Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » CNC építése házi alkatrészekből az alapoktól
Lapozás: OK   92 / 376
(#) kulzol60 válasza dkarcsi73 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Igen , pont erröl van szo .Talán a zártszelvény merevités segitene ( az lenne a lényeg hogy az eddigi várhato sulyát ne növeld ) , minél nagyobb lesz a suly annál kissebb a dinamikád indulásnál és megálásnál .

Ez nem kritika csak inkább tapasztalati tanács
(#) kulzol60 válasza lui3 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia

Nincs ilyen IC-m de ezekszerint nem csak nekem volt rossz napom tegnap .Egy rosszul megválasztott táp miatt 3db 6560-am szált el ( kicsi volt a fesz a digitápnak és nem vetem észre csak mikor már késö volt ) .

Ma meg eltünt a kép a szkópomrol

Ugyis kicsi lessz ez is már csak azért is mert mire elkészül jjabb dolgok jutnak az eszedbe ( még erösebb váz , még nagyobb igénybe vehetöség , még nagyobb sebesség stb stb ) .

Vannak képek a gépedröl ?
(#) lui3 válasza kulzol60 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Pont ma csináltam pár képet,várom a kritikákat.
(#) lui3 válasza lui3 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
A váz az 5x5 szögvas 5mm vastagságu azx tarto /h/ 10mmx15cm kazánlemez az y két 30mm tömör köszörült rudon fekszik rudanként 2db skf lineáris /jol irom?/ csapágyal a z az még most készül egyenlöre a régi gépröl tettem át az elözöt.y golyos orso meghajtásu 6mm menetemelkedéssel és bordás szij hajtás minden tengelyen az x az is golyos orsos 10 mm menetemelkedéssel fülül lineáris csapágy az alja egyenlöre gyenge pont oda még nem találtam meg a megfelelö anyagot.A vezérlést modositottam anyiban hogy amit megépitettem feteset kidobtam a feteket és helyetesitettem a fent emlitett sla-val jo is volt ugy hasitott mint még soha 12 szeres sebességre volt képes az eredeti fetekhez képest örültem bedobozoltam és forditva dugtam fel a motor felöli csatit.Meghálálta egy kis füstel és lukkal az elsö bekapcsolásnál.Mondom no problem van másik páka elö sla kicserél és én hülye indit...füst.Utánna ellenöriztem a csatikat és kiderült a forditott csati.pffff.
Nagy vonalakban ennyi.
üdv
(#) kulzol60 válasza lui3 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Tetszetös darab .

Az X hez tedd vissza a hengeres anyagot , az valo oda .Most ott az alu zártszelvény ?

Mindig ezekkel az oldal merevitésekkel vagyok megakadva .Irod hogy 10mm-es kazán lemez mégis olyan gyengének tünik a magasságához képest , lehet megérdemelne kivülröl még egy kis merevitést függölegesen ( talán egy 40-es " T " vas ? ) .

Ugyan ilyen 30-as lineárbol csinálok most gépet magamnak de az fix hidas lessz és nagyobb csapágy távolságot használok e miatt ( 270mm ) .

Egy unipoláris vezérlés általában nagyobb sebességekre képes mint a bipol , de az a hiányzo 40% nyomaték az sok .
Egy jo bipol kapcsolás azért verheti az unipolt .
(#) PIC hozzászólása Máj 17, 2011 /
 
Tapasztalatból mondom, hogy az a 40% sokat számít...
Nekem az "Z" mozgáshoz unipoláris lesz az "X" és "Y" -hoz pedig bipoláris. De az unipoláris nagyobb motor ezért nem lesz gond. Az unipolárist be lehet kötni bipoláris vezérlőre is mert hat kivezetéses, ezen teszteltem melyik meghajtás milyen. Az unipoláris talán picit gyengébb, lassabb, de "finomabban" lépked. A bipoláris gyorsabb erősebb, de kicsit "rángat" lassú menetben. Megmutatom, hogy én milyen kapcsolásokat használok, hátha valaki még nem ismerné őket.

Még nincs kész mindkét nyákterv ezért megkérdeznék valamit:
Meg lehet oldani ezekkel a kapcsolásokkal azt, hogy ha áll a motor ne kapjon akkora áramot? Mert nem nagyon kell itt motortartás, és egy idő után melegednek enyhén a motorok.


Köszi, István
(#) kulzol60 válasza PIC hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Szia

Azért "rángat" mert pozicioba teszi a forgorészt és ebben jobb a bipol .Határozotabb a pozicionálása ( igy tudom leirni , ha érthetö igy ) .

Ezekben a kapcsolásokban csak akkor tudsz áramot szabályozni ha a fettek tápját kisebbre kapcsolod állásnál .Ezt a Mach3 tugyja is de csak a 3 csatornát ( vagy ahányat Te akarsz ) tugyja és egyszerre .Magyarul a leszabályzás csak akkor érvényesül ha a három léptetö áll .
Szoktak még az unipolokba sorbakötni a táppal valamilyen fogyasztot ( ellenállás , izzó ) ami nagyobb áramoknál hövé fénnyé alakitja a felesleget de ezzel inkább látványos fordulat növekedést lehet elérni .

Biztos hogy ezt a kapcsolást szeretnéd használni .
Ha kell tudok adni L297 - 298 párost 1500ft/pár ( 24V-rol 2A potméteres áram beállitás és 400lépés/kör ).
(#) gulasoft válasza kulzol60 hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Mach3 melyik beállítása tudja ezt?
(#) kulzol60 válasza gulasoft hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Szia

Config - Port and Pins - output signals - current Hi/Low

Általában a 16-os lábra szoktuk cimezni .
(#) PIC válasza kulzol60 hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Igen ezeket a kapcsolásokat használnám mert már megvettem mindent és lassan elkészülnek a nyákok.
A következő cnc-m alumíniumból lesz és komolyabb vezérlése lesz.
Ez fából készül és tényleg hobby célokra
Viszont ha már ilyet is tud a Mach3, elmagyaráznád hogyan kell ezt az áramleszabályzást megvalósítani?
Tegyük fel a 16-os láb való erre az LTP-n.
Oké, és hogyan tovább? gondolom kéne 1 kis kapcsolás ami a Hi/Low jel alapján megszakítja a motorok áramellátását.
Most eszembe jutott egy megoldás. Mi lenne ha a 16-os láb jelét felerősíteném, rákötnék egy relét ami megszakítaná az Unipoláris motor pozitív tápját és a két Bipoláris motor pl.: M1B és M2A lábait.
(természetesen több áramkörös relével)
Vélemény??

István
(#) Rasiel válasza PIC hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Szerintem a relés megoldás nem éppen jó, mert a motorokat álló helyzetben is feszej alatt kell tartani, hogy ne tudjanak "véletlenszerűen" elmozdulni.
(#) bodgabo válasza Rasiel hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
A relével lehetne esetleg meghajtó feszültséget váltani, így lehetne alacsony tartóáramot hagyni, de nekem még nem történt véletlenszerű elmozdulás kikapcsolt motorok esetén sem.
(#) PIC hozzászólása Máj 17, 2011 /
 
Akkor hogyan tudnám mind a 20db FET áramát lejjebb szabályozni?
Amúgy a Mach3 ha jól értelmezem, egyszerre tudja kezelni mind a 3 motor áramát, tehát a program futása előtt és után kapcsolja le. Közben nem...
pedig jó lenne ha pl.: szinte csak az "x" és "y" mozogna addig a "z"-t lekapcsolná.

Viszont ha csak előtte és utána tudja lekapcsolni akkor olyankor nem hiszem hogy kell motortartás mert valahol messze a munkadarabtól "0,0,0" pozícióban van..
Meg ugyebár egy menetes tengelyt hajt meg a motor közvetlen, szóval nem is igazán tud megmozdulni a maró.

Ez az áramváltás viszont tetszik, csak az a baj, hogy ez az egész egy PC tápról menne.
A táp 5v-os ágára rakok majd egy 12v-os 300mA-es izzót ami stabilizálja a 12v-os ágat.
(a pc tápoknál sajnos ez kell!!)
Mi lenne ha marás közben 12v-ról hajtanám a motorokat, ha meg tartás kéne, akkor 5v-ról vagy még kevesebbről?
(#) zsoltee0001 hozzászólása Máj 17, 2011 /
 
Mire egy relé kapcsol, a motornak már ki tudja hányat kéne lépnie.
Szerintem közösen ki kéne agyalni valami módszert amivel a mind a három motor áramát külün- külön (!) szabályozni.
Pl. 555-ös IC-vel lehetne figyeltetni a már leválasztott step jelet, ezzel mindig resetelődik, ha meg nem jön step jel pl. 2 másodperce, akkor az IC kepcsol egy tranyót, at öbbi meg tetszés szerint alakítható.
Persze ezt meg kell csinálni mindhárom tengelyre.
Ez nem az én ötletem volt, már korábban írta valaki, csak nem volt időm vele foglalkozni.
Üdv
(#) PIC válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
A Mach3 munka közben tegyük fel sokat mozog X és Y irányokba. Összerakunk egy kapcsolást 555-tel ami, ha nem érkezik 2sec -ig step jel leszabályozza a jelen esetben Y motort. De! amikor újra szükség lesz a motorra és elindul a jel, az első impulzusra fogja az áramot rákapcsolni a motorra.
Szerintem így ezzel a megoldással 1 impulzussal mindig késni fog az a motor amelyik lekapcsolt állapotból tér vissza. Vagy nem? Ezt úgy lehetne kiküszöbölni ha a mach3 tudna küldeni forgás előtt 1 jelet amitől felkapcsolnának a adott motorok.
(#) kulzol60 válasza PIC hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Sajnos ez a relés dolog nem igazán müködik valami más kellene .
Talán megoldás lenne ha az unipolnál eleve van egy áramkorlátozo ( ez lenne a pihentetö ) és erre párhuzamosan kapcsolná a másikat egy relé ( ez pedig a névleges áram ) de itt is felmerül a kérdés hogy mire a relé kapcsol addigra a léptetö el indul-e .
Fetekkel szoktuk de csak a 6560-al probáltam még ott az IC-nek van áramszabályzo bemenete ( jumper ) és azt könnyü vezérelni igy .
Ez a szabályzás csak akkor müködik ha mind a 3 léptetö áll ( mindegy hogy program közben vagy a végén ) anyi haszna van hogy a léptetök állás közben nem melegednek tul .

Régebben találtam a netten egy kapcsolást ( L297 - 298 ) ahol meg volt oldva a tengelyenkénti pihentetés egy 555-el és egy kis fettel , probáljatok rá keresni ( L 297 circuit , L 297 layout , L297 schematic stb néven ) volt még egy ahol a 297-t unipolárban végzödött azt hiszem az is pihentetös volt .
(#) kulzol60 válasza kulzol60 hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Megtaláltam de valamiért nem tudom letölteni a képet .

Képekben keressétek és a 10-ik oldal körül van ( 3 IC világos kékkel van rajzolva ) .Ezt kellene valahogy felhasználni az áram szabályzásra ( ebben a kapcsolásban a referencia feszültséget kapcsolja a kis fet ) na ezt a fet kimenetet lehetne talán használni a pihentetésre .
Már probáltam és müködik de csak 297-el probáltam .
Ez már tengelyenként pihentet és elég gyors az "ébredése " ahoz hogy ne tévesszen lépést .
(#) PIC hozzászólása Máj 17, 2011 /
 
Ez mind szép és jó, csak az a baj, hogy nekem nincs 297-em és egyelőre nem is lesz.. elég drága..
Kicsit feljebb linkeltem 2 kapcsolást, amiket ki szeretnék egészíteni, hogy képes legyen motorpihentetésre.
Ha nem lehet akkor marad az, hogy a Mach3 vezérel egy relét ami 12v-ról lekapcsolja a motorokat 5v-ra amivel még mennek, (tehát nem marad ki lépés) de nem melegednek. A motorokra meg teszek 5x5cm-es ventilátort.
(#) zsoltee0001 válasza PIC hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Sajnos igen, az első lépést bukjuk, azt kellene tudni, hogy egy ilyen hiper-szuper, hobbicnc-n tízezrekért árult vezérlő mivel tud többet mint egy panel pár kondenzátorral és egy stk Ic-vel?
(#) PIC hozzászólása Máj 17, 2011 /
 
Például azzal tudnak többet, hogy tudják szabályozni a motor áramát. Tehát a motorok szinte nem melegednek semmit. Nekem ez elég is. Nem is akarok hallani a többi jó tulajdonságukról mert sírva fakadok...
(#) gulasoft válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Például a mikrostepp, és a pwm-es tartás, valamint az, hogy 3 motort vezérel mondjuk 14.000-ért mindezek mellett.
(#) zsoltee0001 válasza gulasoft hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Az stk is tudja az áramszabályzást és a mikrosteppett.
Akkor ezek szerint csak annyival jobb, hogy pwm-el tart.
Most már csak azt kellene tudni, hogy honnan tudja, hogy mikor kell elengednie, hogy ne legyen lépésvesztés.
(#) kulzol60 válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Minden a kapcsolás sebességén mullik de sokkal egyszerübb mint tul sokat agyalni rajta .
(#) kulzol60 válasza PIC hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Nem kell a 297 , csak az eleje az 555-el a fet-ig .

Arra figyelj hogy a léptetök a hirtelen áram változásra lehet hogy lépéssel válaszolnak .

Lehet nem is kellene bonyolitani hanem sorba kötni a motor tápjával egy izzot és az tudná szabályozni az áramot a léptetön.
Minden léptetöre teszel egy egy izzot ( 12V 5-6 W , csak példa ) és ha a motor áll akkor a plussz áram az izzon jelenik meg ( kiprobáltam és meglepöen jol szuperál de mit csinálsz azzal a sok fénnyel ) .
Lehet tenni nagyobb feszültségü izzot is és akkor ha kell a fet feszültségét is emelheted , növelve ezzel a max fordulatát a léptetönek , de ez igy csak unipolárisan volt probálva ) .
(#) lui3 válasza kulzol60 hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Igen az x alatt az alu profil ez nincs még kész de ma délutánn elkészült a végleges x also vezetö most le van festve a héten remélem lessz idöm és felrakom.A merevitését hogy gondoltad még pluszba?a kazán lemezek kb 75-80cm magasak talán ezért is tünik vékonykának az 1cm vastagsága,igy is a gép veri böven a 120 kg-ot lehet fogyokurára kéne fogni?
A kétoldali kazánlemezt alul egy ugyan olyan darab köti össze mint a 2 oldala.Azért nem értem a 40-es t vasat hova tegyem?Esetleg belerajzolnál a vázba hogy megértsem még a plussz merevitést hova gondolod?Az aluprofil helyére megkapja a megvezetést az szerintem még sokat fog mereviteni felül /20x40mm/de ha tévedek javits ki elvégre én még csak kisérletezgetek de egyszer majd csak összeáll.
A te épülö gépedröl tudsz feltenni képet?
üdv
(#) kulzol60 válasza lui3 hozzászólására (») Máj 18, 2011 /
 
Szia
Van a mozgo hidad és annak két lába ( X tengely tarto ) annak az oldalára kellene a "T" vas .
Ha fogsz egy dobozt aminek nincs alja és teteje csak oldalai vannak , annak az oldalát középen könnyen összelehet nyomni .Müködés közben rezonálni fog .Az hogy alul össze van kötve az nagyon jo .

Attol hogy az aluprofilt más azonos méretü anyagra csaréled attol még az nem lessz merevebb , de szerintem ott jo is a merevség .Olyan méretü anyagot válassz ami csavarodásnak jobban ellenáll .A felsö X csapágy ( nyitott linpersely ) adott egy forgáspontot az X tengelynek ezt valahogy kompenzálni kell az also támaszta csapágyakkal .

Fotokat ? Megprobálok de nagyon kezdeti stádiumban vannak most gépeim meg elég nagyok is
(#) PIC válasza kulzol60 hozzászólására (») Máj 18, 2011 /
 
Ezt az 555-ös megoldást nem nagyon értem, de az izzót kipróbáltam és fantörpikusan működik Végzi a dolgát!
Nem hittem volna de tényleg működik.
Egyébként mi a különbség szerinted ha beteszek egy megfelelő pl.: 5W-os 2Ohm-os ellenállást vagy egy izzót?
Még egy kérdés, hogyan tudom kiszámolni, hogy miből mekkora kéne, és motoronként vagy tekercsenként rakjak ebből???

István
(#) kulzol60 válasza PIC hozzászólására (») Máj 18, 2011 /
 
Az ellen állás füt nagyon az izzo meg akár a vezérlö elölapjára is tehetö ( kontrolnak ) .

Feltétlen a motorokhoz és ne a tekercsekhez ragd .
A motor áramát logikusan az izzo teljesitmény változtatásásval tudod szabályozni .
Akkor jo az áram ha a léptetöd nem megy 40 - 45 fok felé és nincs lépés vesztés .Nem hiszem hogy kellene bármit is számolni , könnyü az izzokat cserélni
Müködik bizony , probáltam .

Még valami : a gyorsitási rámpát tedd olyan 500 körül ( ha Mach3-at használsz ) és akkor biztos nem lessz lépésveszésed ) .
(#) kulzol60 válasza kulzol60 hozzászólására (») Máj 18, 2011 /
 
Kicsit el irtam : tehát a táp és a motor közé tedd az izzot ne a tekrcsekre külön külön .
(#) PIC válasza kulzol60 hozzászólására (») Máj 18, 2011 /
 
Tehát akkor a képen látható módon?
Az izzók értékeit csak azért kérdeztem mert volt itthon pár izzó és csak az egyiknél volt elfogadható nyomatéka a motornak.. a többinél szinte nem is forgott...
Ezért jól el kéne találni, hogy milyen kell. Például 6V-ról hajtottam az egész kapcsolást ebből ugye stabil 5V-ot kaptak az IC-k, a motor meg direktbe 6v-ot egy izzón keresztül. Az izzó adatai: 4,5v 0,7A ezzel működött a legjobban.
Következő: »»   92 / 376
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem