Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
A weblapod alján ezt írod: Idézet: „Bemenetből alapesetben a LinuxCNC ötöt kezel, de a végállás kapcsolók tengelyenkénti sorbakötésével felezhetjük a szükséges bemenetek számát. Ha az összes kapcsolót sorba kötjük, csak egy bemenet kell.” Ha az azonos tengely két végkapcsolóját sorbakötöd az rendben van. De nem fog hibás működést eredményezni, ha mindet sorbakötöd? Mert ugye úgy működik ha kettőt kötsz sorba, hogy mondjuk mozozg a gép X- irányba, végálláshoz ér, akkor tudja, hogy az X tengely minusz végállásához ért, és emiatt plusz irányba fog menni. Viszont ha az összes végállástkapcsolóz sorbakötöd és egyszerre két tengely mozog és az egyik éri el a végállást, akkor nem tudja, melyik tengely érte el. Ez így működőképes?
Ha mechanikával gondod van, keress bátran és más is. Eddig még mindent megoldottam. (és nem vagyok egoista, csak egy sima gépszerelő)
Nekem is mind sorba van kötve. Kézzel lehet csak visszatekerni a végállásból a gépet, vagy egy engedélyező kapcsolót kell berakni pluszba. Ez nem gond. Hiszen ha elérte a végállást, akkor már a mart anyagnak úgyis mindegy.
LinuxCNC-vel működőképes, mert ott van is olyan beállítás, hogy az összes limit és/vagy home kapcsoló az adott bemenetre van kapcsolva. A kezdőpozíció kereséskor mindig csak az egyik tengelyt mozgatja, ha meg baj van, akkor meg kikapcsol és csak az override limits bepipálása után lehet mozgatni.
hmm, ez igaz! Egyébként ugye van 4 bemenet, 3-mat vagy akár 1-et is elég felhasználni a végálláskapcsolóknak. A többire van szükség? Vannak olyan esetek, amikor kellenek? Nem tudom, hogy a habvágó, hogyan működik, de ott pl a vágó huzal hőmérsékletét figyeli valami és azt a számítógép feldolgozza, illetve beavatkozik a fűtésében?
Ha végig gondoljátok, ez úgy működik mint egy vészkör. Teljesen mindegy melyik állítja le a ciklust. A lényeg, hogy leállítja és nem okoz kárt se emberben se gépben.
"be safe, be careful"
Többi bemenet:
Illik egy vészstop. Nem muszáj függetleníteni a végállásoktól, de érdemes. Lehet még tapintó, vagy home-pozició felvétel. Fűtőszálat a vezérlőnek illik lekezelnie. Nem szokták visszavinni a PC-be, mert elég a vezérlés hozzá.
Értem, köszönöm a válaszokat!
Én egy bemenetet használok az összes (6db) végállásra, egyet a VészStop-ra, hármat pedig a három Home pozícióra (erre nem a végállás kapcsolókat használom, hanem külön reed-érzékelőt mágbessel).
A végállás kapcsolókra helyes üzem esetén nem szabad ráfutnia, szoftverből megáll előtte.
Kész lett a gép, motorokat holnap megkapja ha méretre vágtam a menetes szárakat, és mehet a fa alkatrészek cseréje project.
Ez a fémgép 1.0, következő modosítás a két oldalon két tengellyel hajtás, úgy hogy az x közvetlenül az y kocsin utazik.
Képek 90 fokkal elfordultak, egy galaxy tab-el készült, és szerintem nem így kelett volna tartani a kamerát.
A plusz menetsszárak a bolti minősíthetetlen izék, tényleg csak arra jók, hogy merevítsék a gépet. A meghajtást egy esztergályos által gyártott menetesszár adja legalább 4* jobb mint a bolti girbegurba izék. Mind a két oldalon be van fogva az atom csapágyházakba 2-2 hernyócsavarral, zéró ütése van. Ez a különbség bolti meg a csináltatott szár között.
Ha kell megadom a számát, 2 egy méteres darab 2000 forint volt, de megfizethetetlen a különbség a bolti meg e-között, és egy sima 12-es menetmetszővel bárki vághat magának egy danamidba hozzá menetet, még én is meg tudtam csinálni, pedig az már nagy szó, lévén hogy elektroműszerész sulit végeztem , nem gépészt. A danamid anyák a fagépből kerültek át, elég szedett vedett ebből kifolyólag, majd idővel kap egy szebbet.
Szia!
és miért nem forgattad vissza a képeket. ha nem akarsz progit telepíteni emiatt, itt egy http://www.online-image-editor.com/ egyébként gratula a géphez
Kicsit késő volt már forgatni, ha rajta lesz a motor, rakok fel videót.
Elméletileg ha görbe is a menetes szár akkor is a pontosság inkább a lineáris megvezetésen múlik,vagy rosszul gondolom?Nekem bolti menetes száraim vannak,lehet,hogy gravírozásnál emiatt nem szép egyenesek az ívek,hanem cikk-cakkosak?Mert ha nagyon sokat számít akkor én is elmegyek egy esztergályoshoz és csináltatok normális menetes szárakat,mert most jutottam el odáig,hogy kellene a trapézmenetes orsó,tanulásra tökéletesen megfelelt ilyen pontossággal is nekem.Nálam golyós fióksínek biztosítják a lineáris megvezetést.
Pár napja felvetődött, hogy a menetesszárat illetve az orsót nem ajánlatos mind a két végén csapágyazni, mert kis görbület lehet benne. Viszont akkor a motor oldali részen mi tartja? Maga a motor a kuplunggal? Régebben mikor terveztem elméletben, akkor én is úgy gondoltam, hogy mind a két végére 1-1 golyóscsapágyot teszek.
Ha jól belegondolsz nyilvánvalóvá válik, hogy egy gép müködése akkor korrekt, ha a motor tengelyétől a maró csúcsáig a mozgásláncban a lehető legkisebb, torzulás, lengés, kottyanás van. Hiába a jól méretezett pontos vezetés ha egy alúlméretezett, pontatlan, koválygó orsót használsz. Úgyanez forditva is igaz és kivétel nélkül minden tengelyre. Véleményem szerint a menetesszár partnere a fióksin és ez lesz az "álatorvosi ló" amely minden kintól szenved. Végigjártam ezt az utat. Csak annak javaslom aki a saját munkáján akar okulni
Köszönöm szépen a teljesen kielégítő választ,akkor ezek szerint az én nagyon "hobby" gépem pontosságán is rengeteget javíthat egy normális,nem bolti 200ft-os orsó?Ha lesz következő (fém)gépem akkor azt a cncdrive.hu-n kapható sbr 16os vezetékkel tervezem megvalósítani,szerinted ez a vezeték elég erős lehet,hogyha végig alá van támasztva?Nekem az nem tetszik benne,hogyha a munkaasztal felett keresztbe mozgó tengelyt is ilyenből építeném meg,akkor a súly az nem húzná nagyon neki az erre kapható kocsit a vezeték profiljának a falának,ugyanis ha jól látom akkor a csapágyháznak van egy felfekvő része,ott ahol a csapágy fel van nyitva és a profilon is van egy erre passzoló rész,vagy ez csak ultrapehelykönnyű gépekhez használható,bár ha végig alá van támasztva akkor szerintem a váznak is el kell csavarodnia ahhoz,hogy a sín meghajoljon,deformálódjon. A 25ös köszörült rúdtól szerintem az alátámasztás miatt az sbr16 erősebb és anyagiakban is elég közel állnak egymáshoz,hogyha a rúdtartókat is beleszámolom.
Még azon is gondolkodom,hogy nem érné meg-e egy sieg x2-es gépet venni(sieg.hu) és azt fel cnc-síteni,bár a munkaterülete nagyon kicsi:10cm-t tud keresztbe és 22cm-t hosszirányban elmozdulni,de viszont elég masszívnak tűnik és még acélt is lehetne marni vele szerintem egy nagyobb motor felhelyezése után.Őszintén megvallva ti otthon a gépetek teljes munkaterületét kihasználjátok?
Az utolsó kérdésedre a válasz. Nem létezik elég nagy munkaterületű gép. Mint ahogy autóplató, vagy csomagtartó sem.
Azt neked kell eldöntened, hogy mekkora munkaterület lenne az ideális. A 16mm alátámasztott vezetékekkel egy A4 méretű gép 16mm golyósorsóval alkalmas lehet alu megmunkálásra is egy átgondolt tömör vázkonstrukcióval. A sieg gép átépitése és használhatósága is megitélés kérdése. Érdekes feladat. A kis munkaterület sokat levon a befektetett munka értékén. Viszont adott egy viszonylag stabil "ragozható gép" A topic cime nem ad lehetőséget egy minőségileg komolyabb konstrukció fejtegetésébe.
Igazándiból a két végén levő csapágyazásnál is két megoldás van: nyomó, vagy húzó csapágyazás.
De egy profi megoldásnál ezt egy ponton oldják meg a csapágyak precíz előfeszítésével. Ennek a fontossága nem a hosszirányú gondok miatt van, hanem az oldalirány miatt. Ha egy ponton adsz egy orsónak, vagy menetesszárnak rögzítést, akkor adsz neki egy forgási lehetőséget, azaz forgáspontot. Ezáltal kiküszöbölted az oldalirányú hibákat, azaz a menetesszár görbeségét. Egyenes alkatrész, felszín és sík csak elméletben létezik. Képzeld el a nagyiparban, ha egy 24 vagy 30mm-es golyósorsó nem 100%-osan, csak 99.5%-osan egyenes, akkor mekkora erőket ró az anyára meg a csapágyakra, ha két végén meg van csapágyazva. Emiatt használnak egy pontban előfeszített csapágyazást ahol lehetséges. Ráadásul ekkor nem kritikus az orsó hossza sem. Mellékesen itt a hőtágulás sem okoz gondot.
Sziasztok
Milyen terhelés esik egy orsora munka közben ? axiális és éppen ebböl kifolyolag elég ha egyoldalon csapágyazunk egy orsot ( hobbi szinten ) .Tökéletesen meg lehet szüntetni ( ha van ) az orsok hosszirányu mozgását akkor is ha csak egyoldalon van csapágyazva és a másik vége tengelykapcsoloval van csatolva a meghajto motorhoz ( Pl : gumicsö ) . A marákor fellépö cikk-cakkozás nem az orso görbeségétöl van hanem a linszerkezet instabilitásátol ezt további sinek beépitésével ( esetleg 90fokban ) ki lehet küszöbölni de csak a fizikai terhelhetöséget figyelembe véve és a váz további merevitése is megoldás lehet . Továbbra is azt mondom hogy a bolti menetes szárbol is lehet orsot csinálni ( már régebben is volt a varázs szó : vállogatás ) és végül is egyengetni is lehet .Ugy gondolom ha "nagy " cégek meg engedhetik maguknak hogy a 2000mm-es 25-ös golyos orsot gumikalapáccsal egyengetik ( láttam ) akkor mi hobbisták is megtehetjük ugyanezt a menetes szárral . Nem is annyira az orso egyenessége számit mint egy jo stabil váz amin van egy jo stabil linszerkezet amit mozgat valamilyen orso vagy szij vagy fogaskerék . Az alátámasztot linearis sint ( hasitott golyospersellyel ) nem igazán kell összehasonlitani a nem alátámasztott ugyan ilyen szerkezettel , nagyon sok mullik a linsin elhellyezésén és a váz merevségén elsösorban a támasztásra meröleges terhelés a jo ezeknél a sineknél ( sokan használják ugy hogy a feltámasztás 90fokban van az erökarra , helytelenül ) ebben az esetben nem a sin max terhelhetösége hanem a feltámasztás oldalirányu terhelhetösége szabja meg a gépünk mechanikai maximumát ( ezekre a terhelhetöségi adatokra tudom ajánlani az ISEL honlapját mert ott PDF formátumban letölthetöek a különbözö csapágyak adatai , mellesleg az orso csapágyazásra is sok megoldást kinálnak ) .
Egyetlen észrevétel:
Egy oldalon csapágyazott menetesszárnál célszerűbb a motor oldalán csapágyazni, nem pedig az ellenkező oldalon. A motort soha ne terheljük, főleg oldalirányban, nem arra tervezték. Nézzük a két esetet: 1: a csapágyazás a motorhoz közel van, pl 3cm-re. 2: a csapágyazás a motorhoz képest a túloldalon van. pl 30cm-re. 1. esetben egy 0.5 mm-es pukli a menetesszárban eltolja azt oldalra 0.5 mm-re. Ez a motor tengelyén 0.05 mm-es kilengést okoz, ha pl 30cm-re van ez a pukli a csapágytól. Ill. 0.5mm-est, ha 3cm-re van a csapágytól. 2. esetben ugyanebben a párosításban több mint 10-szer ekkora! A motorhoz közel a "kilengés" megegyezik a motortengelyt terhelő kilengéssel, ellenkező oldalon meg a csapágytól 3cm-re 0.5mm-es elmozdulás a 30cm-re levő motortengelyen 5mm-es elmozdulást akar okozni. Ez a 0.5mm-es pukli szemmel nem észrevehető, annyi, hogy forgatva az orsót fél fordulatonként kicsit szorulni fog a mechanika. Ezt megértve érthető az is, hogy miért is kell alkalmazni az egy pontban csapágyazást a két végcsapágy helyett. És nem nehezebb a kivitelezése sem.
Nekem 1 méteres darabokat csinált a manus. Tegnap szétszedtem, mert az y-onon a danamid csak egy csavarral volt rögzítve a húzó tengelyhez, fúróval hajtottam meg, hogy gyorsan lejöjjön, és mind a két oldalon ki volt nyitva a csapágyon a hernyócsavar, és semmi ütés nem volt benne, pedig egy méteren már az a 0.5-ös hupli jelentős ütést eredményezne.
Van két 1 méteres 25-ös átmérőjű golyós orsóm. A rúd cirka 15 kiló. Az ilyenek sincsenek megcsapágyazva két oldalon? Most csak azért mert hobbi spóroljuk ki a csapágyakat, vagy mert filléres kacatokból próbálunk valamit építeni? Van akinek egy egy méteres tengely mind a 3 tengelyre elég. Lehet vergődni, meg azt számolgatni, hogy 0.5-ös hupli mekkorát üt a motoron, de mi lenne, ha ezzel nem kéne foglalkozni, mert pl. nem üt a tengely és tisztességes csapágyakat teszünk a gépbe amikkel akár meg is lehet szorítani a tengelyeket, és ki is lehet engedni két két hernyócsavar segítségével. Az igaz, hogy ezek nem 250 forintos tengelyek és 50ft-os vaterás csapágyak, de a hajtás az egyik legfontosabb része a cnc-nek ezen lehet spórolni, Én is ezt tettem, de saját káromon tanultam meg, hogy ez butaság. A Te gépedben sem ilyen tengely van.
Ha görbe a menetes szár, akkor szorulni fog a mechanika ütni fog az anya amihez az asztal rögzítve van, és mivel egy menet irgalmatlan erőket képes kifejteni, gyakorlatilag szétrongyolja a fióksíneket. Erre mondtam én hogy "szuszog"
Ez nem a menetesszár produkciója, épp alattam írta kulzol is, hogy gumikalapáccsal egyengetik a 25-ös golyósorsót.
Nézz be Vbody topikjába, ő sem használ sehova sem két végű csapágyazást. Amit én írok, azon is két csapágy van egy menetesszáron, vagy trapézorsón, stb. Csak az precízen elő van feszítve. Nem 1méter van a két csapágy között, hanem fél mm. Ez nem működőképes megoldás, de valahogy így kell elképzelni egy csapágy előfeszítést: Bővebben: Link
Értem Én, de két csapágy és egy egyenes menetes szár sokkal egyszerűbb hobbi szinten, mint precízen előfeszített csapágyat csinálni. Biztos jobb az a megoldás, de csak a rajzod alapján gondolj utána melyiket vállalnád be otthon, úgy hogy nem áll a rendelkezésedre egy fél ipari parknyi gépsor?
Amit Én mondtam, ahhoz kell egy egyenes szár, meg egy fúrógép. Mondtam ha bárkinek kell a manus neve, akkor megadom. Nekem 12-es menetes szárat csinált, gondolom tud vékonyabbat és vastagabbat is.
Nekem viszont mind a két végen csapágyazva van az orsó,az orsók beszerelés előtt nagyjából ki lettek egyengetve sima kalapács+egy darab fa segítségével.
Ez csak egy rajz, és amit te kifogásolsz, az a csapágyház. Azt nem kell figyelembe venni, nem erről szólt a dolog eddig.
A csapágy előfeszítése után a te fa csapágyházaidba is helyet foglalhatnak.
Szia
Kicsit elanyarodtál menetesszártol . Logikus hogy egy "15kg-os golyosorsot " nem fugunk csak egyoldalon csapágyazni de nem is csak két csapággyal az biztos . Mi baj van azokkal az 50ft-os csapágyakkal ( ami már 100 körülvan ) ? A paraméterei vagy a nagysága nem megfelelö valamiért ? Egy menetes orso sosem tud egy hellyesen méretezett lin rendszert bemozgatni ( ha igen akkor ott valami nem stimmel ) .Miért méreteznénk tul a menetes orsot a mechanika türöképességéhez képest ? Személyszerint én sokkal egyszerübbnek gondolom ha egyoldalon oldjuk meg a két csapágy elöfeszitését és nem a hajtás felöl ( 8-as 10-es kb 500mm-ig menetes szár ) és a hajtás felöl a kuplungra bizzuk az egyenetlenségek kiküszöbölését .A léptetömotorokban van csapágy ( az valamiért ott van ) nem axiális irányban veszi fel a terhelést ( rugolemez tartja egy helyben és axiálisan eltud mozdulni ) hanem radiálisan , indulj ki abbol hogy a müködö hajtásokban fogazott szijjak , bowdenwek , fogaslécek is vannak ezek mind radiálisan terhelik a léptetöt és itt még tengelykapcsolo sincs . Az a 0.5mm pukli amit emlitessz még hobbi szinten sem engedhetö meg ( tönkre veri az orsoanyát ) . A csapágy elöfeszitésnek egy nagyon jo megoldása amit Sir-Nyeteg linkelt ( bár nem karikázta be a lényeget ) , a lényeg a két csapágy külsögyürüje között találhato vékony ( 0.05mm körüli ) távtartoban van ez egy tökéletes megoldása egy hobbi gépnek de még attol is jobb .
A bordásszíjas példa jó, de ott a motor névleges nyomatéka van terhelve a csapágyakra, viszont egy orsónál akár tonnákat is rá tudsz dobni, főleg lendületből, és ezt nem hálálja meg a motor.
Én egy példaképet tudok felhozni a magyarázatomra. Azon belül gyorsan kerestem egy képet a megoldásra. Ha ez nem győz meg benneteket, akkor nem fárasztalak titeket a profi megoldások bemutatásával... ![]() Bővebben: Link |
Bejelentkezés
Hirdetés |