Fórum témák
» Több friss téma |
Igen , pont erröl van szo .Talán a zártszelvény merevités segitene ( az lenne a lényeg hogy az eddigi várhato sulyát ne növeld ) , minél nagyobb lesz a suly annál kissebb a dinamikád indulásnál és megálásnál .
Ez nem kritika csak inkább tapasztalati tanács
Szia
Nincs ilyen IC-m de ezekszerint nem csak nekem volt rossz napom tegnap .Egy rosszul megválasztott táp miatt 3db 6560-am szált el ( kicsi volt a fesz a digitápnak és nem vetem észre csak mikor már késö volt ) . Ma meg eltünt a kép a szkópomrol Ugyis kicsi lessz ez is már csak azért is mert mire elkészül jjabb dolgok jutnak az eszedbe ( még erösebb váz , még nagyobb igénybe vehetöség , még nagyobb sebesség stb stb ) . Vannak képek a gépedröl ?
Pont ma csináltam pár képet,várom a kritikákat.
A váz az 5x5 szögvas 5mm vastagságu azx tarto /h/ 10mmx15cm kazánlemez az y két 30mm tömör köszörült rudon fekszik rudanként 2db skf lineáris /jol irom?/ csapágyal a z az még most készül egyenlöre a régi gépröl tettem át az elözöt.y golyos orso meghajtásu 6mm menetemelkedéssel és bordás szij hajtás minden tengelyen az x az is golyos orsos 10 mm menetemelkedéssel fülül lineáris csapágy az alja egyenlöre gyenge pont oda még nem találtam meg a megfelelö anyagot.A vezérlést modositottam anyiban hogy amit megépitettem feteset kidobtam a feteket és helyetesitettem a fent emlitett sla-val jo is volt ugy hasitott mint még soha 12 szeres sebességre volt képes az eredeti fetekhez képest örültem bedobozoltam és forditva dugtam fel a motor felöli csatit.Meghálálta egy kis füstel és lukkal az elsö bekapcsolásnál.Mondom no problem van másik páka elö sla kicserél és én hülye indit...füst.Utánna ellenöriztem a csatikat és kiderült a forditott csati.pffff.
Nagy vonalakban ennyi. üdv
Tetszetös darab .
Az X hez tedd vissza a hengeres anyagot , az valo oda .Most ott az alu zártszelvény ? Mindig ezekkel az oldal merevitésekkel vagyok megakadva .Irod hogy 10mm-es kazán lemez mégis olyan gyengének tünik a magasságához képest , lehet megérdemelne kivülröl még egy kis merevitést függölegesen ( talán egy 40-es " T " vas ? ) . Ugyan ilyen 30-as lineárbol csinálok most gépet magamnak de az fix hidas lessz és nagyobb csapágy távolságot használok e miatt ( 270mm ) . Egy unipoláris vezérlés általában nagyobb sebességekre képes mint a bipol , de az a hiányzo 40% nyomaték az sok . Egy jo bipol kapcsolás azért verheti az unipolt .
Tapasztalatból mondom, hogy az a 40% sokat számít...
Nekem az "Z" mozgáshoz unipoláris lesz az "X" és "Y" -hoz pedig bipoláris. De az unipoláris nagyobb motor ezért nem lesz gond. Az unipolárist be lehet kötni bipoláris vezérlőre is mert hat kivezetéses, ezen teszteltem melyik meghajtás milyen. Az unipoláris talán picit gyengébb, lassabb, de "finomabban" lépked. A bipoláris gyorsabb erősebb, de kicsit "rángat" lassú menetben. Megmutatom, hogy én milyen kapcsolásokat használok, hátha valaki még nem ismerné őket. Még nincs kész mindkét nyákterv ezért megkérdeznék valamit: Meg lehet oldani ezekkel a kapcsolásokkal azt, hogy ha áll a motor ne kapjon akkora áramot? Mert nem nagyon kell itt motortartás, és egy idő után melegednek enyhén a motorok. Köszi, István
Szia
Azért "rángat" mert pozicioba teszi a forgorészt és ebben jobb a bipol .Határozotabb a pozicionálása ( igy tudom leirni , ha érthetö igy ) . Ezekben a kapcsolásokban csak akkor tudsz áramot szabályozni ha a fettek tápját kisebbre kapcsolod állásnál .Ezt a Mach3 tugyja is de csak a 3 csatornát ( vagy ahányat Te akarsz ) tugyja és egyszerre .Magyarul a leszabályzás csak akkor érvényesül ha a három léptetö áll . Szoktak még az unipolokba sorbakötni a táppal valamilyen fogyasztot ( ellenállás , izzó ) ami nagyobb áramoknál hövé fénnyé alakitja a felesleget de ezzel inkább látványos fordulat növekedést lehet elérni . Biztos hogy ezt a kapcsolást szeretnéd használni . Ha kell tudok adni L297 - 298 párost 1500ft/pár ( 24V-rol 2A potméteres áram beállitás és 400lépés/kör ).
Szia
Config - Port and Pins - output signals - current Hi/Low Általában a 16-os lábra szoktuk cimezni .
Igen ezeket a kapcsolásokat használnám mert már megvettem mindent és lassan elkészülnek a nyákok.
A következő cnc-m alumíniumból lesz és komolyabb vezérlése lesz. Ez fából készül és tényleg hobby célokra Viszont ha már ilyet is tud a Mach3, elmagyaráznád hogyan kell ezt az áramleszabályzást megvalósítani? Tegyük fel a 16-os láb való erre az LTP-n. Oké, és hogyan tovább? gondolom kéne 1 kis kapcsolás ami a Hi/Low jel alapján megszakítja a motorok áramellátását. Most eszembe jutott egy megoldás. Mi lenne ha a 16-os láb jelét felerősíteném, rákötnék egy relét ami megszakítaná az Unipoláris motor pozitív tápját és a két Bipoláris motor pl.: M1B és M2A lábait. (természetesen több áramkörös relével) Vélemény?? István
Szerintem a relés megoldás nem éppen jó, mert a motorokat álló helyzetben is feszej alatt kell tartani, hogy ne tudjanak "véletlenszerűen" elmozdulni.
A relével lehetne esetleg meghajtó feszültséget váltani, így lehetne alacsony tartóáramot hagyni, de nekem még nem történt véletlenszerű elmozdulás kikapcsolt motorok esetén sem.
Akkor hogyan tudnám mind a 20db FET áramát lejjebb szabályozni?
Amúgy a Mach3 ha jól értelmezem, egyszerre tudja kezelni mind a 3 motor áramát, tehát a program futása előtt és után kapcsolja le. Közben nem... pedig jó lenne ha pl.: szinte csak az "x" és "y" mozogna addig a "z"-t lekapcsolná. Viszont ha csak előtte és utána tudja lekapcsolni akkor olyankor nem hiszem hogy kell motortartás mert valahol messze a munkadarabtól "0,0,0" pozícióban van.. Meg ugyebár egy menetes tengelyt hajt meg a motor közvetlen, szóval nem is igazán tud megmozdulni a maró. Ez az áramváltás viszont tetszik, csak az a baj, hogy ez az egész egy PC tápról menne. A táp 5v-os ágára rakok majd egy 12v-os 300mA-es izzót ami stabilizálja a 12v-os ágat. (a pc tápoknál sajnos ez kell!!) Mi lenne ha marás közben 12v-ról hajtanám a motorokat, ha meg tartás kéne, akkor 5v-ról vagy még kevesebbről?
Mire egy relé kapcsol, a motornak már ki tudja hányat kéne lépnie.
Szerintem közösen ki kéne agyalni valami módszert amivel a mind a három motor áramát külün- külön (!) szabályozni. Pl. 555-ös IC-vel lehetne figyeltetni a már leválasztott step jelet, ezzel mindig resetelődik, ha meg nem jön step jel pl. 2 másodperce, akkor az IC kepcsol egy tranyót, at öbbi meg tetszés szerint alakítható. Persze ezt meg kell csinálni mindhárom tengelyre. Ez nem az én ötletem volt, már korábban írta valaki, csak nem volt időm vele foglalkozni. Üdv
A Mach3 munka közben tegyük fel sokat mozog X és Y irányokba. Összerakunk egy kapcsolást 555-tel ami, ha nem érkezik 2sec -ig step jel leszabályozza a jelen esetben Y motort. De! amikor újra szükség lesz a motorra és elindul a jel, az első impulzusra fogja az áramot rákapcsolni a motorra.
Szerintem így ezzel a megoldással 1 impulzussal mindig késni fog az a motor amelyik lekapcsolt állapotból tér vissza. Vagy nem? Ezt úgy lehetne kiküszöbölni ha a mach3 tudna küldeni forgás előtt 1 jelet amitől felkapcsolnának a adott motorok.
Sajnos ez a relés dolog nem igazán müködik valami más kellene .
Talán megoldás lenne ha az unipolnál eleve van egy áramkorlátozo ( ez lenne a pihentetö ) és erre párhuzamosan kapcsolná a másikat egy relé ( ez pedig a névleges áram ) de itt is felmerül a kérdés hogy mire a relé kapcsol addigra a léptetö el indul-e . Fetekkel szoktuk de csak a 6560-al probáltam még ott az IC-nek van áramszabályzo bemenete ( jumper ) és azt könnyü vezérelni igy . Ez a szabályzás csak akkor müködik ha mind a 3 léptetö áll ( mindegy hogy program közben vagy a végén ) anyi haszna van hogy a léptetök állás közben nem melegednek tul . Régebben találtam a netten egy kapcsolást ( L297 - 298 ) ahol meg volt oldva a tengelyenkénti pihentetés egy 555-el és egy kis fettel , probáljatok rá keresni ( L 297 circuit , L 297 layout , L297 schematic stb néven ) volt még egy ahol a 297-t unipolárban végzödött azt hiszem az is pihentetös volt .
Megtaláltam de valamiért nem tudom letölteni a képet .
Képekben keressétek és a 10-ik oldal körül van ( 3 IC világos kékkel van rajzolva ) .Ezt kellene valahogy felhasználni az áram szabályzásra ( ebben a kapcsolásban a referencia feszültséget kapcsolja a kis fet ) na ezt a fet kimenetet lehetne talán használni a pihentetésre . Már probáltam és müködik de csak 297-el probáltam . Ez már tengelyenként pihentet és elég gyors az "ébredése " ahoz hogy ne tévesszen lépést .
Ez mind szép és jó, csak az a baj, hogy nekem nincs 297-em és egyelőre nem is lesz.. elég drága..
Kicsit feljebb linkeltem 2 kapcsolást, amiket ki szeretnék egészíteni, hogy képes legyen motorpihentetésre. Ha nem lehet akkor marad az, hogy a Mach3 vezérel egy relét ami 12v-ról lekapcsolja a motorokat 5v-ra amivel még mennek, (tehát nem marad ki lépés) de nem melegednek. A motorokra meg teszek 5x5cm-es ventilátort.
Sajnos igen, az első lépést bukjuk, azt kellene tudni, hogy egy ilyen hiper-szuper, hobbicnc-n tízezrekért árult vezérlő mivel tud többet mint egy panel pár kondenzátorral és egy stk Ic-vel?
Például azzal tudnak többet, hogy tudják szabályozni a motor áramát. Tehát a motorok szinte nem melegednek semmit. Nekem ez elég is. Nem is akarok hallani a többi jó tulajdonságukról mert sírva fakadok...
Például a mikrostepp, és a pwm-es tartás, valamint az, hogy 3 motort vezérel mondjuk 14.000-ért mindezek mellett.
Az stk is tudja az áramszabályzást és a mikrosteppett.
Akkor ezek szerint csak annyival jobb, hogy pwm-el tart. Most már csak azt kellene tudni, hogy honnan tudja, hogy mikor kell elengednie, hogy ne legyen lépésvesztés.
Minden a kapcsolás sebességén mullik de sokkal egyszerübb mint tul sokat agyalni rajta .
Nem kell a 297 , csak az eleje az 555-el a fet-ig .
Arra figyelj hogy a léptetök a hirtelen áram változásra lehet hogy lépéssel válaszolnak . Lehet nem is kellene bonyolitani hanem sorba kötni a motor tápjával egy izzot és az tudná szabályozni az áramot a léptetön. Minden léptetöre teszel egy egy izzot ( 12V 5-6 W , csak példa ) és ha a motor áll akkor a plussz áram az izzon jelenik meg ( kiprobáltam és meglepöen jol szuperál de mit csinálsz azzal a sok fénnyel ) . Lehet tenni nagyobb feszültségü izzot is és akkor ha kell a fet feszültségét is emelheted , növelve ezzel a max fordulatát a léptetönek , de ez igy csak unipolárisan volt probálva ) .
Igen az x alatt az alu profil ez nincs még kész de ma délutánn elkészült a végleges x also vezetö most le van festve a héten remélem lessz idöm és felrakom.A merevitését hogy gondoltad még pluszba?a kazán lemezek kb 75-80cm magasak talán ezért is tünik vékonykának az 1cm vastagsága,igy is a gép veri böven a 120 kg-ot lehet fogyokurára kéne fogni?
A kétoldali kazánlemezt alul egy ugyan olyan darab köti össze mint a 2 oldala.Azért nem értem a 40-es t vasat hova tegyem?Esetleg belerajzolnál a vázba hogy megértsem még a plussz merevitést hova gondolod?Az aluprofil helyére megkapja a megvezetést az szerintem még sokat fog mereviteni felül /20x40mm/de ha tévedek javits ki elvégre én még csak kisérletezgetek de egyszer majd csak összeáll. A te épülö gépedröl tudsz feltenni képet? üdv
Szia
Van a mozgo hidad és annak két lába ( X tengely tarto ) annak az oldalára kellene a "T" vas . Ha fogsz egy dobozt aminek nincs alja és teteje csak oldalai vannak , annak az oldalát középen könnyen összelehet nyomni .Müködés közben rezonálni fog .Az hogy alul össze van kötve az nagyon jo . Attol hogy az aluprofilt más azonos méretü anyagra csaréled attol még az nem lessz merevebb , de szerintem ott jo is a merevség .Olyan méretü anyagot válassz ami csavarodásnak jobban ellenáll .A felsö X csapágy ( nyitott linpersely ) adott egy forgáspontot az X tengelynek ezt valahogy kompenzálni kell az also támaszta csapágyakkal . Fotokat ? Megprobálok de nagyon kezdeti stádiumban vannak most gépeim meg elég nagyok is
Ezt az 555-ös megoldást nem nagyon értem, de az izzót kipróbáltam és fantörpikusan működik Végzi a dolgát!
Nem hittem volna de tényleg működik. Egyébként mi a különbség szerinted ha beteszek egy megfelelő pl.: 5W-os 2Ohm-os ellenállást vagy egy izzót? Még egy kérdés, hogyan tudom kiszámolni, hogy miből mekkora kéne, és motoronként vagy tekercsenként rakjak ebből??? István
Az ellen állás füt nagyon az izzo meg akár a vezérlö elölapjára is tehetö ( kontrolnak ) .
Feltétlen a motorokhoz és ne a tekercsekhez ragd . A motor áramát logikusan az izzo teljesitmény változtatásásval tudod szabályozni . Akkor jo az áram ha a léptetöd nem megy 40 - 45 fok felé és nincs lépés vesztés .Nem hiszem hogy kellene bármit is számolni , könnyü az izzokat cserélni Müködik bizony , probáltam . Még valami : a gyorsitási rámpát tedd olyan 500 körül ( ha Mach3-at használsz ) és akkor biztos nem lessz lépésveszésed ) .
Kicsit el irtam : tehát a táp és a motor közé tedd az izzot ne a tekrcsekre külön külön .
Tehát akkor a képen látható módon?
Az izzók értékeit csak azért kérdeztem mert volt itthon pár izzó és csak az egyiknél volt elfogadható nyomatéka a motornak.. a többinél szinte nem is forgott... Ezért jól el kéne találni, hogy milyen kell. Például 6V-ról hajtottam az egész kapcsolást ebből ugye stabil 5V-ot kaptak az IC-k, a motor meg direktbe 6v-ot egy izzón keresztül. Az izzó adatai: 4,5v 0,7A ezzel működött a legjobban. |
Bejelentkezés
Hirdetés |