék megkeresni a tranzisztorok belső diódáit a bázishoz képest! Ha rosszak a tranyók, akkor nem működik a dolog.
NPN-nél a bázisra teszed a multid + vezetékét és diódavizsgálati bállításban a - vezetéket az emitterre majd a kollektorra teszed. Mindkét esetben egy-egy diódát kell találnod. PNP-nél is ugyanígy van, csak a bázisra a - megy.
Okés. Tranzisztorok pöpecül mennek.
Következő ötlet?
A +5V-al hajtod a bázisokat? Próbáld meg nagyobb feszültségről vagy sokkal kisebb bázisellenállással. Persze itt is mellőzd az invertert.
Bizony, +5V.
Most kaptak a bázisok 12V/1A-t. Motor meg se mozdul.
Gondolom, hogy nem 1A-t kaptak, hanem a tápegységed max. terhelése az 1A. Valamit te rontottál el, de nem kicsit. Nézd át még egyszer!
Van itt egy rajz, meg a lap alján egy kis táblázat, hogy mit hová kell kötni a cél érdekében: Bővebben: Link
Rendben, megnézem ( megint ). De addig neked meg ott vannak a képek, gondolom ha valami oltári blődséget csináltam az onnan is lerí.
Itt a lap alján kattints a Next Page-re Bővebben: Link
Az a baj, hogy a forrasztási oldal nem szerepel egyik képen sem. Így nehéz véleményt mondani.
Hát... nem vagyok egy elektrotechnikus, de úgy gondolom, hogy amikor stabil füstoszlop száll tova az egyik tranzisztorból az nem 100%-ban a megfelelő működés jele.
Ezennel hivatalosan is áthelyeztem a kukába ezt a projektet.
Köszönöm, köszönöm, köszönöm! :smoke:
A virágokat az öltözőmbe kérném!
Szia.
Kicsit könnyen föladod a dolgokat.Ebböl igy nehezen lessz megoldás. Alapbol nem értem miért pár amperos tranzisztorokkal próbálkozol.És a 2A-os driver IC is kityafüle.Én tuti fetekkel csinálnám.Megkerested a kapcsolást amit ajánlottam a másik fórumon?12V-os rendszerre kivitelezhető. De léteznek direkt cél IC-k is amik mellé akkora feteket rak az ember amekkora kell.Pl.:HIP4082. Még lehet is kapni.Ez bootstrap-os meghajtó és valószinűleg pont ebböl az okból nem tudja a 100% kitöltést de tuti kis (nagy) hidat lehet vele épiteni.
Ha adsz kapcsolási rajzot és _pontos_ alkatrész típusokat, akkor megpróbálom az "én fetekkel csinálnám" kapcsolást, de egyelőre hagyom a fenébe a h-híd dolgot.
Rég szívtam már ennyit ennyire egyszerű dologgal. ( Tudom, én vagyok a béna... )
Ha nem haragszol mutatok egy FET-es kapcsolást. Ha 5V-ról szeretnéd használni, akkor logic level típusú FET-et használj (IRL és társai).Bővebben: Link
|
Bejelentkezés
Hirdetés |