Fórum témák
» Több friss téma |
Nem vagyok regisztrált szerelő de azt tudom hogy az áramszolgáltatót nem érdekli mi van az óra után kötve neki a lényeg hogy szabványos legyen a mérőhely kialakítása.
Bővítésnél átalakításnál és új bekötésnél a reg szerelő nyilatkozik hogy az épület hálózata megfelelő . Ezzel eggyütt széppen aláírja a fogyasztási igény bejelentőt .Ha valami baleset van és kiderül hogy mégsem volt a hálózat megfelelően kivitelezve akkor a reg szerelő viszi a balhét. Én már csináltam szabványos fogy. helyet . Minden ami a nagykönyvben meg van írva kifogástalan volt minden. Előzetesen kijöttek a méretlen vezetéket behuzták a tetőtartóba és csak annyit mondtak az a fontos hogy nekik 10-es MKH és hosszú érvéghüvely legyen. Egyépként a fősulin is azt oktatják hogy ha szabványoknak megfelelően kivitelezel (tervezel) akkor van esélyed meguszni egy baleset következményeit. De ha nem akkor esélytelen vagy.
Nem is az E-on dolga, hanem a kivitelezőé! Az E-ON nak tényleg vagy 10-es réz, vagy 16-os alu kell, mert ez a nullázás feltétele érted! Ez feltétel! Ennél vastagabb lehet, de vékonyabb nem!
Ismerős a dolog. A szabvány nem kötelező,de az következményével számolni kell.
A szabványok változásait naprakészen követni .... Ez a harmonizáció belezavarodik a szakma. Jobb volt az MSZ. 172 , 1600, az következetes volt és nem utalgatott soronként másik szabványrészre, ott volt leírva minden,ahol kellett. Ez egy nagy kuszaság. Szerintem az új előírásai mellett rengeteg helyen használható még most is az MSZ. nagy bajt nem csinál,aki azt ismeri. Szerencsére ma is több MSZ. van érvényben. Szerintem ez is az üzleti megfontolások miatt van variálva állandóan.
Ez a vezeték méret a zárlati áram számítása miatt kell az utcán a szakaszbiztosítónak oldani kell, mielőtt füstölne a mérő és a fővezeték. Régebben az oszlopon, elosztóban le volt biztosítva miden fogyasztói leágazás, akkor a fővezetéket ahhoz kellett méretezni ezért volt vékonyabb.
Persze tulajdonképpen abból lett a 172-1 ből és az 1600 ból az MSZ HD 60364 Csakhogy ha kivitelezői nyilatkozatot adsz, mit írsz rá, milyen szabvány szerint készült? Vagy a felülvizsgáló mi alapján vizsgáljon?
Ez a vezeték méret, a Nullázás feltétele!
Ha nincs meg, akkor sajna a Nullázást nem lehet figyelembe venni és akkor védőföldelést kell alkalmazni! Sajnos ez van!
Én sem írtam mást,csak kiegészítettem., és még:
A megfelelő hurok ellenállás és a trafó csillagpontja le legyen földelve, továbbá a PEN vezető ki legyen építve, a szolgáltató hálózatán 100m-en ként földeleve legyen a PEN , hirtelen ennyi jött be,mint feltétel. A vezeték keresztmetszet nem csak nullázás kérdés. Földeléses ÉV nem tudom van-e még valahol lakossági hálózaton.
Nem erről beszéltem, tudom mik vannak érvényben jó pár évtizede foglalkozom vele.
Azt írtam az jobb volt ennyi...
Szia!
Szerintem TT rendszer kisfeszültségen már nincs! 350m-en ként kell földelni! És a fogymérőknél lévő földelés is annak számít! És valóban a trafó sec oldali csillagpontját mereven földelni kell Ettől lesz ez TN-C rendszer! De ezek a nullázás külső feltételei!
Ebben egyetértünk! Az tényleg jobb volt!
Sziasztok,
Akadt egy kis problémám egy kapcsolóval. A helyzet a következő: Egy csengőnek kéne leválasztanom 220 V-ot de közel se távol nincs konnektor, ezért gondoltam egy kapcsolóról leveszem a 220-at, mert az helyileg a csengő alatt van. Ez a kapcsoló egy külső reflektort kapcsol. A problémám, hogy a kapcsoló szétszedésekor szembesültem azzal, hogy minden kábel fekete (élejenek a szakik akik csinálták), így nehéz a kábelek beazonosítása. (Csináltam gyorsan egy kis rajzot, hogy érthetőbb legyen) A kapcsoló bekötése úgy néz ki, hogy két kábel megy kifelé a házból (1,2) és a 3. befelé a házba. Sikerült annyit megcsinálnom, hogy az 1. és 2.-re rákötöttem a csengőt, de csak akkor csengett, ha a kapcsoló le volt kapcsolva (tehát a lámpa se világított) Kapcsoló fel, lámpa ég csengő nem szól. Esetleg valakinek valami 5lete, hogy ez milyen kapcsolás és hogyan lehetne megoldani hogy akár fel akár lekapcsolt lámpánál szóljon a csengő?! Köszönöm!
A kapcsolóban azért fekete minden vezeték, mert a kapcsolónak van egy bemenete, és egy kimenete, és a fázist szakítja meg. A földelést nem. A problematika amit leírtál a következő miatt van: bekötötted a csengőt a fázis megszakítására. Igaz? Azért szólt akkor, amikor nem volt felkapcsolva a lámpa, mert a kapcsoló egyik pontján ott volt a fázis, és a másik pontján pedig a villanykörtén keresztül a föld. Tehát megvolt a 230V a csengő számára. Ha kivennéd a reflektorból a körtét, akkor sem szólna. (Próbáld ki ) Tehát azt javaslom, hogy keresd meg azt a vezetéket, amelyik a reflektorra megy, és a csengőre a kapcsoló előttről vezesd le a 230V-ot (a FÁZIST, és a FÖLD-et is!!! ) a csengőhöz. Ha a kapcsoló után veszed le a 230V-ot akkor fog szólni a csengő, ha fel van kapcsolva a reflektor. Remélem érthető volt a leírásom. Ha nem kérdezz nyugodtan.
Szia!
Hasonlóval harcolok magam is - de a rajz alapján ez egy alternatív kapcsoló (azaz egyik helyen fel, egy másik helyen lekapcsolod a fogyasztót). No így meg már nem is magától értetődő a gondod - pl. vagy fázisod, vagy nullád nincs ennél a kapcsolónál soha. Hátha nincs igazam... AL
A kettesen felkapcsolt álapotban egy gyenge fázist mérek, azaz a fázisceruza nagyon halványan pislákol. Akkor ez a 2. kábel micsoda? Lehet hogy alternatív kapcsoló, mert ennek régen kinnt volt a kapcsolója, csak nemtudom hogy a tyúk volt elöbb vagy a tojás. De az is lehet hogy két kapcsolóval is lehetett kapcsolni és azért van itt 3om kábel. 2. vezetéken meg akkor valami kóbor áram futkos?!
Sajnos ennél a kapcsolónál 0 vezeték nincs! Ne is próbálkozzál nem lesz jó, csak akkor, ha a fázist és nullát kötsz be! Talán ha behúzol egy + vezetéket a kötődoboztól, ahol a kapcsolód fix fázisa van és azt nullára kötöd, akkor jó lesz! Vagy ha a minimális fázist amin méred sikerül megtalálni, kikötöd a kapcsolóból és arra kötsz nullát, akkor is jó lehet!
köszönöm a segítséget
Szia!
A TITASZ il. az utód EON cégnél még van nincs átépitve .ill. találkoztam 1f. középfesz trafóval ami 22000/2X115V-s ennek a közepe volt földelve . Egy épületett táplált,+FI relével. Na ez milyen rendszerű?
Hát PEN vezető volt, vagy sem?
De szerintem TT rendszer lehetett
Nagyon régen nem ilyen rendszer volt nálunk is?
A világháború előtti időkben?
Szia!
A földelt középvezetőt tekinthetjük PEN vezetéknek a 115V-os ágakban .viszont 230V-nál?
Szia4
az attól függ ,hogy hol? Miskolcon 3X190/110V volt,és földeletlenül.
Az USA a mai napig ilyen trafókat használ, de pici "hordó" kivitelben a ház elé a középfeszültségű oszlopra szerelve...
Sziasztok!
Kis segítséget/tanácsot kérnék. A gondom, hogy a mikrósütőnk időnként (kb havonta 1-3x) leveri a biztosítékot a mérőóránál, ami egy 22A-es BS kismegszakító. (panel ház, 1 fázis) A lakáson belüli kism. amin a mikró van, egy 22A-es BK. Arra gondoltam, hogy ezt kellene kisebbre cserélni (esetleg egy C16-ra?), mert azzal együtt tudok élni, ha néha fel kell kapcsolnom a bent lévő km-et, csak legalább ne csapja le a teljes lakásban az áramot. A problémám ott kezdődik, hogy BS/BK kismegszakítót nem nagyon láttam, viszont nem tudom hogy milyet kéne vennem hogy biztosan be lehessen kötni ehelyett. (gondolok itt arra, hogy menjen rá az elosztótábla sinére, felsőtáplálású legyen, és passzoljon a mostani fésüs fázissinhez.) A kérdésem tehát, hogy jó-e ez a megközelítés (cserélni lakásban lévő km-et), és milyen kismegszakítót javasoltok amit a BK-s helyére be tudnék kötni. Köszönöm előre is!
Ha az óra alatti plombált kismegszakítóról van szó, azt te nem cserélheted másikra. Egyedül az áramszolgáltató nyúlhat hozzá. Legegyszerűbb megoldás, hogy kérsz az áramszolgáltatótól egy teljesítmény bővítést, 25 vagy 32A -re, vagy lehet ún. "C" karakterisztikájú (lomha) automatára is cseréltetni (pl: 20A "C", ha a 20A elegendő).
Nem azt, hanem a lakáson belüli elosztótáblában lévőt akarnám cserélni, azért hogy azt csapja le inkább, így max a konyhában menne el az áram a visszakapcsolásig.
Az már más, mivel azokat a bakonyos BK/BS kismegszakítókat már nem gyártják, így bármilyen típus beépíthető, ha 20A-es "B" volt fenn, akkor javasolnám a 20A "C" automatát.
Bár, ha a mérőnél 20A "B" van akkor mindegy milyet teszel fel az elosztóba, mert a mérőnél levő gyorsabb lesz, mint a 16A-es "C".
Idézet: „Legegyszerűbb megoldás, hogy kérsz az áramszolgáltatótól egy teljesítmény bővítést, 25 vagy 32A -re,” Ez piszkálja egy kicsit a csőröm ... 30-50 éves panelekben lakunk ( legalábbis a környékünk). Jó esély van arra, hogy a villanyóra-lakáselosztó közti vezeték is ennyi ideje szolgál. Mi a biztosíték arra, hogy anno terveztek( hagytak) annyi tartalékot a vezetékekben, hogy a mai fogyasztást elbírja ? Kölökkoromban rémlik, a 10 A-kismegszakítót kicserélték 16 A-ra, hogy elbírja a mosógépet.Tavaly kaptam a 16 A-s helyett 20A-t ? Most senki nem gondol arra, hogy a mosógép néhány 10 percig terhel, simán járatja a hősugárzót, klímát - bírja a 16A- ..... és a vezeték a falban ?
Üdv!
Lehet kismegszakitó hiba is, de más is . Ha a lakás még aluminiummal van szerelve lehet nulla lazulás vagy beégés. Ill mikró hiba is lehet nagyfesz trafó magnetron zárlat stb!
Jogos a felvetéses, már vártam, hogy valaki ezt megkérdezi. Egy estleges teljesítmény bővítéshez regisztrált szerelő kell, aki felméri, hogy az elmenő vezeték megfelelő vagy sem, ha nem akkor cseréli. A méretlen meg a szolgáltató dolga. Magam is szolgáltatónál dolgozom és látunk néha furcsa dolgokat... Egyébként változó, hogy annak idején hogyan szerelték a panelokat, 30 éves épületben van ahol 10mm2 alu az elmenő, így pl. az megfelelő.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |