Fórum témák
» Több friss téma |
Jani!
Megnéztem a relét, nem vesz fel 0,1A-t. Normál 24V-os autóreléket fog vezérelni!
Szia! Az elfogadható alkatrész költség az jelenti, hogy szinte a fiókból megépíthető az áramkör. Szóval semmi különleges alkatrést nincs benne és uC-t sem kell programozni hozzá.
A fejlesztés lehetősége ott volt az áramkörben. Tudhatna 8-lépést is ha ULN2804AP-vel készülne az áramkör. De MAX 7 lépés szerintem most elég lesz. Már csak a relék áramfelvétele kérdéses...
Közben látom... Szerintem nem lesz gond a kapcsolással. Az ULN2004-es MAX 500mA-t bír egy csatornán, ha jól értelmezem az adatlapot.
Bár az ULN- tartalmaz integrált védődiódákat. De a relék tekercseire is ajánlott kötni egyet egyet. Sosem lehet tudni.
Kedves Jani!
Menyiért építenél meg egy ilyet nekem a fiókból? L ekéne gyártatni a pdf alapján? Vagy mi a bejáratott út részedről ilyen esetben? Üdv!
Még valami: lehet állítani a kivezérelt időt és a kivezérlések közötti szünetidőt?
A részleteket PM.
Csak a léptetés sebessége (a 4017-es órajele) és a lépésszám állítható. ( Ha a JP1 mindkét oldala nyitott akkor az áramkör alapállapotban tartható. Ekkor nincs léptetés. A Q0 kimenet lesz aktív. Az RL1 és a LED1 kap feszültséget. ) A bekapcsolt áramkör egyesével végiglépteti a reléket és kezdi elölről. Valahogy így mint _ez_a_futófény_. A kézi kapcsolgatást váltja ki az áramkör, időzített folyamatos léptetéssel.
Idézet: „Unom, hogy ide-oda kell mászkálni.” Esetleg infrasugaras (egy gombos) kézi léptetés mint opció?
Ez a futófény elgé szimpatikus, kicsit lehetne lassabb a dolog és akkor működhet.
Meg persze kellenek csavaros sorkapocsok a bekötéshez.
A futófény csak szemléltetésnek linkeltem be.
A természetesen csavaros sorkapoccsal lesz megtervezve a nyák.
Hali!
Kapcsolásokon szoktam látni, hogy a RELÉ vezérlését biztosító két láb közé egy dióda van kötve. Ez mi célt szolgál? Mindenképpen kell bele? Üdv, B
Helló!
A relé kikapcsolásakor fellépő önindukciós feszültséget "zárja rövidre". Amennyiben nem teszel,akkor a kapcsolást végző félvezető átüthet. Egyéb módon is szokták ezt a feszültséget csökkenteni. Vannak olyan alkalmazások,ahol "elkót" kötnek a tekerccsel párhuzamosan. Nem tudományos igényű ez a magyarázat,de remélem a lényeg azért érthető.
Akkor lehetséges, hogy az alkonykapcsolóm ezért "rezeg be", amikor csak egyszerűen kapcsolnia kéne?
(jól megfogalmaztad, köszönöm) Üdv, B
Sziasztok!
Autóban lévő mágnesszelepet szeretnék "kapcsolgatni". Mivel lehetne megoldani azt hogy egy mikrovezérlő lábával kapcsolgassam a mágnesszelepet? Csatoltam egy rajzot, ezzel működne?
A bipoláris tranzisztorok maradék feszültsége (Ucesat 0.5 .. 1V) miatt nagy lehet a disszipáció, érdemesebb MOS FET -tel kapcsolni a szelepet.
- Ha a szelep a +12V -ra kapcsolódik és a föld ágában van a vezérlés : N-MOS FET pl . IRFZ34 - Ha a szelep a földre kapcsolódik és a táp ágában van a vezérlés : P-MOS FET pl . IRF9Z34. Ebben az esetben a tranzisztoros vagy fet -es meghajtás is kell, ahogy a becsatolt kapcsoláson is van.
Szia!
Ezzel a kapcsolással biztos nem fog működni. A teljesítmény tranzisztor NPN típusú kell, hogy legyen. Valószínűleg egy végtranzisztor és két ellenállás elég a feladatra. A PIC lábáról egy soros bázisáram korlátozó ellenállás és egy amelyik lezárja a bázis és a test közé. A tranzisztor emittere földre (-) a kollektorba a mágnesszelep->rá a tápra (+). Ha nagyon nagy áramot vesz fel akkor darlington tranzisztor megoldás. Üdv: Gábor
Biztosan - de a kapcsolótranzisztorra tennék egy antiparalel diódát az induktív lökések ellen... Mert gyanítom a mágnesszelep is tekerccsel működik... Illetve én a Q3-ról hiányolok egy kollektorellenállást... Valamint a Q1-nél sem ártana limitálni az áramot eggyel, ha netán zárlatos lenne a tekercs... Az R1-et kicsit kicsinek találom, de nem ismerem a BDX53-at itt ha jól látom 10x-es erősítés van beállítva, ami nem túl jó. érdemes nagyobb erősítést alkalmazni, mert a nagyobb feszültségerősítés gyorsabb működést eredményez... De mindezt egy tokkal is kiválthatod, ha tranzisztoros optót használsz -kicsi és le van tudva a sok nyűg, ráadásul a Mikrokontrollered is védve van a tranziensektől, csak 1db ellenállás kell a LED-nek. Igaz nem írtad a mikrokontroller miről kap tápot...
a mikrokontroller ugyancsak 12V-ról kap áramot, autó akkumulátor, gondoltam 7805-re de az lehet nem jó a tüskék/áramingadozás miatt.
Igazából nem erősítést akarok, egyszerűen azt hogy vagy kap 12V-ot a tekercs vagy nem, ha nem csukva van, ha kap 12V-ot akkor kinyit és áramolhat az olaj. Fet-re is gondoltam, abban van védődióda, a táp ágát akarom vezérelni.
Optokapu jól hangzik... talán van is itthon valamilyen..
az optokapunál kell még fet vagy tranzisztor?
Benne van. Kérdés mekkora teljesítményű a mágnesszelep?
Na ez egy nagyon jó kérdés
automata váltóban van benne.. hátha valaki sejti mekkora lehet...
Ez mind rendben is van, hogy nem akarsz erősítést, de a mágnesszelep adott teljesítményű - innen kell kiindulni. Azt ha tranzisztorral kell kapcsolni, annak van egy erősítési tényezője - bétája. Ez, valamint a tranzisztor paraméterei megadják, mekkora árammal, feszültséggel kell meghajtanod, hogy működjön. Elég-e a mikrokontroller kimenete vagy kell még közé egy olyan fokozat, ami a hiányzó erősítést elvégzi, hogy a beadott kis vezérlő teljesítmény a végén átalakuljon a mágnesszelepet elbíró teljesítménnyé. Ez erősítés... Gyanítom, hogy nem kell 2db - elég 1 tranzisztor is, maximum a szoftverben negálod a vezérlőimpulzust Persze ahogyan HP41C okosan leírta lehet FET is, ami jóval kedvezőbb kikapcsolási impedanciával rendelkezik, illetve kevésbé melegszik a kis átmeneti ellenállása miatt. Vagy ahogyan HA5AWS lehet darlington tranzisztor, aminek elég nagy az erősítése...
Van még pár lehetőség: mérd meg műszerrel az áramfelvételt! Ehhez egy sima multiméter árammérés állásban sorbakötve megteszi. Illetve a kapcsolást is univerzálisabbá teheted egy kisebb közbenső relé használatával, aminek szintén tudható a teljesítménye, de a kontaktusai 0-8A-ig pld használhatóak bármire. Ezt optóval szintén direktben meghajthatod. Van optóból : (goto 10) tranzisztoros, FET-es, darlingtonos Apropó a 7805 miért ne lenne jó a mikrokontrollernek - olyan minimális az áramfelvétel.... Bár nem írtad a típusát, mert az általam használt pl 3,3V-al megy....
Köszönöm!
Meg fogom mérni a szelepet.. optoval a mikrovezérlőt azért leválasztom, biztos ami biztos. szerk: 5Vosra gondoltam de 3.3 vos is lehet, sebesség sem nagyon kell..
Ehhez mit szóltok? A motor helyén lenne a mágnesszelep.
(nem sikerült megmérni még, mert a műszerem nem méri valamiért, kipróbálom másik műszerrel is)
Üdv!
Negatív trigger kimenetel rendelkező érzékelőt szeretnék relére kötni. Az a bajom, hogy a relét rendkívül rövid ideig húzza meg ez az elektronika. A kérdés tehát az lenne, hogy hogyan lehetne 2-3 másodpercre hosszabbítani a relé meghúzási idejét?
Sziasztok...kocsiban a kp zár nyitáskor kap egy +12v os jelet...záráskor ugyanezt de másik vezetéken....hogyan tudnék nyitás és záráskor is egy kapcsolásra 12v-ot kapni h az egyik ne dolgozzon vissza a másikra?Időzítőt szeretnék csinálni,ha nyitom,és zárom a kp zárat akkor a ködlámpa világítson 4-5 mp-ig....diódával kísérleteztem de átereszt..lehet,h nem jó típussal? BY252-esem volt kéznél...
1N007-es diódának a + felét kösd a kp zár kábelére. Mivel két kábelrőé van szó, így 2db dióda kell értelemszerűen.
két diódával próbáltam de 0,5 v ot mérek azon a kébelen ami épp nem ad jelet...de igazából eszembe jutott a keresztbe reteszelés két relével...úgyis van itthon...és ameddig az egyik relé behúz addig szakítja a másik áramkörét és így tuti ,h véletlenül se lesz kóboráram
Sziasztok. Meriva-ban találkoztam a következő "kapcsolással". Gyújtás bekapcsolva,világítás bekapcsolva(tompított),ha a gyújtást levesszük,a tompított kikapcsol és csak a helyzetjelzők világítanak,ha a gyújtást újra ráadjuk vagy a világítás kapcsolót a helyzetjelző állásba majd ismét a tompított állásba kapcsoljuk ismét világít a fényszóró. Ezt a kapcsolást szeretném valahogyan megvalósítani,de egyenlőre csak 1 relé van meg hozzá.Előre is köszönöm a segítséget
|
Bejelentkezés
Hirdetés |