Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Brushless motor elektronika
 
Témaindító: zoz11, idő: Jan 14, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   4 / 27
(#) trebor hozzászólása Feb 27, 2011 /
 
Sziasztok.Van egy motorom,amit egy nagyobb nyomtatóból szedtem ki.A tipusa :hitachi ltd brushless dc motor bog09a352f60.Lehet ezt valamire használni???Milyen vezérlő kell hozzá,mert szerintem 3 fázisú.Tíz fekete,és 3 piross vezeték jön ki belőle.Annyit tudok róla(félig le van kopva a motorjellemzők),hogy a fordulata 114,6 és 24V és 4,6A
Köszönöm:Robi
(#) horcsab hozzászólása Feb 27, 2011 /
 
Mivel még nem foglkoztam RC modellekkel, ezért várok innen segítséget.
Nem RC-s témához kellene DC motor, ami kicsi de erős. Nézegettem az RC modellek között fellelhető kefenélküli motorokat. Viszonylag nagy teljesítményt írnak (200-400W). Nem tudom igaz-e ez, de ha igaz akkor milyen feltételek mellett?
Gondolok itt a működési időre. A feszültségek, fordulat és az áramok tiszták, csak ha folyamatosan szeretném üzemeltetni, kell-e rá hűtés?
Egy pici CNC gépbe kellene mint megmunkáló motor, NYÁK maráshoz, fúráshoz.
Szerintetek, alkalmas lenne egy ilyen motor erre a feladatra?
(#) dolfin válasza horcsab hozzászólására (») Márc 9, 2011 /
 
Üdv

Ezek a Brushless motorok, *** gyorsak. Vehetsz közel 100 ezer / perc-es fordulatút is kisebb nyomatékkal (on road motor), vagy 11-12 ezrest nagyon nagy nyomatékkal (crawler motor) illetve a kettő közötti tartomány (truggy/buggy/monster motor). Arra vannak kitalálva hogy egy egyszerű áttétel után egy 2-3 kg-os modellt meghajtsanak.
Brushless motorra érdemes hűtést tenni, kapható ventilátoros hűtőborda és sima passzív is hozzá. A terheléstől függ hogy mennyire melegszik. A modellekben a menetszél is hűti, de szerintem egy nyákmaró CNC-t nevetve elvinne passzív hűtéssel is. Lényeg hogy 80-90fok fölé ne nagyon menjen mert a mágneseket tartó ragasztás elengedhet.
A teljesítmények amiket leírnak nagyjából stimmelnek kb. 90%-os hatásfokkal.

Üdv.
(#) subwoofer220 hozzászólása Ápr 20, 2011 /
 
Sziasztok!
Pár napja kint voltan németbe, és már rég szerettem volna venni egy BLDC motort! A nagy német piacon találtam is és meg is vettem! Csak az a helyzet,hogy nem tudom hogy indítsam el!
Valakinek valami ötlete??
(#) dolfin válasza subwoofer220 hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
Üdv.
Ez egy *** sok pólusú BL motor, de meghajthatod egy bolti BL ESC-vel is, vagy egy magad által készített 3 fázisú BL meghajtó elektronikával is.

Itt találsz róla animációt hogy hogyan s működik.
(#) Medve válasza subwoofer220 hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
Adj rá tápfeszültséget, és engedélyezd...(véleményem szerint a vezérlés és a meghajtás rajta van a panelen)
(#) subwoofer220 válasza Medve hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
És hogy?
(#) subwoofer220 válasza Medve hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
Rákötöttem egy aksira +.és+. valamint -.és-. De nem ment sehova!
Maradt a kék és a barna kábel,azokat hova kell kötni?
(#) zolika60 válasza subwoofer220 hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
Szerintem a barnát kösd össze a kékkel. Talán az lesz az engedélyezés.
(#) dolfin válasza subwoofer220 hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
Igen, úgy tűnik a vezérlő áramkör rá van integrálva. Innen a homályos képen úgy tűnik a vezérlés egyik része a vezérlő áramkör (IC) ami lehet hogy maximum 5V-tal működik, a másik része meg a FET-es rész ami lehet hogy többel. A föld pontjuknak közösnek kellene lennie.
Az induláshoz lehet hogy meg kell pörgetni, ha nincs benne indító program (bár szerintem kellene lennie)...

Lehet hogy a kék meg a barna egy kapcsoló akart lenni amit zárni kell...

Elnézést az előbbi szóhasználatért, úgy tűnik az automatikus korrektúra került bevezetésre a fórumban. Többet nem használom azt a szót.

Úgy látom megelőztek
(#) subwoofer220 válasza zolika60 hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
Sajnos úgyse megy
(#) subwoofer220 válasza dolfin hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
A piros és a fekete Aksihoz megy 100% De a kék és a barna kábellel vagyok bajban.
(#) Medve válasza subwoofer220 hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
Ezt nem úgy kellene mint az akciófilmben a bombával, hanem meg kell nézni az IC adatlapján, hogy ki kivel van, "kilámpázni", hogy mi hova van kivezetve és az szerint felizgatni.
(#) subwoofer220 hozzászólása Ápr 20, 2011 /
 
De azt megtudakoltam hogy valamelyik (kék vagy barna)
Rámegy valamelyik vastagkábelra! Ez 100%
(#) zolika60 válasza subwoofer220 hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
Típusszám nincs rajta valahol? Hátha a barátunk dob valamit rá.
(#) subwoofer220 válasza zolika60 hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
Nincs semmi rajta!
(#) subwoofer220 válasza zolika60 hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
A kábelforrasztásoknál az van hogy:

Piros: U
Fekete: B
Kék: D
Barna: B
(#) subwoofer220 válasza subwoofer220 hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
A barna L nem B!!
(#) zolika60 válasza subwoofer220 hozzászólására (») Ápr 20, 2011 /
 
Már majdnem válaszoltam rosszul. Sajnos jól nem tudok.
(#) subwoofer220 hozzászólása Ápr 21, 2011 /
 
Lefényképeztem a kék és a barna kábel oldalát!
Valahogy el kell indítanom ezt a motort!
Akinek sikerül ,az kap egy piros tojást!

DSC00006.JPG
    
(#) zolika60 válasza subwoofer220 hozzászólására (») Ápr 21, 2011 /
 
Sajnos kissé életlenre sikerült.
(#) Balczer hozzászólása Ápr 26, 2011 /
 
Sziasztok!
tervezek egy BLDC vezérlő/szabályzó áramkört, egy dolog nem tiszta, a dinamikus fék, nem találok semmit sem a témában, csak hogy van, de nem tudom hogy az a kialakítás teljesen jó e(kép), maga a chopper egy kapcsoló fet, ill. egy ellenállás sorba kötve, ami ugyan megfékezi a motort, de a tápot is lehúzza földre, igy az ellenállásnak sokkal több energiát kell eldisszipálnia, ez a bajom vele, nincs ennél jobb megoldás, ill. valóban így működik??? A másik kérdés az ellenáramú fék, ez még szóba jöhet, de erről sem tudok semmit, mármint, hogy mik az előnyei, hátrányai a dinamikussal szemben.
előre is köszi

ac7_hl.gif
    
(#) Peter65 válasza Balczer hozzászólására (») Ápr 27, 2011 /
 
Szia!
A rajzon feltüntetett megoldás esetén csak akkor kapcsolják be az ellenállást, ha a közbenső köri egyenfeszültség adott érték -legyen U1- fölé emelkedik. Ha az ellenálláson folyó áram hatására ez lecsökken -mondjuk U2 alá-, akkor kikapcsolják az ellenállást. U2 értékét olyan nagyra kell választani, hogy a hálózati feszültség csúcsértékénél biztonsággal nagyobb legyen, így a hálózatot sohasem terheli, csak a fékezés miatt a kondenzátorba visszatermelt energiát emészti fel. Természetesen U1 fesz U2-nél nagyobb, értéke a félvezetőkre illetve a kondenzátor telepre megengedhető feszültség alapján határozható meg.
Tehát a tulajdonképpen motor fékezést a háromfázisú inverter végzi (pl: alacsonyabb az előírt fordulat mint a tényleges), és a kondenzátor telepbe így visszatermelt energia elmelegítéséről van szó. Ha akkumulátorról járatnád, akkor az aksiba visszatölthetne, vagy ha nem sima diódás híd táplálja, akkor visszatermelhető a hálózatba.
(#) Balczer válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
Szia! köszönöm a választ, de sajnos valahogy lecsúsztam róla időben, így maradt a 3 alsó FET nyitása, mindegy, a megoldás nagyon érdekes, a következő vezérlőnél kipróbálom.

Viszont egy ujabb problémába ütköztem, ma végre kipróbáltam a cumót rendes(40V) táppal, és szkóppal. A felső FET ek kis tápfesznél melegedtek, miközben az alsók kicsit sem, de csak kis mértékben, azt gondoltam, hogy a FET és a meghajtó lassú kikapcsolásáról van szó, de ma kiderült, hogy sokkal nagyon baja van, 40 volton már nagyon meleg volt. A kontrollerből még szép négyszög jelek (teljes kitöltés) jönnek, az alsó FET-ek gate-jein is ok minden, de a felső FET-ek gate-jein már elég furcsa az a négyszög, sajnos képet nem tudtam csinálni, de lerajzoltam(paint), hogy miről van szó. Itt a kapcsolási rajz, a C29-C31 kondik értékét próbáltam növelni, de nem hozott változást. Ha esetleg te vagy valaki találkozott már ilyesmivel az kérem ossza meg tapasztalatait. köszönöm
(#) AxaGame válasza Balczer hozzászólására (») Jún 27, 2011 /
 
Szia Balczer!

Megnéztem a csatolt telje...pdf kapcsolásod. Szerintem elvi hibás az elképzelésed!
Az alkalmazott ir... IC nem arról híres, hogy LED-et hajtson meg, s nem is erre tervezték szerintem.
Az első, hogy vedd ki a LED-eket a főleg a felső ági meghajtásból. Gondold el, hogy szerencsétlen IC mit küzd 40V-ról a LED miatt!
Az 1µF-os kondi elég nagy, még akkor is bírja, ha csak 100Hz-es PWM frekit csinálsz neki.
D5, D6, stb pedig Schottky dióda legyen, s legalább 1A-es.

A LED-et, ha mindenképen szeretnél, akkor a teljesítmény FET-ek után tegyél, ott már lehet terhelni a rendszert.

Üdv!
(#) Balczer válasza AxaGame hozzászólására (») Jún 29, 2011 /
 
Köszönöm a választ! Az elvi hibát a LED ekre irtad? mert én is gondoltam arra, hogy az miatt csinálhat ilyeneket, tulajdonképpen a LED ek elvégezték feladatukat, a program fejlesztésekor nagyon megkönnyítik a munkát, de az már kész. Ilyenkor örülök, hogy SMDk azok a ledek, élmény kiszedni őket.
A diódák természetesen schottkyk, 3 amperesek SS36 típusúak.

Délután végre lesz egy kis időm és tudok vele foglalkozni, este írok, hogy mi a változás
(#) Balczer válasza AxaGame hozzászólására (») Júl 4, 2011 /
 
Szia AxaGame!

a LEDek kivétele meghozta az eredményt, vegre nem fut egy cseppet sem, bar szkópon csak valamikor a jövő héten tudom megnézni, de biztos vagyok benne, hogy rendben lesz (különben fűtene). egyébként baj az ha az a bizonyos 1 mikrós kondi túl nagy? sajnos nem találtam rá méretezést datasheetben, de rajzokon 470nF-3,3µF értékeket láttam, gondoltam ez így jó lesz.
Nagyon köszönöm a segítséget.

Ha érdekel valakit az egész kapcsolás esetleg képek szóljatok és teszek fel, a szoftver is íródik, okosodik folyamatosan...

udv
(#) AxaGame válasza Balczer hozzászólására (») Júl 5, 2011 /
 
Hello!
Gratulálok a munkádhoz és az eredményhez!
Érdekelne a teljes kapcsolás, s az is, hogy milyen motort használsz. Szívesen megnézem.
Amit nem látok, hogy milyen a BEMF kapcsolásod, milyen a pwm frekije, milyen felpörgetést alkalmazol, stb.
Egyébként én is épp egy ilyesmi bldc motor vezérlést szerkesztek a modellekhez, illetve kerékpárhoz. Így tehát most tanulom ezt a technikát.

Kondi: Szerintem nyakig elég a 100nF-os kondi, ha feltételezek egy minimum 3kHz-es pwm frekit és 12V-os tápot az IR2101-esnek. Egy kefés vezérlésben korábban 250Hz-es pwm jelet csináltam, s elég volt ekkora kondi.
Nem probléma a nagyobb kondi, de
- terheli a diodát az első bekapcsoláskor
- kikapcsolás után gyors visszakapcsoláskor mindig félő a beállás gyorsasága, s ekkor egy még töltéssel bíró kondi is csinálhat galibát.
Ha szkóon megnézed, akkor látni fogod majd, hogy mennyire esik a felső FEt gate feszültsége, s az mutatja majd a megfellőséget. Ha a szkóp bemenet terhelését is bírja a rendszer, akkor megfelelő a kondi nagysága.

Üdv!
(#) Balczer válasza AxaGame hozzászólására (») Júl 6, 2011 /
 
Szia! amit tudtam, és érdekes lehet azt összeszedtem a zip-be. A motor az egyik tanárom által tervezett 500 W körüli motor, valamilyen 3 kerekű, mozgássérült járműbe van, ha jól tudom. A PWM freki nálam kicsit magasabb, 19kHz, de ez is még csak teszt, mivel így gyengébb sokkal, majd visszaveszem, de túl hangos .
A sensorlessel kapcsolatban még nem csináltam sok mindent, az nincs belőve rendesen, mint a kapcsolásból kiderül, hall érzékelők is vannak. Majd lehet PC-n állítani a működési módot. Amit a PC szoftveres képen látsz az is félig kamu, a gombok, meg minden okés, de az adatok falsok, csak a szakdoga leadásra csináltam gyorsan így. A kommunikáció amúgy már rendesen működik.

A kondikat meg belövöm, ha szkóphoz jutok.
Ha készek a szoftverek (majd egyszer) szívesen megosztom őket. persze ez nem 1 hét lesz
üdv.
(#) AxaGame válasza Balczer hozzászólására (») Júl 6, 2011 /
 
Ez most azt jelenti, hogy szabadon előállítasz egy fordulatot és a motor terheletlenül azon pörög? Úgy, akár egy normál 380V-os motor?
Ezt még sosem próbáltam így.
Következő: »»   4 / 27
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem