Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Szívesen, és elnézést hogy beírtam így közétek, de evvel a kapcsolással azt akartam megmutatni, hogy egy egyszerű kapcsolás is tud bonyolult lenni. Elméletileg állítja az előgyújtást három fokozatban, de szerintem az impulzus tekercs induktivitása fordulat arányában leadott feszültsége nagyon mérvadó. Én is eleinte tervezgettem, de rájöttem, hogy általában az eredeti a legjobb. Ezek a kapcsolások is emiatt születnek, hogy után bírjam építeni őket.
Idézet: „azt nem értem hogyha a régi jó akkor ezt miért épitetted? Én ha gyújtást csinálok mindig a legegyszerűbb megoldást választom” Talán azért, mert nem mindig a legegyszerubb a legjobb. És mert bízom benne, hogy ez nem fog otthagyni valahol...
Pedig minnél több alkatrész annál nagyobb elromlási lehetőség. Mert a kevesebb néha több.
Sziasztok!
Van a fórumozók közül valakinek Kymco Cobra kétütemű robogója? Nagyban megkönnyítené a dolgomat, ha valaki Cobra tulajdonos tudna csinálni képet a CDI-ről és a csatlakozóiról, vagy leírni a CDI csatlakozóinak kábelkiosztását. A gyújtás vezérlő ( AF35 (KEB7), 30410) típusú. Kérdés a csatlakozók érintkezőinek "(2 tüskés+4 tüskés)" mely kábelek felelnek meg. Sajnos úgy kaptam, hogy szét volt barmolva, ja és a vezérlő hiányzott, s szerencsére sikerült vennem egy a motorhoz való CDI-t. Már csak egy megoldatlan problémám van a meglévő négy kábel csatlakoztatása. Persze a fent említett Kymco CDI érintkezőinek kiosztására vonatkozó infót sehol nem találok. Bocs az esetleges nem túl szakmai kifejezésekért. Valaki tudna segíteni? Köszönöm!
Aksis simsonomba keresnék valamiféle gyújtást tudnátok valamit javasolni?
Megszakítós, vagy CDI (tirisztoros) induktív jeladóval. Ezeknél a gyári megoldásoknál jobb, egyszerűbb, megbízhatóbb nincs.
Az akkus gyújtásoknál fenn áll a veszély, hogy lemerül az akku, ha mondjuk rajtamarad a gyújtás, és a bonyolultabb elektronika miatt nagyobb is a hibaszázalék.
Miről? Ezek gyári megoldások, bármelyik huzalozási rajzon megtekinthetőek. CDI gyújtásról pedig van rajz itt a képek között.
Sziasztok.Nekem egy keeway hurricane-om van és már 2 hete szenvedek vele hogy építsek rá egy működő gyújtásrendszert de eddig csak odáig jutottam hogy szikra van de nem akar berobbanni az üzemanyag.Induktív jeladós a cdi(ami elszállt benne ezért kell egy másik.)Amúgy valami pic-es vezérlésű volt a cdi-je annyit sikerült kiderítenem a szétfaricskált és melegített gyantával beöntött egységből.A gerjesztőtekercse mintha szakadt lenne de ad feszültséget csak azzal nem akar menni a gyújtás úgyhogy most egy 12 voltos transzformátor van beletéve 'fordítva' a töltőtekercsre kötve és az szolgáltatja a 220 voltos gerjesztő feszültéget.Az induktív jeladója 300ohm körül van.A mellékelt kapcsolást építettem meg de nem tudom hogy hol lehetne rajta szabályozni a gyújtás időzítést?Vagy más lehet a gond?(BT137-es tirisztor van benne)Aki tud kérem segítsen.Előre is köszi
A tirisztor K és G lába fel van cserélve.
Szia Mex !
Segítséget szeretnék kérni tőled. Második generációs Simson versenymotort építjük, és mivel vezérlőtárcsás vezérlésű lesz, ezért nekünk kellene megoldani a gyújtás jeladást,a nagyon kevés hely miatt, és az elektronikát is. Van-e valami jó ötleted a jeladás megoldására, ami jó, és megbízható, illetve a gyújtáselektronikára, előgyújtás szabályzásra ? Előre is köszönöm. Üdv.,
Szia.
A vezérlőtárcsás átalakítás után sokminden megváltozik, így konkrét tanácsot nem tudok adni. Általánosságban: jeladónak Hall érzékelő a legjobb, gyújtáselektronikának pedig valamelyik pic-es tunningkivitelt kell alkalmazni, ilyeneket találsz a motoros lapok kínálatában. Egyébként a vezérlőtárcsás megoldásnál sokkal jobb a membrános kivitel, az én ismerőseim szerint.
Sziasztok!
Van egy nagyon régi (békebeli,úgy került hozzám),de még szépen muzsikáló Partner motoros láncfűrészem,ami némi karbantartást igényel.A fogantyújában találtam egy műanyagba beöntött,két kivezetéses valamit (mellékelve kép) ,a szélesebbik csatlakozó egy lemezen keresztül csatlakozik a leállító kapcsolóhoz a keskenyebbre egy vezeték jön a gyújtótrafóról.Gondolom,ez valamiféle tirisztoros (?) áramkör lehet s csak akkor van szikra,ha a szélesebb kivezetés testen van,ezen áramkör nélkül nincs szikra sehogy sem.A gondom,hogy a leállító kapcsoló nem működik,nem állítja meg a motort,ugyanis azt vettem észre,hogy az a bizonyos kivezetés állandóan testen van,valójában nem is tudom eredetileg hogyan lehetett megoldva az egész.Ha valaki tudná és elmondaná nekem az eredeti megoldást,azt nagyon megköszönném,esetleg megoldás lehet e,ha beépítek valamiféle kapcsolót,amivel megszakítom a test és a gyújtás közti kapcsolatot!? Uraim,köszönöm!
Köszi az infót !
Ismered-e az IMF szenzort ? Tökéletes négyszög jelet ad akár 15.000-es fordulaton is, és nem kell hozzá még mágnes sem. Nincs véletlenűl egy jó bevált kapcsolási rajzod a vezérlő elektronikához ? Természetesen nem ingyen kérem. Az előgyújtás szabályzást megoldjuk másként. Üdv.,
Sziasztok,
Szeretném kérni a segítségeteket. Pitbike gyújtásról lenne szó, annak is a gyári (már korábban szóvá tett) kapcsolásáról. Az a gondunk vele, hogy sorra mennek tönkre. Egyszer csak fogja magát a motor, és dadog, nem forog ki, leáll. Utána hol van szikra hol nincs. Gyárilag a kapcsolás elég ötletes, viszont van benne egy gyenge pont, ami szerintem meghibásodáshoz vezethet. Nevezetesen az az ellenállásos feszültség osztó, ami a kis tirisztort vezérli. Úgy gondolom, hogy ott a Gate-et jobban meg kellene védeni egy ellenállás osztónál... Szeretném kikérni a véleményeteket, hogy hogyen tudnám megfogni a feszültséget ott, anélkül, hogy fűtőtestet csinálok az elektronikából. Arra gondoltam, hogy a 3 diódáról veszem le a tiltó jelet. Ez vajon járható út?
Elég lenne a gate-re még egy soros ellenállást kötni, hogy ne alakuljon ki akkora áram, ami már veszélyes a gate-re nézve.
Az nem gáz, hogy a feszültség jóval a megengedett fölé megy?
Ha 300V van a gerjesztőn, akkor ezekkel az értékekkel 30V fölé megy a Gate feszültség. Mekkora ellenállásra gondolsz? (Egyébként a gyári javíthatatlan, mert be van öntve, és nagyobb munka lefejteni, int egy újat összerakni normális cuccokból...)
Úgy kellene a feszültségosztót méretezni, hogy az alsó tagon 300V esetén se essen több mint 2 V. A felső tagját pedig akkorára kell választani, ami 300V esetén sem enged ~10mA-nál többet a tirisztor gate-ra. Ezt még simán elviseli a tirisztor. A felső tagot érdemes kettő egyforma értékű ellenállás sorbakötésével kialakítani, mert így feleződik a feszültségterhelésük, nem ütnek át.
Idézet: „Úgy kellene a feszültségosztót méretezni, hogy az alsó tagon 300V esetén se essen több mint 2 V.” Csak sikerült elírni... Szóval az alsó tagon 300V esetén se essen több 10V-nál. De a rajzod is működőképes, pláne, ha az alsó taggal párhuzamosan kötöd, mert a tirisztor gate nem fog "lebegni", és nem okoz téves gyújtásokat.
Sziasztok . Elnézést de én nem értem mire jó ez a három pólusú lendkerék. Szerintem a belső feszültség miatt nem sok üzem órát jósolok neki. Amúgy erről van szó? Lásd kép.
Szia Nyemi,
Igen erről lenne szó, Yeti mondta, hogy már nálad van. 1 északi, 2 déli pólus van rajta. Elvileg a gerjesztőn 120fokig +, 120fokig -, és 120fokig semmi feszkó nincs, ahogy Mex írta anno (a sorrendre nem esküszöm meg). A jeladót mindegy milyen irányba szereled föl, ha az északi pólus halad el előtte, akkor negatív félhullámmal kezd, ha a déli, akkor pozitívval. A gejesztőt nem tudom. A forgásirány is stimmel, ahogy a kezedben van, úgy kell feltenni. Így azt éred el, mintha a gyári balos felszerelést tengelyirányban "áttoltad" volna a forgattyúsházon jobbra. Amit látsz fentebb az a gyári elektronika, szerintem az a feszosztós rész a gyengéje. Azt kellene valahogy kiváltani. Kivitelre a leggagyibb kínai vacak 4001-es diódákkal, és valami csúcsminőségű kondival...
A feszosztón én is agyaltam, de félek, hogy kis fordulaton kevés lenne a feszültség a tirisztornak. Mondjuk ez a diódáknál is fennáll...
Mondjuk jogos az észrevétel, a diódákra kellene egy ellenállat valóban... 1K gondolom megfelel.
Szia chiefyeager . Ezt a forgásirány nem értem de az én linkemnél pont jó a simsonra szerintem( Óra járásával egyező). A galériádban is néztem a fotókat és ott is pont fordítva rajzoltad fel az irányokat. Szerintem .
Üdv nyemi.
Amit mi vettünk gyújtásokat, ott gyárilag balos forgás van. Azok lettek átalakítva. Ahogy a Yetiét fogod, gyárilag abban az irányban, és sorrendben éri a gerjesztőt a mágnes.
A szkópábrák: a gerjesztőfesz, jeladó, és a kettő együtt. Amit az akkus fúró kipréselt magából az a fordulat, kb 5-600 lehet, nem számoltam ki. Többet nem tudok forgatni... Ott van még a "race" elektro kapcsolása is, és ahogy a többiek használják fordított bekötéssel, hogy működhet. Nem is értem, hogy ténylegesen hogy működik... A gyári most a kérdéses, arra kéne megoldást találni legkésőbb holnap estig...
Én az impulzus tekercsről ítélek a forgás irányt illetően. Lásd kép (és megint az oroszok ). Először azt kell rendbe rakni. Majd utána meg persze a gerjesztőt is. Szerintem az elektronikával meg nem lesz baj ez után.
Közben nézem még "race"-t. Üdv nyemi.
A korrekt méretezéshez tudni kellene, hogy indítási fordulatnál mekkora feszültséget ad le a gerjesztőtekercs. Ha ez megvan, akkor lehet számolni a tényleges értékeket. Hasraütve: legyen 50V a gerjesztőtekercs induló feszültsége (a kondit már egy főtengelyfordulat erejéig töltötte). 0.5mA minimális gyújtóárammal számolva, a felső tagra kijön ~100k
Az alsó tagra tegyünk 3.3k értéket, ezen ~1.6V esik. Ha a három diódát nyitóirányba párhuzamosítod az alsó taggal, akkor nagyobb feszültségeknél megfogja a gate feszültséget, így biztonságos tartományban marad. 300V-nál még mindig csak ~ 3mA a gateáram, ez teljesen biztonságos. nyeminek: Régi YZ-ken ilyen típusú lendkerék volt, csak több mágnessel. Sosem volt baj vele, eltekintve a hanyag szereléstől.
Ha megnézed a képeimet, akkor láthatod, hogy ha az eredeti (piros alaplapos) felfogatással fogod a jeladót, és "áttolod" tengelyirányban a forgattyús házon, akkor megkapod, ahogy az átalakított alaplapon van a jeladó.
De próbáltam a lendkerékkel (paraszt módszer: kézben fog jeladó, és a lendkerék megfelelő pólusát húzogattam előtte), mindegy, hogy milyen irányba áll az "L" alak szára, ugyan olyan irányú lesz a feszültséged. Ha polaritást akarsz váltani, akkor a gejesztőt kell átforgatni, de ahhoz meg le kell szedni a tekercset a magról (gondolom látod mennyire stabilan van az ott... ). Egyébként meg szerintem tök mindegy, hogy az impulzus mivel kezdődik, úgyis csak akkor engedi az elektronika, ha nincs töltés a kondin. Max az időpont lesz arrébb (meg gondolom ha később sütjük ki a kondit, akkor max. egy picit kevesebb lesz benne a kraft, merthogy kisül), ki kell strobizni, és oda állítani. Max kipróbálni, hogy hol az optimális, de szerintem azt nem fogod megérezni...
Értelek.
Gondolom itt az a majd 1W-nyi disszipáció nem okoz gondot. (Ha folyamatosan 300V lenne az ellenálláson.) A 0,25W-os ellenállatok elbírják ezt az impulzus terhelést?
Idézet: „akkor a gejesztőt kell átforgatni, de ahhoz meg le kell szedni a tekercset a magról (gondolom látod mennyire stabilan van az ott... ).” Nem kell leszedni. Elég átfordítani hosszirányban a vasmagot. A tekercskivezetés ugyan felfelé fog állni, de szerintem nem zavar semmit.
Tegyél 0.5-0.6W példányokat és a felső oldalra kettőt sorosan. Így már biztos a siker, és érezhető melegedéssel sem kell számolnod. Állítva szerelésnél nem foglal iszonyat nagy helyet.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |